دکتر محمد حسین نجفی

Hematology A1C report with butterfly catheter and blood collection tube.

آزمایش هموگلوبین a1c یا قند دراز مدت یک آزمایش خون معمول است که برای تشخیص دیابت نوع ۲، نوع ۱ و پس از آن برای ارزیابی درمان و مدیریت دیابت به کار می رود. آزمایش هموگلوبین A1C  با نام های دیگر، از جمله: هموگلوبین گلیکات، هموگلوبین گلیکوزیله، هموگلوبین a1c و HbA1c نیز شناخته می شود.

نتیجه آزمایش هموگلوبین a1c نشان دهنده سطح قند خون متوسط شما برای دو تا سه ماه گذشته است. به طور خاص، آزمایش هموگلوبین a1c درصد هموگلوبین شما را (یک پروتئین در سلول های قرمز خون است که اکسیژن حمل می کند) که با قند پوشیده شده (گلیکوزیله) اندازه گیری می کند. سطح بالای آزمایش هموگلوبین A1C می تواند نشان دهنده ی دیابت نوع بالا باشد.

چرا آزمایش هموگلوبین a1c را انجام می دهند؟

یک کمیته بین المللی از کارشناسان از انجمن دیابت آمریکا، انجمن اروپایی مطالعات دیابت و فدراسیون بین المللی دیابت، توصیه می کنند که آزمایش هموگلوبین a1c بعنوان آزمایش اولیه برای تشخیص پیش دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲انجام شود.

بعد از تشخیص دیابت، آزمایش هموگلوبین a1c برای نظارت بر برنامه درمانی دیابت شما استفاده می شود. از آنجا که آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط شما را برای دو تا سه ماه گذشته به جای سطح قند خون شما در یک نقطه خاص در زمان، اندازه گیری می کند، این آزمایش بازتاب بهتری از روند درمان دیابت شما ارائه می دهد.

پزشک شما به احتمال زیاد از آزمایش هموگلوبین A1C زمانی که دیابت برای اولین بار در شما تشخیص داده شده است، استفاده می کند. پس از آن، بسته به نوع دیابت، برنامه درمانی و نحوه مدیریت کردن قند خون برای شما مشخص می شود. به عنوان مثال، بعد از آزمایش هموگلوبین A1C ممکن است به شما توصیه شود تا:

– هر سال یکبار آن را انجام دهید؛ اگر شما به پیش دیابت که نشان دهنده احتمال بالای ابتلا به دیابت است، مبتلا باشید.

– دو بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید البته در صورتی که شما انسولین استفاده نمی کنید و سطح قند خون تان به طور مداوم در محدوده هدف قرار دارد.

– سه تا چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۱مبتلا هستید.

– چهار بار در سال اگر شما به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید. البته در صورتی که شما از انسولین برای مدیریت دیابت خود استفاده می کنید و یا اینکه شما مشکل نگه داشتن سطح قند خون خود در محدوده هدف دارید.

– اگر پزشک شما برنامه درمانی دیابت شما را تغییر و یا شما شروع به مصرف یک داروی جدید کنید، شما ممکن است نیاز به تکرار آزمایش هموگلوبین A1C داشته باشید.

چگونه شما برای آزمایش هموگلوبین a1c آماده می شوید؟

آزمایش هموگلوبین a1c یک آزمایش خون ساده است. شما می توانید به طور معمول قبل از آزمایش، خوردن و نوشیدن داشته باشید.

روش انجام آزمایش هموگلوبین چگونه است؟

در طول آزمایش قند دراز مدت، یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی به سادگی یک نمونه از خون را با وارد کردن سوزن به داخل رگ و یا سوراخ کردن نوک انگشت شما به اندازه یک نقطه با لانست کوچک، می گیرد. نمونه خون به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل ارسال می شود. شما می توانید به فعالیت های معمول خود بلافاصله بازگردید.

رنج نرمال آزمایش هموگلوبین a1c چقدر است؟

برای کسی که دیابت ندارد، سطح آزمایش هموگلوبین a1c نرمال زیر ۵/۷ درصد است. کسی که دیابت کنترل نشده برای یک مدت طولانی داشته ممکن است سطح آزمایش هموگلوبین A1C بیشتر از ۸ درصد داشته باشد.

زمانی که تست آزمایش هموگلوبین a1c برای تشخیص دیابت استفاده می شود، یک سطح A1C از ۶/۵ درصد و یا بالاتر در دو نوبت جداگانه نشان می دهد که شما مبتلا به دیابت هستید. نتیجه بین ۵/۷ و ۶/۴ درصد پیش دیابت در نظر گرفته می شود، که نشان می دهد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید.

برای بسیاری از مردم که قبلا دیابتشان تشخیص داده شده، سطح A1C از ۷ درصد و یا کمتر از این مقدار، معمولا هدف درمانی هستند. هدف های بالاتر تا ۸ درصد ممکن است برای برخی از افراد مناسب باشد. اگر سطح A1C شما بالاتر از هدف است، پزشک شما ممکن است یک تغییر در برنامه درمانی دیابت به شما توصیه کند. به یاد داشته باشید در سطح بالاتر، احتمال ابتلا به عوارض دیابت بالاتر است.

در اینجا مقدار سطح A1C مربوط به سطح قند خون متوسط، در میلی گرم در هر دسی لیتر (mg / dL) و میلی در هر لیتر (میلی مول / L) آورده شده است :

سطح آزمایش هموگلوبین a1c سطح قند خون متوسط تخمین زده شده

۵درصد   (۹۷mg/dL (5.4 mmol/L

۶درصد   (۱۲۶mg/dL (7 mmol/L

۷درصد   (۱۵۴mg/dL (8.5 mmol/L

۸ درصد  (۱۸۳mg/dL (10.2 mmol/L

۹ درصد  (۲۱۲mg/dL (11.8 mmol/L

۱۰ درصد (۲۴۰mg/dL (13.3 mmol/L

۱۱ ردصد (۲۶۹mg/Dl (14.9 mmol/L

۱۲درصد  (۲۹۸mg/dL (16.5 mmol/L

۱۳درصد  (۳۲۶mg/dL (18.1 mmol/L

۱۴ درصد (۳۵۵mg/dL (19.7 mmol/L

مهم است که توجه داشته باشید که اثر آزمایش قند دراز مدت ممکن است در موارد خاص محدود شده باشد. مثلا:

– اگر شما خونریزی شدید یا مزمن را تجربه کرده باشید، ذخایر هموگلوبین شما شاید تخلیه شود و این مورد ممکن است نتایج آزمایش هموگلوبین a1c شما را به صورت اشتباه کم کند.

– اگر شما کم خونی یا فقر آهن دارید، نتایج آزمایش قند دراز مدت شما ممکن است بصورت اشتباه بالا باشد.

– اکثر مردم فقط یک نوع هموگلوبین دارند که هموگلوبین A نامیده می شود. اگر شما یک فرم غیر معمول از هموگلوبین (شناخته شده به عنوان یک نوع هموگلوبین) دارید، A1C نتیجه آزمون شما ممکن است به صورت کاذب بالا و یا پایین باشد. تنوع هموگلوبینی اغلب در سیاه پوستان و مردم مدیترانه ای و یا جنوب شرق آسیا یافت می شود. انواع هموگلوبین را می توان با تست های آزمایشگاهی تایید کرد. اگر شما با یک نوع هموگلوبین تشخیص داده شوید، آزمایش هموگلوبین a1c شما ممکن است برای نتایج دقیق تر نیاز به انجام شدن در یک آزمایشگاه تخصصی داشته باشد.

– اگر اخیرا انتقال خون یا دیگر اشکال کم خونی همولیتیک داشته اید، این آزمایش نمی تواند مفید باشد؛ چرا که نتایج ممکن است به صورت کاذب پایین باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که محدوده طبیعی برای نتایج آزمایش هموگلوبین a1c ممکن است تا حدودی در میان آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. اگر شما از یک پزشک جدید مشورت و یا از یک آزمایشگاه مختلف استفاده کرده اید، مهم است که این تغییرات ممکن در هنگام تفسیر نتایج آزمایش A1C در نظر گرفته شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.3/5 - (23 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]
  • تصویر کاربر ویهان شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من جوانی 17 ساله هستم و از سه سال پیش یک شب یک غذای سنگینی خوردم و وقتی شب خوابیدم حالم بد شد و رفتم دستشویی و کمی تهوع کردم و کمی ادار و وقتی خوابیدم و صبح پاشدم دیدم ضربان قلبم رو می شنوم و شب قبلش هم زیر سینه چپم درد گرفته بود و از اون به بعد من همیشه ضربان قلبم رو می شنوم و شکمم هم نبض میزنه و الان دو ماهه که کم اشتها شدم و بعضی اوقات کمی تنگی نفس میگیرم و کمی خسته میشم و قفسه سینم هم بعضی اوقات کمی درد و سوز و تیر میکشه و دست چپم هم بعضی اوقات همچنین و پیش سه فوق تخصص قلب رفتم و نوار و اکو انجام دادم و گفتن قلبت سالمه و مشکلی نداری که البته من درد مبهمی در شکم دارم گاهی اوقات و دستشویی کردن برام سخته و یک بار قفسه سینه ام شدید درد گرفت و وقتی ادرار بزرگ کردم خوب شد بنظرتون مشکلم چیه؟ باید سونوگرافی آئورت شکمی یا تست ورزش انجام بدم؟ هیچکدوم از پزشک ها هم نگفتن که انجام بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      علایم شما اضطرابی است
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . وقتتون بخیر .ببخشید از روی نوار قلب میشه متوجه شد که بیمار فشارش بالاست و کلا بیماری فشارخون داره ؟ رایت باندل یعنی چی ؟ ایا به نارسایی قلبی و افت فشارخون منجر میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      در صورت فشلر خون طولانی مدت آثار آن روی نوار قلب می تواند مشخص باشد
  • تصویر کاربر رها شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام و عرض و ادب خدمت شما
    برادر من حدود دو سال پیش بعد از فوت خانمشون دچار سکته خفیف قلبی شدن و همون روز رگ های قلبشون که گرفته بود باز شد و دکتر گفتن ک چون جوان و ۴۶ سالشه دریچه با کمک قرص ها خودشو باز سازی میکنه ولی الان دو سال گذشته هنوز تنگی نفس ورم دست و پا و ریه هاش آب آورده ب معده اش فشار میاره قرص های دکترشون مرتب استفاده می‌کنند به نظر شما چیکار کنیم همگی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به تنظیم مجدد داروها
  • تصویر کاربر شیری شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدت سه روز هست که صبح بعد ازخواب یک درد نقطه ای زیر کتف چپم احساس میکنم که طی روز کم میشود وپس از فعالیت بدنی از بین میرود.
    اسپرین واتورستاتین مصرف میکنم.در ناحیه قلبم درددی ندارم.مشکل چی میتونه باشه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام.لطفا اکو قلب بنده رو تفسیر میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      در حدی که خوانا هست ظاهرا نکته ای گزارش نشده
    2. تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      سلام.آقای دکتر بنده دوبار آنژیو شدم.قرصهای کنکور ۱۰.والزودک ۸۵/۱۲۰.آدانکور.آکسابین۲۰.دیلتیازم میخورم.آریتمی قلبی هم دارم.قرص رانولیز هم میخورم.منظورتون اینکه جواب اکوی بنده خوب هست؟مشکلی ندارم؟
    3. تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      سلام.آقای دکتر بنده دوبار آنژیو شدم.قرص کنکور ۱۰.دیلتیازم.والزودک اچ سی تی ۸۵/۱۲۰.رانولیز۵۰۰.آکسابین ۱۰.آدانکور میخورم.منظورتون اینه من هیچ مشکل قلبی ندارم؟ممنون میشم جواب سوالمو واضح تر جواب بدین
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      اکو عضلات و دریچه ها را نشان می دهد که ظاهرا همونطور که عرض شد نکته غیرطبیعی گزارش نشده...کاملا خوانا نیست...
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر السانا شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    دخترم ۹سالش دکتر افتادگی میترال تشخیص دادن چند روزی میگه نوک سینه چپم واطرافش وقتی برخورد میشه یا دستی میخوره درد می‌کنه خیلی نگرانم که مشکل از قلبش نباشه البته نوار قلبیشم سالم بود ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      جای نگرانی نیست
    2. تصویر کاربر السانا شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت امکان توضیح مختصر در مورد میترال میفرمایید که خطرناک هست یا نه آیا با مرور زمان دریچه ترمیم میشود یعنی هر چه سن بچه بزرگ بشه اون افتادگی ترمیم میشود یا تا آخر عمر همون شکل میماند؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      به توضیحات افتادگی دریچه میترال در صفحه اینستاگرام مراجعه کنید...معمولا ثابت می ماند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام
    خداقوت
    من ۳۸سالمه
    چربی خون ۴۹۸هست ۱۹۱
    برای جلوگیری ویاکاهش،چربی خون چیکارکنم؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      می توانید قرص چربی مصرف کنید ولی به صورت علمی ابتدا ندت سه ماه سبک زندگی سالم و ورزش و تغذیه سالم‌توصیه می شود
  • تصویر کاربر خانی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام
    کسی که در ناحیه پا شکستگی داره آیا امکان داره مصرف این قرص باعث تشدید و یا شکستگی مجدد بشه؟ یا فقط درد عوارضش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      تصویر قرص معلوم نیست
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر
    چندوقتی بودکه دچاردردتوناحیه سینه بودم وتاچندوقت پیش قلبم به شدت دردگرفت وبامراجعه به پزشک قلب وتوضیحات وانجام اکوبه نظرپزشک معالج سیتی آنژیوانجام دادم میخواستم نظرشماهم بدونم ممنون ازلطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      درمان دارویی
  • تصویر کاربر میرجلیلی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشیدپلاکت من روی ۱۴۴۰۰۰هزاراست وخون درادراروجوددارد ایا مشکل خاصی است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      مشورت با متخصص داخلی
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر ثمین چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب دکتر. من چندی قبل اکوی قلب انجام دادم. و در اکو mild mrدیده شده. 26 ساله هستم. میخواستم بدونم که راهی وجود داره که بتونم جلوی پیشرفت این نارسایی رو بگیرم؟ و آیا این نارسایی به سرعت پیشرفت میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام. من حدود 3 ساله که سکته کردم ودارو مصرف میکنم سنم 43 سال میباشد وحدود 35 کیلو اضافه وزن دارم . آیا درمان جدیدی برای از بین رفتن نارسایی قلبی وجود دارد یا باید به خوردن دارو ادامه دهم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      EF
      قلبتان چند درصد است؟
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟