دکتر محمد حسین نجفی

سندرم حاد عروق کرونر یا بیماری acs واژه ای فراگیر است که در دل خود آنژین و آنفارکتوس میوکارد را گنجانده است. آنفارکتوس حاد میوکارد خود به دو نوع مختلف STEMI و NSTEMI بروز پیدا می کند. علت بروز STEMI در اثر انسداد یکی از عروق اصلی کرونر است. سندرم حاد عروق کرونر از تشکیل پلاک اترواسکلروتیک در عروق کرونر ناشی می شود. شاه علامت اصلی ACS , درد قفسه سینه است. با این وجود ۲۰ درصد افراد بی علامت هستند( silent MI).

تشخیص سندرم حاد عروق کرونر

روش رایج تشخیص سندرم حاد عروق کرونر از طریق الکتروکاردیوگرام صورت می گیرد. روش تشخیصی دیگر، ردیابی آنزیم های حاصل از انفارکتوس میوکارد است.

(منظور تروپونین و کراتین کیناز است که تروپونین برای این تشخیص  اختصاصی تر تلقی می شود)

تشخیص سندرم حاد عروق کرونر

درمان سندرم کرونری حاد

طبق گایدلاین های ACC و AHA اقدامات اولیه شامل

  • اکسیژن (چنانچه غلظت اشباع اکسیژن کم تر از ۹۰ درصد باشد)
  • نیتروگریسیرن زیرزبانی
  • آسپیرین یا پلاویکس
  • ملین
  • بتا بلاکر
  • استاتین
  • آنتی کواگولانت

است. درمان سندرم حاد عروق کرونر بر برقراری پرفیوژن قلب استوار است که با استراتژی های مختلفی مثل:

  • آنژیوپلاستی
  • تجویز داروهای ترومبولیتیک
  • آنتی کواگولانت و ضد پلاکتی

???? درمان غیر دارویی شامل PCI و جراحی CABG است.

درمان STEMI و NSTEMI

اهداف درمان در STEMI و NSTEMI شامل مواردی همچون:

 ۱_ برقراری خون رسانی به شریان مربوطه و کاهش نیاز قلب به اکسیژن
۲_ تسکین علایم بیمار
۳_ در بیمار مبتلا به STEMI می بایست ظرف کم تر از ۳۰ دقیقه پس از پذیرش و تجویز داروی ترومبولیتیک ، خونرسانی به قلب برقرار شده باشد . چنانچه بیمار نیازمند PCI است ، می بایست ظرف ۹۰ دقیقه از بروز علایم اقدام شود.

درمان سندروم حاد کرونری

درمان STEMI

 درمان STEMI یک اورژانس پزشکی تلقی می شود:

۱_ تجویز اکسیژن ، نیتروگریسیرن ( زیرزبانی یا وریدی ) ، اسپیرین یا کلپپیدوگرل ( اگر اسپیرین تحمل نشه ، کلپپیدوگرل ) و مورفین

۲_ بسته به این که چقدر از واقعه گذشته باشد ، رویکرد درمان متفاوت است.

حالت اول ، کم تر از ۱۲ ساعت از واقعه گذشته باشد . در صورت عدم دسترسی زودهنگام به مرکز دارای PCI فیبرینولیتیک داده میشود و در این حالت دسته داروهای Thienopyridines تجویز میشود.

چنانچه هدف PCI باشد، ابتدا پلاویکس یا پراسوگرل تجویز می شود و چنانچه که هدف تجویز فیبرینولیتیک باشد، ابتدا فیبرینولیتیک تجویز می شود و سپس پلاویکس ادامه میابد. بهترین اثرات سودمند داروهای فیبرینولیتیک زمانی است که فرد در ریسک خونریزی نباشد و ظرف تا ۳-۲ ساعت از شروع علایم تجویز شود و حداکثر تا ۱۲ ساعت فرصت برای تجویز داروهای فیبرینولیتیک وجود دارد . تجویز داروهای فیبرینولیتیک به بیماران Unstable Angina و NSTEMI توصیه نمی شود.

پس از تجویز فیبرینولیتیک بعد از ۱۲ ساعت یا بعد از چک pt …iNR که باید زیر ۲ باشد، می توان هپارین، انوکساپارین یا فونداپارینوکس را تجویز کرد. چنانچه برای بیمار PCI انجام شده باشد، مهارکننده های گلیکوپروتئین IIb/IIa (در موارد خاص AcUteMI) به همراه با اسپرین و پلاویکس داده می شود. از داروهای فیبرینولیتیک که برای STEMI مورد تجویز قرار می گیرد می توان به Alteplase , reteplas ، tenecteplase و استرپتوکیناز اشاره کرد.

چنانچه بیش از ۱۲ ساعت از واقعه STEMI گذشته باشد آنژیو بر فیبرینولیتیک ارجح تر است.

در این حالت به بیمار پلاویکس و آسپرین تجویز می شود و بعد از انجام آنژیو بر اساس جواب عمل آنژیو قلب  CABG و یا PCI صورت می گیرد . زمانی بیمار برای PCII بستری است و تا انجام آنژیو زمان زیادی ممکن است طول بکشد هپارین یا انوکساپارین را به همراه پلاویکس و آسپرین میدهند و در بعضی موارد خاص Acute MI در زمان آنژیو مهار کننده های گلیکوپروتئین IIb/IIIa تجویز می کنند.

پس از طی شدن مراحل اولیه برای بیمار STEMI، داروهای زیر برای بیمار در نظر گرفته می شود:

۱_ ACE inhibitors or ARB
۲_ aldosterone antagonists
۳_ beta blockers
۴_ Statin

درمان NSTEMI

مراحل اولیه درمان مشابه STEMI است ( اکسیژن، نیتروگریسیرن زیرزبانی یا وریدی، مورفین، اسپیرین یا پلاویکس، بتابلاکر ، ACE inhibitors و یا ARB). سپس با دو رویکردinvasive و یا conservative درمان پی گرفته می شود.

درمان Invasive( تهاجمی ) درمان انتخابی می باشد و در ۷۲ ساعت اول بهتر است انجام شود. در این حالت درمان با آنتی کواگولانت آغاز می شود (هپارین، enoxaparin ، Bivalirudin و یا fondaparinux ). قبل از شروع آنژیوگرافی حداقل یکی از داروهای کلپپیدوگرل یا پراسوگرل تجویز می شود، سپس آنژیوگرافی صورت می گیرد و در صورت لزوم PCI و یا عمل CABG صورت می گیرد.

رویکرد Conservative در مواردی انجام می شود که ریسک انجام آنژیوگرافی بر سود آن بیشتر باشد و بیمار بیماری های مزمن پیشرفته داشته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید

4.8/5 - (123 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    اقای دکترمربوط به سوال قبلیم اینویادم رفت اضافه کنم که بقیه چیزام نرمال هستش آهن وhbخونم هم نرماله ولی توخانواده سابقه کم خونی وتالاسمی مینورداریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ازمايشتونو بفرستيد
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکترمن ازمایشcbcانجام دادم تعدادگلبول قرمزم روی۶.۱۰هستش mcv:61.8
    Mch:20.2هستش گاهی اوقاتم سرگیجه ودردقفسه سینه دارم قبلاروزی سه ساعت ورزش میکرذم الان کمترکردم میخوام بدونم مشکل جدی دارم؟بایدچکارکنم خواهش میکنم لطفابهم پاسخ بدین خیلی نگرانم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تالاسمي مينور داريد
      بهتره جهت معاينه و اكو مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر بنده حدود دوسال پیش درد شدیدی باعث گرفتگی پشت بازو دست چپ درحین کار شدم کم کم درد به گردن شانه ها کشیده شد قفسه سینه سمت چپ را نیز درگیر کرد که الان هم ادامه داردکه بعضی اوقات باعث درد در قفسه سینه سمت چپ که حالت یه درد مبهم گاهی بالای پستان وگاهی زیربغل وکتف و گردن حتی سردرد وبی حسی دست چپ که موقعی برای حدود ۵الی ۱۰ دقیقه دست رابالا نگه دارم دستم زود خسته میشه درضمن با مراجعه به دکتر قلب درشهرمون باانجام تست ورزش واکو گفتن که تستت مثبته وافتادگی دریچه داری وبعد از گرفتن اسکن قلب جواب اسکن منفی بود وگفتن مشکل قلبی نداری خواستم ببینم نظر شما چیست باتشکر.ناگفته نمانه mriگردن انجام دادم دکتر گفت یه دیسک خفیف گردن داری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به اين شكل نميشه نظر داد
      خودتون و مداركتون بايد رويت شود
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    درد قفسه سینه واسترس شدیذ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به روانپزشك حتما مراجعه كتيد و براي بررسي قلبي و معاينه به متخصص قلب مراجعه كتيد
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 4323 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عید شما مبارک...سوالی داشتم قبلا که رمز رو گم کردم و نتونستم پیام شما رو بخونم ...سوال در رابطه با قرص متورال و پرانول هست...قبلا یک بار دکتر یک چهارم قرص متورال رو تجویز کرد خوردم وقتی می خوردم انگار یک جورایی شفا می داد ولی اشتباه کردم نخوردم روزی یک چهارم می خوردم نه درد قفسه سینه داشتم نه تپش قلب نه افت فشار موقع صحبت کردن هم راحت صحبت میکردم دیگه فشارم هم بهم نمیومد مثل یک آدم عادی میشدم فقط یک مقداری دستو پام سرد میشود همین اونم مقطعی بود و اما پرانول هر وقت خوردم حالمو بد کرد با اینکه خیلی از دکترها بخاطر اضطراب و استرس تجویز میکنند منو خیلی اذیت کرد میخواستم سوال کنم میتونم این پرانول۱۰ رو بصورت یک چهارم تا سه روز بعد نصفی سه روز بعد تا یک هفته از هفته دوم یکی کامل تا این بدنم عادت کنه ...یا همون متورال یک چهارم بخورم البته با این پرانول أین درد قفسه سینه با قلقلک که شبیه دلشوره هست برطرف میشه ولی اذیتم کرده ..الان چکار کنم خیلی اذیتم فرق پرانول با متورال برای من اینه که متورال یک روز کامل منو عادی نگه داشته حتی صحبت کردن همه چیز عادی ولی پرانول فقط سه ساعت راحت صحبت کردم بعدش اذیت شدم ولی نفس تنگی و دلشوره و درد کاملا تا یک روز برطرف شد حالا شما چه دستور میدید من فقط میخوام بدونم نحوه مصرف پرانول میشه اون طور که توضیح دادم بخورم یا نه ؟؟؟یا همون متورال رو بخورم یا اگر شما تشخیص نمیدید من متورال بخورمدلیلش چی هست از همه مهمتر من روزی یک ساعت ورزش میکنم که شاید این استرس با اضطراب از بین بره آیا مصرف دارو منظور همین داروهای ذکر شده آیا با ورزش کردن مشکلی .. بازم عیدتون مبارک خیلی آقایی دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما هم متورال رو شروع كنيد و هم فورا به روانپزشك مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.. خسته نباشید ....آقای دکتر متورال همون یک چهارم رو بخورم منظور شما همون یک‌چهارم هست ؟؟؟ ورزرش رو چکار کنم انجام بدم یا نه؟؟؟چون دارم قرص متورال میخورم ...چند وقت مصرف کنمش؟؟؟من به روانپزشک مراجعه کردم گفت یک اضطراب گذرا هست و نیاز به چیزی نداری منظور قرص اعصاب و روان بود ولی توصیه کرد با دکتر قلب و عروق صحبت کنم ....فقط شبها اذیتم روزها خیلی کم و خوابم هم خیلی خوب هست هم شب هم روز هر موقع اراده کنم میخوابم ولی تپش قلب رو دارم نسبت به شش ماه گذشته ۱۸۰درجه تغییر کردم فقط تنها مشکلم یک دلشوره روی سینه هست همین ....یک‌موردی که نگفتم با مسایل جنسی بعد از ارضا کلا اینا بیش حد تشدید میشه که من الان چند روزه ترک کردم و بهتر شدم فقط همین ولی زود انزالی شدید دارم این کل مطلب بود ...شما خیلی خوبی آقای دکتر یک سر تهران بیام حتما جواب وقت گذشتنهات رو به این شکل برای مریضهات میدم کاشکی مشهد بودی شانس ما تو مشهد دکتری با این کیفیت جواب دهی وجود نداره یا من نمیشناسمش بازم ببخشید که مزاحم شما شدم
    3. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.. خسته نباشید ....آقای دکتر متورال همون یک چهارم رو بخورم منظور شما همون یک‌چهارم هست ؟؟؟ ورزرش رو چکار کنم انجام بدم یا نه؟؟؟چون دارم قرص متورال میخورم ...چند وقت مصرف کنمش؟؟؟من به روانپزشک مراجعه کردم گفت یک اضطراب گذرا هست و نیاز به چیزی نداری منظور قرص اعصاب و روان بود ولی توصیه کرد با دکتر قلب و عروق صحبت کنم ....فقط شبها اذیتم روزها خیلی کم و خوابم هم خیلی خوب هست هم شب هم روز هر موقع اراده کنم میخوابم ولی تپش قلب رو دارم فقط تنها مشکلم یک دلشوره روی سینه هست همین ....یک‌موردی که نگفتم با مسایل جنسی بعد از ارضا کلا اینا بیش حد تشدید میشه که من الان چند روزه ترک کردم و بهتر شدم فقط همین ولی زود انزالی شدید دارم این کل مطلب بود ...شما خیلی خوبی آقای دکتر یک سر تهران بیام حتما جواب وقت گذشتنهات رو به این شکل برای مریضهات میدم کاشکی مشهد بودی شانس ما تو مشهد دکتری با این کیفیت جواب دهی وجود نداره یا من نمیشناسمش بازم ببخشید که مزاحم شما شدم
    4. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.. خسته نباشید ....آقای دکتر متورال همون یک چهارم رو بخورم منظور شما همون یک‌چهارم هست ؟؟؟ ورزرش رو چکار کنم انجام بدم یا نه؟؟؟چون دارم قرص متورال میخورم ...چند وقت مصرف کنمش؟؟؟من به روانپزشک مراجعه کردم گفت یک اضطراب گذرا هست و نیاز به چیزی نداری منظور قرص اعصاب و روان بود ولی توصیه کرد با دکتر قلب و عروق صحبت کنم ....فقط....یک‌موردی که نگفتم با مسایل جنسی بعد از ارضا کلا اینا بیش حد تشدید میشه که من الان چند روزه ترک کردم و بهتر شدم فقط همین ولی زود انزالی شدید دارم این کل مطلب بود ...شما خیلی خوبی آقای دکتر یک سر تهران بیام حتما جواب وقت گذشتنهات رو به این شکل برای مریضهات میدم کاشکی مشهد بودی شانس ما تو مشهد دکتری با این کیفیت جواب دهی وجود نداره یا من نمیشناسمش بازم ببخشید که مزاحم شما شدم
    5. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.. خسته نباشید ....آقای دکتر متورال همون یک چهارم رو بخورم منظور شما همون یک‌چهارم هست ؟؟؟ ورزرش رو چکار کنم انجام بدم یا نه؟؟؟چون دارم قرص متورال میخورم ...چند وقت مصرف کنمش؟؟؟من به روانپزشک مراجعه کردم گفت یک اضطراب گذرا هست و نیاز به چیزی نداری منظور قرص اعصاب و روان بود ولی توصیه کرد با دکتر قلب و عروق صحبت کنم ...
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بله يك چهارم هر ١٢ ساعت
      ورزش انجام دهيد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر صدیقه جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام مادرم فشارش پایینه چیکار کنم ممنو میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر علامت ندارن نياز به اقدام خاصي نيست
  • تصویر کاربر Morteza دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    درد پشت کتف که کمر و باسن میزنه درد پشت کتف سمت چپ که به کمر و باسن میرنه..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما حتما بايد ويزيت و معاينه شويد
      بهتره به ارتوپد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من احساس گرفتگی قفسه سینه زیر سینه سمت چپ دارم هچ علامت دیگه ای نیس سریع که دراز کشیدم خوب شدم با نفس کشیدنم هچ حسی نکر م و راحت نفس کشیدم مشکل معده دارم یعنی تنگی نفس با ترش کردن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ، من سوالمو پرسیده بودم ک ب صورت صوتی جواب دادین و نتونستم بشنوم
    یه اقایی هستن ک هفت ماهه بدنیا اومدن و هنگام تولد یه استخوان اضافه روی قفسه سینه شون بوده و دکترا گفتن باید عمل کنه و عمل نکردن ، ایشون الان 25 سالشونه و قدشون رشدی نداشته ب خصوص بالاتنه و گردن خیلی کوتاه مونده قدشون 150 هست الان ، خواستم ببینم الان میشه اون استخوان اضافه رو برداشت و عمل کرد؟، ایا قدش بلندتر میشه؟و اینکه به چه پزشکی باید مراجعه کنن ، پیشاپیش ممنون از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين كه مي فرماييد به قد ارتباط نداره
      به دكتر غدد مراجعه كنند
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    دردمیزنه به پشتم بازوم ورم میکنه سمت چپ دردقسه سینه میزنه به پشتم تیرمیکشه بازو هم ورم میکنه سلام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علل مختلفي ميتونه باشه
      حتما بايد ويزيت و معاينه شويد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر