دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر امشب بعد از خوردن افطاری زود احساس خواب آلودگی بهم دست داد عادت دارم سمت راست بدن بخوابم که قلبم تیر می کشید ولی وقتی به پشت یا سمت چپ می خوابیدم قطع می شد سنم61 سال است ممنون میشم از جواب تان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل خاصی نباشه 

      اگر تکرار شد مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ملیکا سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با سلام خانم 20 ساله ای هستم مدت یک ماه و اندی است ک قلبم درد میکنه و احساس میکنم قلبم منقبض شده به شدت سپس تیر کشیدن های مکرر در قلبم و یا سوزش زیر قلبم و دنده هایم و طپش قلب را دارم و اینا ها بیشتر مواقع در حالت استراحت اتفاق میوفته یا قبل از خواب یا صبح هنگام بیدار شدن و به ندرت در هنگام فعالیت ممکنه رخ بده.و درد ممکنه تاذتوی کتفم دست چپم و یا کمرم کشیده بشه ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا این نوع علایم قلبی نیست و اضطرابیه 

      اکر ادامه داشت جهت ویزیت نراجعه کنید

  • تصویر کاربر فلاح سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    قفسه سینه من سمت چت برای مدت زمان کوتاهی درد بسیار شدیدی حس میکنم در حد10ثانیه مشکلم چیست؟ (اینجانب سیگاری هم هستم)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد های در این حد کوتاه معمولا قلبی نیست

      ولی بهتره تست ورزش شوید تا تکلیف مشخص شود

  • تصویر کاربر نرگس چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام یک ماهی هست که در سمت چپ قفسه سینه خودم درد حس میکنم که گاهی با نفس کشیدن قلبم تیر هم میکشد . و نمیتونم بدوم یا ورزش کنم زیرا همراه با درد قلب ، سرفه های شدیدم میکنم.و 15 ساله هستم. و البته این درد قلب گاهی با دلدرد همراه است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید بیشتر بررسی شوید

      باید جهت اکو و تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،دکتر مادری دارم 54 ساله که در ماه 4،5 بار قلبش خیلی می سوزه و میگیره طوری که قرمز میشه،عرق میکنه وحتی روی مکالمشم تاثیر میذاره به مدت 2،3 دقیقه!چندین دکتر متخصص قلبم رفته ولی میگن چیزی نیست!دکتر ولی این حالت بهش دست میده خیلی اذیت میشه،بعضی ها میگن از سردمزاجی و چیزای سردی که میخوری،بعضی ها چاقی...
    به نظرشما چیکارکنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید به متخصص قلب مراجعه کنند و اکو و تست ورزش شوند

  • تصویر کاربر محدثه سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باعرض سلام من بیست سالمه یک سالی هست که هر روز یا بیشتر روزها قلبم تیر میکشه یا احساس میکنم قلبم میسوزه وهمون لحظه تپش قلبم رو با دستم به راحتی احساس میکنم یه یک بار هم این درد شدید خیلی شدید بود وچهار پنج باری با فاصله قلبم به شدت تیر کشید یک بار هم نوار قلب دادم گفتن مشکلی نیست اما نمیدونم چرا هنوزم این درد رو دارم میخوام بدونم این مشکل از قلبمه یا ممکنه که از کم خونی یا چیز دیگه ای باشه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      این نوع دردها معمولا غیر قلبیه و معمولا زمینه اضطرابی داره

  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام فردی 26 ساله ورزشکار هستم طبق رژیم غذایی هر روز دو فنجان قهوه مصرف میکنم یک چند روزی هست قسمت چپ سینم در حدود 3 دقیقه در روز سوزس و درد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      برای تشخیص دقیق درد قلب بیمار باید دیده شود

      بهتره به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر شهرام یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض احترام خدمت حضرتعالي
    ديروز صبح هنگام تدريس دردانشگاه ساعت ٩ صبح يه سوزش خفيف يك ثانيه اي در جناق قفسه سينه حس كردم بعدازاون سرم گرم شد و كمي عرق توي پيشانيم نشست مجدد ساعت ٤ عصر وشب ساعت ١٠ هم اينطوري شدم ميخواستم بدونم از قلبم هست يا ريه چون شب قبلش زياد سيگار كشيده بودم مشكل گرفتگي كم تنفسي هم دارم و كمي نفس كشيدن سخت بود الان راحت تر هستم چون سيگار را از ديروز ترك كردم ممنون راهنمايي كنيد متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      بدون دیدن بیمار نمیشه دقیق نطر داد

      ممکنه قلبی یا غیر قلبی باشه

      باید به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر .... یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام. من 17 سالمه و بیشتر اوقات یه شوزشی قسمت قفسه سینه چپم احساس می کنم و این حالت از بچگی داشتم ولی تازگیا بیشتر شده واین شوزش طوری هست که نمیتونم نفس عمیق بکشم وبه صورت دم و بازدم های سریعی نفس میکشم وتا شانه و کتفم ادامه داره و گاهی اوقات سمت چپ قلبم خیلی کم درد میگره و به دست چپم میرسه البته این حالت کمتر اتفاق میفته. به نظر شما این مسئله جدیه یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد معمولا قلبی نیست

      اگگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشددید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر میلانی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر... خسته نباشین... چندین ماه پیش سمت چپ قفسه سینم شروع کرد ب سوزش، بعد از ی استرس زیاد ک بهم وارد شد ، حدود 2 هفته مداوم سوزش داشت دکتر رفتم گفت از معده اس و اعصاب... بعد حدود 1 ماه کامل از بین رفت ... اما دوباره این سوزش برگشته ... چ قبل غذا و چ بعد غذا سوزش داره جوری حس میکنم پوست بدنم میسوزه... این مشکل از قلبمه؟؟ یا از معده ام ؟؟ ممنون میشم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید 

      اگر بهتر نشدیدد تست ورزش برای اطمینان انجام  دهید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر