دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی قلب

نارسایی قلبی اغلب پس از شرایط دیگری که به قلب شما آسیب زده و یا تضعیف کرده، گسترش می یابد. با این حال، نیازی به تضعیف شدگی قلب به علت نارسایی قلبی وجود ندارد . همچنین اگر قلب بیش از حد سفت شود، می تواند نارسایی قلبی رخ دهد.

در نارسایی قلبی، محفظه های اصلی پمپاژ قلب شما (بطن) ممکن است سفت شود و به درستی ما بین ضربه ها پر نشود. در برخی از موارد نارسایی قلب، ماهیچه قلب شما ممکن است آسیب دیده و ضعیف شود و کشش بطن ها (گشاد شدگی) در نقطه ای از قلب نمی تواند به طور موثر خون را به سراسر بدن شما پمپاژ کند. با گذشت زمان، قلب دیگر نمی تواند خواسته های طبیعی واقع شده برای پمپاژ کردن خون به سایر نقاط بدن شما را بصورت طولانی تری ادامه دهد .

درصد خروجی اندازه گیری مهمی است که چگونه قلب شما به خوبی پمپاژ می کند و برای کمک به طبقه بندی نارسایی قلبی و درمان راهنما مورد استفاده قرار می گیرد. در یک قلب سالم، کسر جهشی ۵۰ درصد و یا بالاتر است – به این معنی که بیش از نیمی از خون که بطن ها را پر می کند با هر ضربان پمپاژ می شود. اما نارسایی قلبی می تواند حتی با یک کسرخروجی نرمال رخ دهد. اگر عضله قلب شما از شرایطی مانند فشار خون بالا سخت تر شود، این اتفاق می افتد.

اصطلاح “نارسایی احتقانی قلب” از احتباس خون – یا گرفتگی – کبد، شکم، اندام تحتانی و ریه ها می آید. با این حال، تمام نارسایی قلب احتقانی نیست. شما ممکن است تنگی نفس یا ضعف در اثر نارسایی قلب داشته ولی هیچ احتباس مایعی نداشته باشید .

تشخیص انواع نارسایی قلبی

۱- تشخیص نارسایی قلبی سمت چپ

مایع در ریه های شما ممکن است به بالا برگردد ، و ایجاد تنگی نفس کند .

۲- تشخیص نارسایی قلبی سمت راست

مایع ممکن است به درون شکم، ساق پاها و پاهای شما حرکت کند، باعث تورم شود .

۳- تشخیص نارسایی قلبی سیستولیک

بطن چپ نمی تواند بطور قوی منقبض شود، که نشان دهنده یک مشکل پمپاژ است .

۴- تشخیص نارسایی قلبی دیاستولیک

بطن چپ نمی تواند به طور کامل پر و خالی شود ، که نشان دهنده یک مشکل پر کردن است .

علت نارسایی قلبی

هر یک از شرایط زیر می تواند به قلب شما صدمه زده و یا آنرا تضعیف کند و می تواند به نارسایی قلبی منجر شود. برخی از این موارد می تواند بدون شناخت آن وجود داشته باشد:

۱- بیماری عروق کرونر و حمله قلبی

بیماری عروق کرونر شایعترین شکل بیماری قلبی و شایع ترین علت نارسایی قلبی است. با گذشت زمان، شریان که خون را به عضله قلب شما عرضه می کند بعلت رسوب چربی باریکتر می شود – یک فرایندی که تصلب شرایین ( آترواسکلروزیس ) نامیده می شود . ساختن پلاک می تواند جریان خون به قلب شما را کاهش دهد.
اگر پلاک های شکل گرفته توسط رسوب چربی در شریان ها باعث پارگی رگ های شما شوند، حمله قلبی رخ می دهد. که این بعلت لخته خون شکل گرفته است که ممکن است جریان خون به منطقه ای از عضله قلب را مسدود کرده، توانایی پمپاژ قلب تضعیف و اغلب آسیب دائمی ایجاد می شود . اگر آسیب قابل توجه است، آن می تواند به ضعیف شدگی عضلات قلب منجر شود.

۲- فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

فشار خون نیروی است که خون توسط قلب شما از طریق شریان ها پمپاژ میشود .اگر فشار خون شما بالا است، قلب شما کار سخت تری نسبت به آنچه که باید خون را در سرتاسر بدن شما بگردش درآورد ، برعهده دارد.

با گذشت زمان، عضله قلب ممکن است برای جبران کار اضافی ،که باید آن را انجام دهد ضخیم تر شود . در نهایت، عضله قلب شما ممکن است یا بیش از حد سفت و یا خیلی ضعیف برای پمپاژ موثر خون شود.

۳- دریچه های قلب معیوب

دریچه های قلب شما جریان خون در جهت مناسب در میان قلب نگه می دارند. دریچه های آسیب دیده – به دلیل نقص قلبی، بیماری عروق کرونر و یا عفونت قلب – نیروهای قلب شما، برای حفظ جریان خون آن گونه که باید ، سخت ترکار میکنند. با گذشت زمان، این کار اضافی می تواند قلب شما را ضعیف کند . دریچه های معیوب قلب، با این حال، می توانند اگر زمانی یافت شوند ترمیم یا جایگزین گردند.

۴- آسیب به عضله قلب ( کاردیومیوپاتی )

آسیب عضله قلب (کاردیومیوپاتی) می تواند علل بسیاری، از جمله بیماری های مختلف، عفونت، سوء مصرف الکل و اثر سمی مواد مخدر، مانند کوکائین و یا برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی داشته باشد. عوامل ژنتیکی نقش مهمی در انواع مختلفی از کاردیومیوپاتی، مانند کاردیومیوپاتی اتساعی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، کاردیومیوپاتی آریتمی بطن راست، فشرده نشدن بطن چپ و کاردیومیوپاتی محدود بازی کند.

۵- میوکاردیت

میوکاردیت التهاب عضله قلب است که معمولا توسط یک ویروس ایجاد می شود و می تواند به نارسایی سمت چپ قلب منجر شود.

۶- نقایص قلبی شما (نقایص مادرزادی قلب)

اگر قلب شما و محفظه ها و یا دریچه های آن به درستی شکل نگرفته باشد ، بخش های سالم از قلب شما کار سخت تری برای پمپاژ خون در قلب شما برعهده دارند، که به نوبه خود، ممکن است به نارسایی قلبی منجر شود.

۷– تپش غیر طبیعی قلب (آریتمی قلبی)

تپش قلب ممکن است باعث ضربان بیش از حد سریع قلب شما شود ، که برای قلب شما کار اضافی ایجاد میکند . با گذشت زمان، قلب شما ممکن است ضعیف شده و منجر به نارسایی قلبی شود. یک ضربان قلب کند ممکن است قلب شما را از گرفتن خون کافی از خارج بدن گرفته و نیز ممکن است به نارسایی قلبی منجر شود.

۸- بیماری های دیگر

بیماری های مزمن مانند دیابت، HIV، پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، یا تجمع آهن (هموکروماتوز) یا پروتئین (آمیلوئیدوز)، همچنین ممکن است در نارسایی قلبی مشارکت کنند.

علل نارسایی قلبی حاد عبارتند از ویروس هایی که به عضله قلب حمله میکنند ، عفونت های شدید، واکنش های آلرژیک، لخته شدن خون در ریه ها، استفاده از داروهای خاص و یا هر بیماری که به تمام بدن تاثیر می گذارد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.2/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر acemohammad97 یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    خسته نباشيد. پدر من ابتداي مهر ماه عمل قلب باز را انجام داد. پنج سالي است ك ب ترياك اعتياد پيدا كرده. بعد از عمل ترياك را ب صورت حل شده ب بدن ميرسونديم تا عرارض رو حداقا كم تر كنيم. ده دوازده روزه دوباره شروع ب مصرف ب روش دودي كرده. چند روزه خودش ميگه مي خوام برم كمپ برا ترك. سوال من اينه ك اين روش ترك عوارض ندارد حدقا براي پدرم من. اخرين باري هم ك رفته دكتر قلب قلبش چهل و دو درصد كار ميكرد. نا گفته نماند جانباز اعصاب و روان و مورد اصابت موج انفجار قرار گرفته. با تشكر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون دكتر جان
      ١١٨٩٥٩٨٠٤٣
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جک پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    بنده چند هفته ای است که در ناحیه تلقوه چپ احساس درد میکنم که در بعضی مواقع این درد با احساس سوزش و گز گز شدن پشت دست چپم همراه است جدیدا نیز این درد همراه با درد زیر بغل و پشت کتف همراه شده .بنظر شما این درد عضلانی مفصلی است یا مشکل قلبی است البته بنده چند روزی است که پروپرانول10 برای این موضوع سرخود میخورم که بعضی مواقع بهتر و بعضی زمانها درد بدتر میشود مخصوصا موقع خوابیدن روی کتف چپ احساس درد شدید در ناحیه کتف دارم .لطفا راهنمایی بفرمایید,تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ع یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر نجفی
    آقای دکتر با معاینه فیزیکی و نوار قلبی میشه احتمال گرفتگی عروق رو تشخیص داد؟ یعنی در نوار قلبو معاینه با گوشی احتمال گرفتگی مشخص میشه؟
    دکتر پدر من رو معاینه کردن و نوار قلبی گرفتن و گفتن قلبت هیچ مشکلی نداره یعنی اگر احتمال گرفتگی بود دکتر به انژیوگرافی ارجاع میدادن حتما درسته آقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Homa پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام من حدود يك هفته اس كه كتف راست و دست راستم درد مي كنه و دستم خواب مي ره و بعضي وقتها هم زير بغل و سينه ام هم درد مي گيره علتش چي مي تونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نیکا پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    من الان نزدیک یک هفته اس که یه سنگینی روی قفسه سینم دارم بعضی وقتا اینقدر شدیده که نفسم بالا نمیاد گاهی اوقات دردم داره کتفمم درد میگیره گاهی اوقات!
    ولی نوار قلب گرفتم گفتن مشکلی نداره میخواستم ببینم اینا علائم سکته قلبی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    درد معده و تنگ شدن قفسه سینه و تنگی نفس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرجان سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من تقریبا 60 سالشون هستش ، مدتی هستش از درد تو قفسه سینشون وقتی راه میرن میگن و اینکه زود خسته میشن
    چند جایی بردیمشون مثل مرکز قلب تهران و دو تا دکتر متخصص شناخته شده
    3 بار اکو گرفتن و اسکن هسته ای هم شدن
    تشخیص گرفتگی شدید دریچه آئورت و اینکه دریچه باید تعویض بشه گفتن Sever AS
    البته یکی از دکترا گفتن آنژیو هم باید انجام بدن
    الان من چندتا سوال ازتون دارم اول اینکه عمل دریچه قلب تو ایران به چه صورت هستش، اینکه این عمل شناخته شده هستش؟ الان همگی در شرایط استرس و نگرانی از نتیجه عمل هستیم.
    دوم اینکه شما میتونید جراحی به ما معرفی کنید که این عمل رو انجام داده باشند ؟
    هزینه این عمل خیلی زیاد هستش و من دنبال جراح های خوبی هستم که عمل دریچه انجام دادن و از لحاظ دستمزد عمل مناسب تر باشن یا تو بیمارستان دولتی عمل کنن.
    لطفا در مورد این عمل بیشتر توضیح بدید.
    خیلی ممنون میشم زودتر جواب سوالای من رو بدید
    اگه نیاز هستش من نتیجه اسکن و اکو رو اتچ کنم اینجا بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مرجان سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بیمه تامین اجتماعی و بیمه پاسارگاد یا SOS دارن
      اگر ممکنه اطلاعات در خصوص جراح هایی را که می شناسید بهم بفرمایید در حال حاضر امکان اینکه تهران مراجعه کنم را ندارم

      ممنون میشم هرچه سریعتر جواب بدید
    3. تصویر کاربر مرجان سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بیمه تامین اجتماعی و بیمه پاسارگاد یا SOS دارن
      اگر ممکنه اطلاعات در خصوص جراح هایی را که می شناسید بهم بفرمایید در حال حاضر امکان اینکه تهران مراجعه کنم را ندارم

      ممنون میشم هرچه سریعتر جواب بدید
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مفتاحی دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خواهش میکنم به این سوالم جواب بدین
    پدر من ۹۰سالشه عمل کلیه کرده
    حالا اوره و کرتینش رفته بالا
    وقتی از زمین بلند میشه سر گیجه میگیره و میفته
    میگن قلبش ۳۵ درصد کار میکنه
    اشتهاش خیلی کم شده فقط مایعات میخوره
    به نظرت چرا اینجوری شده ؟ ربطی به قلبش داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر raziyeh چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام من از 5 سالگی درقلبم حفره وجود داشته وخیلی جدیدا اذیت م میکنه.امکانش هست که تشخیص بدین که این اکو چه چیزی رو نشون میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بك سوراخ كوچك داخل قلب هست
      فعلا اهميتي ندارد
      ورزش منظم روزانه انجام دهيد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من خیلی حساس و وسواسیم اقای دکترررر
    چن وقته دست چپ و کتفم درد کوتاهی می کرد فکر میکردم از قلبمه رفتم دکتر
    دکتر گفتند از قلب نیست و ممکنه عصبی باشه
    الانم از اول ماه رمضون سمت چپ و راست معدم خیلی کوتاه درد میگیره باز خوب میشه
    میخاستم ببینم باید چیکارکنم
    همش فکر مینم یک چیزیم هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      پیش متخصصم رفتم چند وقت پیش
      که گفتن استرسه و نوار قلبم گرفتم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر فرمودن سالمين پس فقط فوق گوارش ويزيتتون كنه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر