دکتر محمد حسین نجفی

بروز ایست قلبی در خواب و مرگ ناگهانی از تجربه های دردناک و در عین حال ترسناکی است که شاید در اطرافیان و آشنایان شما هم رخ داده باشد. چنین تجربه ای در بازماندگان و کسانی که خبر چنین حادثه ای را می شنوند این سوال را ایجاد می کند که چرا چنین واقعه ای رخ داده است و آیا در افراد دیگر هم ممکن است این ایست های قلبی رخ بدهد؟ در این نوشتار نگاهی می کنیم به مهم ترین علل بروز ایست های قلبی و مرگ های ناگهانی در خواب و مروری کوتاه می کنیم بر اقداماتی که شما باید انجام بدهید تا از بروز این عارضه پیش گیری کنید.

مکانیسم ایست قلبی در خواب

معمولن چگونگی بروز این ایست های قلبی به دو دسته ی کلی آریتمی های سریع (تاکی آریتمی) و آریتمی های کند (برادی آریتمی و آسیستول) تقسیم می شود. به عبارت ساده تر در حالت اول به دلیل بروز آریتمی های سریع قلب مبتلا عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و در حالت دوم به علت افت ضربان قلب است که قلب از طپش می ایستد. هر بیماری زمینه ای معمولن از یکی از این دو حالت باعث بروز ایست قلبی و مرگ می شود. در ادامه مروری می کنیم بر علل این وقایع.

۱. گرفتگی های عروق قلبی

گرفتگی عروق قلب

بیماری هایی که باعث گرفتگی عروق قلبی می شوند از طریق کاهش خونرسانی بافت قلب این عضو مهم را در معرض سکته های قلبی و به دنبال آن آریتمی های مرگ بار قرار می دهند. در واقع یکی از مهم ترین علل بروز ایست های قلبی و مرگ در خواب به خصوص در افراد مسن سکته های قلبی ناشی از گرفتگی های عروقی است.

این حالت هم افرادی می تواند رخ بدهد که پیش از این پزشک برای ایشان تشخیص بیماری قلبی را مطرح کرده و هم در برخی حالات در افرادی رخ می دهد که تا به حال مراجعه ی پزشکی نداشته اند. مهم ترین علامت هشداردهنده ی بروز تنگی های عروق کرونری قلب بروز دردهای قفسه ی سینه با تیرکشیدن به دست چپ است که در حین فعالیت تشدید می شود و با استراحت بهتر می شود. در صورت داشتن هرگونه درد سینه بهتر است یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید تا هر گونه مشکل احتمالی بررسی شود.

۲. نارسایی های قلبی پیش رفته

علائم سکته قلبی در زنان جوان

در بیمارانی که پیش از این دچار سکته های قلبی شده باشند یکی از مهم ترین مشکلاتی که رخ می دهد آسیب های شدید بافت قلبی و به دنبال آن افت عملکرد قلبی است. در این حالت که به آن نارسایی قلبی گفته می شود عضله ی قلب توان کافی برای انقباض مناسب ندارد و همین باعث مستعد شدن فرد مبتلا به بروز آریتمی های مرگ بار قلبی می شود.

معمولاً این حالت در موارد خیلی پیش رفته بیماری رخ می‌دهد و مورد شایعی نیست ولی از نظر سلامت فرد مبتلا دارای اهمیت است. به همین خاطر هم در بیماران با نارسایی های قلبی پیش رفته از برخی دستگاه های شوک دهنده (با نام ICD) استفاده می شود تا در صورت بروز آریتمی بتوان این مشکل را برطرف کرد و فرد را نجات داد. بیماران با نارسایی های قلبی بهتر است در مورد این دستگاه از پزشک خود سوال کنند و همیشه داروهای تجویزی را منظم استفاده کنند.

۳. بیماری های مادرزادی و ژنتیکی قلبی

در مقایسه با دو مورد قبلی این حالت کمتر رخ می دهد و بیش تر در افراد جوان دیده می شود. معمولن در این حالت به خاطر اختلالات ژنتیکی سلولی در بافت قلبی فرد مبتلا مستعد بروز آریتمی می گردد که یکی از مهم ترین مواقع بروز آن در خواب است.

البته همان طور که گفته شد این حالات کم رخ می‌دهند و موارد شایعی نیستند ولی بهتر است افرادی که در خانواده شان سابقه ای از مرگ های ناگهانی در افراد جوان دارند یا پیش از این سابقه ی طپش های قلب و کاهش سطح هوشیاری (سنکوپ) داشته اند یک بار نزد متخصص قلب بررسی شامل نوارقلب و اکو انجام بدهند.

۴. آمبولی ریه

آمبولی ریه

آمبولی ریه بیماری است که در طی آن فرد دچار تشکیل لخته در داخل عروق بزرگ ریوی اش می شود. علل بروز این مشکل مختلف است و در نوشتارهای پیشین به طور مفصل به آن پرداخته شده است. معمولن آمبولی های کوچک خطری را ایجاد نمی کنند ولی آمبولی های بزرگ به خاطر توانایی در بستن کامل شریان های ریوی و مسدود کردن مسیر انتقال خون به قلب قابلیت ایجاد ایست های قلبی را دارند. توصیه می شود در صورتی که اخیرا جراحی بزرگی داشته اید یا به هر دلیلی بی حرکتی در بستر وجود داشته است یا سفرهای طولانی مدت داشته اید یا اینکه به بیماری هایی نظیر سرطان مبتلا هستید حتمن در صورت بروز تنگی نفس یا تورم پا با یک متخصص قلب مشورت کنید

۵. سایر بیماری ها

بیماری های این دسته معمولن بیماری های طب داخلی هستند. عفونت های شدید و منتشر در خون (سپسیس) یا نارسایی های پیش رفته ی کبدی و کلیوی و هم چنین خونریزی های شدید گوارشی و در برخی موارد سکته های مغزی (به خصوص در ناحیه ی مخچه یا سکته های مغزی شدید) هم می توانند همگی به ایست های قلبی در خواب منجر شوند. در چنین مواردی معمولن علت بروز ایست قلبی در خود قلب یا سیستم عروقی نیست بلکه به علت پیش رفت بیماری در عضو دیگری به مرور قلب تضعیف شده و در نتیجه از طپش می ایستد. متاسفانه در این حالات معمولن پیش آگهی خوبی نیز برای بیمار نمی توان متصور بود.

جمع بندی

پس به طور کل به برخی از مهم ترین علل بروز ایست های قلبی در خواب اشاره کردیم. بهترین کار برای جلوگیری از بروز این عوارض توجه به علایم است. در صورتی که دردقفسه ی سینه یا تنگی نفس دارید یا اینکه در خانواده فردی با سابقه ی ایست قلب در خواب را دارید توصیه می کنیم حداقل یک بار توسط متخصص قلب ویزیت شوید.

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.1/5 - (10 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Elham جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، من سه چهار روزه بخاطر بیماری پدرم شبها بارها با استرس بیدار میشم البته چون پدرم ناله میکنه، الان درد سمت چپ دارم که گاهی به پشت و و دست و زیربغل میزنه ، 4سال پیش تقریبا شبیه این علائم رو داشتم تا یک هفته که دکتر اکو و نوار گرفت گفت اضطراب داری و افتادگی خفیف دریچه قلب، الان چطور میتونم کنترل کنم درد رو؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است... قرص کلر دیازپوکسایر ۱۰ میلی گرم شب ها مصرف کنید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    دخترم ۱۶ ساله است. تحرک کمی داره. گاهی اوقات تپش قلب میگیره به حدی که لباسش هم تکون می خوره. به شدت احساس گرما می کنه تا حدی که در بهار و تابستان حتی یک لحظه کولر خاموش نمیشه. آیا علائم بیماری قلبی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      هنگام تپشنوار قلب بگیرید
  • تصویر کاربر نیما یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    اگر انگشت چهارم پای چپ بی حس شود ای بیماری مغزی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ، بسیار بعید است
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۷ سالمه الان یک هفته هست در قسمت چپ سینه درد و سوزش دارم وقتی راه میرم یا از پله بالا میرم یا وقتی ک بلند میشم نفسم میگیره تپش تند دارم ک همراه با درد هست نمیدونم از قلبم هست یا ریه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ویزیت قلب
  • تصویر کاربر تابش پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای ۶۵ ساله با مشکل گرفتگی عروق و و اقدام درمانی آنژیوگرافی و قرار دادن استند که ۵۵ درصد گرفتگی داشتم.داروها زسر مصرف می‌شود
    سوستاک ۶.۴
    والزومیکس ۵.۸۰
    رانولیز ۵۰۰
    آرتور ۲۰
    پلاویکس ۷۵
    آس آ ۸۰
    نولزپا ۴۰
    سرترالین ۷۵
    بوسپیرون ۱۰
    آلپرازولام ۰.۵
    در هنگام درد فشار طبیعی و تنگی نفس ندارم
    فقط احساس فشار در شانه ها دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      علایم مهمی نیستند و نیاز به کار خاصی نیست همین داروهای فعلی را ادامه بدهید در صورت درد در قفسه ی سینه بررسی شوید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من یه لحظه درد در بازوی چپم شروع شد و تپش قلب گرفتم عرقم کردم فکر کردم دارم میمیرم رفتم آب خوردم یه ۱۵دقیقه اونطور بودم تپش قلب کم شد آیا من حمله قلبی شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)
      نه اینها علایم حمله ی قلبی نیستند
  • تصویر کاربر مینا چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    عرق سرد بدنم بی حالی بی اشتهایی حال تهوع احساس ضعف شدید منجر به در شدید در معده نواحی شکم وزیر شکم مزها و بوها برام خیلی بد و غیر قابل تحمل سردرداحساس درد در لوضهام ادرابا کمی درد اول اسحاق وحالا یبوست درمواقعی که دستشویی میرم با درد بدی روبرو میشم بدنم داغ ولی تب ندارم عرق سرد غذا نمیتونم بخورم وبی حالی شدید درد در ناحیه قفسه سینه سمت قلب وپشت قلبم و احساس کمبود اکسیژن داشتن راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      یک بار سونوگرافی شکمی و نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    دو ساله زیر سینه سمت چپم گاهی حس مور مور شدن و خواب رفتگی و گاها شدید رو پیدا کردم.گاهی بعد از چند ساعت کار فیزکی(کارم فعالیت زیادی داره)بوجود اومده وخیلی وقتا هم فعالیت زیادی داشتم ومشکلی نداشتم.این مشکل گاهی هیچ فعالیتی نداشتم هم به صورت خیلی خفیفتر پیش اومده.این حالت الان کمی تغییر کرده شبیه سوزن سوزن شدن میشه گاهی وبه پشت سینه چپ نیمه ی پایینش و نزدیک به زیر بغل سمت چپ گاهی حس میشه.3 ماهی بود این مشکلم تقریبا رفع شده بود ولی دوباره شروع شده.
    متخصص قلبم رفتم نوار قلب و معاینه با گوشی انجام دادن و گفتن چیزی نیست،اسپاسمه
    زمان نوار قلب هیچ گزگزی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا از قلب نيست
      ولي اگر ادامه داشت بهتره تست ورزش شويد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام، میخواستم بدونم علت درد قلبم چیه من ۲۵ سالمه بیشتر وقتا آخر شب به وقت خواب این اتفاق واسم می افته که قلبم تیر میکشه خیلی سریع ، اونم نه یکی دوبار چند ساعت طول میکشه ، قبلا هم یه درد شدید داشتم که یهو یه درد شدید ۱ ثانیه ای انگار قلبمو سوراخ میکرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين نوع دردها معمولا منشا عضلاني يا اضطرابي داره
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام. الان نزدیک دو هفته است سوزش شدیدی در قلبم احساس میکنم این درد رو در ناحیه کتف چپ نیز دارم این درد و سوزش به حدی است که تا چند لحظه نمیتونم نفس عمیق بکشم. تقریبا دو سه روزی یه بار این درد سراغم میاد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا درد قلبي نيست
      اما بايد ويزيت و معاينه شويد تا بشه دقيقا علت رو مشخص كرد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر