دکتر محمد حسین نجفی

عوامل خطر دیابت بستگی به نوع دیابت دارند. در ادامه با عوامل خطر دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری آشنا می شوید.

الف- عوامل خطر دیابت نوع یک

Cambpell101915

اگر چه عوامل خطر در دیابت نوع ۱ ناشناخته است اما فاکتورهایی که سیگنال می دهند و افزایش دهنده و سبب افزایش خطر میشود که شامل:

۱-سابقه خانوادگی دیابت در یکی از والدین
۲-فاکتورهای محیطی مانند مواجه شدن با یک عفونت ویروسی در ابتلا به دیابت نوع یک
۳-آسیب به سلولهای سیستم ایمنی (اتو آنتی بادی)

بعضی اوقات اعضای خانواده افرادی که دیابت نوع یک دارند از لحاظ حضور آنتی بادی تست میشوند اگر شما این آنتی بادیها را داشته باشید ریسک بالایی برای ابتلا به تیپ ۱ دارید اما به این معنا نیست که هر فردی که این آنتی بادیها را داشته باشند احتمال ابتلا به دیابت را دارد.

فاکتورهای غذایی و جغرافیایی در ایجاد دیابت نوع یک

این فاکتور شامل کمبود مصرف ویتامین D است و مصرف زود هنگام شیر گاو یا (غله گیاهی گندمی و حبوبات) قبل از ۴ ماهگی. هیچکدام از این فاکتورها اثر مستقیمی را بر دیابت نوع یک نشان نداده اند.

جغرافیا: تحقیقات در کشورهایی مانند فنلاند و سوئد شانس بالاتر ابتلا به دیابت نوع یک را نشان داده است.

ب- عوامل خطر دیابت نوع دو

دیابت نوع دو

محققان هنوز به طور دقیق نمیدانند چرا بعضی از افراد احتمال ابتلا دیابت نوع ۲ و پره دیابت را دارند در حالی که دیگران اینگونه نیستند. این واضح است که فاکتورهایی خطر ابتلا را افزایش میدهند که شامل موارد زیر است:

۱-وزن

هر چه بافت چربی شما بیشتر شود سلولهایتان مقاومت بیشتری به انسولین مییابند.

۲-عدم تحرک

کاهش فعالیت شما بزرگترین خطر ابتلا شما به دیابت است فعالیتهای ورزشی کمک میکنند تا شما وزنتان را کنترل کنید و گلوکز بیشتری استفاده کنید و سلولهایتان را به انسولین حساس نمایید.

۳-سابقه خانوادگی

خطر ابتلای شما به دیابت افزایش مییابد اگر یکی از والدین یا خویشانتان مبتلاباشد.

۴-نژاد

اگر چه هنوز به طور دقیق نمیدانیم چرا ولی مردمان نژادهای موردبررسی که شامل سیاه پوستان Hispanic سرخ پوستان و آسیاییهای مقیم آمریکا خطر بیشتری برای ابتلا دارند.

۵-سن

خطر ابتلا با افزایش سن افزایش مییابد شاید به خاطر این باشد که فعالیتهای شما کاهش مییابد و توده های عضلانی شما نیز تحلیل میرود و با افزایش سن وزن شما بالا میرود اما دیابت نوع دو در حال افزایش شیوع بین کودکان و نوجوانان و افراد جوان میباشد.

۶-دیابت بارداری

اگر شما در دوران بارداری دچاردیابت بارداری شوید احتمال ابتلا به دیابت نوع دو و پره دیابت در شما افزایش مییابد. اگر شما بعد از تولد کودک بیشتر از ۴kg وزن اضافه کنید احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در شما بیشتر میشود.

۷-سندروم تخمدان پلی کیستیک

در زنانی که تخمدان پلی کیستیک دارند (بیماری شایع که پریودهای نامنظم داشته و افزایش رشد موها و چاقی را باعث میشود) ریسک دیابت را افزایش میدهد.

۸-فشار خون بالا

داشتن فشار خون بالاتراز ۹۰/۱۴۰ میلی مترجیوه یک عامل تقویت کننده ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

۹-سطح نامتوازن کلسترول و تری گلیسیرید در بدن

اگر سطح HDLیا کلسترول خوب شما کم است احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما زیاد است.

تریگلیسیرید نوع دیگر از حاملهای چربی در خون است. افراد با سطح تریگلیسیرید بالاتر احتمال ابتلایشان به دیابت نوع ۲ زیاد است.

پ- عوامل خطر دیابت بارداری

What-are-the-causes-of-getting-diabetes-during-pregnancy

هر خانم بارداری میتواند دیابت بارداری بگیرد اما بعضی بانوان نسبت به بانوان دیگر بیشتر در معرض خطر هستند.

عوامل خطر ساز در بارداری شامل:

سن: بانوان با سن بیشتر از ۲۵ سال خطر ابتلا بیشتری دارند.

سابقه خانوادگی و شخصی: خطر برای شما افزایش مییابد اگر دارای پره دیابت باشید یا دارای عضو نزدیکی از خانواده مانند یکی از والدین یا خویشان مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید ، شما فرزند با وزن بالایی به دنیا آورده اید یا به دلایل نامعلوم فرزند مرده به دنیا آورده اید.

وزن: وزن بالای قبل بارداری ریسک ابتلا را افزایش میدهد.

نژاد: بنا به دلایل نامعلوم زنان سیاه پوست، سرخ پوست یا آسیایی شانس بالاتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر!اقای دکترگفتین بستگی به سوراخ دیواره دهلیزداره که کدوم روش عمل کنم!سوراخ دهلیزم الان ۲سانت هستش!حالا کدوم روش بهتراست!الان عکس اکومری روهم میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      اين اكو مري نيست
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1185 مشاهده پرسش
    من دچار تکرر ادرار بودم و احساس پری مثانه داشتم ک سونوگرافی چیزی نشون نداد و ازمایش ادرار هم عفونتی نداشت.ولی چون دکتر شک ب التهاب مثانه کرد قرص سیپروفلوکساسین و مترادینازول‌داد.من پس از مصرف این قرص ها دوار منگی و کاهش هوشیاری در بیداری شدم و انگار بیهوس میشدم برای چند ثانیه و دوباره ب حالت قبل برمیگشتم.بعد از چند روز دچار گزگز دست و پا شدم و هنگام خواب با اخساس قطع نفس و لرزش و شوک در قلب از خپاب میپرم و این اتفاق شاید چندین بار در شب یا روز فرقی ندارد هر موقع خواب باشم میفته.فکر میکردم دچار بیماری ام اس شدم برای همین خیلی ترسیده بودم و افسردگی گرفته بودم .پیش متخصص مغز و اعصاب رفتم ام ار آی نوشت ولی سالم بود و هیچ مشکلی نداشت .گاهی اوقات یک دست و یک پام بی حس میشه و ضعف میره.سرگیجع دارم و تعادلم کم شده و نمیتونم راحت راه برم‌.چشمام ضعیفه و این مدت دچار تاری دید شدم و خیلی اذیتم میکنه.الان هم پس از گذشت 4هفته هنوز در پا و دستم احساس سوزن سوزن شدن میکنم و وقت خواب اخساس سبک و سنگین شدن دست و پام میشم و شوک در قلبم ک باعث میشه با نفس نفس از خواب بپرم .دکتر من دختری 18ساله هستم ک پارسال با درد قلب ب پزشک مراجعه کردم با اکو متوجه شدن ک افتادگی دریچه دارم و گفتن چیز مهمی نیست .ولی من شک دارم ک طی یک سال مشکلی بوجود نیومده باشه.حال روحی روانیم اصلا خوب نیست .ضربان قلبم وقت استراحت بالاست و ارث بیماری قلبی و چربی خون در خانواده هستش .در ازمایش خون پارسال که برای درد قلبم رفتم چربی بالا داشتم ک با رژیم غذایی برطرف شد.ولی مشکل خوابم و پرش از خواب با احساس تنگی نفس و عرق خیلی روی زندگیم اثر گذاشته.الان هم منتظر جواب ازمایش خونم هستم .نمیدونم پیش دکتر مغز و اعصاب ببرم یا قلب .اخه پای چپمو نمیتونم وقت راه رفتن دریت بردارم و منخرف میشه ب بیرون‌دکتر لطفااااااا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پاسخ شما داده شد
    2. تصویر کاربر مینا شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر پاسختون نمایش داده نمیشه
    3. تصویر کاربر مینا شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر پاسختون نمایش داده نمیشه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما هم بايد به روانپزشك و مغز و اعصاب مراجعه منيد شما قطعا اضطراب داريد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر جواب ازمایش پدرم رو خدمتتون نوشتم
    کلسترول106
    LDL: ۴۴
    HDL: ۳۲
    تری گلیسیرید 115
    سوالی که از خدمتتون دارم پدرم چند ماه رزوواستاتین ۱۰ مصرف کردن ولی باز HDL افزایش پیدا نمیکنه به نظر جنابعالی برای اینکه HDL پدرم افزایش پیدا کنه چه راهکار یا چه دارویی باید مصرف کنن..با تشکر و احترام.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ورزش و چاي سبز
      ولي اين حد هم قابل قبوله
  • تصویر کاربر صادق شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید و روزتون بخیر
    جوانی هستم 25 ساله و متاهل مدت زمانیه در ناحیه بالا و پایین سینه سمت چپ احساس فشار و گرفتگی میکنم و همچنین زمانی ک این فشار ها را دارم دم و بازدم هم خیلی به سختی صورت میگیرد مثل زمانی که انگار فردی بالغ روی قفسه سینه ام نشسته باشد و نفس بکشم-علت این فشار هارو میخواستم بدونم چند سال قلب نوار قلب تست ورزش و اکو قلب هم انجام دادم اما گفتن مشکلی نیست
    قند پایین و چربی به نسبت بالا و لب مرز دارم دارم -قد 173 وزن هم 79-81
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر مشكلات اضطرابي داريد حتما درمان كنيد
    2. تصویر کاربر صادق شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با تشکر از وقتی که در اختیار بنده گذاشتین
      امکان داره این اضظراب ها به حمله های سکته منجر بشه؟و یا ایست قلبی؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدشمس دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام.یک سالونیم پیش به علت سکته قلبی مجبوربه عمل بازقلب شدم به گفته بزشکم سکته دومم بوده که باعث اسیب رسیدن به قلبم شده.بعدازعمل ضربان قلبم 110الی 115بودوپایین نمیومدبه همین علت زمان بیشتری دربخش ویژه بستری بودم دکترم میگه 35درصدقلبم کارمیکنه این به چه معناست وبعداینکه نمتونم زندگی معمولی داشته باشم حتی زمانی که درازکشیدم نفسم میگیره بطوری که بایدنفس عمیق بکشم حتی نمتونم 5تاپله رابالابرم بعدش باید24ساعت استراحت کنم تاخستگی اون 4تاپله ازبدنم رفع بشه دچاردوبینی شدم مغزم هنگ میکنه نمیتونم تمرکزکنم حافظه ام ضعیف شده بفرماییدچکاربایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      شما دچار نارسایی قلبی هستید که میتواند علایم فوق را توجیه کند. شما باید از نظر تعبیه باطری قلب ویزیت شوید
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    پدر من با سن ۵۶ دچار بیماری قلبی بنا به گفته دکترش و انجام آنژیو سی تی بنام شل شدگی و یا ضعیف شدن عضله قلب شده است الان از دارو های کاردیول ولوزارتان استفاده میکند زمانی که ضربان قلبش از حد نرمال بالا است و دارای خونی نسبتا غلیظی نیز میباشد دچار حالت استرس و احساس میکند عضلات سرو صورتش حالت غیر عادی دارد ممنون میشم راههای درمان اگر هست پیشنهاد کنید. یاد آور بشم که این حالت هرز گاهی بصورت گذرا اتفاق میفتد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید۵۶سالمه من ۶الی ۷ ماهه موقع بالا رفتن از پله و سربالایی و فعالیت خیلی زیاد دچار درد قفسه سینه میشدم و تنگی نفس و سرگیجه میگرفتم بعداز مراجعه به متخصص قلب و انجام معاینات و آزمایشات و اکو تخصصی و آنژیو به من گفتن تنگی دریچه دارم و باید عمل بشم میخواستم ببینم آیا حتما باید عمل جراحی انجام بشه یا نه اگر باید عمل انجام بشه بیمارستان دولتی بهتر هست یا خصوصی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      خسته نباشین دریچه آئورت هستش
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    باعرض سلام. پسربنده 25 ساله هستن و درعرض یک ماه دوبار دست چپش درد داشته که درمورد دوم همزمان پای چپش هم درد میگیره درضمن لرز هم داشتن یعنی احساس سرما میکرده و با خوردن نوافن دردش آروم شده . خواهش میکنم کمکم کنید درضمن ایشون متاهل هستن و آزمایشی که 5 ماه پیش دادن هیچ مشکلی نداشتن. هنوز به دکتر قلب مراجعه نکردن . ممنون از کمکتون و راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونه اضطرابي باشه
      ولي بهتره ويزيت شوند
  • تصویر کاربر جعفری چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام ممنونم آقای دکتر که جواب دادید من همون جوانی هستم که پرسیده بودم ای اف قلبم 45 تا 50 زده ميخواستم بدونم این قرص کاپتوپریل برای همیشه نباید مصرف کنم یعنی اگر ef 50 باشه احتمال قطع شدن قرص هست بعد اینکه این دکترم امام خمینی که اکو میکنه وقتی اکو میکنه طولش ميده ميگه قفسه سينت یه جوريه قشنگ نميشه عکس گرفت و اکو آخر بهم گفت شاید نیاز باشه دوباره mri برم به نظرتون لازمه و اینکه به نظرتون بهتر نيست بيام خدمتتون و خودتون ازم اکو بگیرید آخه یکسال پیش من اکو مطب رفتم گفتن مشکلی ندارم یعنی بعد یکسال برام مشکل پیش اومده ممنون ميشم راهنمایی کنید باتشکر و اینکه این مشکل علتی هم ذاره باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      چون در mri مراحل اوليه نارسايي ذكر شده بود بهتره دارو رو ادامه بديد و شش ماه بعد مجددا اكو شويد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    ضمن خسته نباشید مریضی داریم زن 30 ساله دارای نارسایی قلب مادرزادی و شکمش آسیت میاره لطفا برای درمان آن چه روشی را دنبال کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر