دکتر محمد حسین نجفی

بیماری‌ برگر یا بورگر عبارت‌ است‌ از مسدود شدن‌ سرخرگ‌های‌ کوچک‌ و متوسط‌ در پا یا بازو ها که معمولاً در پا و ناشی‌ از التهاب‌ رگ های‌ خونی‌ و یا مسدود شدن توسط لخته ی خون ایجاد شود. سیگار کشیدن‌ یک‌ عامل‌ بسیار مهم‌ در بروز بیماری‌ برگر است‌. به‌ واقع‌، این‌ بیماری‌ در افراد غیرسیگاری‌ بسیار نادر است‌. حداکثر شیوع‌ این‌ بیماری‌ در مردان‌ سیگاری‌ ۴۰-۲۰ ساله‌ است‌.

علل‌ بیماری برگر

علت بیماری برگر ناشناخته‌ است‌، اما این‌ بیماری‌ احتمالاً در اثر نیکوتین‌ ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن‌ باعث‌ بروز اسپاسم‌ در رگ‌های‌ خونی‌ می‌شود، که‌ در اثر آن‌، رگ‌های‌ خونی‌ مهم‌ پا، انسداد می‌یابند.

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر بیماری برگر

تصاویر بیماری برگر

عواقب‌ مورد انتظار در بیماری برگر

در حال‌ حاضر، این‌ بیماری‌ علاج‌ناپذیر است‌. علایم‌ را می‌توان‌ مدتی‌ تحت‌ کنترل‌ درآورد، اما این‌ بیماری‌ نهایتاً ناتوانی‌ فزاینده‌ای‌ را باعث‌ خواهد شد به‌خصوص‌ اگر قطع‌ قسمتی‌ از پا ضروری‌ شود. امید به‌ زندگی‌ کاهش‌ می‌یابد. البته تحقیقات‌ در زمینه‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ دارند، بنابراین‌ امید می‌رود که‌ درمان‌های‌ مؤثرتری‌ ابداع‌ شوند.

عوارض‌ احتمالی‌ در بیماری برگر

تشخیص بیماری برگر

آزمایشات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشند:

سونوگرافی‌، پلتیسموگرافی‌ برای‌ کمک‌ به‌ تشخیص‌ کاهش‌ جریان‌ خون‌ در رگ‌های‌ محیطی‌، و آرتریوگرافی‌ (عکسبرداری‌ مخصوص‌ از سرخرگ‌ها) برای‌ تعیین‌ محل‌ ضایعات‌ عروقی‌

ایا بیماری برگر کشنده است

درمان بیماری برگر

اهداف‌ اصلی‌ درمان‌ بهبود علایم‌ و جلوگیری‌ از بروز عوارض‌ است که شامل:

بیماری برگر

آیا بیماری برگر واگیردار است؟

بیماری برگر بیماری است که در آن به علت مصرف سیگار آسیب هایی شدید به عروق اندام ها (به خصوص اندام تحتانی) وارد می شود و به دنبال این آسیب ها فرد مبتلا به علایمی نظیر لنگش یا زخم های بهبود نیابنده ی اندام و دردهای شدید مبتلا می شود. این بیماری واگیر دار نیست. مهم ترین علت بروز این بیماری مصرف سیگار توسط فرد مبتلاست.

تصاویر بیماری برگر

 

آیا بیماری برگر کشنده است؟

در بیماری برگر به دنبال مصرف سیگار فرد مبتلا دچار آسیب عروق اندام (به خصوص اندام تحتانی) می شود به طوری که به دنبال این آسیب ها زخم های شدید و بهبود نیابنده ی اندام و دردهای شدید بروز می کند. بیمار برگر بیماری کشنده ای نیست ولی به علت آسیب های شدیدی که به اندام فرد مبتلا ایجاد می کند می تواند با بروز دردهای شدید و ناتوانی های گسترده همراه باشد. در موارد پیش رفته ی زخم ممکن است حتی نیاز به قطع اندام مبتلا باشد.

داروهای مناسب در بیماری برگر

امکان‌ دارد داروهای‌ گشادکننده‌ عروقی‌ تجویز شوند، اما اگر سیگار کشیدن‌ ادامه‌ یابد، این‌ داروها ارزش‌ ناچیزی‌ خواهند داشت‌.

فعالیت‌ افراد مبتلا به بیماری برگر

از هوای‌ سرد دوری‌ کنید، اما سعی‌ کنید فعالیت‌های‌ خود را حفظ‌ کنید. یک‌ برنامه‌ مناسب‌ برای‌ حفظ‌ وضعیت‌ مناسب‌ جسمانی‌ را در پیش‌ گیرید.

چند توصیه برای بیماری برگر

هیچ‌ رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود. در شرایط‌ زیر به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید:

3.4/5 - (10 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما،پدرم ۶۳ سالشه،حدود ۲ ماه بیش بر اثر عفونت انگشت شصت پای راست رو عمل جراحی کردن،که یه قسمتی از بند اول انگشت ش رو بریدن،ولی باز فایده نداشته میشه راهنماییم کنید،در ضمن هر چی تلاش میکنم نوبت اینترنتیم ثبت نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه بیمار نمیشه نظر داد

      باید بیمار و مدارک دیده شوند

  • تصویر کاربر نوروزی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام و خدا قوت.
    برای کاهش وزن پیاده وری چندساعته روزانه انجام میدهم،که باعث شده رگهای پشت ساق و ران دردناک شده است.
    از جوراب واریس و یا کرم خاصی برای کاهش درد واریس میتوانم استفاده کنم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید و شدت بیماری ارزیابی شود

  • تصویر کاربر ساسان چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود بیست و اندی ساله که به بیماری برگر مبتلا هستم. و سیگار را هم ترک کرده ام الان سن من ۵۹ ساله که گرفتگی عروق قلب داشتم و ۴ عد استنت در رگهای من وجود دارد. اسپرین و پلاویکس مصرف میکنم. قبلن به گفته پزشک قبلی دیپری دامول و اسید نیکونیکتیک مصرف میکردم. بعد از ناراحتی قلبی کم تحرکی باعث شده که هنگام راه رفتن عضلات پایم درد بگیرد. لطفن راهنمایی بفرمایید
    با تشکر موسوی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه رگ های بزرگ درگیر باشه

      باید سوتو داپلر شریان شوید و جهت معاینه با جواب سونو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سامیار چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    باسلام. بنده در تاریخ 9 مرداد98 سزارین شدم و بعلت مسمومیت بارداری جزء مادران پرخطربودم.20 بعد از زایمانم بعلت چاقی و نداشتن تحرک در پای چپم از ران تا ساق پا مقداری خون لخته شد که بلافاصله بیمارستان بستری شدم و تحت درمان با هپارین و وارفارین قرار گرفتم. طی اسکن ریه پزشک داخلی متوجه مقداری لخته در ریه شد و طی سونو داپلر متوجه مقداری لخته در دست چپم شد که البته سطحی بوده. بعد از 16 روز از بیمارستان مرخص شدم و تحت درمان با وارفارین روزی یکی و نصفه شدم.خواستم بدونم که چه مدت زمان لخته ها از بین میروند و آیا امکان داره که به نوزادم شیر خودم را بدهم با وجوداینکه وارفارین میخورم؟
    آیا امکان آمبولی ریه یا مرگ وجود داره حتی با اینکه وارفارین میخورم؟
    ممنون میشم جواب سئوالامو بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید مصرف کنید

      احتنال خیلی خیلی کمه

  • تصویر کاربر ساسان جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود بیست و اندی ساله که به بیماری برگر مبتلا هستم. و سیگار را هم ترک کرده ام الان سن من ۵۹ ساله که گرفتگی عروق قلب داشتم و ۴ عد استنت در رگهای من وجود دارد. اسپرین و پلاویکس مصرف میکنم. قبلن به گفته پزشک قبلی دیپری دامول و اسید نیکونیکتیک مصرف میکردم. بعد از ناراحتی قلبی کم تحرکی باعث شده که هنگام راه رفتن عضلات پایم درد بگیرد. لطفن راهنمایی بفرمایید
    با تشکر موسوی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنهوعروق بزرگ پا دچار انسداد باشه

      باید معاینه و سونو داپلر شریان شوید

  • تصویر کاربر زهراپارسا دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام .خانمی51ساله ازکاشان هستم حدود یکسال پیش در ایام حج قرصهای جلوگیری هورمونی مجسترون واسترادیول مصرف کردم و سپس یک مسافرت با اتوبوس حدود15ساعت داشتم که پاهایم آویزان بود بعدا دچار دی وی تی و آمبولی ریه شدم به مدت 6ماه وارفارین و سپس روزی یک عدد ریواروکسابان 15 مصرف میکنم البته همزمان با مصرف وارفارین آزمایش ژنتیکی هم انجام دادم که هتروزیگوت بوده میخواستم بدانم تا چه زمانی باید ریواروکسابان مصرف کنم .چون نظر پزشکان متفاوت است هرکدام یه چیزی میگن .البته بعد از شش ماه دوباره سونو انجام دادم لخته در پام نبود خیلی ممنون بخاطر پاسخگوییتان. ب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید دارو رو قطع کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید دارو رو قطع کنید اما بهتره استفاده بشه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمان یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    آقای دکتر ببخشید من چند وقتیه پشته ساقه پام هردوپام بی حد درد داره بعد آزمایش خون دادم ورفتم پیشه دکتر گفت هیچ مشکلی نداری الان روز به روز درده پام داره بیشتر میشه تنها راهی که موقتا آروم میکنه ماساژ دادنه بعد یه ربع دوباره درد میگیره اینم جواب آزمایشم
    1. تصویر کاربر آرمان شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      Ctrl
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس خیلی واصح نیست

      ممکنه عصبی یا عروقی باشه

      باید معاینه شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب جناب دکتر نجفی همسر بنده بیست وشش سال دچار DVTتحتانی در زمان حاملگی شده بود و بیمارستان بستری و درمان با هپارین شروع شد بعد از زایمان تا الان وارفارین دارد و پزشک معالج در ان زمان گفته تا اخر عمر باید مصرف کند البته کل خانواده همسرم دچار این عارضه هستن که حتی خواهر همسرم بعلت امبولی ریه فوت کرد دوتا سوال داشتم یکی اینکه این اختلال در لخته خون همسرم یعنی بعلت کمبود انزیم های پروتیین s یاcمیباشد این به چه معناست و ایا بجای وارفارین نمیتوان کنسانتره پروتیین استفاده شود و زمان اورژانسی در منزل در صورت بروز علایم امبولی درد قفسه سینه و تنگی نفس چه اقداماتی میشه انجام دادو دوم اینکه همان پای چپ همسرم دچار واریس شده با توجه به بیماریش در خصوص درمان واریس و مصرف وارفارین میشه درمانی صورت گیرد در ضمن رنج مناسب INRدر زمان مصرف وارفارین با دوز یکی ونصف بین 14تا19میباشد اگه بیشتر بشه ساق پا بصورت دایره دایره سیاه میشود و اگه کمتر بشه ورم پا و حرارت و درد ایجاد میشود در صورت امکان ممنون میشوم توضیح بیشتر بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به بیماری بهتره دارو دراز مدت مصرف بشه

      واریس با لیزر یا استنت درمان میشه

      باید بیمار دیده شوند

  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۳۳ ساله هستم و حدود دو یا سه روز هست که احساس درد رو به گرفتگی در ساق هر دو پا و در بعضی مواقع احساس اینکه در بالای زانوها تا پایین زانوها میتوام دچار گرفتگی بشم و توان حرکت نداشته باشم
    درد در قسمت ماهیچه‌های ساق پا در طول سه روز متناوب بوده و در پیاده روی زیاد احساس درد بیشتری دارم که بعد از یک روز استراحت کامل نیز همین درد را دارا هستم که فقط در ماهیچه‌های ساق پا احساس میشود.
    لازم به ذکر است که افتادگی دریچه‌ی میترال هم دارم که به گفته‌ی پزشکم خیلی مورد وخیمی نیست و گاهی هم احساس تپش قلب دارم.
    میخواستم ازتون بپرسم که آیا این موضوع خطرناک هست و آیا علائم بیماری خاصی می باشد یا خیر؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایم به افتادگی دریچه ارتباط نداره

      ممکنه مشکل عصبی یا عضلانی باشه باید حهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رحیمه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام همسر من بشدت پا درداست ماهیچه پاش دردمیکنه میزنه ب لگنش مخصوصا درد شبها میاد سراغش ،سیکارمیکشه،پدرش بورگر داشته ،امکانش هس بورگگر داشته باشه ،پادرد امانش وبریده ولی پاش کبود نشده هنوز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروقی باشه

      باید مراجعه کنند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر