دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mohammad یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. دکتر یکی دو ماه پشت کمرم سمت چپ یه سوزشی دارم. انگار ک یه رگ بیست سانتی اون پشت و یکی داره توش اسید میریزه یه همچه توصیفی واسش دارم. روزی دو سه بار دو سه دیقه ای اینجور میشم. اما اذیت نمیکنه درد نداره بیشتر چندشی. انگار دارم تو اون لحضه حجامت میکنم. اما شایدم حساس شدم اما اخه روی پای چپم بعضی مواقع تیر میکشه و سر میشه کف پام‌. یا سمت چپ سرم هم بعضی اوقات ضربانی تیر میکشه. ممنون میشم راهنماییم کنید. سپاس. درضمن ۲۳ سالم سیگارم میکشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه عصب در مسیرش تحت فشار باشه

      باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند وقته که سمت چپ یعنی سمتی که قلب هست درد میکنه دردی که دربارش میگم سوزش نیست و اینکه من چاق هستم و سیگار میکشم
    چند وقت پیش هم به یک پزشک عمومی مراجعه کردم و تشخیص درد معده رو دادن چند تا امپول برای معده و قرص داد و تا حدی بهتر شد
    الان نمیدونم موضوع جدیه
    یه چه پزشکی مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ججهت معاینه و تست ورزش به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.
    عکس اکو بنده ضمیمه شده است. و گاها چه تو فعالیت چه تو استراحت دچار درد سمت چپ میشم. درضمن به شدت دچار اضطراب هستم و مدام فشارم بین ۱۴روی ۹ تا ۱۲ رو ۸ در نوسانه. هولترفشارخون گذاشتم، میانگین ۱۲.۳ روی ۸ بود. آیا نیاز به هولتر مجدد هست؟ تست ورزش دو سال پیش هم دادم که نرمال بود. لطفا عکس اکو هم بررسی کنید آقای دکتر.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر نیاز نیست

      به روانپزشک مراجعه کنید

      عکسی اینجا ارسال نشده

  • تصویر کاربر Sara جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر من خانمی ۳۲ ساله هستم . امروز که برای ام آر آی رفته بودم بعد از بالا رفتن از پله های مرکز یه سری کارهای پذیرش رو انجام دادم و بعد نشستم . بعد از نشستن چند تا تیر ناگهانی با فاصله طوری که احساس میکردم انگار از قلبمه احساس کردم و بعد ترسیدم و طپش قلب هم گرفتم . و به دنبال اون دست چپم درد گرفت که البته درد دست چپم طوریه که با بالا پایین کردن دست رو دردش مقداری تاثیر گذاره . البته چند ساعت قبلش در دهای تیرکشنده ای حالت گرفتگی که با نفش کشیدن شدید میشد و از بین میرفت هم داشتم . من ۳ سال پیش هم بخاطر طپش قلب اکو و تست ورزش انجام دادم که فقط پرولاپس میترال تشخیص داده شد و حدودا ۲ ماه پیش هم اکو انجام دادم که گفتن علاوه بر میترال ۲ دریچه ی دیگر هم مقداری افتادگی داره که پزشک میگفتن تا ۳۰ سال دیگه هم احتیاج به دارو نداده . حرکت کردن خیلی تاثیری بر قلبم نداره جز مقداری طپش قلب . حالا نگرانم که مشکل قلبی حادی داشته باشم که منجر به سکته بشه . لطفا راهنمایی ام کنید . سابقه بیماری قلبی در خانواده هم دو تا از دایی هام بعد از ۵۰ سالگی و پدربزرگترم بعد از ۸۰ داشتن . پیشاپیش مرسی از لطفتون ????
    1. تصویر کاربر Sara یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      البته ببخشید این رو هم اضافه کنم یه مقدار جزئی قفسه سینم حالت سنگینی و گرفتگی هم داره طوری که مثلا انگار نفسم سنگینه ولی مشکل خاصی در تنفس ندارم مثلا با راه رفتن یا بالا رفتن از پله دچار تنگی نفس نمیشم فقط ممکنه طپش قلبم رو احساس کنم . مشکلی از این لحاظ ندارم و این حالت هم به تازگی اتفاق نیافتاده از قبل هم این حالت رو داشتم .
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تیر کشیدن معمولا قلبی نیست

      اگر کسی ورزش نکنه ممکنه فعالیت تپش و تنگی نفس ایجاد کنه

      اما بهتره توسط پزشک ویزیت شوید

    3. تصویر کاربر Sara دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید یعنی به نظر شما با توجه به اینکه من دو ماه پیش توسط متخصص قلب معاینه شدم باز هم احتیاج به مراجعه به پزشک هست ؟ و اینکه دردهای پشت سمت چپ که به دست چپ هم میرسه طوری که با حرکت دست احساس درد تغییر میکنه یهچیزی شبیه به گرفتگی هم ممکنه به قلب مرتبط باشه ؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالش کمه

      اگر اضطراب داریدد به روانپزشک مراجعه کنید و اکر بهتر نشدید مجدد با مدارک مراجعه کنید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آیدین یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من دیشب وقتی دراز کشیده بودم یه دفعه سمت چپ سینه ام شروع به سوزش و تیر کشیدن کرد ، درد و سوزش خیلی شدید نبود ، اما (دقیقا همراه با ضربان قلبم بود و همزمان این سوزش ضربان دار تو پای چپم هم احساس میشد ، و بعد از چند دقیقه برطرف شد ) با تشکر از محبتتون به خاطر وقتی که صرف میکنید و این سوالات مردم رو به رایگان جواب میدید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد معمولا قلبی نیست و اضطرابیه با این حال به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    گاهی اوقات که خوابیدم ، معمولا روی شکم میخوابم . دچار تیر کشیدن قلب میشوم و خیلی من و اذیت میکنه و حتما باید جابجا بشم و حتی وقتی برمیگردم بازهم درد دارم .. ۳۹ سالمه و چند مرتبه دچار این حالت شدم و تا چند دقیقه ( ۳ دقیقه هم ) زمان میبره
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد معمولا قلبی نیست

      اما بهتره برای اطمینان تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر شهرام شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    چند روزی من تپش قلب دارم و کمی هم سوزش و درد در چپ سینه ام و سابقه قلبی ندارم متخصص نوار و اکو گرفت و گفت چیز مشکوکی نداری ورقص ضد استرس و کنترل کننده تبش قلب داده البته من قبل از این درگیر استرس بودم ولی الان خوب شده اسیرم نظر شماچیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اضطرابی باشه

      اما بهتره تست ورزش انجام دهید تا تکلیف مشخص شود

  • تصویر کاربر Ali شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد دكتر
    من چند شبه شبها دست چپم و قفسه سينه ام تير ميكشه ايا بايد به دكتر مراجعه كنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون قلبی نیست

      اما بهتره به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام . ببخشید مدتی است که در ناحیه قلب احساس دردی مثل فرو بردن سوزن میکنم که زمان آن در حد ثانیه است اولا در سمت چپ والان در سمت راست قفسه ی سینه نیز این درد رو احساس میکنم . باید چکار کنم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد احتمالا قلبی نیست

      ولی برای نظر دقیق باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام درد سمت چپ بدن من خیلی زیاد شده ...قفسه سینه و پشت قفسه سینه رو هم درگیر میکنه ...سی تی اسکن قفسه سینه و آندوسکوپی معده هم چیزی رو نشون نمیده ....درد تا گردن هم میرسه ....من رو بسیار عصبی میکنه ...به طوری که حتی حوصله کار هم ندارم ..چند تا دکتر رفتم فقط به مسکن و آرامبخش اکتفا میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا علت درد مشخص شه

      ممکنه اضطرابی یا عصبی عضلانی باشه

      باید معاینه شوید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر