دکتر محمد حسین نجفی

دلایل متفاوتی مبنی بر پایین نیامدن فشار خون با قرص وجود دارد. این مقاله توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه کلیولند نگارش شده است که دلایل پایین نیامدن فشار خون را مورد بررسی قرار می دهند. و راه هایی برای پایین اوردن فشار خون بالا معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما باشید.

علت اثر نکردن دارو بر فشار خون بالا چیست؟

متخصصان قلب و عروق به بررسی دلایل احتمالی این موضوع می پردازند. تنها یک عامل نیست که باعث بروز این مشکل می شود؛ بلکه معمولا، عوامل متعددی در بروز آن سهیم هستند. پزشک شما می تواند علت این مشکل را پیدا کند و برای آن برنامه ی درمانی تهاجمی جدیدی ارائه کند. به گفته ی متخصصان قلب و عروق دانشگاه کلیولند؛ ممکن است پیدا کردن ترکیب درست دارو درمانی برای درمان صد در صد فشار خون بالا نیازمند کمی آزمون و خطا باشد. این تیم با تحقیق روی بیماران، علت های احتمالی برای پایین نیامدن فشار خون را بررسی می کنند. این دلایل شامل موارد زیر است:

1- ابتلا به سندروم روپوش سفید

اگر جزو افرادی هستید که با قرار گرفتن در محیط های درمانی (مانند مطب یک پزشک) مضطرب می شوید، ممکن است سندروم روپوش سفید را تجربه کنید. احتمالا هر دفعه ای که به پزشک مراجعه می کنید، این اضطراب باعث افزایش ناگهانی فشار خون شما شود و این حس کاذب را ایجاد کند که فشار خون شما به طور کلی بالا است. سعی کنید زودتر از ساعت ملاقات خود با پزشک، در مطب حضور پیدا کنید، بعد در اتاق انتظار چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. تلاشتان بر این باشد که اضطراب خود را مدیریت کنید. به توصیه ی انجمن قلب آمریکا بهتر است قبل از گرفتن فشار خون حداقل 5 دقیقه آرام و بی حرکت بنشینید. 

هم چنین اگر شما یا پزشکتان احتمال می دهید که در واقع خود مطب (یا هر نوع مرکز درمانی) باعث افزایش فشار خونتان می شود، می توانید در مورد گزینه های دیگر صحبت کنید.

سندرم روپوش سفید یکی از دلایل اندازه گیری اشتباه فشار خون

2- استفاده نادرست از دارو ها یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون

اگر برنامه ی زمانی داروها پیچیده باشد، ممکن است افراد زمان مصرف داروهای خود را فراموش کنند یا میزان درست داروها را در زمان درست خود استفاده نکنند. هم چنین ممکن است داروهای مصرفی دیگر با کنترل فشار خون تداخل داشته باشند. داروهایی مانند: مسکن ها (NSAIDs یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی)، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد گرفتگی بینی. به همین خاطر بهتر است همه داروهای مصرفی خود، از جمله داروهای بدون نسخه و ویتامین ها، را به پزشک خود نشان دهید.

تداخل دارویی یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون با قرص

3- اندازه گیری نادرست فشار خون 

گاهی افراد در انجام تست های خانگی دچار اشتباه می شوند. دستگاه فشارسنج خود را به پزشکتان نشان دهید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. اطمینان حاصل کنید که کاف (بازوبند) دستگاه فشارسنج، دقیقا اندازه ی بازوی شما باشد. هنگام اندازه گیری فشار خون خود در خانه، ابتدا به مدت پنج دقیقه آرام و بی حرکت بنشینید؛ سپس مطمئن شوید که کاملا به پشت تکیه داده اید، پاهایتان روی زمین هستند و بازوی شما هم ‌سطح با قلبتان قرار گرفته است. به این ترتیب نتیجه ی فشار خون شما دقیق تر خواهد بود.

به گفته ی این دانشگاه، اشتباه در اندازه گیری فشار خون می تواند در مطب پزشک نیز اتفاق بیوفتد. ممکن است اندازه ی کاف (بازوبند) فشارسنج مناسب نباشد، یا پزشک زمانی فشار خون شما را اندازه گیری کرده باشد که کاملا در حالت استراحت قرار نگرفته بودید. روش مطرح شده توسط این دانشگاه برای سنجش دقیق تر فشار خون این است که شش بار پشت سر هم، با فاصله ی زمانی یک دقیقه، فشار خون فرد را با دستگاه فشارسنج اتوماتیک اندازه گیری می‌کند. 

ابتدا اولین عددی که از اندازه گیری به دست می‌آید را در دستگاه بررسی می کنند، اما بعد از آن بیمار برای انجام 5 تست باقی مانده در اتاق تنها خواهد ماند. در انتها، آن ها از میانگین 5 تست آخر برای به دست آوردن نتیجه استفاده می کنند.

اندازه گیری اشتباه فشار خون

4- وجود مشکل در رژیم غذایی 

متخصصان این دانشگاه رژیم غذایی DASH کم سدیم را برای بیماران با فشار خون بالا پیشنهاد می کنند. DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) یک رژیم غذایی سالم برای کاهش فشار خون می باشد که موسسه ی ملی قلب، ریه و خون آمریکا آن را تدوین کرده است. این رژیم سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل (سبوس دار) و پروتئین بدون چربی است. هم چنین طبق این رژیم، در بهترین حالت میزان مصرفی سدیم نباید بیشتر از یک و نیم گرم در روز باشد. برای شروع رژیم DASH ابتدا با پزشک خود مشورت کنید که بدانید برای شما مناسب است یا خیر.

شاید شما از نمکدان استفاده نکنید، اما احتمالا از غذاهای فرآوری شده یا کنسروی استفاده می کنید که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و باعث پایین نیامدن فشار خون می شوند. متخصصین تغذیه می توانند شما را در نحوه ی شناسایی سدیم در جدول های ارزش غذایی راهنمایی کنند. با خواندن مقادیر سدیم در جدول می توانید میزان دریافت روزانه ی آن را بهتر مدیریت کنید. این دپارتمان می گوید: «بسیاری از افراد به من می گویند که هیچ نمکی به غذای خود اضافه نمی کنند، که بسیار هم خوب است، اما آن ها در اکثر مواقع نمی دانند که از پیش چه مقدار سدیم در غذاهایی که می خورند، وجود دارد.»

رژیم غذایی بد یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون بالا

5- ابتلا به اضافه وزن به دلیل بی تحرکی 

برای پایین آوردن میزان فشار خون، در صورت لزوم سعی کنید وزنتان را کاهش دهید، تحرک و فعالیت فیزیکی خود را بیشتر کرده و میزان مصرف الکل را متعادل کنید. اگر دخانیات مصرف می کنید، با ترک اعتیاد (اگر توان ترک کردن را دارید)، می توانید به طور کلی خطرات مشکلات قلبی و عروقی از جمله پایین نیامدن فشار خون را کاهش دهید.

6- وجود بیماری های زمینه ای دیگر

متخصص قلب و عروق در اکثر مواقع موارد دیگری را که ممکن است روی پایین نیامدن فشار خون شما تاثیر بگذارند، مورد آزمایش قرار می دهد. مواردی مانند مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات هورمونی، تیروئید و آپنه ی انسدادی خواب (OSA، یک اختلال خواب است که در آن مجاری تنفسی مسدود می شود و در تنفس وقفه ایجاد می کند).

در صورت داشتن پرفشاری خون (فشار خون بالا) مقاوم به درمان چه باید کرد؟

طبق گفته ی این دپارتمان و با توجه به دستورالعمل های جدید بیماری پرفشاری خون، فشار خون شما نباید بالاتر از 130/80 میلی متر جیوه باشد‌. پرفشاری خون مقاوم به درمان (یا هیپرتانسیون مقاوم) به مواردی اطلاق می شود که با وجود اینکه فرد از حداقل سه قرص فشارخون در دوزهای بهینه استفاده می کند، باز هم فشارخون او از حد مجاز بالاتر باشد.

توصیه میکنیم مقاله زیر که در ارتباط با دلایل بالارفتن ناگهانی فشار خون است را مطالعه کنید.

این دپارتمان می گوید: «هرکدام از این سه دارو باید از گروه های دارویی مختلفی باشند‌ که یکی از آن ها داروی دیورتیک (ادرارآور) است. مطالعات نشان می دهند که حدود 12 درصد از بیماران با این معیارها مواجه می شوند.»

همچنین اگر شما نیز فشار خون بالایی دارید که به دارودرمانی مقاوم است و جواب نمی دهد، احتمالا پزشکتان شما را به یک متخصص فشار خون (یا متخصص قلب و عروق) معتبر ارجاع می دهد؛ به دلیل این که این بیماران اغلب به آزمایشات دقیق و کامل و درمانی مختص به خود نیاز دارند. زمانی که به یک متخصص مراجعه کنید؛ او‌‌ با تحقیق و آزمایش لازم، برنامه ی درمانی تهاجمی ای که شخصا برای شما ایجاد شده است را برای مقابله با پرفشاری خون مقاوم به کار خواهد گرفت.

یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون بالا مشکلات زمینه ای است

فشار خون مقاوم چگونه درمان می شود؟

 پزشک ممکن است، آزمایشاتی را برای بیماری که مشکل کلیوی مشکل هورمونی دارد تجویز کند. این بیماری ها ممکن است باعث بشوند که فشار خون شما درمان نشود. همچنین، ممکن است به تصویربرداری برای بررسی غده فوق کلیوی یا تنگ شدن شریان ها نیاز باشد. یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است، موجب فشارخون مقاوم به درمان شود، آپنه ی خواب است. که پزشک باید این مورد را هم بررسی بکند. علاوه بر این، از آنجایی که کم کاری تیروئید می تواند به فشار خون بالا کمک کند، ممکن است برای بیماری تیروئید نیز مورد آزمایش قرار بگیرید. 

 تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود مدیریت فشار خون کمک کند. این اقدامات عبارتند از:  

_محدود کردن نمک و الکل

_محدود کردن استفاده از NSAID ها برای تسکین درد (به جای آن می توان از استامینوفن استفاده کرد). 

_چند روز در هفته حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت هوازی انجام دهید.

_ درمان آپنه خواب با فشار مثبت مداوم راه هوایی.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

منبع:

https://health.clevelandclinic.org/6-reasons-why-your-blood-pressure-meds-arent-working/

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

4.1/5 - (12 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید یه سوال داشتم آقای دکتر مادر من دوبار آنژیو شدن و استنت دارن و دوباره سکته قلبی کردن الان به مدت دوسال هست که قرص فروزماید چهل هر دوازده ساعت نصف قرص مصرف میکنن و فشارشون معمولا از سیزده یا نهایت چهارده بالاتر و از ده کمتر نمی‌رفت ولی یه هفته ای هست که گاها به پانزده و به ندرت به شانزده هم رسیده و از سیزده پایین تر نیومده آیا مبتلا به فشار خون مقاوم شدن آقای دکتر؟ مادرم بسیار استرسی هستن و 68 سال سن دارن و گاهی مسکن کدئین برای آرتروز شدید پاشون مصرف میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      بله فشارها بالاست و باید دارو استفاده کنند. فورزوماید کم است. لوزارتان ۲۵ روزی یکی بدهید بهشان در کنار فورزوماید
  • تصویر کاربر اندیشه سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من به مدت 2ماه قرص کلردیازپوکساید ۵ شبی یک عدد مصرف کردم حالا میخوام دارو قطع کنم مشکل خاصی هم ندارم لطفا روش قطع توضیح بدید اگر تدریجی باید باشه دقیقا ب چه صورت؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      نه می توانید قطعش کنید. اول یک شب در میان بکنید بعد کنار بگذارید
    2. تصویر کاربر اندیشه پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام ببخشید طی چند هفته باید قطع کنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      یک هفته یک در شب میان
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فاط سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من به خاطر دوره تجهیزات اتاق عمل رفتم اتاق عمل خیلی هم غیر بهداشتی گان پوشیدیم و دمپایی خود کارکنان اونجا بعد یکی از دوستام با همون دمپایی زد به پام و شلوارم اونجا به ظاهر تمیز بود اما زیر تخت زرد بود فک کنم بتادینی بود ما بدون دستکش به همه دستگاها دست زدیم من بعد اونجا دستامو الکل زدم و کیفم هم در قسمت کفش و دمپایی همواران گزاشتم و کثیف شد حالا من سوالم اینه ک ایا بعد از گزاشت ۱۲ روز دست زدن به اینا با دستی ک زخم باز داره امکان ابتلا به ایدز و
    انواع هپاتیت رو داره؟البته اینم بگم من وقتی اومدم از اونجا دستم زخم تازه داشت به لباسام زدم ک درشون بیارم اما سریع دستمو شستم و الکل زدم اما کلا خونی من اونجا ندیدم ولی خیلی وسواسی شدم سر این وسایل اگر اشتباه میکنم لطفا خیالمو راحت کنید یعد از ۱۲ روز اینا ویروس ها از بین میرن؟دوستم با دمپایی خود کارکنان اتاق عمل رو زد به پام و من ساعت ۳ با تیغ پام رو زده بودم و ساعت ۵ اینجوریا زد به پام نگاه کردم زخمی نبود اون ناحیه اما یدونه از ریشه موی پام سرخ شده بود من حس نکردم زخمی باشه اما اگر زخم هم باشه با دمپایی ک این کارکنان اتاق عمل با عمل قبل مثلا شاید خونی شده باشه اما کلا من خونی ندیدم و محیط هم خشک بود بعد بزنه به پام امکان بیماری هست اگر پای من زخم باشه😓؟ممکنه اینم بگین که انواع هپاتیت ها مثل b و c چقدر روی لباس میمونه بعد از ۱۲ روز از بین میرن؟میشه جواب بدین خیلی استرس دارم اصلا همش استرسی شدم ک به این وسایل دست نزنم هپاتیت b وcو ایدز بعد ۱۲ ۱۳ روز از روی وسایل و کیف کفش و لباس از بین میروند😭😭😭تورو خدا جواب بدین یه خوندم نوشته بود هپاتیت cبعد ۳ ماه از خرج بدن از بین میره یه جا نوشنه بود ۴ روزه میشه شما بگبن واقعا تمام زندگیم مختل شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      نه اینطور بیماری منتقل نمی شود نگران نباشید
  • تصویر کاربر پانی سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من هفته 31 بارداری هستم به علت طپش قلب زیاد و استرس و نوسان فشار (بالا و پایین شدن)
    دکترم من رو به متخصص قلب فرستادند ایشان هم اکو و نوار گرفتن گفتند که قلب مشکلی نداره ولی طپش و استرس زیاده به خاطر همین قرص متورال 50 نصفی شب نصفی روز دادند خواستم نظر شما رو هم بدونم که تو این شرایط چکار کنم --ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      داروی خوبی است اگر اکو سالم بوده جای نگرانی نیست همین را بخورید
  • تصویر کاربر بیاتی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام فشاردوستم 17 روی 9 بود دست هاش لرزش گرفته بود همراه با ضربان قلب110 چند وقتی است فشارش بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد داروي ضد فشار شروع كنن
      بهتره ويزيت شوند
  • تصویر کاربر قاسم یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام من ۶۰سال دارم ازمایش خون وادار کاملا طبیعی ولی فشار ۱۶روی۹ پزشک روزی یک عددلوزار۲۵ ونصق قرص هیدروکلزایید ویک عدد پروپواناول۱۰تجویز کرده دوسه روز بعد مصرف دارو فشار را در منزل انداز میگیرم در چندین نوبت بین۱۴تا۱۳ومینمم ان بین ۸ و۹ متغیر است ایا به نظر شما این داروها کافی است ضمنا شبی یک عددکلردیازپوکساید۵ هم تجویز کرده ممنون اگه راهنمابی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سید شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    گوش های من خیلی قرمز میشوند الخصوص گوش سمت چپ و فشار دیاستول بنده 9 یا 8.30 هست موقع استراحت طپش هم دارم پراپرانول 20 مصرف میکنم و فشار سیستولی هم رو 12 یا 12.30 هست من چیکار کنم اقای دکتر ادم پر استرسی هستم و فشار دیاستولی چند وقتی هست اینطوری می باشد من دارو مصرف کنم یا نه .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر