دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق  در تهران 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام
    واقعا ممنونم که به صورت رایگان ما ها رو راهنمایی می کنید
    قبلا این سوال رو کرده بودم شما در جواب فرمودین هیپنوتیزگری در تبریز سراغ ندارین راه حلی دارین بهم پیشنهاد بفرمایید تا حالم و درست کنم ؟
    دارو یا دکتر و یا ...؟
    من سنم حدود ۳۵ سال هست از بچه گی شدیدا استرس داشتم و مشغله کاریم باعث شده شدیدا جدیدا اعصابمو از دست بدم نزدیک سه سال هست پانیک دارم و به مدت یک سال بود که دارو را کلا بدون دستور دکتر کنار گذاشته بودم و کلاس های یوگا میرفتم ولی جدیدا این اضطراب کمرمو شکسته زود زود با کوچکترین ناراحتی فشاره کوچکم ۱۰ و فشار بزرگم ۱۷ میشه و مابقی عوارض …. و از بابت چکاپ بدنی هیچ مشکلی ندارم کلا از زندگی سیر شدم
    ایا هیپنوتیزنم میتونه یکم حال من و تسکین بده و ایا تو تبریز هیپنوتیزگر خوبی سراغ دارین برام پیشنهاد کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      شما بايد به روانپزشك مراجعه كتيد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام من۲۶سالم هست و فشارم مرتبابالامی رودحتی درحالت عادی وهمیشه سردردشدیدمیگیرم ودرحال عادی فشارم ۱۸روی۹هست وزنم هم۸۴کلیوهست آزمایش کامل انجام دادم هیچ نتیجه ای نگرفتم لطفابهم بگیدچکارکنم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حتما بايد ويزيت شويد
      اگر فشار هميشگي هست بايد دارو بخوريد و علل ثانويه فشار هم در شما بررسي شود
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۶سالم هس که مرتبافشارم بالامیرودحتی درحالت عادی وسردردشدیدمیگیرم فشارم درحالت عادی همیشه ۱۸روی۹یا۱۶هست وزنم هم ۸۴کیلوهست وقرص والزومیکس استفاده میکنم آزمایش کامل انجام دادم هیچ نتیجه ای نگرفتم تاالان میشه ب نظرشماچکارکنم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      پاسخ شما داده شد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۶سالم هس که مرتبافشارم بالامیرودحتی درحالت عادی وسردردشدیدمیگیرم فشارم درحالت عادی همیشه ۱۸روی۹یا۱۶هست وزنم هم ۸۴کیلوهست وقرص والزومیکس استفاده میکنم آزمایش کامل انجام دادم هیچ نتیجه ای نگرفتم تاالان میشه ب نظرشماچکارکنم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد دوز دارو افزايش پيدا كنه و علل ثانويه بررسي شود بهتره كه ويزيت شريد
  • تصویر کاربر ن پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1355 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    خانمی هستم 44 ساله. چند سالی است فشار خون دارم. حدود 3 سال است قرص آنالاپریل 20 نصف صبح نصف شب مصرف می کنم. لازم به ذکر است استرس شدید دارم. بیشتر زمانی که استرس دارم فشارم به 16 یا 17 می رسه. سوال بنده این است. من احساس ضعف دارم در طول روز. امکان داره از عوارض قرص باشه
    و اینکه نبض من بیشتر اوقات ضعیفه ولی تعداد ضربان بیشتر اوقات نرماله
    امکان داره از عوارض قرص باشه.
    من دو سال پیش اکو و تست دادم. تست ورزش 12 دقیقه روی تردمیل بودم.
    و سه ماه پیش نوار قلب دادم. گفت نرماله.
    ضمنا آزمایشات من نرماله. قند و چربی ندارم. مشکل تیرویید ندارم. کلیه های من هم مشکلی ندارد
    این ضعف نبض از چیست؟ تعداد نبض مشکل ندارد
    قبلا از همکاری شما متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر مياد اضطراب و افسردگي داريد اون رو درمان كنيد
      اگر فشار نرماله مهم نيست
      اگر ادامه داشت بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر saeid شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خواستم بدونم امید به زندگی در افراد مبتلا به فشار خون به طور متوسط چن ساله؟مثلا فشار خون 14
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با كنترل فشار ميتونيد عمر طبيعي داشته باشيد
  • تصویر کاربر Fateme جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود یک ماه پیش مسموم شدم دکتر ک رفتم فشارمو گرفتن گفتن بالاس چهارده بود در صورتی ک قبلا معمولا موقع مریضی من همیشه افت فشار پیدا میکردم یا قبل تر هم کلا بدن ضعیفی داشتم با نخوردن یک وعده غذایی افت فشار پیدا میکردم. اما دیروز روزه بودم مسافر بودیم روزه باطل شد غذا هم خوردم ولی ب شدت سر درد داشتم فشارمو گرفتم ۱۵ روی ۱۰/۵ بود این سردرد تا امروز هم ادامه داشت با وجود خوردن مسکن ولی خب کمتر شد میخواستم ببینم این افزایش ناگهانی باید منو نگران کنه؟ سابقه هم نداشتم.۲۲ سالمه و متاهل هستم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با يك يا دوبار نميشه گفت فشار داريد
      بايد مكررا در شرايط عادي فشارتون رو چك كنيد يا هولتر فشار ببنديد
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر
    بنده ۲۰ سال سن دارم و ۳ ماهی هس که متوجه شدم فشارخون دارم و طی بررسی های مختلف متوجه شدم مشکل خاصی ندارم و فقط بخاطر اضافه وزن، فشارم بالاست....

    شروع به رژیم و ورزش و کاهش وزن کردم و حدود ۲۵ کیلو وزن کم کردم

    فشارخونم در حالت استراحت ۱۵ یا ۱۶ روی ۹بود که بعد از این کاهش وزن به ۱۳ یا ۱۳/۵ و گاها ۱۴ روی ۷ یا ۸ رسید!

    با توجه به اینکه همچنان ۳۰ کیلو دیگه اضافه وزن دارم‌ و دارم به کاهش وزنم ادامه میدم، آیا امکان داره که بدون دارو کامل بتونم درمانش کنم؟

    در ضمن الان تنگی نفس و تمش قلبم هم تا حدود زیادی درمان شده و اصلا قابل مقایسه با قبل نیس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهارصالحی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من یه خانم 27 ساله هستم مبتلا به فشارخون بالا قرص متوهگزال 47 استفاده میکردم قبل از اینکه بفهمم باردار هستم الان هفته ششم بارداریمه دکتر بهم قرص متیل داده یکی صبح یکی شب ولی هرروز بعدازظهر که فشارمو میگیرم 15 رو9 و ضربان قلب بالای 110 یعنی قرص دیگه برای دوره بارداری نیست؟بارداری اولمه و نمیخوام اتفاق بدی بیوفته ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بكنيد يكي وًنصف هر دوازده ساعت
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من فردا از منچستر عازم ایران هستم و‌چون مدتی هست که فشار خونم بی دلیل بالا میره خیلی نگرانم که تو‌پرواز مشکلی برام‌پیش نیادلطفا راهنماییم‌کنید ممنون
    من از حدود یکسال پیش پنیک عصبی گرفتم که فشارم‌شبها بد لیل میرفت بالا و‌کارم به اورژانس میرسید دکترا بعد از بررسی متوجه شدن‌که اعصبیه و‌داروی فلوکستین‌و‌آلپرازولام استفاده میکردم که خیلی خوب شده بودم‌
    و دکترم گفته بود اگه به آرامش رسیدی میتونی داروهاتو قطع کنی که من حدود 7ماه میشه که دیگه داروهای اعصابو نخوردم و‌مشکلی ام نداشتم تا دوهفته پیش که توی خواب ساعت3نیمه شب فشارم رفت بالا 16روی 11با طپش قلب و سردرد شدید که اورژانس اومد منو برد بیمارستان ولی دارویی بهم ندادن فقط چون سرم خیلی درد میکرد قرص مسکن دادن الان یه هفته میشه که پشت سرم هنوز درد میکنه و هیچ مسکنی خوبش نکرده وسردردی هست که من تا الان که 42سالم هست تجربه نکرده بودم .دوباره حدود دو ساعت پیش که نهار خوردم یکساعت بعد از نهار دست و‌پام سرد شد بدنم شروع به لرزیدن کرد وسرم از فسمت پست به سمت گوش چپک در حال انفجار بود فشارم 14روی 11بود قرص کاپتو پریل خوردم با متورال 50که دکتر ایران داده بود ولی گفت هر زمان فشارت بالا رفت بخور ،اونارو خوردم الان فشار شده 9رو 6دارم آب قند میخورم ولی سردردم همچنان هست و کتف سمت چپم‌از پشت میسوزه چیکار کنم دکتر خیلی میترسم چون پسرم 4سالشه من فردا پرواز دارم‌
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      داروهاي اعصابتون رو مصرف كنيد
      قبل از پرواز هم يك داروي ضد اضطراب و متورال مصرف كنيد
    2. تصویر کاربر سارا جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون دکتر من با سلام و صلوات رسیدم ایران ولی با فشار بالا و استرس اومدم قرص متورال دو بار خوردم چون فشار ۱۶و۱۴رو ۱۰ بودو دایما بدنم میلرزید من برای چکاپ پیش چه‌متخصصی برم بهتر ه شما یا مغز و اعصاب واقعا نمیدونم مشکلم از اعصاب یا معده یا قلب و عروق
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به روانپزشك مراجعه كنيد شما مشكلات اضطرابي داريد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر