دکتر محمد حسین نجفی

اگر کیسه های کوچک هوا در ریه ها پر از مایع شوند و هر گونه حرکتی در این کیسه ها صورت بگیرد، مانند زمانی که شما در حال نفس کشیدن هستید، خس خس سینه هنگام نفس کشیدن رخ می دهد. در زمانی که فرد مبتلا به ذات الریه یا نارسایی قلبی می شود، کیسه های هوا با مایع پر می شوند.

علت خس خس سینه هنگام تنفس

شرایط بسیاری می توانند موجب خس خس سینه هنگام تنفس شوند که عبارتند از:

– ذات الریه (پنه مونی)

ذات الریه، شامل عفونت در ریه می باشد که می تواند ناشی از ویروس، باکتری یا قارچ باشد. عفونت می تواند موجب تنگی نفس، خستگی، سرفه و نیز خس خس سینه شود. در برخی موارد، ذات الریه می تواند کشنده باشد.

مطابق با مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده، ذات الریه، مهمترین علت عفونی مرگ در کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان می باشد.

– نارسایی قلبی

نارسایی شدید قلبی

نارسایی قلبی در زمانی رخ می دهد که قلب، برای پمپاژ مؤثر خون به جاهای دیگر بدن بسیار ضعیف باشد. اگر قلب به طور صحیح عمل نکند، خون به سرعت مورد نیاز از ریه ها خارج نمی شود. این امر می تواند موجب تجمع مایع در ریه شود.

نارسایی قلبی می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. نارسایی قلبی تقریبا 5.7 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائمی به جز خس خس سینه ممکن است شامل تورم در شکم، سرفه و تنگی نفس باشند.

– برونشیت

برونشیت، التهاب نایژه ها می باشد که لوله هایی هستند که منتهی به ریه ها می شوند. برونشیت می تواند حاد یا مزمن باشد و منجر به خس خس سینه هنگام تنفس شود.

برونشیت ها اغلب ناشی از یک ویروس می باشند و معمولاً 3تا 10 روز طول می کشند. قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده ریه، مانند تنباکو، اغلب عامل برونشیت مزمن می باشد. 

برخی از علائم برونشیت، شامل سرفه، احتقان سینه و خستگی می باشند.

– اِدم ریوی

علایم ادم ریوی

اِدم ریوی شامل تجمع مایع در آلوئول های ریه می باشد که کیسه های کوچک هوا در ریه ها می باشند. علل احتمالی اِدِم ریه عبارتند از:

اِدم ریوی می تواند ناشی از بیماری ارتفاع باشد و در زمانی رخ می دهد که فردی که به ارتفاع عادت ندارد به ارتفاع 2500 متر یا بالاتر صعود می کند.

علاوه بر خس خس سینه، علائم اِدم ریوی می تواند شامل سرفه، تنفس سخت، لب های کبود و یا بلغم صورتی و کف آلود باشد.

فیبروزیس ریوی

فیبروزیس ریوی یک نوع بیماری بینابینی ریه می باشد که مشخصه ی آن آسیب به ریه ها می باشد. در اکثر موارد، علت زمینه ای ناشناخته است.

با این حال، فیبروزیس ریه می تواند ناشی از در معرض مواد خطرناک قرار گرفتن مانند تشعشعات، فضولات حیوانات و آزبست باشد. علائم شامل سرفه ی خشک، تنگی نفس و کاهش وزن بدون دلیل می باشند.

تشخیص فیبروزیس ریوی

پزشک می تواند با استفاده از سمع ریوی (که شامل استفاده از استتوسکوپ برای گوش دادن به صداهای ریه می باشد) علت خس خس سینه را شناسایی کند.

چندین مشخصه می توانند برای تعیین علت خس خس سینه به پزشک کمک کنند، از جمله اینکه آیا آنها در زمان دم یا بازدم فرد رخ می دهند.

برای مثال، خس خس هایی که در اواخر مرحله تنفسی رخ می دهند (زمانی که فرد هوا را به داخل می کشد (دَم)) ممکن است نشانه دهنده ی نارسایی قلبی یا ذات الریه باشند.

پزشک ممکن است موارد زیر را درخواست کند:

درمان خس خس سینه هنگام تنفس

درمان خس خس سینه بستگی به علت زمینه ای آن دارد. خس خس های سینه ممکن است پس از درمان محو یا ناپدید شوند.

گرچه، در صورتی که علت خس خس سینه یک بیماری مزمن باشد، خس خس سینه ممکن است در یک دوره زمانی طولانی به طور مکرر ظاهر شوند و از بین بروند. دراینجا چندین درمان برای علل شایع خس خس سینه آمده است:

– دارو برای درمان خس خس سینه هنگام تنفس

پزشک ممکن است داروهای ادرارآور را برای فردی با نارسایی قلبی تجویز کند. داروهای ادرارآور داروهای برای کاهش سطح مایع در ریه ها می باشند.
در صورتی که ترک ها ناشی از ذات الریه باکتریایی یا برونشیت باشند، فرد ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.
پزشکان داروهای استروئیدی را نیز برای کاهش التهاب در ریه ها تجویز می کنند.

– اکسیژن درمانی

تنگی نفس

بسیاری از علل خس خس سینه هنگام تنفس منجر به تپش قلب و تنگی نفس می شوند. اکسیژن درمانی می تواند به نفس کشیدن آسانتر کمک کند.

– تغییرات سبک زندگی

در برخی موارد، خس خس سینه ناشی از بیماری ریه مزمن می باشند. ایجاد تغییرات در سبک زندگی، همچون ترک سیگار می تواند به درمان مشکل زمینه ای و جلوگیری از عوارض طولانی مدت کمک کند.

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

3/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    موقع تنفس صدای خس خس سینه ونفس تنگی دارم هر وقت سیگارم مصرف میکنم بدتر میشم اذیت میشم درمانش ؟ وبه چه دکتری مراجعه کنم تخصص کدوم دکتره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...مراجعه به متخصص ریه یا قلب...کنار گذاشتن مصرف سیگار
  • تصویر کاربر شیما جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر خدمت شما من بیماری هستم 28 ساله دختر از دوران کودکی تا نوجوانی مشکل نارسایی دریچه اعورت داشتم حتی انژیو شدم در سن 17 سالگی عمل قلب باز شدم تعویض دریچه اعورت بیولوژیکی چند سال مشکلی نداشتم حدود یک هفته پیش اکوی مجدد نشون داده مشکل گشادی اعورت شکمی دارم یا مشکل دیواره قلب دارم گفتن باید سی تی اسکن حتما بشه خیلی میترسم ایا درد داره تزریقی ایا دادنش لزومی داره بهم داروی متوپرولول سوسکسینات دادن فاموتیدین دادن موقع چیز مصرف کردن وسط شکمم انگار گیر میکنه و دل درد دارم قبلا اریتمی قلبی داشتم برطرف شد حتی مشکل افسردگی دارم دارو میخورم خیلی نگران سی تی و دردش هستم ایا فایده ای داره لازمه ایا این گشادی هیچ کس نفهمید تازه دیدن ایا درمان دارویی نداره من نگران مشکلم هستم حتی نوار قلبم خوب بود ولی گفتن مشکلش سره جاشه باید بررسی بشه ایا باید داروهام ادامه بدم برای استرس تحت نظرم هر هفته ولی روحیم بخاطر مشکلم باختم خیلی نگرانم نمیدونم چیکار کنم برام ازمایش خون نوشتن زودتر بدم ازمایش خون هست ازمایش ادرار لازمه و هفته اینده نوبت سی تی هست من خیلی ناراحتم لازمه درمان دیگه نداره این گشادی از کجا اومده علتش چیه و ایا خطریه کامل راهنمایی کنید ممنون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سی تی هیچ ترسی ندارد و بسیار ساده است. اصلا نگران نباشید به نظر نمی رسد مشکل جدی باشد سی تی را انجام بدهید تا خیال شما و پزشکتان هم راحت شود. شاید سی تی خوب بود و هیچ درمانی هم نیاز داشت
  • تصویر کاربر سیدمحمد چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    مادرم گشادی زیاد دریچه آئورت دارد.داروهای آدوان40، فوروزماید40و پنتومید20مصرف میکند.آیا برای جلوگیری از انعقاد خون باید دارویی مصرف کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به ريتم قلب داره
      اگر af هست بله
      بايد با دستور پزشك مصرف كنيد
  • تصویر کاربر ابوذر جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام همسر من قصد ivf داشتند به متخصص اکو کاردیو گرافی مراجعه کردیم سپس mri قلب در بیمارستان شهید رجایی نهران دادند ماهیچه قلب ایشان ضعیف و 38 درصد است 2 تن از متخصصین اکو کاردیو گرافی ایشان را از حاملگی منعشان کردند فرمودند برای ایشان خطرناک است و بهتر است باردار نشوند مخصوصا از طریق غیر طبیعی در صورت امکان شما نیز اظهار نظر فرمایید
    لطفا ما رو راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر کیوان جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید
    ما چند روزیه که به پدرم حمله قلبی دست داد و بعد از آنژیو مشخص شد که یه دو تا از رگ هاش تقریبا مسدود هستند و هر چه سریع تر باید عمل بشه
    حالا ما کرمانشاه زندگی میکنیم و گفتند بعضی رگ هارو با یه دستگاه جدید تو تهران که مثل لیزر عمل میکنه میشه باز کرد خواستم بدونم که این صحت داره و این که بگید با عکسی که میفرستم این رگ جزو اون ها هست یا نه؟
    ممنون میشم سریع تر چون ما وقت نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر