دکتر محمد حسین نجفی

درد ساق پا نشانه ای مهم و بسیار شایع است. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و یافتن علت درد را نباید نادیده گرفت. درد ساق پا هر ناحیه ای بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود بنابراین مفصل ران و پا استثناء می گردد. درد می تواند به روش های مختلفی تجربه گردد. درد ساق پا می تواند با عناوین سایر قسمت های بدن شرح داده شود، با عناوینی همچون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره. درد ساق پا می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد و می تواند اغلب در مقیاس شدت، از خفیف تا شدید، امتیاز داده شود.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

علت درد ساق پا شامل موارد زیر می باشد:

 

چرا ساق پا درد می گیرد؟

سه حوزه گسترده، علت پزشکی درد ساق پا را پوشش می دهند:

۱- علل نورولوژیکی (عصبی) درد ساق پا

گرفتگی ماهیچه ساق پا

2_ علل اسکلتی عضلانی درد پا از زانو به پایین

۳- علل عروقی (مربوط به رگ های خونی) درد ساق پا

علائم درد ساق پا چیست؟

در ادامه به سه تا از علائم درد ساق پا اشاره میکنیم

گرفتگی عضلات پا

در هنگام گرفتگی عضلات، درد ماهیچه پا معمولا برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی که معمولا عضلات پشت و پایین ساق پا دچار یک اسپاسم غیر قابل کنترل می شود، رخ می دهد. اگر هیچ آسیب آشکاری وجود نداشته باشد، درد ساق پا ممکن است عصبی، عضلانی و یا بعلت رگ های خونی باشد. در طول گرفتگی عضلات یک احساس سفتی وجود دارد که شب هنگام و در افراد مسن شایع تر است. تخمین زده شده است که یک سوم از افراد بالای ۶۰ سال از این مشکل رنج می برند.

بیماری قلبی آترواسکلروزیس

لنگیدن متناوب یا درد ساق پا در هنگام راه رفتن

لنگیدن متناوب نامی است که برای درد ساق پا به دلیل گردش ضعیف خون اطلاق شده است که به عنوان بیماری عروق محیطی PAD شناخته شده است. این حالت با میزان شیوع و مرگ و میر بیشتری ارتباط دارد. درد ساق پا ناشی از تصلب شرایین و یا تنگی عروق در پا دارای ویژگی های متمایزی است و به عنوان لنگش و یا لنگیدن متناوب شناخته شده است.شرایط دیگر برای این بیماری آترواسکلروتیک عبارتند از:

این حالت به دلیل نرسیدن جریان کافی خون به عضله های پا و ماهیچه ها رخ می دهد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی برای شروع فعالیت به این عضلات نرسیده و ایجاد آسیب نماید. لنگش نیز گاهی سبب درد ساق پا می شود که در موارد کلاسیک شامل:

ترومبوز وریدهای عمقی DVT یا لخته شدن خون در پا

این لخته های خون در رگ های عمیق از پا است (به جای رگ های سطحی از نوع واریس) و معمولا باعث یک تورم یک طرفه، گرما، پای دردناک است.

علایم گرفتگی عروق پا

درمان درد ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا بنا بر دلایل زیر می تواند متفاوت باشد. و درمان هرکدام  نیز متفاوت است که به صورت جداگانه شرح میدهیم.

گرفتگی عضلانی

برای گرفتگی عضلات ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو ممکن است کمک کننده باشد (حتی بهتر است کسی در انجام این عمل به شما کمک کند). کشش و ماساژ عضلات می تواند کمک کند، اما به صورت مسکن عمل نمی کند چرا که آنها خیلی آهسته اثر می کنند. با این حال اگر حساسیت پس از گرفتگی همچنان ادامه یافت، مسکن ها ممکن است مفید باشند. البته هیچ دارویی برای درمان یک گرفتگی ساده عضله توصیه نمی شود.برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا علاوه بر ماساژ، فرآیند زیر می تواند کمک کننده باشد:

چگونه مانع گرفتگی عضلات شویم؟

می توان از طریق این اقدامات مانع از گرفتگی عضله شد:

درمان لنگیدن متناوب یا درد پا هنگام راه رفتن

درمان برای افراد دچار درد لنگیدن پا از آنجایی که آنها در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی می باشند از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری شریان های محیطی اغلب با دیگر شرایط آترواسکلروتیک، مانند بیماری عروق کرونر (که باریک شدن سرخرگ های قلب بوده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد) و بیماری عروق مغزی (که می تواند منجر به سکته مغزی گردد) وجود دارد. یک برنامه درمانی برای لنگش شامل مقابله شدید با عوامل خطر قلبی عروقی می باشد:

جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها

چگونه در شرایط خاص از نگه داشتن شدن جریان خون و گسترش لخته ی خونی تشکیل شده در پاهای خود، جلوگیری کنیم؟ با انجام این کاراها به سادگی میتوانید جلوی لخته شدن خون در پاهای خود را بگیرید.

در هنگام مسافرت و یا حتی سرمای هوا می توان گفت پاها نیاز به مراقبت بیشتری دارند به ویژه افرادی که مبتلا به نارسایی مزمن وریدی یا واریس می باشند.انجام تمرینات ساده زیر، تنش در پاها را از بین برده و جریان خون را گسترش می دهد. این تمرینات عبارتند از:

نرمش پا در هواپیما

در طول یک پرواز

جلوگیری از ورم پا در هواپیما

وقتی یک جا نشته اید

در طول سفرهای طولانی با ماشین

کشش عضلات چهار سر

بعد از راه رفتن در مسافت های طولانی

چرا باید گرفتگی عروق پا را درمان کرد

اگر به هر علت پزشک قلب تشخیص دهد که در عروق پای شما، لخته خون ایجاد شده است، می بایست هر چه سریعتر نسبت به گرفتگی عروق پا و درمان آن اقدام شود؛ چرا که این لخته ها با مرور زمان به سمت قلب حرکت کرده و خطرات جدی را به وجود می آورند. 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (197 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر . اقای دکتر من عضله پشت ساق پاهام و دستام درد میکنه تیر میکشه و شبا موقع خواب احساس سوزش داره به طوری که من گاهی با اب خنک میشورم تا خوابم ببره علتش چیه ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام

      ممکنه عصب اندام در گیر باشه

      باید جهت بررسی و معاینه و نوار عصب و عضله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر میرزایی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    خانم ۵۸ ساله ای که دیالیز میشود وعمل قلب باز وعمل مفصل زانو میشود وبعداز۴ماه دیالیز درد شدید پا که در هر حالی درد داره عکس وام ار ای پا وکمر گرفته مشکلی ندارد درد زیر زانو هست لطفاً راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلات زیادی باعث درد پا میشه

      میتونه مشکل مفصلی باشه مشکل عروقی باشه و یا مشکل عصبی عضلانی باشه

      بیمار باید حتماً معاینه بشه

  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام من دو ماه پیش دچار گرفتگی عضلهپا سدم که بعد گرفتن عکس MRI دکتر گفت که تنگی کانال نخاعی داری.حالا بعد دو ماه فقط درد پشت ساق پا دارم که وقتی هم فوتسال میرم بیشتر میشه.حالا درمانی وجود داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بله وجود داره

      باید با جراح مغز و اعصاب مشورت کنید

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از سایت خوب و پاسخگوییتان من 46 سال دارم. یک درد ناگهانی و کوتاه در داخل عضله پشت ساق و ران پا احساس میکنم که بیشتر به هنگام تغییر وضعیت در خواب و یا برخاستن از وضعیت نشسته احساس میکنم که با ماساژ دادن و یا کمی راه رفتن درست میشود. و سرما، پرخوری و خوردن چیزهای شیرین تأثیر منفی در آن دارند. متاسفانه پزشکان شهرستان من نتوانستند تشخیص بدهند و می‌گن خود به خود درست میشه اما من هر سال دو سه ماه به ویژه در پاییز و زمستان درگیر می شوم و در خواب و زندگیم اختلال ایجاد می‌کند و عصبیم میکند. لطفاً مرا راهنمایی کنید و بیشترین احتمال و درمانش را بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه عصب پا در گیر باشه

      بهتره نوار عصب و عضله انجام بدید

      اگر هم مشکل اضطرابی دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام تو یک روز یک دفعه ازساق پای راست پادردشدیدمیگیرم طوری که از ساق پا تا مچاله پام درگیر میشه از شدت درد گریه ام میگیره حدودا این درد 3دقیقه طول می‌کشه بعد ول می‌کنه این 5میه بارتو طول یک روزه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالاً درد به علت درگیری اعصاب پا و عضلات هست به متخصص ارتوپد و مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام 45سالمه 120kgساق هر دو پایم از زانو تا کف پا موقع خواب درد میکنه وقتی جلو بخاری می خوابم خوب میشه شش ماه قبل تست ورزش و اسکن هسته ای با تزریق دادم مشکل قلبی نداشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا اعصاب پا به واسطه دیسک کمر در گیر هست بهتره جهت معاینه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امید یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من موقع پیاده روی به مدتی هست که پشت ساق پام درد می‌کنه وحالت گرفتگی داره ولی با یک استراحت یک دقیقه‌ای بهتر میشه ولی بعد از یه مدت دوباره دچار گرفتگی میشه علتش رو میخواستم بدونم
    باتشکر از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.احتمالا عروق پا دچار گرفتگی هست

      باید جهت معاینه و سونو مراجعه کنید


       

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشی خدمت جناب آقای دکتر نجفی ببخشید مادرم جراحی کردن پای راست شکستگی باپلاتین چند روزه زانو ورم کرده ودرد داره دکترشون براش سنوگرافی نوشتن ولی قادر به حرکت دادنش نیستیم ده روزه عمل کردن حالا به نظر شما بخاطر گرفتگی رگهاست یا بخاطر فشاری که با نرمش کردن بهش اومده ورم کرده آیا گرفتگی رگها علامت بخصوصی دارد چون ورم خیلی زیادم نیست وفقط درقسمت زانو متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون معاینه نمیشه نظر داد

      حتما سریع سونو رو انجام دهید

  • تصویر کاربر زهره دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام.من ۳سال پیش رفتم دکتر و گفتن شلی دریچه‌ میترال داری .نوار قلب هم گرفتم.پرانول ۱۰ صبح و ظهر و شب گفتن بخورم.آزمایش هم دادم.از اون موقع تا الان دارم صبح و شب یه دونه پرانول میخورم.خواستم بپرسم که نیازی هست که هر چند وقت به دکتر برم برای قلبم و یا نیاز نیست.خودشون نگفتن بیا.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شلی دریچه مهم نیست و نیاز به مصرف دارو نداره

      البته بهتره هر چند سال یکبار اکو تکرار شود تا مشخص شود که ایا پیشرفت کرده است یا خیر

    2. تصویر کاربر زهره دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما????????
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پارسا شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من ۳۸ سالمه بالای ده سال است که عضله های ساق پام با پوشیدن کفش نامناسب درد می کنه بنده ورزش می کنم و عضله های ساق پام فوق العاده قدرتمند و بزرگ هستن بدن سازی کار می کنم ولی ساق رو تمرین نمی دم ، جدیدا در طول روز که راه می رم و تمرین می کنم اذیت نمی شم ولی موقع خواب مخصوصا نزدیک به صبح درد همزمان روی هر دو ساقم هست کلی ماساژ می دم ولی تاثیری نداره مگه اینکه بیدار بشم و برم سر کار اروم می شه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر عروق و اعصاب پا بررسی شوید

      جهت معاینه مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر