دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق  در تهران 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایرج دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آیا خونریزی بینی هم مربوط به فشارخون میباشد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله ميتونه باشه
      ولي بايد مشكل انعقادي هم بررسي بشه
  • تصویر کاربر امیری دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام پیرو سوال قبلی با کد y69dx953224 مربوط به بیمار دارای فشارخون و گرفتگی عروق که فشار شبها به 15 میرسید علاوه بر متورال 50 نصف و تیتروگلیسیرین 2.6 هر 12 ساعت به خاطر تکرر نسبی ادرار شبانه و کنترل بهتر فشارخون نصف پروسازین 1 هر شب مصرف میکنن فشارخونشدن پایین اومده و شبها قبل خواب که اندازه میگیریم 10 الی 10ونیم روی 6 هست البته علائم فشار پایین رو بروز نمیدم ولی خوب این نگرانی و داریم که هنگام خواب فشارشون بیشتر افت کنه و خطر سکته قلبی وجود داشته باشه. بعضی شبها هم قبل خواب یه قاشق عسل بهشون میدیم تا یکم فشاربالاتر بره. به نظرتون این رنج فشار مشکلی نداره و توی خواب امکان افت بیشتر وجود داره.؟ با سپاس فراوان از محبت همیشگی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دوز متورال يا پرازوسين رو نصف كنيد
    2. تصویر کاربر امیری یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.مجدد الان نصف متورال صبح نصف شب و هر 12 ساعت یک نیتروگلیسرین2.6 و هر شب نصف پروسازین میخورن.
    3. تصویر کاربر امیری یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.مجدد الان نصف متورال صبح نصف شب و هر 12 ساعت یک نیتروگلیسرین2.6 و هر شب نصف پروسازین میخورن.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      متورال بشه هر ١٢ ساعت يك چهارم
    5. تصویر کاربر امیری دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سپاس فراوان
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش ميكنم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر زمانیهت یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر نجفی عزیز... بنده زمانی هستم از بیماران جنابعالی و روز شنبه 19 خرداد هم مزاحمتون شدم ...ولی سوالی رو یادم رفت از حضورتون بپرسم... بابت فشار خون لوزارتان اچ نصف قرص صبح ها و عصرها میخورم که فشارم کاملا تحت کنترله ولی چون خدمتتون عرض کردم که میگرن با aura دارم و دکتر مغز و اعصاب ب ام وراپامیل تجویز کرده شما هم فرمودین که وراپامیل رو بخورم و لوزارتان عصر رو قطعش کنم... ولی سوال اصلی بنده این هست که من بخاطر فشار چشم قطره تیمولول و لانانوپروست مصرف میکنم که تیمولول جزو مهار کننده های بتا هست... ایا با وراپامیل تداخلی ایجاد نمیکنه؟ و سوال اخر اینکه من برای پانیک هم زاناکس و سرترالین استفاده میکنم و ایا اینها هم با وراپامیل تداخلی ندارن؟ کلا مطبتون یادم رفت بپرسم این سوالاتو مخصوصا تداخل وراپامیل و تیمولول... با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1597 مشاهده پرسش
    سلام
    برای درمان رزاسه پوستی و تحت نظر پزشک حدود 2 ماهه قرص وازونیدین 0/2 هر شب میخورم. احساس میکنم داره اذیتم میکنه (فشارم پایینه و نوک دست ها و پاهام سرده و احساس گزگز میکنم) میخواستم بدونم چطور مصرف قرص رو کنار بذارم. از اینترنت خوندم که نباید یکدفعه مصرف رو کنار گذاشت. راهنمایی کنید. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين رو حتما بايد با پزشك پوستتون مشورت كنيد
  • تصویر کاربر کافیان یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    خدا قوت . مادرم ۷۲ ساله . دیابت نوع ۲ حدودا ۱۲ سال . مبتلا به تنگی عروق کرونر ‌و فشار خون ‌. روزانه ۳ عدد لوزارتان ۲۵ مصرف میکند . و یک دوم متورال. افزایش فشار خون شبانه تا ۲۰ دارد . لطفا راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در اسرع وقت املوپرس ٥ دو بار در روز شروع شود و اگر مقدور است ببينمشان
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام....من 10 روزه ید درمانی با دوز 150 میلی کوری انجام دادم..توی اسکن کل بدن قسمت قدام گردن سلولهای تیرویید مشاهده شدن...خواستم بدونم چقدر طول میکشه ید درمانی این سلولها رو از بین ببره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين سوال رو بايد از فوق غدد بپرسيد
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 45 سالمه و ارثی فشار خون داریم الان یکساله که فشارم دائما بین 13 تا 16 روی 9 متغیره .. دکتر هم قرص لوزان داده مصرف کنم.. لطفا بفرمائید چکار کنم . متاسفانه در چایی هم زندگی میکنیم که دسترسی به دکتر و متخصص نداره .. ضمنا رگ پشت کتفم متورم و سمت چپ سینه بالای قلب هم درد دارم که کشیده میشه به دستم و سرد و حالت خواب رفته داره
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دوز لوزارتان را افزايش بديد
      اگر اضطراب داريد حتما درمان كنيد
  • تصویر کاربر کامیار شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۴ ساله هستم و همیشه فشار خونم نرمال در حد ۱۰.۵ تا ۱۱.۵ روی ۶.۵ تا ۷.۸ بوده اما این ماه رمضان روزه گرفتم که این ۳ روز آخر بعد از افطار تا سحر فشارم میره نزدیک ۱۴ روی ۹.۵ بعد دوباره عادی میشه طوریکه طول روز میشه ۱۱ تا ۱۲ روی ۷ تا هشت.علت مال روزه هست؟ من دچار فشار خون شدم طی ۳ روز.ممنون میشم پیشنهاد بدین چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا فشار نداريد
      بعدا هم مرتب چك كنيد
      اگر بالا بود مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حمیدجوادی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    باسلام مجدد آیا عفونت سینوس میتواند باعث بالا رفتن فشار خون شود ضمنا به پیوست اکو ارسال میشود باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      اكو هم تقريبا نرماله و مشكلي نيست
  • تصویر کاربر رامین شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    بنده سی تی آنژیو در همدان دادم که الحمدا.. گرفتگی عروق کرونری ( رگ ) نداشتم فقط یک رگ داخل قلبم بخاطر اسپاسم عضله گاهی اوقات قلبم تیر میکشه بصورت لحظه ای سواات بنده را لطفا جواب دهید ممنونم
    1- زمان مصرف سه قرص ذکر شده چگونه باشد؟
    2- هر روز حالت تهوع دارم که اذیت میشم چرا؟
    3- گاهی اوقات در روز ضعف و خستگی و تاری دید دارم چرا؟
    4- دست چپم 5 ماهه قبل و بعد از سی تی آنژیو هروز متناوبا درد میکنه چرا؟
    5- قبل از قرص والسارتان ، لوزارتان 25 مصرف میکردم عوارض فوق را نداشتم اما متخصص قلب بدلیل فشار بالا قرص والسارتان را جایگزین لوزارتان نمود ( لوزارتان با والسارتان در کنترل فشار متفاوتند ) چون فکر میکنم عوارض بالا از قرص والسارتان است
    با تشکر از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      داروتون رو به لوزارتان با دوز بالاتر تغيير بديد
      برا تهوع بايد به گوارش مراجعه كتيد
      اگر اضطراب داريد درمان شويد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر