دکتر محمد حسین نجفی

درد ساق پا نشانه ای مهم و بسیار شایع است. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و یافتن علت درد را نباید نادیده گرفت. درد ساق پا هر ناحیه ای بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود بنابراین مفصل ران و پا استثناء می گردد. درد می تواند به روش های مختلفی تجربه گردد. درد ساق پا می تواند با عناوین سایر قسمت های بدن شرح داده شود، با عناوینی همچون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره. درد ساق پا می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد و می تواند اغلب در مقیاس شدت، از خفیف تا شدید، امتیاز داده شود.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

علت درد ساق پا شامل موارد زیر می باشد:

 

چرا ساق پا درد می گیرد؟

سه حوزه گسترده، علت پزشکی درد ساق پا را پوشش می دهند:

۱- علل نورولوژیکی (عصبی) درد ساق پا

گرفتگی ماهیچه ساق پا

2_ علل اسکلتی عضلانی درد پا از زانو به پایین

۳- علل عروقی (مربوط به رگ های خونی) درد ساق پا

علائم درد ساق پا چیست؟

در ادامه به سه تا از علائم درد ساق پا اشاره میکنیم

گرفتگی عضلات پا

در هنگام گرفتگی عضلات، درد ماهیچه پا معمولا برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی که معمولا عضلات پشت و پایین ساق پا دچار یک اسپاسم غیر قابل کنترل می شود، رخ می دهد. اگر هیچ آسیب آشکاری وجود نداشته باشد، درد ساق پا ممکن است عصبی، عضلانی و یا بعلت رگ های خونی باشد. در طول گرفتگی عضلات یک احساس سفتی وجود دارد که شب هنگام و در افراد مسن شایع تر است. تخمین زده شده است که یک سوم از افراد بالای ۶۰ سال از این مشکل رنج می برند.

بیماری قلبی آترواسکلروزیس

لنگیدن متناوب یا درد ساق پا در هنگام راه رفتن

لنگیدن متناوب نامی است که برای درد ساق پا به دلیل گردش ضعیف خون اطلاق شده است که به عنوان بیماری عروق محیطی PAD شناخته شده است. این حالت با میزان شیوع و مرگ و میر بیشتری ارتباط دارد. درد ساق پا ناشی از تصلب شرایین و یا تنگی عروق در پا دارای ویژگی های متمایزی است و به عنوان لنگش و یا لنگیدن متناوب شناخته شده است.شرایط دیگر برای این بیماری آترواسکلروتیک عبارتند از:

این حالت به دلیل نرسیدن جریان کافی خون به عضله های پا و ماهیچه ها رخ می دهد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی برای شروع فعالیت به این عضلات نرسیده و ایجاد آسیب نماید. لنگش نیز گاهی سبب درد ساق پا می شود که در موارد کلاسیک شامل:

ترومبوز وریدهای عمقی DVT یا لخته شدن خون در پا

این لخته های خون در رگ های عمیق از پا است (به جای رگ های سطحی از نوع واریس) و معمولا باعث یک تورم یک طرفه، گرما، پای دردناک است.

علایم گرفتگی عروق پا

درمان درد ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا بنا بر دلایل زیر می تواند متفاوت باشد. و درمان هرکدام  نیز متفاوت است که به صورت جداگانه شرح میدهیم.

گرفتگی عضلانی

برای گرفتگی عضلات ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو ممکن است کمک کننده باشد (حتی بهتر است کسی در انجام این عمل به شما کمک کند). کشش و ماساژ عضلات می تواند کمک کند، اما به صورت مسکن عمل نمی کند چرا که آنها خیلی آهسته اثر می کنند. با این حال اگر حساسیت پس از گرفتگی همچنان ادامه یافت، مسکن ها ممکن است مفید باشند. البته هیچ دارویی برای درمان یک گرفتگی ساده عضله توصیه نمی شود.برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا علاوه بر ماساژ، فرآیند زیر می تواند کمک کننده باشد:

چگونه مانع گرفتگی عضلات شویم؟

می توان از طریق این اقدامات مانع از گرفتگی عضله شد:

درمان لنگیدن متناوب یا درد پا هنگام راه رفتن

درمان برای افراد دچار درد لنگیدن پا از آنجایی که آنها در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی می باشند از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری شریان های محیطی اغلب با دیگر شرایط آترواسکلروتیک، مانند بیماری عروق کرونر (که باریک شدن سرخرگ های قلب بوده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد) و بیماری عروق مغزی (که می تواند منجر به سکته مغزی گردد) وجود دارد. یک برنامه درمانی برای لنگش شامل مقابله شدید با عوامل خطر قلبی عروقی می باشد:

جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها

چگونه در شرایط خاص از نگه داشتن شدن جریان خون و گسترش لخته ی خونی تشکیل شده در پاهای خود، جلوگیری کنیم؟ با انجام این کاراها به سادگی میتوانید جلوی لخته شدن خون در پاهای خود را بگیرید.

در هنگام مسافرت و یا حتی سرمای هوا می توان گفت پاها نیاز به مراقبت بیشتری دارند به ویژه افرادی که مبتلا به نارسایی مزمن وریدی یا واریس می باشند.انجام تمرینات ساده زیر، تنش در پاها را از بین برده و جریان خون را گسترش می دهد. این تمرینات عبارتند از:

نرمش پا در هواپیما

در طول یک پرواز

جلوگیری از ورم پا در هواپیما

وقتی یک جا نشته اید

در طول سفرهای طولانی با ماشین

کشش عضلات چهار سر

بعد از راه رفتن در مسافت های طولانی

چرا باید گرفتگی عروق پا را درمان کرد

اگر به هر علت پزشک قلب تشخیص دهد که در عروق پای شما، لخته خون ایجاد شده است، می بایست هر چه سریعتر نسبت به گرفتگی عروق پا و درمان آن اقدام شود؛ چرا که این لخته ها با مرور زمان به سمت قلب حرکت کرده و خطرات جدی را به وجود می آورند. 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (197 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهادر دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بهادرهستم وصحبتام آقایه دکتر یکم طولانیه و ممکنه خسته بشید ولی بازم ببخشید این سرنوشت یکساله منه با اشتباهاتم من دانش آموزی۱۷ ساله در رشته یه تجربی بودم که از اوایل پاییز ۹۸ درگیر درد شدید زیر زانو پا شدم و این درد در هنگام راه رفتن و فعالیت ورزشی زیادتر میشد با گرفتن عکس به دکتر هایه ارتوپدی مراجعه کردم و دومرحله هم پیشه شکستو بندیه محلی رفتم و شخص شکستو بندی با فشاردادن زیاد در محل درد تورمی روی پام کم کم ایجاد شد و به دکتر هایه زیادی مراجعه کردم کم کم پام به صورت زاویه ۹۰درجه بی حرکت شد و تومور هم روز بروز بزرگ تر پیش دکتر هایه تومور استخوانی رفتم پس از چند جلسه شیمی درمانی جواب راضی کننده ای نگرفتم و در روز هایه اوایل به من میگفتند که این بیماری استئوسارکوم است. پدر و مادرم این ماجرا را قبول نکردنند تا اینکه پیش دکتری دیگه ای رفتیم که از ما خواست تا سی تی اسکن هایه عروقی پا و ریه و رادیوگرافی از شریان هام بگیرم وچند عکس دیگری گرفتم.و با گرفتن جواب رادیوگرافی و سی تی اسکن هایه دیگر معلوم شد که بیماری اسئوسارکوم نیست و توده و التهابی بدشکل و بیزار در ناحیه زیر زانو و در محل اتصال رباط هایه پا بوجود آمده و التهاب شدید و گرمایه زیادی دارد و رویه ساق پامو گرفته کبودی مویرگ ها و کبودی سرخرگ ها و سیاهرگ ها در رویه پام مشخص است و این ماجرا حدود یک سال است که مرا درگیر خودش کرده است الان هم با ثابت ماندن پام به همان زاویه ۹۰درجه و زیاد شدن خوده توده در ناحیه پشت پام و گرفتگی عضلات و در جلویه پام درد شدید بابت وجوده خوده توده و ورم کامل پام (از زانو به پایین)دیده میشود بخدا دیگه نمیدونم چیکار کنم من جوونمو هزار آرزو دارم آقای دکتر ممنون میشم اگه راهنماییم و کمکم کنید بخدا شاید باور نکنید ولی تا خوده امروز ما سر درد گم بودیم و من الان کنجه خونه افتادم و قبلا با اسا والان با ویلچر اینور اونور میکنم .مرسی که تا اینجایه صحبتم رو گوش دادین ببخشید و خیلی ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید این موردی که شما می فرمایید به حیطه ی ارتوپدی مربوط است تا حیطه ی کاذربنده، ولی به طور کل و انچه میتوانم بگویم این است که اولا حتما مشورت خود را با یک پزشک ارتوپد انجام دهید، نمیدانم ایا mri کرده اید یا خیر چون mri تا حد زیادی می تواند در تشخیص اینکه این توده چیست و درمانش چیست کمک کند و همچنین نمی دانم ایا تا بحال نمونه برداری از توده انجام شده یا نه، اینها می تواند در تشخیص بیماری کمک کند، اگر جواب mri دارید برای بنده بفرستید تا ببینم به چه صورت است
  • تصویر کاربر Fahimeh شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من کمرم رو عمل کردم و پلاتین گذاشتم چندین سال هست الان زانوم به پایین دردش زیادشده شبها نمیتونم از دردش بخوابم توی خواب بی اختیار حرکت داره من پاریسن دارم درضمن یه رگ طرف بغل پاهام از بالا تا پایین دردداره بازمیشه بگید چکارکنم بوشهر هستم یاوه دکتری باید برم تراخداجوابموبدین خیلی درد میکشم اصلا خواب ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام همونجا یک سونوگرافی شریان و ورید همون پا رو انجام بدین و برای من ارسال کنید، ببینم کرفتکی داره یا خیر
  • تصویر کاربر مهتاب سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، من حدود ۶ ماه هست که روزی ۱ ساعت پیاده روی میکنم و هیچ مشکلی هم نداشتم اما الان یه هفتست که درد ساق پا توی پای چپم دارم، صبح که از خواب بیدار میشم این درد به نهایتش میرسه و در طول روز کم میشه، میشه بفرمایید باید چیکار کنم؟ به فعالیت ورزشیم ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما سونوگرافي عروق پا انجام شود
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب.58ساله هستم حدود ده سال درد شدیدی در پشت زانوهایم دارم باایستادن شدت پیدا میکند وبااستراحت کاهش.درضمن کمی بک نی همدارم. همچنیین جدیدا دردشدیدی درساق پا دارم که باسرما تشدیدمیشود وبا گرما واستراحت بهترمیشود.با تشکر فراوان خواهشمند است راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره سونوگرافی ورید و شریان انجام بشه ، علل درد پا بسیار متنوع هست
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام، مادرم حدود 65سال سنشه، چندین ساله که مشکل درد ماهیچه پشت ساق پا رو داره به خصوص شبها، و جهت کم شدن درد حاضر میشه با یک گوشت کوب حتی اونها رو بکوبه، چندین دکتر رفته ولی نتیجه ای نداشته، لطفا راهنمایی بفرمایید چه تخصصی لازمه که دوباره اون دکتر ببریم و علاجش چیه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در ابتدا فوق تخصص جراحی عروق ببینشون
  • تصویر کاربر هاشمی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 39سالم(مرد) وزنم 78 قد 186 سیگار نمی کشم هر دوپاهام از عضله ساق تا ران پام با کمترین فعالیت دردمیکنه شبها چند ساعت از درد پا به خود میپیچم بعضی وقتها درد در قفسه سینه دارم درد پا هروز بیشتر میشه به حدی که دوست ندارم از جام تکون بخرم
    دکتر خسته شدم لطفاً کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافي از شريان و وريد پا انجام بشه
  • تصویر کاربر غریب چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر مادر بزرگ من ۷۹ سالشه قبلا سابقه آمبولی داشته الان هم مشکل قلب و فشارخون و.. داره که داروهای آسپرین ۸۰، نیترو کاردین ، آتروواستاتین۲۰ ، دیلتیازیم ۶۰ ، هیدرو کلروتیازید استفاده میکنه الان چند روزی میشه که پشت پاش درد میکنه و سفت شده و رگهاش برآمده شده و بیرون زده و بغل کف پاش هم انگاری مویرگهاش پاره شده شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این مهمه که سونوگرافی بشن از نظر لخته ورید همقی
  • تصویر کاربر پريا شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر خسته نباشيد
    من ٥٠ سال دارم ودو هفته است كه روزانه حدود ٤ كيلومتر با تلاش پياده روى نسبتا سريع انجام ميدم و الان دو روزه كه در ناحيه ماهيچه ( جلويى ، خارجى ) ساق پايم درد به شكل گذرا و خنجرى و تيركشنده دارم هر يه ربع يكبار و مطمين هستم اسپاسم عضله نيست نگرانم لخته خون در عروق پايم نباشد و به سمت قلبم حركت كند ممنون ميشم راهنمايى بفرماييد ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سنوگرافی از وریدهای پا همان منطقه انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۶ سالمه و از بچگی شب موقع خواب درد استخوان ساق پا و زانو و مچ پا سراغم میاد و حتما باید ماساژ بشه تا خوابم ببره
    و بچگی هم دکتر رفتم و گفتن که مشکل خاصی نیست دیگه داره کلافم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، پس از انجام آزمایش خون کامل باید برای انجام معاینه نبض های پا مراجعه کنین تا ببینیم برای اقدامات دیگه مثل سونو عروق پا نیاز هست یا نه.
  • تصویر کاربر مونا دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من34 سالمه دوساله پای راستم ازناحیه زانو تا مچ پام درد شدیدی داره گاهی وقتا کف پام خیلی سرد میشه آزمایش ام دادم گفتن مشکلی نداری کمبود ویتامین Dداری الان 5ماه ویتامین D5000مصرف میکنم ولی باز دردش یه جوریه انگاریه وزنه سنگین روی پام باشه که اروم بشه .ممنون میشم که راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عز نظر ورید چک بشین یعنی سونو وریدهای پا
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر