دکتر محمد حسین نجفی

درد ساق پا نشانه ای مهم و بسیار شایع است. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و یافتن علت درد را نباید نادیده گرفت. درد ساق پا هر ناحیه ای بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود بنابراین مفصل ران و پا استثناء می گردد. درد می تواند به روش های مختلفی تجربه گردد. درد ساق پا می تواند با عناوین سایر قسمت های بدن شرح داده شود، با عناوینی همچون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره. درد ساق پا می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد و می تواند اغلب در مقیاس شدت، از خفیف تا شدید، امتیاز داده شود.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

علت درد ساق پا شامل موارد زیر می باشد:

 

چرا ساق پا درد می گیرد؟

سه حوزه گسترده، علت پزشکی درد ساق پا را پوشش می دهند:

۱- علل نورولوژیکی (عصبی) درد ساق پا

گرفتگی ماهیچه ساق پا

2_ علل اسکلتی عضلانی درد پا از زانو به پایین

۳- علل عروقی (مربوط به رگ های خونی) درد ساق پا

علائم درد ساق پا چیست؟

در ادامه به سه تا از علائم درد ساق پا اشاره میکنیم

گرفتگی عضلات پا

در هنگام گرفتگی عضلات، درد ماهیچه پا معمولا برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی که معمولا عضلات پشت و پایین ساق پا دچار یک اسپاسم غیر قابل کنترل می شود، رخ می دهد. اگر هیچ آسیب آشکاری وجود نداشته باشد، درد ساق پا ممکن است عصبی، عضلانی و یا بعلت رگ های خونی باشد. در طول گرفتگی عضلات یک احساس سفتی وجود دارد که شب هنگام و در افراد مسن شایع تر است. تخمین زده شده است که یک سوم از افراد بالای ۶۰ سال از این مشکل رنج می برند.

بیماری قلبی آترواسکلروزیس

لنگیدن متناوب یا درد ساق پا در هنگام راه رفتن

لنگیدن متناوب نامی است که برای درد ساق پا به دلیل گردش ضعیف خون اطلاق شده است که به عنوان بیماری عروق محیطی PAD شناخته شده است. این حالت با میزان شیوع و مرگ و میر بیشتری ارتباط دارد. درد ساق پا ناشی از تصلب شرایین و یا تنگی عروق در پا دارای ویژگی های متمایزی است و به عنوان لنگش و یا لنگیدن متناوب شناخته شده است.شرایط دیگر برای این بیماری آترواسکلروتیک عبارتند از:

این حالت به دلیل نرسیدن جریان کافی خون به عضله های پا و ماهیچه ها رخ می دهد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی برای شروع فعالیت به این عضلات نرسیده و ایجاد آسیب نماید. لنگش نیز گاهی سبب درد ساق پا می شود که در موارد کلاسیک شامل:

ترومبوز وریدهای عمقی DVT یا لخته شدن خون در پا

این لخته های خون در رگ های عمیق از پا است (به جای رگ های سطحی از نوع واریس) و معمولا باعث یک تورم یک طرفه، گرما، پای دردناک است.

علایم گرفتگی عروق پا

درمان درد ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا بنا بر دلایل زیر می تواند متفاوت باشد. و درمان هرکدام  نیز متفاوت است که به صورت جداگانه شرح میدهیم.

گرفتگی عضلانی

برای گرفتگی عضلات ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو ممکن است کمک کننده باشد (حتی بهتر است کسی در انجام این عمل به شما کمک کند). کشش و ماساژ عضلات می تواند کمک کند، اما به صورت مسکن عمل نمی کند چرا که آنها خیلی آهسته اثر می کنند. با این حال اگر حساسیت پس از گرفتگی همچنان ادامه یافت، مسکن ها ممکن است مفید باشند. البته هیچ دارویی برای درمان یک گرفتگی ساده عضله توصیه نمی شود.برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا علاوه بر ماساژ، فرآیند زیر می تواند کمک کننده باشد:

چگونه مانع گرفتگی عضلات شویم؟

می توان از طریق این اقدامات مانع از گرفتگی عضله شد:

درمان لنگیدن متناوب یا درد پا هنگام راه رفتن

درمان برای افراد دچار درد لنگیدن پا از آنجایی که آنها در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی می باشند از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری شریان های محیطی اغلب با دیگر شرایط آترواسکلروتیک، مانند بیماری عروق کرونر (که باریک شدن سرخرگ های قلب بوده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد) و بیماری عروق مغزی (که می تواند منجر به سکته مغزی گردد) وجود دارد. یک برنامه درمانی برای لنگش شامل مقابله شدید با عوامل خطر قلبی عروقی می باشد:

جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها

چگونه در شرایط خاص از نگه داشتن شدن جریان خون و گسترش لخته ی خونی تشکیل شده در پاهای خود، جلوگیری کنیم؟ با انجام این کاراها به سادگی میتوانید جلوی لخته شدن خون در پاهای خود را بگیرید.

در هنگام مسافرت و یا حتی سرمای هوا می توان گفت پاها نیاز به مراقبت بیشتری دارند به ویژه افرادی که مبتلا به نارسایی مزمن وریدی یا واریس می باشند.انجام تمرینات ساده زیر، تنش در پاها را از بین برده و جریان خون را گسترش می دهد. این تمرینات عبارتند از:

نرمش پا در هواپیما

در طول یک پرواز

جلوگیری از ورم پا در هواپیما

وقتی یک جا نشته اید

در طول سفرهای طولانی با ماشین

کشش عضلات چهار سر

بعد از راه رفتن در مسافت های طولانی

چرا باید گرفتگی عروق پا را درمان کرد

اگر به هر علت پزشک قلب تشخیص دهد که در عروق پای شما، لخته خون ایجاد شده است، می بایست هر چه سریعتر نسبت به گرفتگی عروق پا و درمان آن اقدام شود؛ چرا که این لخته ها با مرور زمان به سمت قلب حرکت کرده و خطرات جدی را به وجود می آورند. 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (197 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اعظم پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام من 25 سال دارم به مدت یک هفتس وقتی بلند میشم سر پا درد زیادی پشت ساق پام احساس میکنم و هنگام راه رفتن کمی کمتر میشه رگای پشت پام وقتی نشستم یا در حال دراز کش تکون می خورن و الان قسمت رگای مچم درد میکنه دردم خیلی زیاد نیست ولی نمیدونم اسخونمه یا رگام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا تنگی کانال نخاعه

      به متخصص معز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ali جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر نجفی
    من پسر هستم و سنم ۲۸ هست.چند ساله که این مشکل رو دارم.پام تیر میکشه برای یه مدت و خ ب میشخ.دوبارخ بعد از چند ماه یا یه ماه تکرار میشه ولی من جدی نمیگرفتم.مشکلش چیه دکتر؟ چه باید کرد؟اینو هم بگم که من به دلیل مطالعه بالا و سروکار داشتن با لپتاپ تحرک کافی ندارم فک کنم.
    لطفا کمکم کنید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا عصب درگیره

      به دکتر نغز و اعصاب مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر ali یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام
      سپاس فراوان دکتر
      دردم هم روز به روز داره بیشتر میشه.
      مراجعه میکنم ببینیم چی میگن.
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر hh سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما.بنده 40سال سن دارم چند سالیست که در هر دو پا و مخصوصا پای راست از ناحیه کف پا ماهیچه ساق پا (پشت پا) ومابین استخوان روی ساق پا و ماهیچه پا که کاملا درد عصبی احساس می شود به حالتی که درد به شدت محسوس است و همچنین درد در عضلات پشت ران پا در و درد در روی باسن سمت راست و کمی درد در ناحیه کمر که در مواقعی که زیاد سر پا هستم شدت درد بیشتر میشود به دلیل ماهیت کارم تحرک کمی دارم که چندین بار اقدام به ورزش کردم اما تغییری حاصل نشد پس از پیگیری از طریق پزشک و عکسبرداری رادیولوژی طبق نظر پزشک تنگی کانال نخاعی تشخیص داده شد که گفته شد که پیاده روی و حرکتهای کششی تاثیر خواهد داشت اما درد بدلیل کهنه بودن تشدید پیدا کرد لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر تنگی کانال هست معمولا باید عمل بشود

      به جراح مغز و اعصاب نراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    من 19 سالمه که از ناحیه استخوان ساق هر دو پا درد دارم من قبلا ورزش می کردم اما به خاطر درس یه مدت دور بودم و وزنم کمی اضافه شد و وقتی شروع به فوتبال بازی کردن شدم تا چند وقت اصلا درد نداشتم بعد یه مدت که زیاد بازی کردم و وزنه ساق پا زدم ساق پام شروع به درد گرفتن کرد جوری که دیگه نمی تونستم بازی کنم ولی وقتی یه مدت بازی نمی کردم خوب می شد اما بعد از چند جلسه دوباره دردش شروع میشد به ظوری که اصلا نمی تونستم روی دو زانو بشینم و الانم شبا بعد از فوتبال این درد را دارم رفتم دکتر و نوار پا گرفت گفت مشکلی نداره قرص کلسیم و ویتامین D دادن اما بازم خوب نشد لطفا بگید مشکل چیه؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      به روماتولوژیست مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی عروقی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سارا جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکترگرامی,من چندوقتیه حس میکردم پای چپم بی حس میشه.یه مدت سیاتیک دارم وغیرازاینا وقتی راه میرم وعجله دارم ویاحتی استرس دارم پشت پای چپم میگیره ودرد عجیبی دارم باید یکم وایسم تا دردش آروم بشه بعدراه برم.میشه لطف کتید وبگید مشکل چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل عصبی یا عروقی باشه

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من تقریبا هرشب بخصوص موقع خواب درد شدیددرماهیچه هردوپادارم طوری که آرامش وخواب روازمن گرفته درصمن استخوانهام هم درد میکنه مخصوص کتف 53 سال دارم وبعدازیایسگی دچاراین مشکل شدم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      به روماتولوژیست مراجعه کنید

      اگر واریس دارید جهت نعاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر اسما دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما من یک هفته است ک از مچ پا درد دارم تا ساق انگار پام سوخته واز دیروز خیلی بیشتر شده ونمیدونم ب چ دکتری مراجعه کنن ممنون میشم علت درد رو بهم توضیح بدید وراهنمایی کنید ب چ دکتری مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل عروقی یا عصبی باشه

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام .شوهرم مدت 4روز است که احساس گرما و سوزش در یک قسمت از ساق پای راستش میباشد .در ضمن شوهرم تالاسمی مینور داره و به خاطر کار استرس شدید داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید نعاینه شوند

      بهتره به پزشک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر عنایت پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    علت درد شدید در ساق پا چند سانتیمتر بالاتر از مچ پا چیست .در زمان دویدن یا ورزش کردن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل عروقی ،عصبی یا مفصلی باشه

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر Azi چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام ،من يه فشار عصبي بهم وارد شد الان سه چهارساعته كه جفت پاهام از زانو تا مچ از درد داره منفجر ميشه ،هنوزم ساكت نشده
    خطرناكه؟٢٨سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مهم نباشه

      اگر ادامه داشت مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر