دکتر محمد حسین نجفی

درد ساق پا نشانه ای مهم و بسیار شایع است. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و یافتن علت درد را نباید نادیده گرفت. درد ساق پا هر ناحیه ای بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود بنابراین مفصل ران و پا استثناء می گردد. درد می تواند به روش های مختلفی تجربه گردد. درد ساق پا می تواند با عناوین سایر قسمت های بدن شرح داده شود، با عناوینی همچون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره. درد ساق پا می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد و می تواند اغلب در مقیاس شدت، از خفیف تا شدید، امتیاز داده شود.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

علت درد ساق پا شامل موارد زیر می باشد:

 

چرا ساق پا درد می گیرد؟

سه حوزه گسترده، علت پزشکی درد ساق پا را پوشش می دهند:

۱- علل نورولوژیکی (عصبی) درد ساق پا

گرفتگی ماهیچه ساق پا

2_ علل اسکلتی عضلانی درد پا از زانو به پایین

۳- علل عروقی (مربوط به رگ های خونی) درد ساق پا

علائم درد ساق پا چیست؟

در ادامه به سه تا از علائم درد ساق پا اشاره میکنیم

گرفتگی عضلات پا

در هنگام گرفتگی عضلات، درد ماهیچه پا معمولا برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی که معمولا عضلات پشت و پایین ساق پا دچار یک اسپاسم غیر قابل کنترل می شود، رخ می دهد. اگر هیچ آسیب آشکاری وجود نداشته باشد، درد ساق پا ممکن است عصبی، عضلانی و یا بعلت رگ های خونی باشد. در طول گرفتگی عضلات یک احساس سفتی وجود دارد که شب هنگام و در افراد مسن شایع تر است. تخمین زده شده است که یک سوم از افراد بالای ۶۰ سال از این مشکل رنج می برند.

بیماری قلبی آترواسکلروزیس

لنگیدن متناوب یا درد ساق پا در هنگام راه رفتن

لنگیدن متناوب نامی است که برای درد ساق پا به دلیل گردش ضعیف خون اطلاق شده است که به عنوان بیماری عروق محیطی PAD شناخته شده است. این حالت با میزان شیوع و مرگ و میر بیشتری ارتباط دارد. درد ساق پا ناشی از تصلب شرایین و یا تنگی عروق در پا دارای ویژگی های متمایزی است و به عنوان لنگش و یا لنگیدن متناوب شناخته شده است.شرایط دیگر برای این بیماری آترواسکلروتیک عبارتند از:

این حالت به دلیل نرسیدن جریان کافی خون به عضله های پا و ماهیچه ها رخ می دهد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی برای شروع فعالیت به این عضلات نرسیده و ایجاد آسیب نماید. لنگش نیز گاهی سبب درد ساق پا می شود که در موارد کلاسیک شامل:

ترومبوز وریدهای عمقی DVT یا لخته شدن خون در پا

این لخته های خون در رگ های عمیق از پا است (به جای رگ های سطحی از نوع واریس) و معمولا باعث یک تورم یک طرفه، گرما، پای دردناک است.

علایم گرفتگی عروق پا

درمان درد ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا بنا بر دلایل زیر می تواند متفاوت باشد. و درمان هرکدام  نیز متفاوت است که به صورت جداگانه شرح میدهیم.

گرفتگی عضلانی

برای گرفتگی عضلات ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو ممکن است کمک کننده باشد (حتی بهتر است کسی در انجام این عمل به شما کمک کند). کشش و ماساژ عضلات می تواند کمک کند، اما به صورت مسکن عمل نمی کند چرا که آنها خیلی آهسته اثر می کنند. با این حال اگر حساسیت پس از گرفتگی همچنان ادامه یافت، مسکن ها ممکن است مفید باشند. البته هیچ دارویی برای درمان یک گرفتگی ساده عضله توصیه نمی شود.برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا علاوه بر ماساژ، فرآیند زیر می تواند کمک کننده باشد:

چگونه مانع گرفتگی عضلات شویم؟

می توان از طریق این اقدامات مانع از گرفتگی عضله شد:

درمان لنگیدن متناوب یا درد پا هنگام راه رفتن

درمان برای افراد دچار درد لنگیدن پا از آنجایی که آنها در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی می باشند از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری شریان های محیطی اغلب با دیگر شرایط آترواسکلروتیک، مانند بیماری عروق کرونر (که باریک شدن سرخرگ های قلب بوده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد) و بیماری عروق مغزی (که می تواند منجر به سکته مغزی گردد) وجود دارد. یک برنامه درمانی برای لنگش شامل مقابله شدید با عوامل خطر قلبی عروقی می باشد:

جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها

چگونه در شرایط خاص از نگه داشتن شدن جریان خون و گسترش لخته ی خونی تشکیل شده در پاهای خود، جلوگیری کنیم؟ با انجام این کاراها به سادگی میتوانید جلوی لخته شدن خون در پاهای خود را بگیرید.

در هنگام مسافرت و یا حتی سرمای هوا می توان گفت پاها نیاز به مراقبت بیشتری دارند به ویژه افرادی که مبتلا به نارسایی مزمن وریدی یا واریس می باشند.انجام تمرینات ساده زیر، تنش در پاها را از بین برده و جریان خون را گسترش می دهد. این تمرینات عبارتند از:

نرمش پا در هواپیما

در طول یک پرواز

جلوگیری از ورم پا در هواپیما

وقتی یک جا نشته اید

در طول سفرهای طولانی با ماشین

کشش عضلات چهار سر

بعد از راه رفتن در مسافت های طولانی

چرا باید گرفتگی عروق پا را درمان کرد

اگر به هر علت پزشک قلب تشخیص دهد که در عروق پای شما، لخته خون ایجاد شده است، می بایست هر چه سریعتر نسبت به گرفتگی عروق پا و درمان آن اقدام شود؛ چرا که این لخته ها با مرور زمان به سمت قلب حرکت کرده و خطرات جدی را به وجود می آورند. 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (197 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    من خانمی ۳۸ ساله هستم حدودا دوسال هست که انگشت دوم بعد از شصت ،پای چپم تیر میکشه ،هرزگاهی ،،و انگار داغ میشه این حالت خیلی ناخوشاینده و غمگینم میکنه ،،،علتش چیه اقای دکتر ،،،کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یکبار ازمایشات کامل بدهید از نظر قند قند و چربی و تیرویید
  • تصویر کاربر صدف سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام عکس و سونو واریس پا لطفا مشاهده کنید و راهنمای کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارشش را بفرستید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲۰ روز است که پای داشتم DVT شده قرض زالربان ۱۵ روزی ۲ می خورم درد و وام پام کم نشد چه راهی بهتر که زودتر تمام بشم هست راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلن درمانش همین است و درست تجویز شده باید همین دارو را ادامه بدهید و چند هفته زمان می برد تا بهتر شود
  • تصویر کاربر علیرَضا سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند روز است پشت ساق پای چپ من میگیره مثل زمانی که تو استخر شنا میکنید پاتون قفل میشه اینجوری میشم عضله نیست احساس میکنم رگ پام هست وقتی چند دقیقه ماساژ میدم خوب میشه دوباره دو ساعت بعد میگیره ممنون میشم راهنمایی کنید میترسم به قلبم مربوط باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بعید است از قلب باشد اینها معمولن گرفتگی های عضلانی هستند اگر با مسکن و اب گرم بهتر نشد یک پزشک نبض های پایتان را معاینه کند
  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشید آقای دگتر .من یه خانم 47 ساله هستم به خاطر کمردرد دکتر دستور دادن استراحت مطلق داشته باشم به مدت یک هفته .با توجه به اینکه مادر و مادر بزرگم هر دو بر اثر آمبولی ریه فوت کردن .به نظر شما این مدت استراحت مطلف برای من خطر ایجاد میکند؟در کل چند روز استراحت مطلق خطر ابتلا را بیشتر میکنید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اینطور است با پزشکتان مشورت کنید اگر صلاح می دانند روزانه یک امپول انوکساپارین 40 زیرجلدی بزنید البته به هیچ عنوان بدون مشورت از این دارو استفاده نکنید
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. واحترام من الان ساعت 3بامداد است که از بی قراری پاهام نخوابیدم و قتی وزنه ای مثلا پسرم میره روی پاهام خیلی خیلی درد دارم اما بعد از ان تقربیا بی قراریم کم شده و میخوام قبلا فقط ساق پاهام بود ولی الان رانهایم هم نیز همین طور شده و اقای دکتر تپش قلب هم دارم که خودم کاملا احساسش میکنم و 50سال هم سن دارم قبلا که رفتم. دکتر فرمودند که نارسایی قلبی دارین که بعداز اکو و تست ورزش گفتند مشکلی ندارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اکو و نوارسالم بوده اینها منشا قلبی ندارند و بیشتر مسایل اضطرابی مطرح هستند. به نظرم یک سری ازمایش کامل هم بدهید اگر مشکل کم خونی و تیرویید نداشته باشید جای نگرانی نیست و باید پیگیر درمان اضطراب باشید
  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،مادرم 64 سال سن دارد و بیماری دیابت و فشارخون و کم خونی و نارسایی کلیه و نارسایی قلب دارند و در بستر هستند و حدود یکماه هست که دچار زخم پاشنه پا شدند و دکتر پوست و دیابت دیدند و پمادهای مختلف و انتی بیوتیک دادند که فایده نداشت و به دکتر جراح عمومی مراجعه کردیم که گفتند پای مادرم نبض ندارد و سونوگرافی نوشتند و گرفتگی عروق پا در سونوگرافی مشاهده شد و ام ار ای بدون تزریق هم انجام دادند که ام ار ای و سونوگرافی باهم همخوانی نداشت و حالا ما با کلیه و قلب نارسا چطور میتوانیم گرفتگی عروق پا را باز کنیم تا زخم پای مادرم خوب شود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      حقیقتش این است که وضعیت مشکلی است و به خصوص با نارسایی کلیه کار مقداری سخت است. باز کردن رگ ایشان دو راه دارد که بستگی به شدت و میزان تنگی عروقی هم دارد، می شود جراحی کرد و می شود با انژیو باز کرد، هر چند هنوز که جزییات گرفتگی دقیق مشخص نشده نمی شود قطعی جواب داد که گزینه بهتر است. انچه پیشنهاد می شود که به یک حراح عروق نشان دهید و ایشان تصمیم بگیرند کدام گزینه بهتر است. هر چند بخاطر نارسایی کلیه روش انژیو ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد
    2. تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر راهی نداره که با دارو عروقش باز بشود دیگه نمیدانیم چیکار کنیم کاشکی زخم پاشنه پاش خوب میشد .
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      درمان دارویی اش در حد اسپرین است که حتما برایشان تجویز شده، درمان دارویی در مراحل اولیه اثربخش است متاسفانه در مرحله ای که شما توصیف می کنید بازکردن عروق نیازمند مداخله ای از جنس جراحی یا انژیو است، باز هم یک متخصص جراحی عروق بییندشان شاید بشود کاری کرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من ۳۶ سال سن دارم. از اوایل شهریور نودونُه احساس گرفتکی در رگهای پای چپم دارم. انگار پام از زانو به پایین سنگینه. وقتی مدتی رو زانو بشینم و پاشم موقع بلند شدن پای چپم میگیره. نمیتونم به راحتی بایستم. بعد حدود چند دقیقه بهتر میشه. از وقتی ورزش رو شروع کردم و قند و چربی رو حذف کردم و دمنوش چربی سوز خوردم بهتر شده. اما الان چند روزه که سمت چپ ساق پام انگار سفت شده. به خاطر کرونا نرفتم پیش دکتر. نمدونم چیکار کنم. راستش من یه مدت اون اوایل که کرونا اومده بود خیلی استرس داشتم یکبارم فک کردم نکنه مبتلا بشم خیلی استرسی شدم و قشنک احساس میکردم یه نبضی تو ساق پام به شدت میتپه. یکبارم وقتی فهمیدم سرطان پدرم متاستاز کرده استرس زیادی بهم وارد شد و پاهام یه مدت سست بود. الان ممکن به خاطر استرس عصب یا عروق پام آسیب دیده باشن؟ ببخشید طولانی نوشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی بعید است این علایم ربطی به استرس داشته باشد، گاها ضعف های عضلانی خود را به این صورت نشان می دهند، با این حال پیشنهاد من این است که برای تشخیص قطعی نزد یک متخصص قلب یک بار معاینه شوید تا نبض های عروق پایتان را معاینه کنند، این تست خیلی کمک می کند که ایا شما گرفتگی عروق دارید یا خیر
  • تصویر کاربر ملکی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام. روی پای چپ اغلب اوقات می سوزه. امشب بیشتر شده. البته روی ساق پا هم درد زیادی داشتم که قرص دیکلوفناک خوردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دیابت دارید یا خیر؟ چندسالتان است؟ فشارخون؟ سیگار؟ داروی خاصی استفاده می کنید یا خیر؟
    2. تصویر کاربر ملکی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. خیر دیابت ندارم. 58 سال. فشارم معمولا 10 روی 7 هست. داروی خاصی استفاده نمی کنم. سیگار هم نه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با این اوصاف است بعید است این علایم مورد مهمی باشد، پیشنهاد من این است که یک چکاپ کلی از نظر قند و چربی بکنید و یک بار نزد پزشک نبضهای پایتان را معابنه کنند. اگر همه چی خوب باشد معمولا این علایم ناشی از کاهش ویتامین هستند و با مصرف مکمل ها بهبود پیدا می کنند
    4. تصویر کاربر ملکی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سیف دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ممنون بابت راهنمایی قبلیتون من سونو رفتم هیچ مشکلی نبود فقط گفتن تجمع چربی به صورت آسیمتریک هستش و توده بافت نرمی وجود ندارد رگ هارو هم برسی کردن اصلا مشکلی نداشت فقط اقای دکتر حالا ساق پای چپم درد میکنه حالت گرفتگی داره الان ۳ روز میشه البته پیاده روی یه ساعته داشتم فقط این قسمتم درد گرفته واینکه کتف طرف چپم و یه کم پایینترش احساس گز گز و سوزش دارم دست چپمم حالت کرختی داره بعضا هم انگشتام درد میگیرن پشت سرم هم گز گز میکنه اینم بگم این مدت استرس زیادی داشتم و دارم همش فکر میکنم قلبم مشکل داره ۳۴ سالمه و فشار خونم همیشه نرماله صربان قلبم هم نرماله مشکل خاصی هم ندارم نیاز هست به دکتر مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید در سن شما به طور کل خیلی بعید است که ناراحتی قلبی داشته باشید ولی بهتر است یک بار نوارقلب حداقل بگیرید تا خیالتان راحت شود. عموما در سن شما این دردها بیشتر منشا استرسی یا گوارشی دارند و خیلی جای نگرانی نیست.سونو گرافی پا هم اگر خوب بوده که اصلا نگران نباشید احتمالا مدتی استراحت کنید رفع می شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر