دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    اگر ممکنه در مورد نتیجه آنژیو اینجانب اظهار نظر کنید و اگر نیاز به پیگیری بیشتری راجع به درمان مورد نیاز راهنمایی فرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      عروق گشاد هستند و جريان خون كند است
      داروها بخصوص اسپرين و اتوروستاتين استفاده شود و تحت نظر باشيد
  • تصویر کاربر کولیوند یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    پدرم آنژیو گرافی کرده و این جوابشه Mahya, [01.07.17 14:20] Dominancy: left LMS:patent LAD:had significant proximal and mid part lesions with good distal run off. D1&D2:had significant proximal lesion. LCX:had significant distal part lesion with good distal run off. Large OM:Had significant ostial lesion. RCA:Diminutive and significant proximal lesion. EF by echo:55% DX: 3VD. Recommendation: CABGs
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      بهتر است جراحي قلب باز بشوند
    2. تصویر کاربر کولیوند یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون لطف کردید دکتر
    3. تصویر کاربر کولیوند یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون لطف کردید دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من 60 سال سن دارن و دیابت دارن. میزان کلسترول و تری گلیسیرید ایشون همیشه لب مرز حدود 200 تا 240 بوده و قرص فنوفیبرات برای چربی مصرف میکنند. الان اکو و تست ورزش را انجام دادن که اکو یک کلینیک بدون مشکل و کلینیک دیگر مشکوک بوده و تست ورزش هر دو جا گفتند که مشکوک هست. الان گفتند که سی تی آنژیو انجام بدن تا مطمین بشن. به نظر شما سی تی آنژیو ضرر کمتری برای ایشون داره با توجه به رادیو اکتیو که استفاده میشه یا آنژیو؟ الان نمیدونیم یک بار آنژیو انجام بدیم کلا مطمئن بشیم یا سی تی انتخاب کنیم، کدوم خطر کمتری برای کلیه ها داره که ایشون دیابتی هستن البته قند معمولا 130 هست و تقریبا کنترل شده بوده در این سالها، کدام خطر کمتری داره؟ خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      هر دو براي كليه به يك اندازه خطر دارد ولي اگر كراتينين نرمال دارند ابتدا سي تي آنژيو انجام شود و بعد تصميم براي انجام يا تعم انجام آنژيو
  • تصویر کاربر فرشاد جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    فقط خدا: سلام ببخشید مادرم 3تا از رگ های قلبش دچار انسداد شده وبا انژو گرافی هم مشکلش حل نشده میخواستم بدونم اخرین راهش عمل قلب بازه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بايد فيلم آنژيو را ببينم
  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    پدر من 60 ساله است با توجه به نتیجه آنژیوگر افی شما عمل CABG را پیشنهاد می کنید یا بالون زدن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      براي تصميم گرفتن بايد سي دي رو ببينم
  • تصویر کاربر اشکان شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام پدر من دچار شکته قلبی شده است ، خیلی ناراحتم و هر روز گریه می کنم میشود توضیح دهید که خطر انژیو چه قدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نوروزی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    یک سال پیش عمل آنژیوگرافی انجام دادم ویه رگم نود درصد گرفتگی داشت واستنت کار گذاشتن حالا میخوام بپرسم این دارو ها را باید تا کی مصرف نماییم. داروها آسپرین پلاویکس متورال یک چهارم وآتوراستا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد دكتر مادر من نياز به انژيوگرافي دارن با توجه به تشخيص كارديولوژ دزفول ساكن هستيم ايا شما پزشك و همكاري رو ميشناسيد كه براي اين كار معرفي كنيد؟ ممنون ميشم اگر بتونيد كمكم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر غلامرضا یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام من دو هفته است استنت دارویی گذاشته ام و دارو مصرف میکنم ولی غالب اوقات سردرد دارم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام احتمالا مربوط به نيتروكانتين است
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید پدرم را دو هفته گذشته آنژیو گرافی کردیم و دکترشون گفتند که سه تا از رگ هاشون گرفتگی داشته و احتیاج به بالن نیست
    بعد از مرخصی بیمارستان از دو هفته پیش تا حالا پنج شش بار قلبشون تیر کشیده و رنگشون هم پریده رژیم غذایی گیاهی بدون چربی و نمک گرفته و به بهونه خراب شدن معده داروهایی که دکترشون تجویز کردند را مصرف نمیکنند
    آیا قلب‌دردشون طبیعیه؟ آیا با زالو درمانی بهتر میشه؟ راهی هست تا بدون مصرف دارو به باز شدن مویرگ های قلب کمک کند؟ به جای نمک برای مزه داذ کردن غذا از چی میتوانند استفاده کنند
    ممنون میشم از لطفتون بابت سایت عالی که دارید
    تشکر٪
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عروق قلبشان نزديك به نرمال است و هيچ اقدامي نميخواهد . دردها قلبي نيست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر