دکتر محمد حسین نجفی

Hematology A1C report with butterfly catheter and blood collection tube.

آزمایش هموگلوبین a1c یا قند دراز مدت یک آزمایش خون معمول است که برای تشخیص دیابت نوع ۲، نوع ۱ و پس از آن برای ارزیابی درمان و مدیریت دیابت به کار می رود. آزمایش هموگلوبین A1C  با نام های دیگر، از جمله: هموگلوبین گلیکات، هموگلوبین گلیکوزیله، هموگلوبین a1c و HbA1c نیز شناخته می شود.

نتیجه آزمایش هموگلوبین a1c نشان دهنده سطح قند خون متوسط شما برای دو تا سه ماه گذشته است. به طور خاص، آزمایش هموگلوبین a1c درصد هموگلوبین شما را (یک پروتئین در سلول های قرمز خون است که اکسیژن حمل می کند) که با قند پوشیده شده (گلیکوزیله) اندازه گیری می کند. سطح بالای آزمایش هموگلوبین A1C می تواند نشان دهنده ی دیابت نوع بالا باشد.

چرا آزمایش هموگلوبین a1c را انجام می دهند؟

یک کمیته بین المللی از کارشناسان از انجمن دیابت آمریکا، انجمن اروپایی مطالعات دیابت و فدراسیون بین المللی دیابت، توصیه می کنند که آزمایش هموگلوبین a1c بعنوان آزمایش اولیه برای تشخیص پیش دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲انجام شود.

بعد از تشخیص دیابت، آزمایش هموگلوبین a1c برای نظارت بر برنامه درمانی دیابت شما استفاده می شود. از آنجا که آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط شما را برای دو تا سه ماه گذشته به جای سطح قند خون شما در یک نقطه خاص در زمان، اندازه گیری می کند، این آزمایش بازتاب بهتری از روند درمان دیابت شما ارائه می دهد.

پزشک شما به احتمال زیاد از آزمایش هموگلوبین A1C زمانی که دیابت برای اولین بار در شما تشخیص داده شده است، استفاده می کند. پس از آن، بسته به نوع دیابت، برنامه درمانی و نحوه مدیریت کردن قند خون برای شما مشخص می شود. به عنوان مثال، بعد از آزمایش هموگلوبین A1C ممکن است به شما توصیه شود تا:

– هر سال یکبار آن را انجام دهید؛ اگر شما به پیش دیابت که نشان دهنده احتمال بالای ابتلا به دیابت است، مبتلا باشید.

– دو بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید البته در صورتی که شما انسولین استفاده نمی کنید و سطح قند خون تان به طور مداوم در محدوده هدف قرار دارد.

– سه تا چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۱مبتلا هستید.

– چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید. البته در صورتی که شما از انسولین برای مدیریت دیابت خود استفاده می کنید و یا اینکه شما مشکل نگه داشتن سطح قند خون خود در محدوده هدف دارید.

– اگر پزشک شما برنامه درمانی دیابت شما را تغییر و یا شما شروع به مصرف یک داروی جدید کنید، شما ممکن است نیاز به تکرار آزمایش هموگلوبین A1C داشته باشید.

چگونه شما برای آزمایش هموگلوبین a1c آماده می شوید؟

آزمایش هموگلوبین a1c یک آزمایش خون ساده است. شما می توانید به طور معمول قبل از آزمایش، خوردن و نوشیدن داشته باشید.

روش انجام آزمایش هموگلوبین چگونه است؟

در طول آزمایش قند دراز مدت، یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی به سادگی یک نمونه از خون را با وارد کردن سوزن به داخل رگ و یا سوراخ کردن نوک انگشت شما به اندازه یک نقطه با لانست کوچک، می گیرد. نمونه خون به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل ارسال می شود. شما می توانید به فعالیت های معمول خود بلافاصله بازگردید.

رنج نرمال آزمایش هموگلوبین a1c چقدر است؟

برای کسی که دیابت ندارد، سطح آزمایش هموگلوبین a1c نرمال زیر ۵/۷ درصد است. کسی که دیابت کنترل نشده برای یک مدت طولانی داشته ممکن است سطح آزمایش هموگلوبین A1C بیشتر از ۸ درصد داشته باشد.

زمانی که تست آزمایش هموگلوبین a1c برای تشخیص دیابت استفاده می شود، یک سطح A1C از ۶/۵ درصد و یا بالاتر در دو نوبت جداگانه نشان می دهد که شما مبتلا به دیابت هستید. نتیجه بین ۵/۷ و ۶/۴ درصد پیش دیابت در نظر گرفته می شود، که نشان می دهد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید.

برای بسیاری از مردم که قبلا دیابتشان تشخیص داده شده، سطح A1C از ۷ درصد و یا کمتر از این مقدار، معمولا هدف درمانی هستند. هدف های بالاتر تا ۸ درصد ممکن است برای برخی از افراد مناسب باشد. اگر سطح A1C شما بالاتر از هدف است، پزشک شما ممکن است یک تغییر در برنامه درمانی دیابت به شما توصیه کند. به یاد داشته باشید در سطح بالاتر، احتمال ابتلا به عوارض دیابت بالاتر است.

در اینجا مقدار سطح A1C مربوط به سطح قند خون متوسط، در میلی گرم در هر دسی لیتر (mg / dL) و میلی در هر لیتر (میلی مول / L) آورده شده است :

سطح آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط تخمین زده شده

۵درصد   (۹۷mg/dL (5.4 mmol/L

۶درصد   (۱۲۶mg/dL (7 mmol/L

۷درصد   (۱۵۴mg/dL (8.5 mmol/L

۸ درصد  (۱۸۳mg/dL (10.2 mmol/L

۹ درصد  (۲۱۲mg/dL (11.8 mmol/L

۱۰ درصد (۲۴۰mg/dL (13.3 mmol/L

۱۱ ردصد (۲۶۹mg/Dl (14.9 mmol/L

۱۲درصد  (۲۹۸mg/dL (16.5 mmol/L

۱۳درصد  (۳۲۶mg/dL (18.1 mmol/L

۱۴ درصد (۳۵۵mg/dL (19.7 mmol/L

مهم است که توجه داشته باشید که اثر آزمایش قند دراز مدت ممکن است در موارد خاص محدود شده باشد. مثلا:

– اگر شما خونریزی شدید یا مزمن را تجربه کرده باشید، ذخایر هموگلوبین شما شاید تخلیه شود و این مورد ممکن است نتایج آزمایش هموگلوبین a1c شما را به صورت اشتباه کم کند.

– اگر شما کم خونی یا فقر آهن دارید، نتایج آزمایش قند دراز مدت شما ممکن است بصورت اشتباه بالا باشد.

– اکثر مردم فقط یک نوع هموگلوبین دارند که هموگلوبین A نامیده می شود. اگر شما یک فرم غیر معمول از هموگلوبین (شناخته شده به عنوان یک نوع هموگلوبین) دارید، A1C نتیجه آزمون شما ممکن است به صورت کاذب بالا و یا پایین باشد. تنوع هموگلوبینی اغلب در سیاه پوستان و مردم مدیترانه ای و یا جنوب شرق آسیا یافت می شود. انواع هموگلوبین را می توان با تست های آزمایشگاهی تایید کرد. اگر شما با یک نوع هموگلوبین تشخیص داده شوید، آزمایش هموگلوبین a1c شما ممکن است برای نتایج دقیق تر نیاز به انجام شدن در یک آزمایشگاه تخصصی داشته باشد.

– اگر اخیرا انتقال خون یا دیگر اشکال کم خونی همولیتیک داشته اید، این آزمایش نمی تواند مفید باشد؛ چرا که نتایج ممکن است به صورت کاذب پایین باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که محدوده طبیعی برای نتایج آزمایش هموگلوبین a1c ممکن است تا حدودی در میان آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. اگر شما از یک پزشک جدید مشورت و یا از یک آزمایشگاه مختلف استفاده کرده اید، مهم است که این تغییرات ممکن در هنگام تفسیر نتایج آزمایش A1C در نظر گرفته شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.3/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر غزاله پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید چند روزی هست که در دست و پای چپم احساس تیر کشیدن خستگی دارم مخصوصا انگشتام که با استراحت بهتر میشه عضلاتمم انگاری گرفته خواستم ببینم علتش چیه یکبار نوار قلب دادم گفت مشکل خاصی نیست افتادگی دریچه میترال داری ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علل مختلفی مطرحه

      به ع روماتولوژیست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    علایم و علت ضخیم شدن ناچیز دیواره قلب چیه و تشخیص آپنه خواب باچی مشخص میشه تشخیص اندازه قلب با دستگاهه یا دکتر دکتر گفت 5 سال دیگه باید اکو کنیم درمان ضخیم شدن ناچیز دیواره قلب چیه در ضمن من mvp mild mr mild tr دارم و بسیار استرسی و بی قرار هستم از صبح تا شب قدم میزنم بخاطر هیپو کندریا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      صخامت علایم نداره

      علت فشار و چاقی

      درمان عامل زمینه باعث برگشت میشهه تا حدی

      اپنه خواب با تست خواب در بیمارستان

      شما باید به روانپزشک مراجعه کنید

       

  • تصویر کاربر مهدي جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من دوسال پيش دوتا استنت تو قلبشون گذاشتن
    بعد دوسال ك اكو قلب دادن داخل جواب ازمايش با اين گزينه مواجه شديم
    Lv:enlarged
    ايا مشكل خاصي هست؟
    بقيه چيزا نرمال بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      پمپاژ قلب کمی پایینه

      باید دارو پصرف کنند

  • تصویر کاربر atefeh.km جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من بخاطر درد سینه رفتم دکتر که گفت سوراخ بین دوبطن داری افتادگی دریچه.الان میخوام برای کاهش وزن دکتر تغذیه برم و داروی هم استفاده کنم برای کاهش وزن مانند تنوئید ریتارد میخواستم بدونم ضرری برام ندارن عکس اکو پیوست شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر امپول فرینجکت برای نارسای قلب خطری دارد برا تزریق اهن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عكس دارو رو بفرستيد
  • تصویر کاربر Mohamad سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من الان 28 سالمه 7 سال پیش من مشکل فشار خون شدید پیدا کردم رفتم پیش پزشک متخصص قلب اکوم کرد گفت مشکلی نداری رفتم پیش پزشک غدد آزمایش 24 ساعته VMA PRO CRT باز گفتن نرمال بعد مشکل فشار خون با آریتمی توام شد بعد هولتر گذاشتن بهم گفتن آریتمی داری از نوع اس اس یا باید جراحی شی یا پرانول بخوری که از اون موقع پرانول میخورم . خواستم اگه امکانش هست راهنمایبم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد با كليه مدارك جهت ويزيت و معاينه و بررسي مجدد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سعيد سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    به نام خدا
    با عرض سلام و خسته نباشيد
    مادر بنده ديابت دارند و خوب کنترل نمي شود ومدتي در بيمارستان بستري شدند و کنترل شد که آماده جراحي بشوند براي برداشتن رحم به علت مشاهده سلولهاي پيش سرطاني در رحم ( نمونه برداري شد و ...) پزشکهاي جراح زنان به علت بالا بودن a1c حاضر به عمل نيستند (اين عدد حدودا 10 تا 11 هست) نمي دانيم چاره چي هست الان بعد از گذشت يک تا دو ماه a1c از 11 به 10 رسيده است از اون ور هم اون سلولها خطرناک هستند ... ممنئن ميشم راهنمايي فرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميشه عمل كرد ولي ريسك بالاتر از معموله و شما بايد ريسك رو قبول كنيد
  • تصویر کاربر غلامرضا سه شنبه ۲۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام و تشکر فراوان :
    سن من 65 سال است و در سال 1386 جراحی قلب باز (بای پاس دو رگ) داشتم . مدتهاست که قند خون من بین 130 تا 145 متغیر است و شیرینی هم نسبتاً زیاد می خورم .
    آیا به نظر شما به دارو و درمان و یا آزمایش هموگلبین A1C نیازی هست.؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      به متخصص غدد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام من ازمایش قند خون ناشتا دادم میخواستم ببینم به دیابت مبتلا هستم یا خیر

    FBS 101
    HbA1C 6.5
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد ازمايش دو ساعت بعد غذا هم داده شود
      بهتره به دكتر غدد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از سال گذشته چندین بار آزمایش قند دادم که اعدادی مثل 109.96.85.104.79 شده و در آخرین بار همراه دو ساعت بعد از صبحانه و a1c دادم
    که ناشتا شد 85
    دو ساعت بعد از صبحانه 90
    وa1c شد 5.3
    سوال اینکه آیا دچار پیش دیابت هستم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر