دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (26 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mehdi سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام جواب سیتی انژو رو بلافاصله بعد از عکسبرداری تحویل میدن یا چند روز طول می کشه ک بخان جواب بدن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      چند روز طول میکشه

  • تصویر کاربر لاریمی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    برای مادرم سال گذشته ۳ استنت عراق کرونر گذاشته شده، دوهفته بعد از این عمل، دچار بی حالی و ضعف شدید اندام‌ها شد و حدود یک هفته پیش ( یعنی بعد از یک سال استنت گذاری) دچار fint شده که حدود ۱۰ دقیقه ایی کاملا از حال رفت، که با علائمی نظیر تاری دید و مجدد بی حالی شروع شد ، حالا سوال این جاست که مجدد آنژیوگرافی انجام شه یا ct ؟ از نظر Brin ct مشکلی نبود.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      بیمار و مدارک باید دیوه شود تا بشه نطر داد

  • تصویر کاربر آرش چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اگه ممكنه تست سيتي آنژيو منو تفسير كنيد ميخام بدونم ميشه با دارو درمان بشن ياحتما بايد آنژيو بشن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میشه فعلا درمان دارویی کرد البته اگر علایم جدی ندارید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    شما در پاسخ به پرسش قبلی بنده فرموده اید: درد قفسه سینه
    و پاسخ بنده: چنانچه خیلی سریع راه بروم، یا در سریالایی های تند و اخیرا یکی دو بار هنگام بروز هیجان ناگهانی شدید یا با عرض پوزش اخیرا و یکی دو بار کمی قبل از نزدیکی با همسر (البته شکم پر بوده است). اگر با شکم پر شروع به پیاده روی کنم، این حالت زودتر رخ می دهد و معمولا هم بعد از توقف و بهتر شدن بادگلو می کنم و همه این علایم نه همیشه بلکه غالبا روی می دهند و حدود دو سه ماهی است. البته حدود دو ماه پیش که لاهیجان مسافرت بودیم دور دریاجه را با سرعت نسبتا بالایی طی کردم اما هیچ مشکلی روی نداد یا مثلا پریروز حدود یک و نیم کیلومتر و به مدت سی و پنج دقیقه بدون توقف، تو خونه قدم زنی تند کردم هیج دردی احساس نکردم. البته در صورت بروز، شبیه فشار روی قفسه سینه همراه با احساس گرفتگی خفیف در دست چپ از آرنج تا مشت است و با اصرار به ادامه حرکت تبدیل به درد خفیف در قفسه سینه و درد خفیف در همان محل دست چپ مواجه می شوم و اگر یک و نیم تا سه دقیقه بایستم و استراحت کنم، دوباره وضعم عادی می شود و می توانم مسافت طولانی تری را نسبت به قبل از بروز علایم طی کنم. آزمایش خون بنده نیز امروز نشان می داد که به شکر خدا تمام فاکتورها نرمال است. البته کلسیوم و LDL هر دو نزدیک به سقف مجاز نرمال فاصله داشتند. LDL = 129 (از 130) و کلسیوم بنده 209 (نرمال 200> و BORDERLINE HIGH= 200-239 )
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درگیری  و تنگی عروق قلبی دارید

      باید فورا مراجعه کنید تا کاملا بررسی شوید

    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      با تشکر فراوان
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمن تشکر از جنابعالی، با توجه به اینکه بنده حدود 4 سال پیش و بعلت مشکلات در محل کار و روحیه بسیار حساسی که دارم ، احساس گرفتگی در شانه چپ (نه درد، یعنی هر موقع که دست چپ را می خواستم بالا ببرم، انگار ضرب دیده و به سختی این کار را انجام می دادم و در حالت عادی اصلا دردی و احساس گرفتگی نداشتم. مثلا نمی توانستم با دست چپ بارفیکس بزنم ) داشتم که خودبخود و بعد از شش ماه کاملا خوب شد و پزشکی به بنده منشا آن را عصبی عنوان کرد، و با توجه به اینکه حدود شش ماه بیکار شده ام و طبعا نگران و مضطرب هستم، آیا این علایم می تواند ناشی از بیماری Panic Attack باشد که ریشه عصبی دارد؟ چون بنده علائم و نشانه های تصلب شرایین را ندارم. بنده در حال استراحت هیچ گونه درد یا سوزشی در قلب ندارم و حتی اگر یک ساعت هم در خانه تند قدم بزنم هیچ مشکلی ندارم، تاکنون نیز حتی احساس نیاز به استفاده از قرص زیر زبانی نداشته ام و دیابت هم ندارم و مصرف قند و شیرینی هم پایین است مثلا بنده صبح ها با چای قند و شکر مصرف نمی کنم. فقط همان طور که عرض کردم ، غالبا در زمان پیاده روی تند یا سربالایی ها احساس فشار روی قفسه سینه و دست چپ دارم که حدود دو سه روزی هم هست که مشکل دست چپ هم برطرف شده است. لطفا راهنمایی فرمایید. ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه

      ولی حتما باید بررسی شوید

    5. تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      بسیار ممنون از راهنمایی های جنابعالی. آدرس مطب شما را دارم. لطفا ساعات ویزیت جنابعالی و ترجیحا در روز پنجشنبه ها را بفرمایید. ممنون
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      با منشی صحبت کتید

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سانا جمعه ۱۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير ،پدرم يكماه پيش آنژيو كردن وسه تا قرص پلاويكس،اسپرين و ريباروكسابانو ميخوردن الان اسپرين به گفته پزشكشون قطع كرديم خداروشكراز ناحيه قلب مشكلي ندارن
    منتهامشكل اينجاست تومور مثانه دارند و الان به خونريزي افتاده و فعلا هم حق جراحي نداره برا كاهش خونريزيش چطور ميتونيم اين داروهاي رقيق كننده رو قطع كنيم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر انکانش هست ریواروکسابان رو قطع و یا دوزش رو کم کنید

      حتنا باید با نظر پزشک باشه

      باید با مدارک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر یدالهشجاعی پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    مدت یکسال هست که قرص پلاویکس مصرف میکنم بخاطر گذاشتن استنت آیا باز هم باید قرص پلاویکس را مصرف کنم؟قرص آسپرین هم مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پلاویکس یک تا دو سال بسته به تعداد استنت و نوع گرفتگی مصرف می شود

  • تصویر کاربر سعدي یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام .مردی ۴۶ساله هستم که در بهمن ۹۸ دربیمارستان مهر اهوازعمل بای پس رگ انجام دادم قبل از عمل هنگام دویدن درجناغ درست وسط جناغ احساس درد همراه با سوزش داشتم .دوماه بعداز عمل الان درهنگام پیاده روی ۲۰دقیقه ای احساس می کنم .رفتم پزشک تست ورزش دادم گفت مثبت هست وباید آنژیو شوید .احتمالا گرفتگی دارید بنده تازه عمل کردم این احتمال دارد چنین اتفاقی رخ دهد...آیا قلبم تحمل عمل آنژیو دارد ریسکش چقدر است خیلی نگرانم لطفا راهنمایی بفرمایید..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله ممکنه

      ریسک بستگی به محل و شدت تنگی داره

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام
    با عرض ادب بنده حدودا ده ماه پیش انژیو کردم که گرفتگی رگ قلبم زیر پنجاه درصد بود
    و در حالا حاضر هیچ داروی قلبی جز اسپرین و قرص چربی استفاده دیگری ندارم
    ایا میتونم بعداز این مدت از قرصهای تحریک کننده استفاده کنم خطری ندارد
    ممنون سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

  • تصویر کاربر نیلوفر چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .جواب سی آنژیو خودم رو براتون فرستادم لطفا بررسی بفرمایید و در صورت امکان مشکل قلب من رو بگید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فایلتون ارسال نشده

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    خسته نباشین
    من 20 سالمه
    و تو نتیجه آزمایشم آیتم R.B.C که تو آزمایشم نوشته به طور نرمال باید بین 4.5 تا 5.6 باشه، 5.87 هستش
    علاوه بر اون آیتم M.C.V هم 77.5 و آیتم M.C.H هم 25.6 هستش
    فقط این سه تا آیتم رو مشکل دارم تو آزمایشم
    بنظرتون مشکل از کجاست؟
    خیلی نگرانم
    یه جا خوندم ممکنه پلی سیتمی ورا باشه
    ممنون میشم جواب بدین دکتر ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلی نیست

      ولی بهتره با متخصص داخلی هم مشورت کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر