دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر MZ سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید، آقای دکتر پدرم 60 سالش هست و 80 کیلو وزنش هست، چند سالی است بخاطر فشار خون لوزارتان مصرف میکنن، حدودا از سه چهار ماه پیش بعضی وقتا تپش نامنظم قلبشو حس میکردن و میگفتن قلبم تند تند میزنه یدفعه، معمولا بعد از غذا را موقع دراز کشیدن بعضی وقتا اینجوری میشد ، اما حین فعالت یا راه رفتن و کار کردن هیچ مشکلی نداشتن. بخاطر نگرانی به دکار قلب مراجعه کردیم و دکتر نوار قلب و اکو و همچنین تست ورزش و اسکن قلب گفتن باید انجام بشه، بعد این داروها رو تجویز کردن، اسویکس شب یک عدد ، پرانول 20 روز و شب یک عدد ، والزودک اچ سی تی روز و شب یک عدد و آسپرین ظهر یک عدد. الان میگن دوتا از رگ های اصلی گرفتگی داره. مدارم مربوط به نوار و اکو و تست و اسکن قلب و ضمیمه میکنم ممنون میشم راهنمایی کنین که الان گرفتگی چقدره و نیاز به آنژیوگرافی هست یا نه با دارو برطرف میشه؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین، یک دنیا ممنون آقای دکتر نجفی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به نتیجه ی اسکن که گرفتگی نشان داده است بهتر است انژیو شوند
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. ببخشید من ۳۷ سال دارم. اکثر اوقات تپش قلب و ضربان قلب بالا دارم.چند ماه پیش اکو دادم و دکتر گفتند گشادی دریچه میترال و مشکل در دریچه آئورت داری. که متوجه نسدم دریچه آئورت گشاد هست یا تنگی داره. لطف کنید اکوی من رو تفسیر کنید. و اینکه چه کاری باید انجام بدم. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      عکس اکو را مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر گرامی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. پسری 27 ساله هستم که از 5 سال پیش دچار ریزش دل شدم که بیشتر مواقع کم خوابی و خستگی و در حالت استراحت میاد سراغم که تعدادش گاها ماهی یه بار یا هفته ای یه بار هست. اکو و هولتر 24 ساعته انجام دادم بردم شیراز خدمت اقای دکتر کافی که گفتن جفتش نرمال هست و این حالت منشا عصبی داره. با توجه به این که قبل از اولین ریزش دل چند باری سابقه حمله پنیک داشتم و خودم بدون دارو کنترلش کردم میخاستم بدونم این ریزش دل صرفا منشا عصبی داره یا میتونه از قلب هم باشه چون یک بار هم چایی رو با شکلات تلخ مصرف کردم تعداد این ریزش دل پیوسته و خیلی زیاد شد.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اینها بیش تر منشا عصبی دارد و علتش اضطراب و استرس است بررسی های قلبی هم وقتی سالم بوده جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر مژی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام بنده دو بار در خواب دچار تپش قلب شدم که اولی کوتاه مدت و دومی نزدیک به نیم ساعت بود با ضربان قلب ۱۳۶ در حالیکه همیشه پایین بود و هنگامی که هولتر گذاشتم در خواب ۴۸ شده بود خواستم دلیل این تپش هنگام خواب شبانه رو بدونم با تشکر از شما ????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است اریتمی باشد باید جواب هولتر را ببینیم
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،من به مدت ۲ماه تپش قلب دارم،به ۲پزشک متخصص مراجعه کردم ولی بعد از معاینه و نوار قلب و تست ورزش و اکو ازمایش چکب کامل گفتن قلب شما سالم و شما استرس دارید و دلیل تپش قلب شما استرس و قرص متورال ۵۰ (نصف صبح و نصف شب) و کلردیازپوکساید ۵ (شبی یک عدد )تجویز کردن و الان که ۲ ماه از این تجویز میگذره هنوز تپش قلب دارم و دران حالت خیلی بی قرار میشم...لطف کنید و منو راهنمایی کنید...با تشکر فراوان عباس برزگر از قزوین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره با هولتر ریتم نوع اریتمی مشخص بشه
  • تصویر کاربر آمنه جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    درود فراوان به شما دکتر
    دخترم بعضی وقتا ضربان قلبش پایینه
    الان روی ۶۳
    به نظرتون چه قرصی بخوره
    تا تعدل برقرار بشه
    بخاطر کرونا نمیاد بیرون
    ممنون
    آسپیرین ۱۰۰ضرر داره؟؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر زیر پنجاه نمی آید هیچ دارویی لازم نیست
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من تپش قلب دارم و ۲۰ سالمع نوار قلب رفتم و اینوبهم گفتن اکو رفتم و گفتن جز افتادگی درچه قلب ک چیز خاصی مشکلی دیگ ندارید قلبمم گاهی اوقات درد ریز میکیره و تموم میشا اما اعصابم یکم ضعیفه از باد میترسم موقع ترس کل تنم عرق میکنه و تپش دارم و گاهی اوقات از تنهایی میترسم واز تنهایی و تاریکی میترسم لنظرتون قلبم مشول داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این علایم بیشتر نشانه های عصبی هستند بهتر است مدتی داروی کلردیازپوکساید که ارام بخش است استفاده کنید اگر بهتر نشدید یک روانپزشک حتمن ببیند
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    پدر من موقع راه رفتن نفس نفس میزنه دکتر رفتن اکو قلب گرفتن خوب بوده ولی تست ورزش که دادن نفس کم آوردن و دکتر گفته باید آنژیو کنه خواستم بپرسم که با توجه به این مواردی که عرض کردم آنژیو لازم هست انجام بشه؟ ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به شرح حالشان و چیزی که می گویید به نظر تصمیم درستی بوده
  • تصویر کاربر فضل پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر یگ سال پیش الکل سنعتی مصرف کردم تپش قلب دارم اکو گرفتم دکتر میگه دوتا درچه قلبت الکل گشاد کرده دکتر درچه قلبم خوب میشه یا که تا آخر عمر تپش قلب دارم ضربان قلبم نامنظم شده اقایه دکتر یا مشکل از درچه قلبمه گشاد شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالن به دریچه ی قلب مربوط نیست ولی این طپشها و نامنظمی ناشی از مصرف الکل است باید مصرفش را قطع کنید و داروهای تجویزی را استفاده کنید تا طپش ها رفع شوند
  • تصویر کاربر مینو چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام ،اقای دکتر من فشار خون دارم ،مدتی بع سرما حساس شدم ،نمیدونم چرا اول احساس سرما میکنم وضربانم میره بالا وفشار خون هم بالا میره ،باید حتما قرص زیر زبونی بذارم تا خوب بشم بعضی وقتا شاید لازم باشه تا دوتا هم بذارم،مشکل تیروید هم دارم کم کاری هست ،الان املودیپین ،ومصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است این احساس سرما بخاطر از تنظیم خارج شدن تیرویید باشد یک ازمایش تیرویید مجدد بدهید اگر فشارهایتان از پانزده بالاتر رفت زیرزبانی بگذارید ولی قدم اول باید تکلیف تیرویید را مشخص کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر