دکتر محمد حسین نجفی

انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی (PVC ها)، ضربان غیر طبیعی قلب است که در یکی از دو حفره پایینی پمپاژ قلب شما (بطن ها) شروع می شود.

این ضربه اضافی ریتم قلب منظم شما را مختل میکند و گاهی اوقات باعث میشود شما یک احساس ریزش یا ضربان جهشی در قفسه سینه خود داشته باشید. انقباضات نارس بطنی بسیار رایج است – در بسیاری از افراد در برخی از نقاط رخ می دهد.آیا این انقباضات با عمل آنژیو قلب درمان میشوند؟

اسامی دیگر انقباضات نارس بطنی 

انقباضات نارس بطنی همچنین با اسامی زیر نیز نامیده می شود:

– کمپلکس های نارس بطنی

– PVCها

– بطن ضربان زودرس

– اکسترا سیستول ( سیستول اضافی دهلیزی )

اگر گهگاه شما انقباضات نارس بطنی دارید، اما شما بغیر از این حالت یک فرد سالم هستید، به طور کلی هیچ دلیلی برای نگرانی، وجود ندارد و هیچ درمانی مورد نیاز نیست. اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا تحت یک بیماری قلبی، هستید ممکن است به درمان انقباضات نارس بطنی، برای کمک به احساس بهتر شما و درمان مشکلات قلبی و انقباضات نارس بطنی نیازداشته باشید.

علائم انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی اغلب هیچ علامتی ایجاد نمیکنند. اما شما ممکن است احساس عجیبی در قفسه سینه خود داشته باشید ، مانند احساس:

– احساس ریزش دل

– تکان و لرزش

– تپش و یا پریدن

– ضربانات جهشی و یا ضربانات از دست رفته

– افزایش آگاهی از ضربانات قلبتان

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما احساس ریزش دل، احساس ضربان قلب جهشی یا احساسات عجیب درقفسه سینه خود دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. شما می خواهید منبع این علایم تشخیص داده شود. انقباضات نارس بطنی ممکن است مشکل باشد، اما شرایط دیگر نیز، از جمله مشکلات دیگر ریتم، مشکلات جدی قلبی، اضطراب، کم خونی و یا عفونت ممکن است مقصر باشند.

علل انقباضات نارس بطنی

قلب شما است تا از چهارحفره – دو حفره بالایی (دهلیز) و دو قسمت پایینی (بطن ها) ساخته شده است. ریتم قلب شما به طور معمول با گره سینوسی دهلیزی (گره SA) –  و یا گره سینوسی – مناطقی از سلولهای تخصص یافته واقع در دهلیز راست -کنترل می شود.

این ضربان ساز طبیعی تکانه های الکتریکی که باعث ضربان قلب نرمال میشود را تولید میکند. از گره سینوسی، تکانه های الکتریکی در سراسر دهلیز به بطن سفرمیکند، وآنها ضربان وپمپاژ خون به ریه ها و سایر نقاط بدن شما را ایجاد میکنند.

انقباضات نارس بطنی انقباضات غیر طبیعی است که در بطن شروع میشود. این انقباضات اضافی معمولا زودتر از ضربان منظم قلب مورد انتظار بعدی تپیده میشوند. و آنها اغلب نظم طبیعی پمپاژ، که اول در دهلیز، و سپس بطن ها را مختل میکنند. به عنوان یک نتیجه، ضربان خارج از ریتم و اضافی، معمولا کمترین تاثیر در پمپاژ خون در سراسر بدن دارد.

چرا ضربان اضافی رخ می دهد؟

دلایل انقباضات نارس بطنی همیشه روشن نیست. محرک های خاص، بیماری های قلبی و یا تغییرات در بدن می تواند الکتریسیته سلول ها در بطن ناپایدار سازد. بیماری های قلبی پایه ای و یا زخم ممکن است همچنین باعث تکانه های الکتریکی در یک مسیر اشتباه شود.

انقباضات نارس بطنی ممکن است مرتبط با:

– تغییرات شیمیایی و یا عدم تعادل در بدن

– برخی از داروها، از جمله داروهای شایع آسم

– الکل و یا مواد غیر مجاز

– افزایش سطح آدرنالین در بدن که ممکن است ناشی ازکافئین، تنباکو، ورزش و یا اضطراب باشد.

– آسیب به عضله قلب از بیماری عروق کرونر، بیماری مادرزادی قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی قلبی

عوامل خطر

محرک هایی که در زیر اشاره شده، شرایط و آغازکننده هایی هستند که ممکن است خطر بروز انقباضات نارس بطنی را افزایش دهند:

– کافئین، تنباکو و الکل

– ورزش

– فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

– اضطراب

– بیماری های قلبی پایه ای، از جمله بیماری مادرزادی قلبی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و یک ضعیف شدگی عضلات قلب (کاردیومیوپاتی)

عوارض انقباضات نارس بطنی

اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا الگوهای خاصی از انقباضات نارس بطنی دارید، شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب (آریتمی) و یا تضعیف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، انقباضات نارس بطنی باشید.

به ندرت، زمانی که توسط بیماری قلبی پایه ای همراه باشد، انقباضات نارس بطنی مکرر نارس می تواند به نامنظمی، خطرناک ریتم قلب و احتمالا مرگ ناگهانی قلبی منجر شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.9/5 - (70 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مری جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام. بانویی 49ساله هستم حدود 2 سال است که از تپش قلب <اضطراب ، بی قراری بویژه در شب رنج می برم.پزشکان زیادی مراجعه کردم. نوار.اکو .تست ورزش .تصویر برداری هسته ای انجام دادم اما هیچکدام موردی نداشته . در حال حاضر قرص لووتیروکسین برای تیروئید می خورم.چندی پیش هم به دلیل سرماخوردگی و مصرف زیاد انتی بیوتیک دچار ناراحتی شدید گوارشی شدم و به ناچار اندوسکوپی و کولونوسکپی انجام دادمو معده درد شدیدی دارم حال نمی دانم این مشکل که از قبل بوده و حال تشدید شده از قلب است یا معده . بسیار نگرانم و دایما فکر می کنم همین الان سکته کنم. دکتر قلب قرص متورال و کلردیازپوکساید هم داده اما همچنان بویژه شبها نا آرام هستم .دکتر اخیزا سیتی انژیو هم تجویز کرده که می ترسم انجام بدهم .لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      مشکل نه قلبی هست نه گوارشی

      شما باید مشکل اصطرابیتون رو درمان کتید

      به روانپزشک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر مری شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام. ممنون از راهنمایی جنابعالی .موفق و پیروز باشید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      ممنونم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیده جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    با سلام‌ دکتر بنده دختر 25 ساله هستم چند سالی هست پرانول و فلوکسیتین به علت تپش قلب میخورم جدیدا حس میکنم قلبم هری میریزه یا یهو قلبم یه ضربه محکم میزنه تست ورزش و نوار قلب و اکو انجام دادم فقط پرولاپس دارم اسکن هسته ای هم انجام دادم مشکلی ندارم پزشک خودم اسرار داره از اضطراب ولی من واقعا از این ضربات میترسم خیلی در طول روز احساسش میکنم حتی جدیدا میخوابم بخوابم انقدر بد میزنه نمیتونم بخوابم و بی نهایت دلشوره دارم ایا احتیاجی به هولتر نیست ؟ میخواستم ببینم اسکن هسته ای گرفتگی عروق هم نشان میده؟ و اصلا راه درستی برای تشخیص بیماری قلبی هست یا سیتی انژیو راه بهتریه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

      با درمان اصطراب مشکلتون حل میشه

      نیاز به اقدام دیگری در این مرحله نیست

  • تصویر کاربر رقیه سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام من دختری 21 ساله هستم . از بهمن 96 چون بیرون زدگی چشم داشتم به دکتر مراجعه کردم و بعد از ازمایش فهمیدم پرکاری تیروئید دارم بعد از اون دارو متی مازول مصرف کردم و تا تیر 97 t4 و tch به حد نرمالش رسید ولی از اون موقع هر دفعه احساس تپش قلب داشتم و این تپش قلب ها دفعاتش بیشتر میشد. بارها نوار قلب گرفتم گفتن مشکلی نداری. آبان ماه اکو انجام دادم دکتر گفتن همه چی عالیه ولی من تو برگه دیدم که پرولاپس رو علامت زده بودن. یک ماه پیش هولتر 48 ساعته گذاشتم دکتر گفتن تاکی کاردی سینوسی هست و گفتن از تیروئیده در حالی که من یک دو هفته قبل ازمایش تیروئید دادم و نرمال بود . من بعضی وقتا یهو انگار قلبم هری میریزه نمیدونم اصلا چه حالتیه ولی یهو استرس میگیرم. فکر میکنم ایست قلبی میکنم. ایا قلبم مشکلی داره؟ و این هری ریختن ها مشکلی ایجاد میکنه؟
    و در آخر بگم که من اون روزی که هولتر بسته بودم حالم بد شده بود و رفتم بیمارستان و بهم پروپرانول دادن دو تا و داروی ارامبخش تزریق کردن ولی نوار قلب گرفتن و گفتن سرعتش بالاس ولی ریتم منظمی داره میخواستم بگم ایا قرص پروپرانول روی نتیجه هولتر تاثیر میذاره؟ و ممنون میشم سوالاتم رو پاسخ بدین و راهنماییم کنید و منو از این استرس نجات بدین خدا خیرتون بده????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پرولاپس چیز مهمی نیست

      ممکنه تپش به خاطر پرکاری تیرویید و همچنین اضطراب باشه

      برخی افراد هم صربان ساز پر کار دارند

      مروپرانولول ۲۰ هر ۸ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر زهره یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام دکتر نجفی عزیزمن خانم33 ساله هستم مجرد که به خاطر ضربان قلب بالاکه چندین سال هست درگیر هستم و در نوار قلب هم مشهود بود دکترداخلی برام متورال تجویز کرد البته اول پروپرانول بود که بعد از خوردنش احساس سنگینی روی قفسه سینه داشتم و دیگه نخوردم الان متورال خوب هست هرشب نصف 50میلی میخورم وبعد از بیدار شدن از خواب و تا یه ساعتی قلبم ساکت هست اما تا یه ساعتی دوباره ضربان قلبم رو احساس میکنم و درد دست چپ بازو و کتف وگاهی قفسه سینه و نفس تنگی رو با فعالیت کوچک ویا در حالت دراز کش به پهلو دارم خواستم ببینم تا کی باید ادامه بدم و آیا خوب بوده ؟؟و اگه قطع کنم مصرفش رو ایرادی نداره یا به همین روند ادامه بدم راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر زهره چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      عذر میخوام آقای دکترفراموش کردم چند وقت پیش میخواستم ورزش طناب زدن انجام بدم بصورت 5تا بیست تایی که بشدت قفسه سینه ام درد گرفت و ضربان قلبم بطور وحشتناکی هم بالا رفت طوری که احساس میکردم الان قفسه سینه ام منفجر میشه وزنم هم 64 کیلو هست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      و بعد کنترل اصطراب میتونید متورال رو به تدریج و با نطر پزشک قطع کنید 

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      البته با توجه به درد بعد فعالیت باید تست ورزش هم انجام دهید

      حتما به متخصص قلب هم مراجعه کنید

      و بعد کنترل اصطراب میتونید متورال رو به تدریج و با نطر پزشک قطع کنید 

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      البته با توجه به درد بعد فعالیت باید تست ورزش هم انجام دهید

      حتما به متخصص قلب هم مراجعه کنید

      و بعد کنترل اصطراب میتونید متورال رو به تدریج و با نطر پزشک قطع کنید 

    5. تصویر کاربر زهره شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سپاسگزارم جناب دکتر لطف کردید
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      خواهش میکنم

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر خسرو یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،،من جواب اکو و نوار قلبمو میفرستم لطفا بگین که وضعیت قلبم چطوره؟خیلی نگرانم،، درضمن ورزش بدنسازی و شنا و پیاده روی زیاد انجام میدم بدون مشکل فقط افتادگی خفیف دریچه میترال دارم میخاستم ببینم اینده مشکلی پیش نمیاد اکو و نوار قلبمو ب پیوست ارسال کردم باتشکر از محبتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      فقط پرولاپسه

      مهم نیست و جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دیلتیازم یا پروپرانول اگه قبل از اکو بخوریم Ef قلب رو تغییر میده ؟
    نتیجه اگو خراب میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر آیدین یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،،،من 150کیلو وزنمه ورزش سنگین کار میکنم و هفته ای دو جلسه شنا و هوازی هم کار میکنم بدون ذره ای مشکل تنفسی ضربان قلبم هم موقع صبح بیدار شدن از خواب 68تا میزنه و نوار قلبم هم نرمال و اوکی بود ،ولی بعضی اوقات عضله سمت چپ سینه ام درد میکنه ب اندازه 5ثانیه و میزنه ب بازوی سمت چپم و استرس شدید میگیرم انگار کسی داره خفم میکنه میخواستم بدونم نکنه مشکل قلبی یا بزرگی قلب داشته باشم ،،آیا اینها میتونه نشانه بزرگی قلب همون هایپرتروفی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر ارتباط نداره

      اگر اصطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر شعله یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام. دختری 28 ساله هستم دو سال هست که تپش قلب دارم و گاهی به شدت گوش چپم نبض میزنه.فشار خونم در مواقع عادی 10/6 هست با این حال گاهی تپش قلب دارم و ضربانم بین 80-100 هست. در این مدت دو سه بار ساق پام به صورت خود به خودی دچار کبودی شده. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اضطرابیه

      ولی بهتره جهت معاینه و بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر آیدین جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر بزرگوار عیدتون مبارک.بنده از تبریز مزاحمتون میشم،،من برای مسابقات پاورلیفتینگ میخام شرکت کنم عکس نوار قلبمو و جواب اکو و رادیو گرافیمو میفرستم،،خواستم بدون بزرگی قلب همون هایپرتروفی یا مشکلی قلبی دارم و یا قلبم کاملا سالمه. با تشکر از اینکه برای مردم وقت میزارین. سلام خدمت دکتر بزرگوار عیدتون مبارک.بنده از تبریز مزاحمتون میشم،،من برای مسابقات پاورلیفتینگ میخام شرکت کنم عکس نوار قلبمو و جواب اکو و رادیو گرافیمو میفرستم،،خواستم بدونم بزرگی قلب همون هایپرتروفی یا مشکلی قلبی دارم و یا قلبم کاملا سالمه. با تشکر از اینکه برای مردم وقت میزارین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      اینها نرماله

  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    تپش قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      تپش علل مختلفی داره

      باید جهت معاینه و بررسی مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر