دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر چنگیز سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 689 مشاهده پرسش
    با سلام بعد از آنژیوگرافی دست راست به شدت کبود شده و مدام به قسمت بالاتر کشیده میشود لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      زودتر توسط متخصص قلبي كه انجام داده ويزيت بشين
  • تصویر کاربر Alireza یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام ،إز آنجايي كه پدر عمل قلب باز انجام داده بودند به اصرار پدر من رفتم خدمت دكتر ايشون و من رو فرستادن مركز تصويربرداري كه پيوست ميكنم و امروز دكتر به من گفتن بايد آنژيو گرافي انجام بدم،تقريبا من هيچ مشكلي ندارم و مقداري كلسترولم بالا هست مي خواستم راهنماييم كنيد
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلام یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    Nahid: سلام دیروز آنژیو گرافی از طریق دست کردم امروز که از خواب بیدار شدم وروم صورتم و داغی پوست صورتم و خارش صورت و پشت وجلوی سینم کلافه ام کرده باگذشت روز به شب هنوز آروم نشده چه کنم،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادر من 3ماه پیش عمل سوزاندن رگ عصبی قلب کرده.در حالت عادی حال عمومی اش مناسب هست.ولی وقتی فشارش بالا میره قلبش یک لحظه از تپش وایمیسته ودوباره شروع به تپش میکنه.بار ها این اتفاق وقتی فشارش میره بالا براش اتفاق افتاده.ودکتر در ضمن الان با اینکه 3ماه از عملش میگذره موقع کار کردن در منزل مثلا کار خیلی خیلی سبک نه سنگین قفسه ی سینه اش ودست سمت چپش شروع به درد کردن می افته یجوری درد میکنه که انگار همین الان از اتاق عمل آوردنش بیرون به همین دلیل هیچ کاری الان نمیتونه بکنه.میخواستم بدونم دکتر این دردها و این وایسادن قلب از طپش موقع بالا بودن فشارش کی رفع میشه؟ مخصوصا درد قفسه ی سینه ودست راستش وگردنش موقع کار منزل.ممنون از لطفتون دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدمقدم سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    هزینه معمول آنژیوگرافی باداشتن بیمه آتیه سازان چقدراست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 406 مشاهده پرسش
    باسلام
    ضمن تشکر از پاسختون و عرض خسته نباشید بخاطر وقتی که برای پاسخگویی میگذارید.
    فرمودید که سی تی آنژیو برای همسرم در یک مرکز معتبر انجام بشه…… امکانش هست که یک مرکز معتبر معرفی بفرمایید……,شهر تهران
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بيمارستان جم
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام ممنون که به سوالم پاسخ دادید ولی من جواب سوالهامو نگرفتم من از بیماری خودم که آنوریسم بوده مطلع هستم اما این امکان که ممکنه باز هم بوجود بیاد واقعیت داره ؟ و چرا برای اون علتی وجود نداره علت گرفتگی در پاهای من و اشلی انگشتان دست و پا چیه از کم رسیدن خون به رگهاست یا چیز دیگه ایه ؟ باز هم ممنونم که حداقل سوال منو خوندید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      ممكنه است
      علت نامشخصه
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سه چهار روز پیش پدرم رو از راه دست انژو کردن و دو سه روز بود اونجا تا اینکه دیروز مرخص شدن حالا پس از خوردن داروها یک ساعت بعداحساس درد در نیم کره سمت چپ و احساس مور مور شدن در کف پا و خارش بدن بلخصوص سینه میشه و اندکی تب و لرز هم میگیرتش ایا طبیعیه نظرتون چیه!؟ بخشید یادم رفت یکی از رگاش صد در صد گرفته بود دوتا فنر دارویی گذاشتن یکی دیگه داره ک گذاشتن واس یک ماه دیگه ک هشتاد درصده.مرسی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ممكن است حساسيت به ماده حاجب يددار باشه با پزشك معالجشون مشورت كنيد
  • تصویر کاربر حمیدآزاد دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام گرم بنده راپذیرا باشید جناب آقای دکتر نجفی بزرگواروارجمند وگرامی ووالامقام.ازاینکه لطف فرمودید ووقت گذاشتید وبرسی دقیق فرمودید وضعیت عموی بنده روصمیمانه ازشماسرورگرامی قدردانی مینماییم وازپروردگارعالمیان وهستی بخش برای حضرتعالی وخانواده محترمتان آرزوی سلامتی وطول عمر باعزت راطلب میکنیم وخالق متعال به جنابعالی خیردهدوهمانندقدسین ومقربین درگاهش به مراتب درجه اعلی نائل نمایدما همیشه دعاگوی جنابعالی هستیم واگرامری وفرمانی در خرمشهر -آبادانواهوازداشتیددرخدمت شما بزرگوارهستیم.خدانگهدارشماباشد.تشکر وتشکر وبازهم تشکر.دهداریان-اهواز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام از كلام زيبا و دعاهاي قشنگتان سپاس گزارم
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۳۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    با سلام.همسرم دو هفته قبل آنژیوگرافی شدن اما بعد از ترخیص از بیمارستان قسمت بالای ران سفت شده مانند استخوان.لطفا راهنمایی کنید. ممنونم عوارض آنژیوگرافی چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر تب ندارند يا درد شديد و قرمزي در محل ندارند نياز به اقدام خاصي نيست فقط كمپرس گرم شود. ولي اگر هر كدام از موارد فوق رو دارن حتما سريعا توسط پزشك مربوطه ويزيت شوند.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر