دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی قلب

نارسایی قلبی اغلب پس از شرایط دیگری که به قلب شما آسیب زده و یا تضعیف کرده، گسترش می یابد. با این حال، نیازی به تضعیف شدگی قلب به علت نارسایی قلبی وجود ندارد . همچنین اگر قلب بیش از حد سفت شود، می تواند نارسایی قلبی رخ دهد.

در نارسایی قلبی، محفظه های اصلی پمپاژ قلب شما (بطن) ممکن است سفت شود و به درستی ما بین ضربه ها پر نشود. در برخی از موارد نارسایی قلب، ماهیچه قلب شما ممکن است آسیب دیده و ضعیف شود و کشش بطن ها (گشاد شدگی) در نقطه ای از قلب نمی تواند به طور موثر خون را به سراسر بدن شما پمپاژ کند. با گذشت زمان، قلب دیگر نمی تواند خواسته های طبیعی واقع شده برای پمپاژ کردن خون به سایر نقاط بدن شما را بصورت طولانی تری ادامه دهد .

درصد خروجی اندازه گیری مهمی است که چگونه قلب شما به خوبی پمپاژ می کند و برای کمک به طبقه بندی نارسایی قلبی و درمان راهنما مورد استفاده قرار می گیرد. در یک قلب سالم، کسر جهشی ۵۰ درصد و یا بالاتر است – به این معنی که بیش از نیمی از خون که بطن ها را پر می کند با هر ضربان پمپاژ می شود. اما نارسایی قلبی می تواند حتی با یک کسرخروجی نرمال رخ دهد. اگر عضله قلب شما از شرایطی مانند فشار خون بالا سخت تر شود، این اتفاق می افتد.

اصطلاح “نارسایی احتقانی قلب” از احتباس خون – یا گرفتگی – کبد، شکم، اندام تحتانی و ریه ها می آید. با این حال، تمام نارسایی قلب احتقانی نیست. شما ممکن است تنگی نفس یا ضعف در اثر نارسایی قلب داشته ولی هیچ احتباس مایعی نداشته باشید .

تشخیص انواع نارسایی قلبی

۱- تشخیص نارسایی قلبی سمت چپ

مایع در ریه های شما ممکن است به بالا برگردد ، و ایجاد تنگی نفس کند .

۲- تشخیص نارسایی قلبی سمت راست

مایع ممکن است به درون شکم، ساق پاها و پاهای شما حرکت کند، باعث تورم شود .

۳- تشخیص نارسایی قلبی سیستولیک

بطن چپ نمی تواند بطور قوی منقبض شود، که نشان دهنده یک مشکل پمپاژ است .

۴- تشخیص نارسایی قلبی دیاستولیک

بطن چپ نمی تواند به طور کامل پر و خالی شود ، که نشان دهنده یک مشکل پر کردن است .

علت نارسایی قلبی

هر یک از شرایط زیر می تواند به قلب شما صدمه زده و یا آنرا تضعیف کند و می تواند به نارسایی قلبی منجر شود. برخی از این موارد می تواند بدون شناخت آن وجود داشته باشد:

۱- بیماری عروق کرونر و حمله قلبی

بیماری عروق کرونر شایعترین شکل بیماری قلبی و شایع ترین علت نارسایی قلبی است. با گذشت زمان، شریان که خون را به عضله قلب شما عرضه می کند بعلت رسوب چربی باریکتر می شود – یک فرایندی که تصلب شرایین ( آترواسکلروزیس ) نامیده می شود . ساختن پلاک می تواند جریان خون به قلب شما را کاهش دهد.
اگر پلاک های شکل گرفته توسط رسوب چربی در شریان ها باعث پارگی رگ های شما شوند، حمله قلبی رخ می دهد. که این بعلت لخته خون شکل گرفته است که ممکن است جریان خون به منطقه ای از عضله قلب را مسدود کرده، توانایی پمپاژ قلب تضعیف و اغلب آسیب دائمی ایجاد می شود . اگر آسیب قابل توجه است، آن می تواند به ضعیف شدگی عضلات قلب منجر شود.

۲- فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

فشار خون نیروی است که خون توسط قلب شما از طریق شریان ها پمپاژ میشود .اگر فشار خون شما بالا است، قلب شما کار سخت تری نسبت به آنچه که باید خون را در سرتاسر بدن شما بگردش درآورد ، برعهده دارد.

با گذشت زمان، عضله قلب ممکن است برای جبران کار اضافی ،که باید آن را انجام دهد ضخیم تر شود . در نهایت، عضله قلب شما ممکن است یا بیش از حد سفت و یا خیلی ضعیف برای پمپاژ موثر خون شود.

۳- دریچه های قلب معیوب

دریچه های قلب شما جریان خون در جهت مناسب در میان قلب نگه می دارند. دریچه های آسیب دیده – به دلیل نقص قلبی، بیماری عروق کرونر و یا عفونت قلب – نیروهای قلب شما، برای حفظ جریان خون آن گونه که باید ، سخت ترکار میکنند. با گذشت زمان، این کار اضافی می تواند قلب شما را ضعیف کند . دریچه های معیوب قلب، با این حال، می توانند اگر زمانی یافت شوند ترمیم یا جایگزین گردند.

۴- آسیب به عضله قلب ( کاردیومیوپاتی )

آسیب عضله قلب (کاردیومیوپاتی) می تواند علل بسیاری، از جمله بیماری های مختلف، عفونت، سوء مصرف الکل و اثر سمی مواد مخدر، مانند کوکائین و یا برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی داشته باشد. عوامل ژنتیکی نقش مهمی در انواع مختلفی از کاردیومیوپاتی، مانند کاردیومیوپاتی اتساعی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، کاردیومیوپاتی آریتمی بطن راست، فشرده نشدن بطن چپ و کاردیومیوپاتی محدود بازی کند.

۵- میوکاردیت

میوکاردیت التهاب عضله قلب است که معمولا توسط یک ویروس ایجاد می شود و می تواند به نارسایی سمت چپ قلب منجر شود.

۶- نقایص قلبی شما (نقایص مادرزادی قلب)

اگر قلب شما و محفظه ها و یا دریچه های آن به درستی شکل نگرفته باشد ، بخش های سالم از قلب شما کار سخت تری برای پمپاژ خون در قلب شما برعهده دارند، که به نوبه خود، ممکن است به نارسایی قلبی منجر شود.

۷– تپش غیر طبیعی قلب (آریتمی قلبی)

تپش قلب ممکن است باعث ضربان بیش از حد سریع قلب شما شود ، که برای قلب شما کار اضافی ایجاد میکند . با گذشت زمان، قلب شما ممکن است ضعیف شده و منجر به نارسایی قلبی شود. یک ضربان قلب کند ممکن است قلب شما را از گرفتن خون کافی از خارج بدن گرفته و نیز ممکن است به نارسایی قلبی منجر شود.

۸- بیماری های دیگر

بیماری های مزمن مانند دیابت، HIV، پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، یا تجمع آهن (هموکروماتوز) یا پروتئین (آمیلوئیدوز)، همچنین ممکن است در نارسایی قلبی مشارکت کنند.

علل نارسایی قلبی حاد عبارتند از ویروس هایی که به عضله قلب حمله میکنند ، عفونت های شدید، واکنش های آلرژیک، لخته شدن خون در ریه ها، استفاده از داروهای خاص و یا هر بیماری که به تمام بدن تاثیر می گذارد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.2/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر