دکتر محمد حسین نجفی

به نظر می رسد هر چیزی که برای قلب ضرر دارد، برای تاندون ها نیز مضر است. کلسترول از نیازهای اساسی قلب شما می باشد، اما وجود مقادیر بیش از حد آن در جریان خون برای قلب دردسر آفرین خواهد بود. آیا می دانستید که مشکل  چربی خون بالا400 همچنان می تواند برای تاندون های شما نیز دردسر ساز شود؟این درد تاندون ها تا پاشنه ی پا کشیده می شود و موجب درد پاشنه ی پا می شود. در نتیجه، بالا بودن بیش از اندازه ی سطح کلسترول خون می تواند منجر به آسیب دیدگی و درد تاندون آشیل گردد. کلسترول بالا باعث می شود که خون  رسانی به پاها به حوبی انجام نشود.

درمان درد پاشنه پا

ارتباط کلسترول بالا با درد پاشنه ی پا

افراد مبتلا به کلسترول بالا و/یا مبتلایان به سطح بالای کلسترول های مضر LDL بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به درد های تاندونی قرار دارند؛ همچنین، از آنجا که آشیل بزرگ ترین تاندون بدن است که بیشترین فشار را تحمل می کند، این تاندون بیش از سایر تاندون ها در خطر است. اینگونه تصور می شود که انباشتگی کلسترول باعث تحریک سطح پایینی از التهابات می شود که روی تاندون های شما اثر گذاشته و نهایتاً، منجر به درد و ضعف در برابر آسیب دیدگی های احتمالی می گردد. بالا بودن سطح کلسترول خون می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تاندونیت آشیل شود. تاندونیت آشیل زمانی رخ می دهد که آشیل شما ملتهب و دچار ناراحتی شود. علائم این مشکل عبارت است از:

وظیفه ی تاندون ها در بدن چیست؟

تاندون ها عضلات را به استخوان ها متصل کرده و جنسی محکم و فیبری دارند. این اندام ها مانند: یک کش تنشی، باعث فعالیت همزمان عضلات و استخوان ها می شوند. تاندون ها در سراسر بدن وجود داشته و قوی ترین آنها تاندون آشیل می باشد. تاندون آشیل (واقع شده در پشت پاها) وظیفه ی اتصال ماهیچه ی ساق پا به استخوان پاشنه ی پا را بر عهده دارد. این که این تاندون قوی ترین تاندون بدن تلقی می شود بی دلیل نیست؛ آشیل باید بتواند تمامی وزن شما را در زمان ایستادن، یا زمانی که در زمان حرکت بار اضافی را روی یک یا هر دو پا قرار می دهید تحمل کند.

مشکلات تاندون می تواند در اثر آسیب دیدگی های ناگهانی یا تکرار مستمر برخی از حرکات به وجود آید. حال می توانید بالا بودن بیش از حد سطح کلسترول را نیز به لیست عوامل خطرزای مشکلات تاندون و پاشنه ی پا اضافه کنید.

کلسترول بالا علت درد پاشنه ی پا است

ارتباط کلسترول بالا و مشکلات پا

علاوه بر ارتباط سطح کلسترول بالا با التهابات احتمالی، این مشکل می تواند روی خود ساختار تاندون ها نیز تأثیر منفی بگذارد. محققین این نظریه را مطرح می کنند که انباشتگی کلسترول ممکن است با ایجاد تغییرات ساختاری منجر به تضعیف تاندون ها شود. در این تحقیقات مشخص شد که افراد مبتلا به کلسترول خون بالا نشانه هایی از ناهنجاری های ساختاری تاندونی (مانند ضخامت غیر عادی تاندون آشیل) را تجربه می کنند که در افراد بدون مشکل کلسترول دیده نمی شود.

درمان مشکلات تاندون آشیل

در صورتی که از علائم مربوط به مشکلات تاندون آشیل رنج می برید، باید حتماً به پزشک متخصص مشکلات پا مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینه جسمی مشکل شما را بررسی کرده و درمان های لازم را ارائه می دهد. درمان مشکلات آشیل با هدف کاهش فشار و ناراحتی های وارده بر این تاندون انجام می شوند. متخصص ممکن است به منظور کاهش آزردگی و فشار وارده بر تاندون، کاهش موقت فعالیت های جسمی را به شما پیشنهاد دهد. قرار دادن پا در ارتفاع بالا تر در زمان استراحت و مصرف دارو های ضد التهاب می تواند به کاهش التهابات و درد های تاندونی کمک کند.

درمان دردپاشنه ی پا

بهترین درمان برای درد پاشنه ی پا کنترول کلسترول در بازه ای سالم می تواند از قلب و تاندون های شما محافظت کند. در صورت بالا بودن سطح کلسترول خون، می توانید با اعمال تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو به شرایط ایده آل سطح کلسترول نزدیک شوید. سطح نرمال کلسترول زیر 200 و کلسترول مضر زیر 100 میلی گرم در هر دسی لیتر خون است. از سوی دیگر، بدن شما کلسترول های مفیدی نیز تولید می کند که کلسترول های HDL نام داشته و به ارتقای سلامت قلب کمک می کند. در حالت ایده آل، سطح این کلسترول های خوب باید بیشتر از 60 میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

منبع:

footdoc

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر