دکتر محمد حسین نجفی

Hematology A1C report with butterfly catheter and blood collection tube.

آزمایش هموگلوبین a1c یا قند دراز مدت یک آزمایش خون معمول است که برای تشخیص دیابت نوع ۲، نوع ۱ و پس از آن برای ارزیابی درمان و مدیریت دیابت به کار می رود. آزمایش هموگلوبین A1C  با نام های دیگر، از جمله: هموگلوبین گلیکات، هموگلوبین گلیکوزیله، هموگلوبین a1c و HbA1c نیز شناخته می شود.

نتیجه آزمایش هموگلوبین a1c نشان دهنده سطح قند خون متوسط شما برای دو تا سه ماه گذشته است. به طور خاص، آزمایش هموگلوبین a1c درصد هموگلوبین شما را (یک پروتئین در سلول های قرمز خون است که اکسیژن حمل می کند) که با قند پوشیده شده (گلیکوزیله) اندازه گیری می کند. سطح بالای آزمایش هموگلوبین A1C می تواند نشان دهنده ی دیابت نوع بالا باشد.

چرا آزمایش هموگلوبین a1c را انجام می دهند؟

یک کمیته بین المللی از کارشناسان از انجمن دیابت آمریکا، انجمن اروپایی مطالعات دیابت و فدراسیون بین المللی دیابت، توصیه می کنند که آزمایش هموگلوبین a1c بعنوان آزمایش اولیه برای تشخیص پیش دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲انجام شود.

بعد از تشخیص دیابت، آزمایش هموگلوبین a1c برای نظارت بر برنامه درمانی دیابت شما استفاده می شود. از آنجا که آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط شما را برای دو تا سه ماه گذشته به جای سطح قند خون شما در یک نقطه خاص در زمان، اندازه گیری می کند، این آزمایش بازتاب بهتری از روند درمان دیابت شما ارائه می دهد.

پزشک شما به احتمال زیاد از آزمایش هموگلوبین A1C زمانی که دیابت برای اولین بار در شما تشخیص داده شده است، استفاده می کند. پس از آن، بسته به نوع دیابت، برنامه درمانی و نحوه مدیریت کردن قند خون برای شما مشخص می شود. به عنوان مثال، بعد از آزمایش هموگلوبین A1C ممکن است به شما توصیه شود تا:

– هر سال یکبار آن را انجام دهید؛ اگر شما به پیش دیابت که نشان دهنده احتمال بالای ابتلا به دیابت است، مبتلا باشید.

– دو بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید البته در صورتی که شما انسولین استفاده نمی کنید و سطح قند خون تان به طور مداوم در محدوده هدف قرار دارد.

– سه تا چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۱مبتلا هستید.

– چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید. البته در صورتی که شما از انسولین برای مدیریت دیابت خود استفاده می کنید و یا اینکه شما مشکل نگه داشتن سطح قند خون خود در محدوده هدف دارید.

– اگر پزشک شما برنامه درمانی دیابت شما را تغییر و یا شما شروع به مصرف یک داروی جدید کنید، شما ممکن است نیاز به تکرار آزمایش هموگلوبین A1C داشته باشید.

چگونه شما برای آزمایش هموگلوبین a1c آماده می شوید؟

آزمایش هموگلوبین a1c یک آزمایش خون ساده است. شما می توانید به طور معمول قبل از آزمایش، خوردن و نوشیدن داشته باشید.

روش انجام آزمایش هموگلوبین چگونه است؟

در طول آزمایش قند دراز مدت، یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی به سادگی یک نمونه از خون را با وارد کردن سوزن به داخل رگ و یا سوراخ کردن نوک انگشت شما به اندازه یک نقطه با لانست کوچک، می گیرد. نمونه خون به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل ارسال می شود. شما می توانید به فعالیت های معمول خود بلافاصله بازگردید.

رنج نرمال آزمایش هموگلوبین a1c چقدر است؟

برای کسی که دیابت ندارد، سطح آزمایش هموگلوبین a1c نرمال زیر ۵/۷ درصد است. کسی که دیابت کنترل نشده برای یک مدت طولانی داشته ممکن است سطح آزمایش هموگلوبین A1C بیشتر از ۸ درصد داشته باشد.

زمانی که تست آزمایش هموگلوبین a1c برای تشخیص دیابت استفاده می شود، یک سطح A1C از ۶/۵ درصد و یا بالاتر در دو نوبت جداگانه نشان می دهد که شما مبتلا به دیابت هستید. نتیجه بین ۵/۷ و ۶/۴ درصد پیش دیابت در نظر گرفته می شود، که نشان می دهد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید.

برای بسیاری از مردم که قبلا دیابتشان تشخیص داده شده، سطح A1C از ۷ درصد و یا کمتر از این مقدار، معمولا هدف درمانی هستند. هدف های بالاتر تا ۸ درصد ممکن است برای برخی از افراد مناسب باشد. اگر سطح A1C شما بالاتر از هدف است، پزشک شما ممکن است یک تغییر در برنامه درمانی دیابت به شما توصیه کند. به یاد داشته باشید در سطح بالاتر، احتمال ابتلا به عوارض دیابت بالاتر است.

در اینجا مقدار سطح A1C مربوط به سطح قند خون متوسط، در میلی گرم در هر دسی لیتر (mg / dL) و میلی در هر لیتر (میلی مول / L) آورده شده است :

سطح آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط تخمین زده شده

۵درصد   (۹۷mg/dL (5.4 mmol/L

۶درصد   (۱۲۶mg/dL (7 mmol/L

۷درصد   (۱۵۴mg/dL (8.5 mmol/L

۸ درصد  (۱۸۳mg/dL (10.2 mmol/L

۹ درصد  (۲۱۲mg/dL (11.8 mmol/L

۱۰ درصد (۲۴۰mg/dL (13.3 mmol/L

۱۱ ردصد (۲۶۹mg/Dl (14.9 mmol/L

۱۲درصد  (۲۹۸mg/dL (16.5 mmol/L

۱۳درصد  (۳۲۶mg/dL (18.1 mmol/L

۱۴ درصد (۳۵۵mg/dL (19.7 mmol/L

مهم است که توجه داشته باشید که اثر آزمایش قند دراز مدت ممکن است در موارد خاص محدود شده باشد. مثلا:

– اگر شما خونریزی شدید یا مزمن را تجربه کرده باشید، ذخایر هموگلوبین شما شاید تخلیه شود و این مورد ممکن است نتایج آزمایش هموگلوبین a1c شما را به صورت اشتباه کم کند.

– اگر شما کم خونی یا فقر آهن دارید، نتایج آزمایش قند دراز مدت شما ممکن است بصورت اشتباه بالا باشد.

– اکثر مردم فقط یک نوع هموگلوبین دارند که هموگلوبین A نامیده می شود. اگر شما یک فرم غیر معمول از هموگلوبین (شناخته شده به عنوان یک نوع هموگلوبین) دارید، A1C نتیجه آزمون شما ممکن است به صورت کاذب بالا و یا پایین باشد. تنوع هموگلوبینی اغلب در سیاه پوستان و مردم مدیترانه ای و یا جنوب شرق آسیا یافت می شود. انواع هموگلوبین را می توان با تست های آزمایشگاهی تایید کرد. اگر شما با یک نوع هموگلوبین تشخیص داده شوید، آزمایش هموگلوبین a1c شما ممکن است برای نتایج دقیق تر نیاز به انجام شدن در یک آزمایشگاه تخصصی داشته باشد.

– اگر اخیرا انتقال خون یا دیگر اشکال کم خونی همولیتیک داشته اید، این آزمایش نمی تواند مفید باشد؛ چرا که نتایج ممکن است به صورت کاذب پایین باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که محدوده طبیعی برای نتایج آزمایش هموگلوبین a1c ممکن است تا حدودی در میان آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. اگر شما از یک پزشک جدید مشورت و یا از یک آزمایشگاه مختلف استفاده کرده اید، مهم است که این تغییرات ممکن در هنگام تفسیر نتایج آزمایش A1C در نظر گرفته شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.3/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زنگنه یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت اقای دکتر.یک سال پیش بابت آریتمی قلبی خدمتتون آمدم و پس از هولتر فرمودین چون تعداد pvcها کمتر از ۱۰درصد هست خطری نداره و متازیرو تجویز فرمودین‌۳ماه مصرف کردم و رفع شد.در حال حاضر باردارم و هفته ۳۵هستم.بعد از یک دوره سرماخوردگی سخت و سرفه های فراوان مجدد احساس pvcدارم.میتونم الان مجدد دارو شروع کنم؟با همان دوز ۲۳.۷۵ روزی نصف کافی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      از نظر قلبی منعی ندارد...با متخصص زنان تود نیز مشورت‌کنید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر من انحراف بینی شدید دارم و چون تنفسم اذیتم میکنه میخوام برم عمل خودمم مشکل دریچه دارم خودمم تحت کنترل پزشک قلب هستم و هر ساله میرم اکو .چند روز قبل رفتم اکو و به دکترم گفتم عمل بینی رو گفت مشکلی نیست برا بیهوشی عمومی قلبت خوبه میخواستم نظر شمارم بدونم .ممنون میشم خودمم قرص بیزوپرولول ۲.۵ و اس سیتالوپرام مصرف میکنم .ولی این روزا استرسم زیاده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تمنا میکنم جواب منو بدین من چهارشنبه باید دکتر بینی پر های بینیم برش بزنه داخل مطب ..(دریچه آئورت عمل کردم) آزمایش دادم i.n.r=2.4 دکترقلبم گفته از شنبه دیگه وارفارین نخورم تا بعد انجام کار میشه حدودا پنج روز زیاد نیس یکم بدون وارفارین توروخدا جواب منو بدین انوکسا هم گفته نمیخاد بزنی تعطیلاتم هست گیج شدم
    1. تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      نه هیچ ایرادی ندارد موفت میتوانید قطع کنید دریچه ی آیورت خیلی کم خطر است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر چراغی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۵ ساله دارم سابقه فشار خون دارم در قفسه سینه به پزشک مراجعه نمودم ازمایش HemoglobinA1c انجام دادم نتیجه ازمایش 7.3 H شده پزشک گفتنده باید قرض متفورمین ۵۰۰ تجویزنمودنده با وجود این که در خانواده سابقه قند یا دیابت نداشتیم میترسم با مصرف این قرص ها مقاوم به مصرف دارو شوم آیا می توانم بدون مصرف قرص درمان شوم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در ازمایشگاه دیگر ازمایش تکرار بشه
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    من 38ساله هستم باسابقه ی فشارخون ودفع پروتئین بالا وتک کلیه ومشکل نارسایی دریچه ی میترال جدیدا ازمایش دادم گفتن قندخونتون بالاست چون سابقه ی ارثی قند خون از طرف خانواده ی پدری دارم منم ترسیدم ومجددا ازمایش خون ناشتا وسه ماهه دادم که قندناشتا۶۷ بود ودوساعت بعدازصبحانه ۸۴
    وHb A1C 5.6 هست لطف میکنید منو راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش های دوم تان که طبیعی است و نشانه ی قندخون ندارد. شاید ازمایش اول اشتباه بوده است
  • تصویر کاربر افسون جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت
    دختر ۱۴ساله من یک دفعه شروع به مصرف زیاد اب کرده
    و روز اول ۱۱لیوان اب روز دوم ۱۸لیوان اب روز سوم ۲۷لیوان اب و روز چهارم ۳۵لیوان اب خورده
    در خانواده پدری هم ارث بیماری قند خون نوع ۱و۲را دارند
    از بچگی لبهاش خشک و پوسته پوسته بود و دستاش هم خشکی شدید داشت امروز ازمایشگاه بردمش و ازمایشa1cرا داده
    الان از صبح تا ساعت ۱۲ظهر گفته ۱۱لیوان اب خورده
    من واقعا نگران هستم جواب ازمایش یک هفته دیگه میاد
    میترسم واقعا مشکل قند داشته باشه و تا جواب ازمایش رو بگیرم بلایی سرش بیاد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر افسون چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      لطفا راهنمایی بفرمایید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ایکاش با تستر های قند را چک‌میکردین مصرف این میزان اب خطرناکه و سدیم رو‌کاهش میده
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زارع پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    دختر یازده ساله ی من یک هفته هست سرفه ی غالبا خشک داره بدون هیچ علامت دیگه ای تقریبا تمام مدت خونه بودیم یک ماه اخیر به جز خریدهای ضروری که دخترم رو نمیبردم
    ولی امشب تو برنامه ی زنده اینستا فرمودید سرفه ی خشک تنها هم میتونه کوید باشه
    سایت هم که فرمودید پرسشنامه رو پر کردم فقط گفتن استراحت کنه در منزل
    من نگرانم ریه ش مشکلی داشته باشه
    الان لازم هست جای خاصی ببرمش ؟
    تا کی بدون دارو باید صبر کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 3 سال پیش)

      سلام

      دمای بدن رو هر روز چک کنید و اگر تب داشتن مراجعه کنید

  • تصویر کاربر س شنبه ۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۱ سالمه سه روزه که قسمتیکم بالاتر از قفسه سینم درد میکنه وقتی خابم و مشکلی نیس وقتی بیدارم این احساسو دارم؛ البته من استرس های شدیدی دارم و تحت متخصص قرص پرانول میخورم ..میترسم نکنه واسه ریه هامه یا کرونا باشه!! :(
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      خیر به کرونا ارتباط نداره

      پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید

      اگر تب داشتید به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    سوالی پرسیدم و شما محبت کردید پاسخ دادید به پیوست این سوال و جواب ارسال شده.سوال دیگه ای که دارم اینه آقای دکتر دلیل ضخامت دیواره قلب که در اکوی بنده ذکر شده چی میتونه باشه؟اکو به پیوست ارسال شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ضخامت دیواره می تواند در اثر فشار خون باشه ولی در شما احتمالاً در اثر یک بیماری ژنتیکی به اسم hcm هست بهتره به فوق تخصص آریتمی مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر احسان دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر متخصصان دیگه نطرشون این بوده که دلیلش فشار خون هست.آیا از روی نوار قلب میتوان تشخیص داد hcm هست؟
    3. تصویر کاربر احسان دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمن تشکر.آقای دکتر بعضی متخصصان نطرشون به اینه که فشار باعث این ضخامت شده.آیا از روی نوار قلب میتوان تشخیص داد که hcm دارم؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      گاهی بله و گا۶ی خیر

      میشه mri قلب انجام داد یا بیمار را فالو کرد

    5. تصویر کاربر احسان دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      پس بنظر شما از روی نوار قلب بنده میشه تشخیص hcmداد؟بعدم کجا میشه mriبگیرم؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      باید مراجعه کنید

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر معین جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام درد پشت داشتم و تنگی نفس و حالات گر گرفتگی به دکتر قلب مراجعه کردم گفت موج T نوار مشکل داره خواستم شما یک بررسی لازم کنید و یک دکتر خوب بهم مشهد معرفی کنید خیلی اذیتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      T منفی در لید ۳ مهم نیست

       

      اما بهتره توسط متخصص قلب معاینه شوید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر