دکتر محمد حسین نجفی

چرا وقتی راه می رویم پاهایمان درد می گیرد؟ علت این درد ها میتواند ناشی از این باشد که شما فعالیت چندانی ندارید و بعد از ماه ها پیاده روی کرده اید. علت بعدی میتواند ناشی از وجود رگ  های واریسی باشد. اما شما میتوانید درمان خانگی واریس پا را انجام داده و از این درد ناشی از واریس پا خلاص شوید.

علت درد روی پا هنگام راه رفتن

علت درد روی پا یا درد ماهیچه پشت پا هنگام راه رفتن میتواند به خاطر کفش نامناسب یا به خاطر فعالیت زیاد شما بعد از مدت ها باشد. در این مقاله ما سعی کردیم به انواع درد های پا و علت به وجود آمدن آن ها بپردازیم.

لنگ زدن چیست؟

لنگی یا درد پا هنگام راه رفتن وضعیتی است که عموما رگهای خونی پا را تحت تاثیر قرار میدهد البته بازوی دست نیز میتواند از این وضعیت متاثر شود. ابتدا ممکن است این درد فقط در هنگام راه رفتن پدیدار گردد ولی رفته رفته که وضعیت تشدید می شود درد حتی در هنگام استراحت نیز به سراغ فرد می آید.

 درمان گرفتگی عروق پا

علت درد پا چیست؟

همانطور که میدانید پیاده روی ورزش بسیار مفیدی است هم برای سلامت قلب هم برای اینکهبه صورت روزانه تحرک داشته باشید. اما همین پیاده روی می تواند به سیستم اسکلتی عضلانی شما فشار وارد کند و در نتیجه باعث درد پا ناشی از کشیده شدن عضلات، پارگی تاندون ها، رگ به رگ شدن رباط ها و شکستگی های استرسی شود. البته که این اتفاق ها خیلی  پیش می  آید. پس جای نگرانی نیست.

علائم درد پا

علائم این وضعیت شامل موارد زیر میباشد:

درد داشتن حین مدت ورزش

این عارضه میتواند سبب ایجاد درد در پا، عضله ی پشت ساق پا، ران، کشاله ی ران یا باسن شود، که محل درد بستگی به سرخرگ باریک شده یا آسیب دیده دارد. لنگی در بازوها و دستها نیز رخ میدهد اگرچه این وضعیت بسیار نادر میباشد.

درد متناوب پا

زمانی که فعالیت های سبک انجام میدهید ممکن است دردهای گذاریی به سراغتان بیایند.

درد پا در زمان استراحت

همزمان با پیشرفت بیماری احساس درد در زمان نشستن و یا دراز کشیدن نیز به سراغتان خواهد آمد.

 گرفتگی عضلات ساق پا

پوست رنگ پریده و زخم شده پا

اگر جریان خون بشدت کاهش یابد، انگشتان دست و پایتان کبود شده و زمانیکه لمسشان میکنید سرد هستند. ممکن است درد به کف پا، ساق پاف بازوها و انگشتان دست و پا گسترش یابد.

علائم احتمالی دیگر

  •  احساس سوزش
  •  گرگرفتگی
  •  احساس
  •  ضعف

در زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد پا چه مسائلی مطرح شود؟

اگر در زمان ورزش در ناحیه ی پا و دست احساس درد میکنید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر بدون درمان درد پا از کنار این موضوع رد شوید بیماری های سرخرگ محیطی و لنگی کیفیت زندگی شما را در سطح نامطلوبی قرار خواهند داد و سبب ایجاد عوارضی میشوند که زندگی شمارا به مخاطره می اندازند. این عارضه سبب ایجاد محدودیت در انجام فعالیت های گروهی و فعالیت هایی که دراوقات فراغت انجام میدهید میشود وسبب ایجاد خلل در انجام مسئولیت های شغلی و ورزشی نیز خواهد بود.

آترواسکلروزیس

دلایل لنگی یا درد پا هنگام راه رفتن

این عارضه اغلب نشانه ای از بیماری سرخرگ محیطی می باشد. در این بیماری رگ خون رسان به اعضای بدن دچار آسیب میشود که یکی از عوارض آترواسکلروزیس است. آترواسکلروزیس میتواند هر رگی را متاثر سازد و به خصوص رگهای قلب را متاثر میکند. زمانیکه این آسیب ها در رگهای دست ها و پاها باشند به آن بیماری سرخرگهای محیطی میگویند. آترواسکلروزیس رگها را باریک تر و شکننده تر میکند. این حالت ها در نتیجه ی انسداد رگ با توده ای از چربی، کلسترول و سایر عوامل که پلاک های آترواسکلروتیک هستند، ایجاد میشوند.

این پلاک ها رگها رابقدری باریک میکنند که سبب کاهش شدید جریان خون در رگها میشوند. احساس درد نیز بدلیل عدم رسیدن خون کافی سرشار از اکسیژن به ماهیچه ی پا میباشد. اکسیژن بعنوان سوخت مورد نیاز برای انقباضات عضله ی پا میباشد. آترواسکلروزیس تنها دلیل ممکن برای علائم لنگی نمیباشد. بیماریهای دیگری که علائم مشابه این وضعیت را دارند میتوانند سبب ساز بروز این مشکل شوند که از جمله ی آنها میتوان موارد زیر را نام برد: گرفتگی مجرای ستون فقرات، نوروپاتی محیطی، شرایط ویژه ای در ماهیچه های اسکلتی و ترمبوز شدید رگها.

فاکتورهای خطر آفرین

ریسک فاکتورهای لنگی پا همانهایی هستند که در پیشرفته شدن آترواسکلروزیس موثرند، شامل:

 درمان دارویی درد پا

تشخیص علت درد پا

این عارضه ممکن است تشخیص داده نشود زیرا افراد اغلب فکر میکنند که این شرایط یکی از علائم نا خوشایند ولی اجتناب ناپذیر افزایش سن میباشد، و برخی افراد تنها سعی میکنند که فعالیت های خود را کاهش دهند تا درد ایجاد نشودبر خی از رایج ترین روشهای تشخیص به شرح زیر میباشد:

درد پاها میتواند بعلت شرایطی مانند مشکلات ستون مهره ها، مفاصل، یا ماهیچه ها ایجاد شود. پزشک براساس علائم و سوابق پزشکی،معاینات فیزیکی و تست های آماده سازی تشخیص را انجام میدهد.

اگر درد پا به خاطر گرفتگی عروق باشد بهترین راه تشخیص آن  عمل آنژیو قلب است.

پیشگیری از درد روی پا هنگام راه رفتن

بهترین راه برای پیشگیری از  درد روی پا هنگام راه رفتن داشتن یک سبک زندگی سالم میباشد. که بدین معنیست:

درمان پا درد در اثر راه رفتن زیاد

هنگامی که پیاده روی زیادی انجام میدهید بهتر است وقتی به خانه برگشتید یا آخر شب قبل از خواب پاهای خود را به صورت آویزان نگهدارید جوری که پاها بالا تر از سطح بدن شما قرار بگیرند. این کار به تسکین درد پاهای شما کمک خواهد کرد

3.5/5 - (21 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 38ساله هستم و از 14 سالگی دیابت نوع 1دارم میخواستم دلیل اینکه چرا با کوچکترین خراش یا زخمی بر روی پاهام، بعد از خوب شدن جای زخم کبود میشود واز بین نمیرود؟ ایا درمانی برای از بین بردن این لکها وجود دارد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد با متخصص پوست مشورت كنيد
      اين در حوزه تخصص من نيست
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر مادرم پای راستش رو عمل پرو تز لگن کرد ۴۰روز قبل عملش خوب بود بعد از ۳۰روز با وجود تعداد۱۴آمپول ضدانعقاد دور ناف دچاره سه لخته در پاشد که یک هفته بستری شد در بیمارستان که inrاز ۱ به ۲ رسید با مصرف ۱عدد در روز قرص وارفالین که مرخص شد طبق نظر پزشک بعد سه روز امروز مجدد آزمایش دادند که به ۱.۵۵کاهش پیدا کرده بود و دکتر متخصص تعداد مصرف وارفالیت را روزی ۱قرص و نصف کردند میخواستم بدونم طبیعیه این حالت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله ممكنه
      تحت نظر پزشك باشن و سبزيجات زياد مصرف نكنند
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام از حدود ۱/۵ماه پیش به علت اینکه ورزش فوتسال انجام میدم به صورت حرفه ای به علت فشار زیاد تمرین ها ساق پا از درد خفیف شروع شد تا الان که کوچکترین فشاری روش میارم از درد شدید داخل ساق دیگه نه میتونم بازی کنم و بعد از کوچکترین فعالیت ورزشی شب از درد پا نمیتونم بخوابم خواهشا بگید باید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره ابتدا به ارتوپد مراجعه كنيد
      ممكنه اسيب عضلاني يا عصبي باشه
  • تصویر کاربر داود شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    پای پدرم چند روز بود سرد شده بود بریم بیمارستان بعد از سونوگرافی داپلر گفتن خون لخته شده.دوبار عمل شده،یک بار از ران پا و یک بار از ساق پای ولی فرقی نکره.گفتن ببرید خونه پاش سیاه شد بیارید ببریم.توروخدا اگه راهی هست کمک کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فورا به جراح عروق مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    هنگام راه رفتن ساق پام از زیر زانو انگار وزنه بهش وصله احساس میکنم خیلی سنگینه و این فقط در یک پا اتفاق میفته و اخساس درد دارم اگر لطف کنید علتش رو بگید ممنون میشم و اینکه باید به پزشک متخصص عروق مراجعه کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه عروقي يا عصبي باسه
      بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام چندسال است که از بیحسی جلو کف پا رنج میبرم الان یکماه است که درد ماهیچه های بیشتر ساق پای چپ به آن اضافه شده همیشه احساس سردی در کف پاها دارم لازم به ذکر است که داروی کاپتوپریل 25 متورال آملوپرس وتریامترن 5 وگلی بن گلامید استفاده میکنم بمدت 10 سال لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه نوروپاتي ديابتي داشته باشيد
      بايد حتما معاينه شويد
      بايد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام
    تقریبا یکسال یا بیشتر طول کشیده تا الان که وقتی پیاده روی میکنم پا درد به سراغم میاد و به خونه که میرسم باید با اب گرم ماساژ بدم من روزانه زیاد پیاده روی میکنم مدتی هست که دردها بیتر شده بطوری که شب خوابیدن برام مشکل میشه وقتی که بیدارمیشم احساس میکنم پا درد دارم دوروزه که پادردم به ناحیه ران میکشه به حدی که مجبور میشم سریع خودمو به منزل برسونم لطفا راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه انسداد عروقي باشه
      بايد فورا مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. ۳۴ ساله هستم. مدتی هست روی پای راستم سه سانت پایین تر از انگشت کوچک و کناری آن میسوزد مخصوصا بعد راه رفتن. علت ان چیست؟ ممنون از توجه و پاسخ شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علل عروقي و عصبي پا ميتونه مطرح باشه بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر سهیلا چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من 27سالمه قبلا ی مرده زایی داشتم به علت لخته شدن خون تو بند ناف بعد دکتر خون مراجعه کردم گففت مقدار کمی غلطت خون داری بعد روزی ی دون اسپرین مصرف میکنم به تجویز پزشک الان یکماهه پا درد دارم ساق پا ی درد نااشناسی توی ی قسمت از یاق تردیک مچ پا دارم و تو راه رفتن و پله رفتنم مشگل ایجاد کرده حتی زمان نشستن دردش شدیدتره چیکار کنم واقعا کلافم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد ويزيت و معاينه شويد
      چون اول بايد علت مشخص سود تا در مورد درمان بشه نظر داد
  • تصویر کاربر طبایی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با عرض سلام نتیجه اخرین اسکن قلب گرفتگی عروق در حد پایین میباشد و ادامه مصرف نیتروکاردین و رزوکسین و اسپرین از طرف دکتر توصیه شده و نیازی به انریو نیست تا 6 ماه دیگه . ایا میتوانم از قرص زالربان 2یا3 روز در میان لابلای داروهای دیگه مصرف کنم با تشکر از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر