دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رحمت سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام.45سالمه.درد خفیف در سمت چپم داشتم .دکتر نوار قلب.اکو گرفت .مشکلی نبود گفت اسکن انجام بده در جواب اسکن گرفتگی یک رگ خفیف نوشته .الان میگه آنژیوگرافی انجام بده.نظر شما چیست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تصنیم گیری به فاکتور های خطر و شکل علایمتون داره

      بدون ویزیت بیمار نمیشه نظر داد

  • تصویر کاربر آلیس سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام،آقای دکتر همسرم چندروز نفس تنگی شدید داشتن،بااینکه تمامی ازمابشات فلب سالم بود امادکنر بنابراحتیاط سی تی آنژیو ایشون رو کردن،که خدادرو شکر سالم بودن و مشکل قلبی نداشتن،که بعد از اون ما فهمیدیم برای معده ومیکروب هلیکوباکتر بوده،که داروهاشونو مصرف کردن بهترن،،،حالاسوالم اینه که ایشون سیتی آنژیو کردن،براشون خدای نکرده ضرری نداره؟هیچ خطری تهدیدش نمیکنه؟اخه اشعه داره و کلا از هر نظر؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      در حدی نیست که خطر داشته باشه

  • تصویر کاربر کیهانه سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 5 سال پیش سیتی آنژیو شدم و گفتن یکی از رگهای قلبم گرفتگی داره و البته تو بافت عضلانی قلبم هست و بالن هم نمیشه زد گفتن باید استرس نداشته باشم و کار سنگین نکنم و متورال و دلتیازم بهم دادن ولی درد قفسه سینه رو همچنان دارم البته زمانی که استرس و ناراحتی بهم وارد میشه بدتر میشه خواستم بدونم لازم به پیگیری مجدد هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به روانپزشک مراجعه کنید

      و اگر درد ادامه داست با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 31 سال دارم و فشارم صبح تا ظهر14 روی 11 هست و بعدظهر تا غروب 16 روی 11.5 و الان قرص والستارتان80 هر 12 ساعت مصرف می کنم حدود 2 هفته ای میشه که دارو مصرف میکنم اما فشارم همونه پایین نمیاد به نظر شما باید چیکار کنم وشب ها قفسه سینه چپم مسوزه اگه میشه راهنماییم کنید احتیاجی به سی تی آنژیو هست انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز دارو را دوبرابر کنید و مراجعه کنید

  • تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 511 مشاهده پرسش
    با سلام من 49 سال سن دارم و حدود دو ماه هست که بیشتر در هنگام عصر ها سمت چپ بالا تنه در قسمت پشت شانه چپ و یه مقدار در بالای قفسه سینه سمت چپ حالت در و گرفتگی دارم البته ذکر این نکته واجب است که من نه اضافه وزن دارم و حدود 5 ماهی می شود ورزش هر روزی فیت نس را روزی 35 دقیقه در صبح انجام می دم و از سال 1388 هم سیگار نمی کشم ، ممنونم که نظرتان را بدانم . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد قلبی نیست

      ولی باید معاینه و بررسی شوید

  • تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    متخصص قلب برای مادرم سی تی انزیوگرافی نوشته است ، اما زودتر از خرداد وقت نتونستیم بگیریم. ایا جایی رو میشناسید که زودتر انجام بدهند و به انجا مراجعه کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      بینارستان پیامبران

  • تصویر کاربر روح یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب بنده 40ساله وسیگاری سابقه حملات پانیک دارم بعد از گرفتن نوار قلب توسط پزشک عمومی به متخصص قلب مراجعه کرده اکو نرمال تست ورزش مشکوک بگفته دکتر اسکن قلب دادم نرمال بعد یکسال دوباره اکو دادم نرمال تست ورزش بگفته دکتر مشکوک الان سیتی نوشتن ضمنا بنده با توجه به استرس واضطرابم بیماری سندروم روده تحریک پذیر دارم ایا درده قفسه سینه مندر از قلبه؟ با تشکر از شما پزشک مردمی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه و بهتره به روانمزشک مراجعه کنید.البته با سی تی تکلیف مشخص می شود

  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و عرض احترام خدمت دکتر ارجمند ،سال نو مبارک ،قبلا سوالی با مظنون زیر پرسیدم ، فرمودید که باید آنژیوگرافی دیده و بررسی شود، بدلیل اینکه امکان آمدن به تهران را ندارم آنژیو رو فرستادم،،، مظمون سوال پرسیده شده:(پدرم 74ساله، و دارای فشار خون هستند، پس از آنژیوگرافی مشخص شد که یکی از رگ های قلب شون گرفتگی دارد، یک بار سال90و بار دیگر سال94 آنژیوگرافی شدن، ولی رگ باز نشد، دکترشون میگن:
    «این رگ گرفته نازک و ظریف هست»)، برای حل این مشکل چه راهکار و وشی ارائه می فرمائید، از پاسخ دهی شما بسیار سپاسگزارم و تشکر می کنم. تست آنژیو گرافی ارس هر دو تست آنژیوگرافی ارسال می شود با عرض معذرت فایل آنژیوگرافی به همراه نرم افزارش ارسال شده ،لطفا در کامپیوتر باز شود . با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      فایلی ارسال نشده است

  • تصویر کاربر Ali شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما، همسر بنده خانمی46 ساله که مدتی است دچار تنگی نفس واحساس فشار درناحیه قفسه سینه وتپش قلب میشه وسرفه میکنه وبعضی وقتها درخواب ودربعضی مواقع هنگامی که استرس داره، نوار وتست ورزش واکو نرمال بوده متخصص قلب گفت پانیک است ولی سیتی آنژیو داد که همش نرمال ولی در D1 تنگی گزارش شده لطفا راهنمایی فرمایید آیا آنژیو کنم یانه، ضمنا دکتر سیتی آنژیو گفت رگهای خانمم مادرزادی نازک است.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر لازم نیست

      اسپرین مصرف کنند و به روانپزشک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر نیکا یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر خواهش میکنم زود جواب سوالمو بدید مادرم ۲ سال مشکل داشتن در ناحیه قلب احساس سنگینی میکردن و گاهی گرفتگی پشت شونه وو نوار قلب و اکو دادن همون ۲ سال پیش خوب بود و دارو استفاده میکردن بعد ۲ سال باز یکم درد قفسه سینه و سنگینی قلب تپش و گرفتگی دست چپ دارن بعد فشار خون بالا اکثرا ارثیه اونم رفتن باز دکتر که نوار قلب خوب بود اکو خوب بود تست ورزش دادن گفتن یکم نوسان نشون داده حالا دکترش براش سیتی انژو نوشته بنظرتون بهتر نیست مستقیم انژو بشن چون مادرم خیلی استرسی و اضطرابش زیاده میترسم که استرس بگیره بعد کارش دوبارع به انژو بکشه چرا دکترش،مستقیم نگفت انژو
    بعد داروهایی جدیدا داده میگه ۵۰ درصد بهتر شده حالم
    همین بیمارستان نوبت گرفتیم واسه سیتیش ۱۸ همین ماه من بچه کوچیک دارم اقای دکتر میگن ۲۴ ساعت باید دور باشه از بچه کوچیک درسته؟ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بهتره سی تی بشن

      بله

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر