دکتر محمد حسین نجفی

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

تجمع مایع و احتقان ریه

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:

افزایش وزن در نارسایی قلبی

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم در نارسایی قلبی

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

ادم یا تورم در نارسایی قلبی

احتقان ریه

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

?? تنگی نفس فعالیتی

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

??ارتوپنه (تنگی نفس در حالت خوابیده)

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

??تنگی نفس گهگاهی شبانه (پی‌ان‌دی)

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

?? ادم و تورم ریوی حاد

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

?? کاهش عملکرد پمپ قلبی

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

علت ضعیف شدن قلب

اختلالات ریتم قلب

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (103 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    لطفا این اکو را تفسیر بفرمائید باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۲ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام علت عملش سوراخ درقلب البته مادرزادی بوده وفشارریه هم قبل ازانژیوگرافی 50درصدبود وعملش هم 5ساعت طول کشید بخاطراینکه دکترهای خواف دیر متوجه شده بودن سوراخش بزرگتر شده بود البته درپرونده علت بیماری رااینطوری نوشتن:vsd.pda.ph
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      لطفا مجدد تمام مدارك را ارسال كرده و سوال را تكرار نماييد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر