دکتر محمد حسین نجفی

حتما تاکنون بارها با افرادی مواجه شده‌اید که به‌ طور ناگهانی دچار حملات تپش قلب و تنگی نفس می‌ شوند و در همان حالی که ترس شدید از مردن یا آسیب جدی روانی و جسمی ایشان را فرا گرفته است خود را به بیمارستان یا درمانگاه می‌رسانند. اما پزشک اورژانس پس از گرفتن نوار قلب و معاینه به آنها می‌گوید: «مشکل از قلبتان نیست، این تپش قلب عصبی است.»

این افراد که معمولا در سنین جوانی و سابقه مشکل قلبی هم ندارند دچار حمله پانیک هستند که در فارسی به «هول» ترجمه شده است.

تپش قلب عصبی

 میتوان گفت: تپش قلب عصبی ناشی از اضطراب است، وقتی دچار تپش قلب عصبی میشوید، احساس می‌کنید که قلب شما تند می‌زند، یا به اصطلاح می‌تپد و  ممکن است، احساس پرش ضربان را نیز داشته باشید، تپش قلب عصبی ممکن است به دلیل یک موقعیت استرس زا یا اضطراب به وجود بیاید پس بهتر است اگر سابقه ی همچین اتفاقی را دارید از نگرانی بیش از حد و اضطراب و استرس دوری کنید.

پانتیک

پانیک چیست؟

پانیک علائم زیادی دارد که عموما علامت‌های شایع بیماری‌های جسمی مانند تنگی نفس، تپش قلب، احساس خفگی، درد شکم و گزگز دست و پا است. اما در واقع مشکل ناشی از یک حمله شدید اضطراب است که به‌ واسطه نزدیکی بین روان و جسم و ارتباط تنگاتنگ آنها خود را این‌گونه نشان می‌ دهد. حمله پانیک ممکن است توسط قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف مثل مواجهه با یک صحنه ترس‌آور، شنیدن یک خبر ناگهانی، مصرف مواد از جمله حشیش و حتی بدون هیچ اتفاق خاصی رخ دهد.

علائم حمله پانیک چیست؟

اگر دچار حمله پانیک شدید، ممکن است این موارد را تجربه کنید:

-ضربان قلب نامنظم یا تند (تپش قلب)

-تعریق

-لرزیدن

-تنگی نفس (هیپرونتیلاسیون)

-یک احساس خفگی

-حالت تهوع

-سرگیجه

-سوزن سوزن شدن انگشتان

-زنگ زدن گوش

حمله ی قلبی

آیا تپش قلب عصبی خطرناک است؟

در زمان تپش قلب عصبی تقریبا همه مبتلایان به این باور می‌رسند که در حال مردن هستند و مدام از پزشک می‌پرسند «آیا خوب می‌شوم؟» شدت اضطراب در زمان حمله به حدی است که حقیقتا می‌تواند چنین باوری را در فرد ایجاد کند. افراد خانواده هم که با این نگرانی فرد مبتلا مواجه می‌شوند نگرانی مشابهی را تجربه می‌کنند و معمولا فرد را به نزدیک ترین بیمارستان و درمانگاه می‌رسانند.

اما نکته مهم و کمک‌کننده این است که افراد بدانند این بیماری کشنده نیست و تقریبا در تمامی موارد بدون باقی ماندن آسیب جسمی جدی سپری می‌شود. تکرار این واقعیت برای فرد بیمار در زمان حمله می‌تواند سبب کاهش اضطراب وی و افزایش سرعت کاهش علائم شود. در این شرایط همچنین بخصوص در فردی که پیش از حمله اخیر تحت معاینه قرار گرفته و تشخیص پانیک برایش قطعی شده بهتر است خانواده در انتقال فرد به بیمارستان عجله نکنند.

تپش قلب عصبی

درمان تپش قلب عصبی چیست؟

همان‌گونه که گفته شد علت تپش قلب میتواند ناشی از ختلالات اضطرابی باشد که درمان آنها توسط روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان انجام می‌شود. این افراد البته معمولا برای بار اول به پزشکان اورژانس یا متخصصان قلب مراجعه می‌کنند ولی پس از درمان اولیه فورا باید به روانپزشک مراجعه کنند تا پس از ارزیابی، درمان شروع شود چرا که در صورت تاخیر در درمان، احتمال دارد بیماری شدت یابد و به اختلال جدی در عملکرد فردی، اجتماعی و شغلی فرد منجر شود.

درمان این اختلال مانند اکثر اختلالات روانپزشکی دو بخش دارد: درمان دارویی و غیر دارویی که به‌طور معمول هر دو در کنار هم توسط روانپزشک انجام می‌شوند. البته می‌توان گفت درمان غیر دارویی در این اختلال به تنهایی کفایت نمی‌کند و معمولا نیاز به تجویز درمان دارویی نیز هست.

در زمان حمله عصبی باید چه کرد؟

در زمان بروز تپش قلب عصبی پیش از هر چیز خود فرد بهتر است مطالبی را که روانپزشک درباره این اختلال گفته است برای خود مرور کند و خانواده نیز ضمن شلوغ نکردن اطراف بیمار به وی درباره کشنده نبودن این حملات توضیح دهند. معمولا با چنین توضیحاتی حملات در حال وقوع برطرف می‌شوند. اما در صورت افزایش شدت حمله فرد می‌تواند در یک کیسه پلاستیکی چند دقیقه نفس بکشد و این کار می‌تواند باعث کاهش اضطراب و شدت حمله شود.

از طرف دیگر اکثر روانپزشکان برای بیمار مبتلا به تپش قلب عصبی مشخص می‌کنند که اگر حمله دست داد می‌توانند با خوردن کدام دارو به صورت اضافه از شدت پیدا کردن حمله جلوگیری کنند. البته نکته مهم این است که در صورت تکرار حملات پانیک معمولا فرد مبتلا باید هر روز به مدت حداقل چند ماه دارو مصرف کند و این جدای از تکرار حملات است چرا که درمان اصلی این اختلال کاهش کلی اضطراب فرد است که می‌تواند به کاهش و حذف این حملات منجر شود.

پس اگر روانپزشک برای شما در این زمینه دارو تجویز کرد و از شما خواست هر روز دارویتان را مصرف کنید حتی در صورت حذف کامل حملات، تحت نظر روانپزشکتان دوره درمان را تکمیل کرده و از قطع زودهنگام و بدون هماهنگی دارو جدا خودداری کنید.

منبع: سلامت نیوز

3.7/5 - (19 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رهاا چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سه سال هست بخاطرتپش قلب قرص پروپرانولول مصرف میکنم روزی۴۰میلی.اماالان احساس میکنم تپش قلبم خوب شده میخوام پروپرانولول قطع کنم به چه صورت مقطعی قطع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام تدريجي قطع كنيد
  • تصویر کاربر مرسده چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، وقت تون بخیر
    امیدوارم پیامم رو بخونید🥺
    من ۲۱ سالمه و سه روز متوالی تحت تنش و اضطراب شدید قرار گرفتم و یِ هفته میشه که از اون روز به بعد تپش قلب شدید دارم و تپش قلبم ما بینِ ۱۰۴ تا ۱۱۱ میره و تنگی نفس هم دارم و قرص پروپانانول ۱۰ که مصرف میکنم آروم میشم ولی روز بعد باز علائم برمیگردن و نمیخوام وابسته این قرص بشم و هییچ گونه بیماری زمینه ای قلبی نداشتم اخه😔 ولی شدید استرس و اضطراب میگیرم
    چی کار کنم
    لطفاا راهنمایی ام کنید🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام اين دارو وابستگي نميده و بسيار خوبه به مدت يك ماه استفاده كنيد
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    باسلام. خانمی 40 ساله هستم . دوماه پیش دچارحمله پانیک شدم و در زمان حمله ضربان قلبم بالا میرفت (حدود120) که با تجویز دکتر اعصاب با خوردن آلپرازولام در حالت حمله سریع به حالت عادی برمیگشتم.
    ولی بعد از اون همچنان دچار تپش قلب هستم مخصوصا بعد از خوردن غذا ، یا استرس ضربان بین80 تا 100 میشه ، پرانول هم مصرف میکنم ولی تاثیر چندانی نداره فقط قرص اعصاب از لرزش و تپشم کم میکنه ،فشار خونم هم عموما 11روی 8 هست.. میخواستم بدونم این مشکل از قلبم هست یا عصبیه، واقعا خیلی میترسم ...ممنون میشم راهنمایی کنید...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم استرسی و حملات شبه پنیک هستند و از نظر قلبی نیازمند اقدام خاصی نیستند
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من اکثر اوقات ضربان قلبمو در قفسه سینه و گوش چپم حس میکنم مخصوصاً زمانی که معده م پره و دراز میکشم شدتش بیشتره و اکو و تست ورزش دادم مشکلی نبود
    هولتر 24 ساعته انجام دادم ونتایج رو ارسال کردم لطفا بنده رو راهنمایی کنید با تشکر
    آقای دکتر منظور از vpb وsve وst duration در صفحه دوم چیه؟ باتشکر اززحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      این هولتر کاملا سالم است و هیچ اریتمی خاصی را نشان نداده احتمالا منشا علایمتان استرسی است
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    من یه دختر ۲۱ ساله هستم که الان دقیقا ۱۰ روز تپش قلب شدید دارم که تپش قلبم مابین ۱۰۴ تا ۱۱۰ هست .سابقه بیماری قلبی اصلا ندارم اما آدمی هستم که استرس و اضطراب میگیرم میخواستم بدونم باید چیکار کنم تا ضربان قلبم بیاد پایین و بهتر شم چون به شدت کلافه ام کرده ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک قرص پروپرانولول ۱۰ مواقع استرس بخورید و اگر تا دو هفته بهتر نشد نوارقلب بگیرید
    2. تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      چشم دکتر ممنون بابت راهنماییتون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلامت باشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ سالمه صبح ها وقتی ورزش میکنم دچار تپش قلب زیاد میشم و باعث داغ شدن صورتم میشه حداقل یه ساعت طول میکشه تا خوب بشم مشکل از قلبم هستش ممنون میشم اگه جوابم را بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام هنگام تپش نوار قلب بگیرین
  • تصویر کاربر نويد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ، بنده ١٩ سالمه ، موقع عصبانيت تپش قلب ميگيرم و قلبم خيلي تند ميزنه بعدش تنگي نفس ميگرم و دستام سرد ميشه ، تقريبا ٤ ماه پيش بود كه اكو هم دادم مشكلي نداشت ولي اين علائم موقع عصبانيت خيلي شديد بهم دست ميده ، ايا خطرناكه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. خطرناک نیست ، بیشتر به نظر میاد حمله عصبی یا پانیک باشه، احتمال اینکه مشکل قلبی باشه بعیده.
  • تصویر کاربر جلیل یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر تقریبا حدود ۳ ماه است به این درد که‌ خدمتتان ارائه میدم مبتلا شدم در ابتدا تقریبا ده شب به طور مداوم(هر شب) آمد سراغم بدون دلیل ترس بی قراری بی حالی ضعف بدنی و تپش قلب حتی گاهی مواقع تا ۱۶۰ تا میرفت و فشار خون (سیستول)حتی تا ۱۶ افزایش یافت ولی دیاستول ۸ بود احساس میکردم الان حمله قلبی بهم دست میده ولی از نظر بدنی ۷۰ کیلو وزن دارم و قبلا ورزش استقامتی کار کردم بطوریکه تعداد ضربان قلب استراحت ۵۶ بود بعد از مدتی ورزش گذاشتم کنار و الان هم ورزشهای هوازی ۳ روز در هفته دارم و حدود ۶ کیلومتر با فشار متوسط دویدن دارم و رفتم پیش متخصص قلب نوار‌ قلب عالی تست ورزش عالی وو مشکل گرفتگی رگ ندارم الان دارم دو مرتبه پرانول ۱۰ و لوراز ۲۵ مصرف میکنم گاهی مواقع مصرفم یادم میره یا زمانش تغییر میکنه بصورت خفیف دچار این مشکل یعنی بی قراری و تپش میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل پانیک و اصطراب دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رزا یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر بنده دختری مجرد ۲۸ ساله هستم از دوران بلاغ دچار تنگی نفس و تپش قلب میشدم مثلا سالی یکبار که اضطراب داشتم .پیش متخصص هم میرفتم برام پرانول تجویز میکردن و خوب میشدم.
    ازطرفی بنده خودارضایی هم میکنم از بلوغ .طوری که پاهامو بهم فشار میدم و با تصور دخول لذت میبرم .اما ۲ هفته ای هست که هرروز این عمل رو انجام میدم و شدیدا تنگی نفس دارم ۷ تا هم قرص پرانول خوردم روزی که انجام نمیدم حالم مساعد میشه اما ازروز بعد که دوباره انجام میدم حالم همون میشه. سوال از شما این هست ایا خود ارضایی و جنبیدن میتونه باعث این تنگی نفس بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      براي تنگي نفس بايد بررسي شويد مثل اكو
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر