دکتر محمد حسین نجفی

علت درد ساق پای چپ در زنان چیست بهترین درمان برای کاهش درد و خوب شدن ساق پا چه درمانی است؟ برای اینکه بهترین درمان را برای درد پاهای خود پیدا کنید ابتدا باید علت این درد را بدانید، در این مقاله ما به تمام بیماریی هایی که منجر به درد در ناحیه ساق پا در خانم ها می شوند پرداخته ایم. اگرچه بسیاری از این دردها ناشی از مشکلات جدی نیستند، اما در صورتی که این دردها به صورت مداوم تکرار شوند آزار دهنده هستند و باید به دنبال درمان آن باشیم.

گرفتگی عضلات ساق پا

گرفتگی عضلات، در واقع انقباضات غیر قابل کنترل و دردناک در عضلات هستند و از این بین، عضلات ساق پا از جمله عضلاتی هستند که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. در عضلات درگیر، احساس می کنید که عضلات سفت و سخت شده اند و ممکن است توده ای را در آن ها احساس کنید. این مساله ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد یا مصرف کم آب ایجاد شود و معمولا با حرکات کششی، عضلات آسیب دیده تسکین می یابند. گرفتگی عضلات پا، معمولا پس از ورزش و یا در خواب اتفاق می افتد.

درد ساق پا بعد از ورزش

کشیدگی های عضلانی، تاندونیت و شین اسپلینت

یکی از علل شایع پا درد، صدمات وارده به ماهیچه ها، مانند کشیدگی عضلات هنگام پاره شدن فیبرهای عضلانی هستند. عضلاتی که معمولا تحت تاثیر این مشکلات قرار می گیرند، عبارتند از عضله چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا. آسیب های ورزشی یکی از دلایل شایع آسیب های عضلانی هستند. تاندونیت، یکی دیگر از دلایل شایع درد در ساق پا است که می تواند تاندون آشیل (تاندون تیبیال میانی) را تحت تاثیر  قرار دهد. تاندونیت، باعث درد در ساق پا یا شین اسپلینت می شود. درد ناشی از سندرم کمپارتمان، ممکن است با افزایش فعالیت های ورزشی افزایش یابد، و ممکن است فرد مجبور به توقف ورزش شود. شکستگی های استرسی، شکستگی های کوچک (ترک هایی) در استخوان هستند که اغلب به علت استفاده بیش از حد ایجاد می شوند. درد ناشی از شکستگی های استرسی معمولا با ورزش بدتر شده و با استراحت کاهش می یابد.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

ترومبوز ورید عمقی، زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون در یکی از وریدهای عمیق بدن، اغلب در ساق پا، ایجاد می شود. در این حالت، ممکن است لحته خون به ریه رسیده و باعث آمبولی ریه شود. DVT، یکی از علل جدی درد در پا است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علائم DVT عبارتند از، تورم، قرمزی، التهاب، درد همراه با احساس گرما در پا.

رگهای واریسی علت درد ساق پا

رگهای واریسی، رگهای بزرگ، پیچ خورده و متورمی هستند که اغلب در پاها ایجاد می شوند. این وریدها، اغلب به رنگ آبی یا بنفش تیره هستند. علائم واریس پا عبارتند از، احساس سنگینی همراه با درد مبهم در پاها. گاهی این رگ ها به شکل رگ های عنکبوتی نیز ظاهر می شوند که با درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا میتوان از شر آنها خلاص شد

رگ های عنکبوتی ساق پا

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پای بی قرار، با احساس ناراحتی و تمایل به حرکت دادن پاها ظاهر می شود. سایر علائم از هر فردی به فرد دیگر متغیر هستند، اما اغلب شامل احساس درد در پاها است که معمولا در شب بدتر می شود.

سلولیت و درد ساق پا

سلولیت یک عفونت باکتریایی است که معمولا پوست ساق پا را درگیر می کند. این بیماری، یک عفونت خطرناک است که نیاز به درمان فوری و سریع با آنتی بیوتیک های مناسب با این عفونت را دارد. در این بیماری، پوست در هنگام لمس شدن احساس گرما دارد و ممکن است متورم و یا سفت شده باشد. در صورتی که تب و لرز داشتید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

درد ساق پا بخاطر نقرس

تجمع اسید اوریک در خون باعث ایجاد کریستال هایی در مفاصل می شود، که این مساله باعث بروز بیماری نقرس می شود. این بیماری، معمولا مفصل شست پا را درگیر می کند، اما می تواند باعث ایجاد درد در مفاصل زانو و مچ پاها نیز می شود.

درد ساق پا به خاطر نقرس

سیاتیک

سیاتیک از جمله دردهای عصبی است که باعث ایجاد درد در طول مسیر عصب سیاتیک که تا پایین ساق پا کشیده شده است، می شود. این درد، معمولا هر بار فقط در یک پا دیده می شود. درد ممکن است مانند احساس سوزن سوزن شدن باشد. بیماری سیاتیک، معمولا به دلیل بیرون زدگی دیسک در ستون فقرات ایجاد می شود که باعث ایجاد فشار بر عصب سیاتیک می شود.

دردهای عصب

آسیب به عصب های پا یا ساق پا، از عوارض احتمالی بیماری دیابت است که به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود. نوروپاتی دیابتی، می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش و درد در پاها یا ساق پاها شود و همچنین بی حسی یا حساسیت به لمس را در نواحی آسیب دیده ایجاد کند.

روش های تشخیص درد ساق پا

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص علل درد پا وجود ندارد. براساس نوع درد شما و معاینه فیزیکی، پزشک تصمیم می گیرد که آیا شما به تصویربرداری نیاز دارید یا خیر. پزشک سوالاتی مطرح میکند که این سوالات شامل:

علائم درد ساق پا در زنان

علائم پا درد در زنان

برخی از دردهای پا علائمی دارند که نباید به آن ها بی توجه بود و باید حتما به پزشک مراجعه کرد. مانند:

درمان درد ساق پا در زنان

درمان درد پاها، بستگی به علت آن ها دارد. برای دردهای جزئی در ساق پاها که در نتیجه آسیب های ورزشی یا استفاده بیش از حد، ایجاد می شوند ممکن است اصلا نیاز به درمان های پزشکی وجود نداشته باشد و بتوانید آن ها را در خانه درمان کنید. مرکز مراقبت های پزشکی ورزشی استرالیا، توصیه می کند که از پروتکل RICER که شامل استراحت، کمپرس سرد، محکم بستن با بانداژها و بالا بردن پای بیمار، استفاده شود. هرچند که هنوز اختلاف نظرهایی در مورد استفاده از کمپرس سرد در آسیب های وارده به بافت نرم وجود دارد. استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا NSAIDها ممکن است مفید باشد.

در صورتی که درد ساق پا ناشی از بیماری های عروقی مانند مشکلات گردش خون باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که فعالیت های روزانه سبک تری انجام دهید و برای کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته، داروهایی برای کاهش فشار خون یا کلسترول230 را نیز تجویز کند. گرفتگی های عضلات پا، معمولا با حرکات کششی برطرف می شوند.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر