دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اعظم چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر مبتلا به دیابت و فشار خون هستم چند روزیه درد در پشت و دست چپ دارم این جواب های اسکنمه بی زحمت بررسی میکنید آیا با دارو مشکلم رفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در اسكن كم اكسيژني خفيف قلب گزارش شده
      اگر مقدور بود بينار رو ببينم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام
    برادر من ۲۷ سالشه و گاهی اوقات درد در ناحیه سینه و احساس ضعف و خستگی داره
    میدونیم که دریچه آئورتش دولتیه
    خواهش میکنم نتیجه سیتی آنژیوشو تفسیر کنید

    Spiral aorta cta
    شریان براکیوسفالیک راست و cca سمت چپ با تنه مشترک از قوس آئورت جدا میشود که مطرح کننده bovine ardery میباشد
    شاخه LTHepatic به طور مستقیم از شریان سلیاک در محل دو شاخه شدن آن جدا میشود
    شریان lt.gasdsic از شریان همپاتیک سمت چپ منشا میگیرد
    شریان رئال دو طرف به صورت duplicated میباشد
    حداکثر دیامتر سینوس آئورت ۴۴ و حداکثر دیامتر سینوتوپولار junctreت ۳۷.۵ و حداکثر دیامتر آئورت صودی ۳۷ و حداکثر دیامتر قوس آئورت ۲۶ و حداکثر دیامتر نزولی ۲۵ میباشد
    ببخشید شاید توی تایپ اشتباه کرده باشم اما عددا درسته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عكس گزارش رو بفرستيد
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اکو
    3. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اینم جواب اکو
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پمپاژ قلب كمي كم شده
      دريچه دولتي دارند
    5. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون
      چارش چیه ؟
      راهی جز جراحی داره ؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اول بايد انژيو بشن و تكليف رگها مشخص شه
      براي دريچه فعلا اكو سالانه و مياز به جراحي نيست
    7. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      آنژیو مگر واسه تنگی رگ ها و رسوبشون نیست ؟
      آئورت برادرم میگن گشاد شده و خن برمیرده توی قلب و نمیتونه پمپاژ کنه
      و یه سوال دگ
      به نظرتون طب سنتی و اینکه باید گرمی مصرف کنن که رگها جمع شن و کوچیک شن چاره ساز هست ؟
    8. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در هر افت عملكردي رگ ها هم بايد بررسي بشه
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مدت حدود دو ماه است که دردی گاها شدید در سینه نزدیک کتف چپ احساس میکنم که البته به جاهای دیگر منتقل نمی‌شود ورزش میکنم و مشکل تنگی نفس ندارم ولی درد به قدری شدید است که تا دو سه روز کلافه میکنه به همین منظور دکتر مراجع کردم گفت احتمالا باید آنژیوگرافی و استند انجام بدی که به توصیه یک پزشک دیکه سی تی انجام دادم میخواستم خواهش کنم جواب آزمایش رو مطالعه، بفرمائید بنظر شما درد من میتونه از قلب باشه یا احتمالا گرفتگی مشاهده میشه که نیاز به بالون و استند باشه ؟
    بی نهایت ممنون میشم از راهنمای شما
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر ندا شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    باسلام.مادر ۷۷ساله من از لحظه ای که انژیوپلاستی (دوعدد استنت)کرد تاالان که حدودا ۲سال میگذرد درد دست چپ منتشر شونده به پشت قفسه سینه و گزگز بازو چپ دارد که با خوردن پلاویکس و قرص فشارخوب میشود.درحالیکه قبل از انژیوپلاستی بهیچ وجه درد نداشت.ایا این نشانده این نیست که انژیوپلاستی بدرستی انجام نشده یا به شیوه نادرستی استنت گذاری شده؟اسکن قلب پس از یکسال نیز ازدید پزشک بلااشکال بود و حالا پس از تحمل درد فراوان سیتی انژیو را تجویز کرده است.نمیدانم مشکل از پزشکشان است یا از جای دیگریست.ممنون از شما اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين درد هيچ ارتباطي به انژيوپلاستي نداره
      بهتره از نظر درگيري عصب دست به دكتر مغز و اعصاب مراجعه كنند
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دکتر يک هفته پيش در حالي که تو کلاس نشسته بودم يک دفعه احساس خالي شدن قلبم رو نمودم چند ثانيه بعدش سرگيجه و حالت منگي داشتم که به بيمارستان مراجعه کردم و نوار قلبي و آزمايش خون گرفتن چون پدرم در 55 سالگي عمل قلب باز شده و مادرم هم تا الان دو با آنژيو شده و رگهاش بالون خورده و عموم هم دو ماه پيش بر در سن حدوداً 60 سال دراثر سکته قبلي مرحوم شدن، پزشک برام اسکن قلب پيشنهاد کرد که بعد از اسکن قلب که گرفتکي خفيف دارم پزشک وقت آنژيو داده و مي گه که بعضي مواقع گرفتگي خفيف در آنژيو شديده و بايد حتماً آنژيو بشي جواب آنژيو رو مي فرستم فقط لطفي بفرمائيد و نظر خود را براي اينجانب ارسال فرمائيد ضمناً وقت آنژيو من همين دوشنبه است آقاي دکتر فقط من بعضي مواقع که اونهم به خاطر تپش قبلي که از اون روز برام ايجاد شده درد خيلي خفيفي و سنگيني تو قلبم احساس مي کنم ضمناً تپش قلب اذيتم مي کنه بعضي مواقع هم شب مياد سراغم و باعث مي شه نتونم بخوابم دکتر دارويي هم بهم نداده و گفته که بعد از آنژيو دارو مي دم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      سنتون چقدره
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      من ۴۲ سالمه
    3. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      من ۴۲ سالمه
    4. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      من ۴۲ سالمه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره انژيو سويد
    6. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دکتر جان ممنون از اینکه جواب دادین
      فقط من قبل از ارسال این پیغام ، یک پیغام دیگه با کد رهگیریl01pq660332 ارسال کرده بودم که فقط نتیجه اسکن پیوستش بود و در جواب اون فرموده بودین نیازی به آنژیو نیست و در پیوست پیغام دوم که کد رهگیری آن r12zb960333 هست علاو بر جواب اسکن ، جواب اکو ، نوار قلب و تست ورزش رو هم ارسال کردم که سنم رو سوال فرمودید و بعد از گفتن سنم فرمودین بهتره آنژیو بشید آیا دلیلش به خاطر نتیجه اکو،نوار قلب و تست ورزشه یا به خاطر سنمه . ضمنا پیش دو تا دکتر دیگه هم رفتم گفتن بهتره قبل از آنژیو سیتی آنژیو بشم نظر شما چیه دکتر؟آیا آنژیو برام بهتره یا سیتی آنژیو
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله سن مهمه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر صوفانی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام.۴۲سال سن دارم باسابقه بیماریهای چربی.دیابت.فشارخون ودرخردادماه۹۶دچارسکته مغزی حسی شدم.ازفروردین امسال ناراحتی سینه.نوسان ضربان قلب وفشارخون بالاهستم.بعدازمراجعه به دکتروانجام معاینه واکو ایشان تشخیص به بزرگ شدن قلب وتجویزآنژیوگرافی داشتندمنتهی انجام ندادم.خواستم بپرسم تشخیص حضرتعالی چیست.درصورت نیازازاهوازخدمت میرسم.بیمه تکمیلی داناوتامین اجتماعی دارم.باسپاس وامتنان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      مداركتون رو بفرستيد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وادب خدمت شما استاد گرامی . اقای دکتر میخواستم بدانم که ایا نتیجه این epsو cag مشکل دارد برای خانمی 46 ساله با سابقه طپش شدید. که پزشک دستور به انجام این عمل رو دادن؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در مطالعه الكتروفيزيولوژي تشخيص به اريتمي بوده كه سوزاند زشذه در انژيو هم ضايعاتي وحود دارد كه نياز به اقدامي ندارد
  • تصویر کاربر یزدانیان جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر مادرم سال 90به فاصله یک هفته دو تا استند گذاشتند الان دوباره دچار خستگی و درد قفسه سینه شده و در سیسی یو تحت نظر بوده در شهرستان آنژیو گرافی شدند عمل باز پیشنهاد شد با توجه به سن مادرم 74 سال .او را به تهران نزد یک دکتر بردیم که گفت آنژیو پلاستی انجام میدهند حال خواستم بپرسم با توجه به شرایط مادرم فاصله بین این دو چند روز باشد از شنبه تا پنجشنبه کافی است؟چون مادرم با هر فعالیتی خسته میشود میترسیم زیاد صبر کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله مشكلي نيست
  • تصویر کاربر معصومع شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام مادر من 44سالشونه 4روز پیش آنژیوگرافی انجام دادن یکی از رگ ها گرفتگی داشت و بالن و فنر گذاشتن 3روزه که در ران پاشون احساس سر شدن می‌کنند تورم و یا کبودی هم ندارن اصلا.میشه راهنمایی کنید خطر داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما بايد به پزشكشون مراجعه كنند و نبض ها معاينه شوند
      گاهي هم اسيب خفيف عصبي ايجاد ميشه كه قابل برگشته
      در هر حال بايد مراجعه كنند
  • تصویر کاربر لیلابشیری جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام حضورشما دکتر محترم مادرمن 66سال دارند مدتی است درددرقفسه سینه دارندهنگام فعالیت بیشترمیشه سرگیجه ودرددردستاشون دارندآنژیو مغزشدن دکترشون گفتن مشکلی نیست سیتی قلب دادند یه دکترمیگن باید آنژیو بشه و یه پزشک دیگه میگن نه لازم نیست حالا ازشما که حاذق تر هستید میخواستم با توجه به دیدن مدارک مادرم بفرماییدکه نیازبه آنژیو دارند یاخیر وبا دارو مشکلشون برطرف میشه یانه بسیارسپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره انژيو شوند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر