دکتر محمد حسین نجفی

بیماری عروق کرونر به وضعیتی اطلاق می شود که در آن عروق تغذیه کننده قلب دچار اختلال می شوند. این بیماری معمولا به علت آترواسکلروز یا همان تصلب شرایین رخ می دهد. در این فرآیند، پلاک های چربی در داخل شریان ها رسوب کرده و آن ها را تنگ می کند. در نتیجه خونرسانی به بافت ها دچار اختلال می شود.

بیماری عروق کرونر ریسک فاکتورهای متعددی دارد. برخی از این ریسک فاکتورها قابل کنترل بوده و برخی دیگر تغییرناپذیر اند. همچنین سیر بیماری تدریجی بوده و در نهایت به ظاهر شدن علائم قلبی مانند درد قفسه سینه منتهی می شود. تشخیص این بیماری به واسطه تست های مختلفی مانند نوار قلبی و تست ورزش انجام می شود. درمان آن نیز مشتمل است بر تغییر سبک زندگی، درمان های دارویی و گاها نیز اقدامات تهاجمی.

آناتومی عروق کرونر قلب

قلب عضله ای است که خون را در سراسر بدن، از طریق شبکه عروقی شریان ها، پمپ می کند. سمت چپ قلب، خون تازه و غنی از اکسیژن را از ریه ها دریافت و سپس آن را از طریق شریان بزرگی به نام آئورت خارج می کند. آئورت به شریان های کوچکتری منشعب شده و این شریان ها به تمامی نقاط بدن می روند. بافت های مختلف بدن اکسیژن را از این شریان ها گرفته و درنهایت خون کم اکسیژن از طریق وریدها به سمت راست قلب بازگردانده می شود. سپس سمت راست قلب این خون کهنه را به ریه ها پمپ می کند تا در آنجا خون، اکسیژنه شود. این چرخه روزانه بارها و بارها تکرار می شود.

بیماری عروق کرونر قلبی

آناتومی عروق کرونر قلب

عضله قلب مانند سایر اعضای بدن، به منبع خونی غنی از اکسیژن نیاز دارد. بدین منظور شریان هایی از آئورت منشعب و در سطح خارجی قلب پخش می شوند تا به عضله قلب اکسیژن رسانی کنند. در بیماری عروق کرونر، به علت رسوب پلاک های چربی در عروق خونرسان به قلب (آترواسکلروز) انسداد ایجاد می شود.

پلاک هایی که در شریان ها رسوب می کنند از مواد مختلفی اعم از کلسترول تشکیل شده اند. این فرآیند معمولا از سنین جوانی شروع شده و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی در به وجود آمدن آن دخیل اند. با گذشت زمان و رسوب بیشتر این پلاک ها، شریان ها رفته رفته تنگ تر شده و در نهایت، خونرسانی به قلب کاهش یافته یا متوقف می شود.

کاهش خونرسانی به قلب منجر به نوعی درد قلبی می شود که به آن آنژین می گویند. همچنین احتمال تشکیل لخته در شریان هایی که جریان خون آن ها کاهش یافته، بیشتر شده و همین اتفاق می تواند آن ها را تنگ تر از قبل کند. لازم به ذکر است بیماری عروق کرونر در نهایت می تواند به آنژین ناپایدار یا حتی حمله قلبی ختم شود.

علت ابتلا به بیماری عروق کرونری

در ابتلا به بیماری عروق کرونر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی دخیل هستند. فهرست زیر به عواملی اشاره دارد که در ابتلا به بیماری عروق کرونر تاثیر داشته ولی قابل تغییر نیستند:

🔔 در مقابل، ریسک فاکتورهای قابل تغییر عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • بالا بودن وزن (خصوصا دور کمر)
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالای خون
  • کم تحرکی
  • استرس زیاد
  • افسردگی
علت ابتلا به بیماری عروق کرونر

علائم بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر معمولا در مراحل اولیه خود علائمی از خود نشان نمی دهد. در مراحل نهایی بیمار علائمی چون آنژین و در نهایت حمله قلبی خواهد داشت. این علائم ممکن است هم در زمان فعالیت و هم در زمان استراحت بروز پیدا کنند:

علائم گرفتگی عروق در زنان

علائم بیماری های قلبی در زنان ممکن است خفیف تر باشد. از علائم اولیه بیماری های قلبی در زنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ خستگی: 

که عبارتست از تغییر غیرمعمول و قابل توجه در سطح انرژی بدن به گونه ای که چند روز به طول بیانجامد. در 70 درصد موارد، این خستگی غیرمعمول تنها علامت مربوط به بیماری قلبی زنان در طولانی مدت است.

2_ مشکلات خواب: 

سخت به خواب رفتن و بیدار شدن های غیر معمول در نیمه های شب، آن هم به خاطر درد، می تواند از نشانه های بیماری قلبی باشد.

3_ تنگی نفس: 

از نفس افتادن هنگام انجام فعالیت های معمول و علی الخصوص هنگام انجام ورزش می تواند نشانه خطر باشد.

4_ سوءهاضمه:

احساس سیری زودرس پس از غذا خوردن به همراه داشتن احساس درد یا سوزش در قسمت فوقانی شکم نیز از دیگر نشانه های خطر است.

5_ احساس ناراحتی در قفسه سینه:

که ممکن است خفیف بوده و مشابه ناراحتی ناشی از سوءهاضمه باشد.

6_ اضطراب:

داشتن دلشوره و اضطراب بیش از حد معمول و بدون علتی بخصوص.

🔔علائمی که در اثر حمله قلبی در زنان ایجاد می شود عبارتند از:

1_ درد قفسه سینه: 

برخلاف مردان که در طی حمله قلبی معمولا احساس چاقوخوردگی دارند، بسیاری از زنان درد فشارنده ای را درسینه خود احساس می کنند.

2_ خستگی شدید و بیش از حد معمول: 

که انجام فعالیت های معمولی را دشوار می کند.

3_ تنفس سخت:

بیمار در کشیدن نفس های عمیق مشکل دارد.

4_ درد راجعه:

دردی که به فک تحتانی، بازوها، شانه و پشت انتشار می یابد.

علائم بیماری قلبی در زنان

تشخیص بیماری عروق کرونر قلب

تست هایی که معمولا برای تشخیص بیماری عروق کرونر درخواست می شوند، عبارتند از:

درمان بیماری عروق کرونری

درمان بیماری عروق کرونر معمولا شامل تغییر سبک زندگی و درمان دارویی و گاهی اوقات نیز روش های تهاجمی و جراحی است. رژیم درمانی هر بیمار بر اساس ویژگی ها فردی او تعیین می شود.

1_ داروهای بیماری عروق کرونر

داروهای بسیاری وجود دارند که می توانند در درمان بیماری عروق کرونر موثر باشند. پزشک شما برای گرفتن بهترین نتیجه، معمولا ترکیبی از این داروها را تجویز می کند. این داروها معمولا:

2_ روش های تهاجمی

گاهی اوقات لازم است از آنژیوگرافی استفاده کنیم تا ببینیم آیا رگی مسدود شده یا نه و اینکه آیا علاوه بر دارودرمانی نیاز است، بیمار آنژیوپلاستی شود یا برای او استنت گذاشته شود یا خیر. برخی اوقات نیز نیاز است جراحی بای پس عروق کرونر انجام شده و از شریان ها و وریدهای جدید برای دور زدن محل انسداد استفاده شود.

3_ درمان گرفتگی عروق با  تغییر سبک زندگی

برای کنترل بیماری عروق کرونر بهتر است:

  • سیگار را ترک کنید؛
  • کلسترول خود را به طور منظم چک کرده و در مقدار ثابتی نگه دارید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و کمتز از چربی های اشباع شده، کلسترول و نمک استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • وزن خود را کنترل کنید؛ کاهش وزن، بار اضافی روی قلب را کاهش می دهد. 

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

1.5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میعاد پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جناب دکتر پیرو سوال قبل خودم ، نتیجه تست کلسیم سیتی انژیو پدرم که انجام نگرفت رو ارسال میکنم ، فقط جناب دکتر نجفی عزیز ، ما متاسفانه دچار استرس شدیدی شدیم چون صحبت های مختلفی در این باره زده میشه ؟ عده ای از پزشکان این کلسیوم رو عامل گرفتگی نمیدونن و میگن ممکنه دور رگ باشه یا سایه باشه ، عده ای این رو گرفتگی ۱۰۰ درصد و خیلی بالا در حد عمل باز میدونن و بعضی ادامه دارو که اسپرین و استاتین هست رو پیشنهاد میدن، جناب دکتر نظر شما با توجه به اینکه پدرم ۶۳ ساله هستند و هیچ گونه علامتی هم ندارند چیست ؟ ایشون معتقدند با رژیم و ورزش بیشتر میتونن بهبود ببخشن این مورد رو آیا شدنیست؟ نظرتون رو ممنون میشم بگید در ارتباط با سوالاتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ایشان با این شرایط بهتر است انژیو شوند چون خود کلسیم بالا نشان دهنده ی گرفتگی های شدیداست
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خانم پنجاه ویک ساله هستم یک هفته پیش سیتی آنژیو شدم اگه ممکنه جواب رو چک کنید درحال حاضر آسپرین وآترواستاتین بیست ومتورال پنجاه میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      گرفتگی نسبتا مهمی در یکی از رگهای اصلی گزارش کرده این سی تی انژیو نیازمند انجام انژیوگرافی است
  • تصویر کاربر خواجوند چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشین .دکتر من دوهفته میش تصادف کردم الان ته حلقم ی چیزی مث بغض هر چی غورت میدم دوباره میاد اگ امکان داره جواب بدین ممنون میشم خیلی حرص میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید

      به جراح مراجعه کنید

  • تصویر کاربر 09360899860 جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    همسرم سکته قلبی کردن البته به گفته دکترا بعد دوتا دکتر کفتن باید انژیو بشن بعد بستری شدن در بیمارستان میلاد ولی دکتر شیفت عوض شد گفتن دهروز دارو بخورن بعد دوباره برن مطب همسرم دارو مصرف میکنن همش خوابن چکار باید کنم ایشون فقط تنگی نفس دارن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بیمار و مدارک باید دیده شود تا بشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر Rosa دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر، آيا دارويticagrelo-brilinta جايگزين خوبي براي بيماري كه بعد از خوردن پلاويكس دچار معده درد وحشتناك شدن ميتونه باشه، اين بيمار از آسپرين هم استفاده ميكنه، أيا اين دارو به اندازه پلاويكس تاثير گذار هست؟ دكتر خودشون به علت درد هم پلاويكس و زيلت و به خاطره اين درد قطع كردن.
    ممنونم????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      میتونه باشه

      ولی حتما باید تحت نطر پزشک انجام دارو تعییر پیدا کنه

  • تصویر کاربر علیزاده چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    میخواستم بدونم فنر که برای بازکردن رگ قلب میذارن،آیا خطرناک نیست، هم گذاشتنش هم بودنش تو رگ؟ و چندسال کارایی داره؟ وآیا همون رگ دوباره از همونجا دچار انسداد نخواهد شد در آینده؟ و بیمار میتونه مثل سابق کارهای روزمره اش رو انجام بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هر اقدام ميتونه با خطر هم همراه باشه بايد ديد سودش بيشتره يا خطرش
      تعداد سالش به شرايط بسيار متفاوت ربط داره و عدد خاصي ذكر نشده
      بله
      بله
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باسلام و خسنه نباشید و تشکر فراوان.پدرم ۶۷ ساله هستن و دوسال قبل ۴ رگ قلب تعویض شده و یک رگ تراشیده شده و یک استنت دارند.
    بدلیل مشکل پروستات جراحی با لیزر در پروستات داشتند و با بعد از ۱۲ روز دوباره قرص اسویکس و ا اس ا را مصرف کردند که شدیدا خونریزی کردند و به ناچار این دو قرص قط شده . قرص متورال و نیتروگلیسیرین مصرف میکنن . بنظر شما مشکلی براشون پیش نمیاد که تا بهبودی کامل قرص ا اس ا و اسویکس را مصرف نمیکنند؟؟؟؟؟؟لطفا راهنمایی کنید.آن دو قرص ا اس ا و اسویکس یکماهه مصرف نمیشه .نظر شما چیه .بسیار از لطفتون سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر