دکتر محمد حسین نجفی

علت سردی پاها از زانو به پایین چیست؟ آیا از سرمای مداوم پاهای خود (از زانو به پایین) رنج می برید؟ احساس سرما در پاها امری شایع است، اما سردی مداوم ممکن است توجه را جلب کند. در این مقاله، به دلایل بالقوه پشت این پدیده و انواع پزشکان مربوط به آن می پردازیم.

گردش خون ضعیف و بیماری شریان محیطی

کاهش جریان خون به پایین پاها می تواند منجر به احساس سرما شود. شرایطی مانند بیماری شریان محیطی (PAD) یا اختلالات عروق خونی ممکن است در سردی مزمن، بی حسی یا گزگز در اندام تحتانی شما نقش داشته باشند. PAD ناشی از تجمع رسوبات چربی در شریان ها است (آترواسکلروز) که جریان خون را به اندام های تحتانی محدود می کند. در نتیجه، اندام های آسیب دیده نمی توانند خون کافی دریافت کنند.

سایر علائم و نشانه های PAD عبارتند از درد یا گرفتگی در پاها هنگام راه رفتن (لنگ زدن)، ریزش موی ساق پا، نبض ضعیف در پاها و زخم هایی که به کندی بهبود می یابند. عوامل خطر برای PAD شامل سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، چاقی، دیابت و افزایش سن است.

سردی پا از زانو به پایین

مشکلات عصبی و نوروپاتی محیطی

اختلال در عملکرد اعصاب نیز می تواند باعث احساس سرما شود. شرایطی مانند نوروپاتی محیطی (PN) می تواند بر عملکرد عصب در پاها تأثیر بگذارد. علائم PN می‌تواند شامل تیر کشیدن، سوزش یا سوزن سوزن شدن همراه با سرد شدن پا باشد. PN به دلیل آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می شود. این اعصاب سیگنال هایی را از سیستم عصبی مرکزی به بقیه بدن شما ارسال می کنند. PN اغلب نتیجه دیابت (نوروپاتی دیابتی)، آسیب تروماتیک، قرار گرفتن در معرض سموم، بیماری های خودایمنی، اختلالات ارثی، بیماری کبد و بیماری کلیوی است.

سایر علائم و نشانه های PN عبارتند از:

سایر علل بالقوه سردی پاها از زانو به پایین

عوامل اسکلتی عضلانی:

مشکلات ساختاری مانند فشرده شدن عصب ها یا مشکل مفاصل ممکن است در ایجاد حس سرما در پاها نقش داشته باشند.

عدم تعادل هورمونی:

بیماری هایی که روی هورمون ها تأثیرگذار هستند (مانند کم کاری تیروئید) می توانند بر گردش خون نیز اثر گذاشته و باعث سرد شدن اندام ها شوند.

چرا همیشه پاهام سرده

برای سردی پاها به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پزشک عمومی:

بهتر است ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کنید؛ زیرا می تواند علائم شما را بررسی کند، آزمایش های اولیه را انجام داده و در صورت نیاز شما را به یک پزشک متخصص ارجاع دهند.

متخصص عروق:

در صورت مشکوک بودن به گردش خون ضعیف، متخصص عروق (جراح عروق یا متخصص قلب) می تواند برای ارزیابی جریان خون و توصیه درمان مناسب، آزمایش هایی مانند شاخص مچ پا – بازویی (ABI) را انجام دهد.

متخصص مغز و اعصاب:

یک نورولوژیست می تواند برای مسائل مربوط به عصب، بررسی های هدایت عصب و سایر آزمایش ها را برای شناسایی و مدیریت مشکلات احتمالی انجام دهد.

متخصص ارتوپد:

در صورت مشکوک بودن به مشکلات اسکلتی عضلانی، متخصص ارتوپد می تواند مشکلات مفصلی و ساختاری پاها را ارزیابی کند.

متخصص غدد: اگر مشکل از عدم تعادل هورمونی باشد، متخصص غدد می تواند شرایطی مانند اختلالات تیروئید را ارزیابی و مدیریت کند.

دلیل سردی پاها

چرا پاهای من همیشه سرد است؟

سوال:

پاهای من همیشه سرد است، مخصوصاً زمانی که به رختخواب می روم. آیا ممکن است مشکلی در مورد گردش خونم وجود داشته باشد؟

جواب:

بسیاری از افراد دست و پاهای سردی دارند. بعضی تحقیقات احتمال می دهند که این امر یک خصوصیت ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می یابد، رگ های خونی کوچک در دست ها و پاها منقبض می شوند. این کار خون را از این اندام ها دور می کند تا اندام های داخلی را گرم نگه دارد. افرادی که چربی بدن کمتری دارند (و در نتیجه عایق کمتری دارند) ممکن است بیشتر از آن رنج ببرند. در سندرم رینود، عروق خونی کوچک در دماهای سرد بیش از حد واکنش نشان می دهند. این ممکن است باعث شود پاها احساس سرما کنند و آبی و سپس سفید به نظر برسند. در پاسخ به دمای گرم، پاها به رنگ قرمز در می آیند.

عمده ترین مشکلات پزشکی که باعث سردی پا می شود، کاهش گردش خون در اندام ها و آسیب عصبی است که به نوروپاتی شهرت دارد. یکی از علل کاهش گردش خون، تصلب شرایین است که در آن شریان ها توسط رسوبات چربی باریک شده و مانع جریان یافتن خون در اندام ها می شوند. در نتیجه، پاهای شما ممکن است زمانی که نشسته اید به رنگ آبی یا بنفش و زمانی که دراز کشیده اید رنگ پریده یا سفید به نظر برسند. ممکن است هنگام راه رفتن در ساق پای خود احساس درد کنید. پزشک شما معمولاً می تواند این وضعیت (بیماری شریان محیطی) را با بررسی نبض های کف و ساق پاهای شما تشخیص دهد.

آسیب عصبی نیز می تواند باعث سردی پا شود. در این حالت فرد احساس سرما می کند زیرا اعصابی که دما را تشخیص می دهند به درستی کار نمی کنند. پاها نسبت به لمس احساس سرما نمی کنند، اما ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی داشته باشند.

منبع:

conwaymedicalcenter

health.harvard

1/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر