دکتر محمد حسین نجفی

عضله ی قلب برای  اینکه بتواند خون را در بدن پمپاژ کند، به یک منبع دائمی خون غنی از اکسیژن نیاز دارد. عروق کرونری که درست پس از خروج آئورت از قلب منشعب می شوند، این نوع خون را منتقل می کنند. بیماری عروق کرونر که یک یا چند مورد از این شریان ها را تنگ می کند، می تواند جریان خون را مسدود کرده و باعث درد قفسه ی سینه (آنژین صدری) یا سندروم حاد کرونری بشود.در سندروم حاد کرونری، انسداد ناگهانی در یک شریان کرونر تا حد زیادی باعث کاهش یا قطع جریان خون به ناحیه ای از عضله ی قلب (میوکاردیوم) می شود. اکثر بییمارانی که با مشکل گرفتگی رگ قلب به دکتر مراجعه میکنند، میپرسند که آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف میشود؟برای پاسخ این سوال در ادامه ی  مقاله با ما همراه باشید.

درمان گرفتگی عروق با مصرف دارو

دلایل مختلفی وجود دارد که پزشکان برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر دارو تجویز می کنند، این موارد عبارتند از:

رفع انسداد عروق با دارو

آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف میشود؟زمانیکه فرد دچار بیماری گرفتگی رگ قلب میشود و رگ های قلب بیمار مسدود میشوند، پزشک برای  بیمار داروهایی تجویز میکند. که این دارو ها شروع کننده ی روند درمان  هستند. و ممکن است، این دارو ها تا حدود زیادی در روند سلامت بیمار تاثیرگذار باشند. داروهایی که معمولا برای بیماران تجویز میشوند عبارتند از:

نیترات ها

نیتروگلیسیرین  به این دلیل برای بیشتر افراد تجویز می شود که درد را با کاهش فشار خون تسکین می دهد و احتمالاً از طریق گشاد کردن شریان ها، بار کاری قلب را کاهش می دهد. معمولاً ابتدا به صورت زیر زبانی و سپس داخل وریدی مصرف خواهد شد.

رفع انسداد عروق با دارو

مورفین

اکثر افرادی که دچار حمله ی قلبی شده اند، ناراحتی و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. مورفین اثر آرام بخش دارد و حجم کار قلب را کاهش می دهد و برای زمانی که نیتروگلیسیرین قابل استفاده نباشد یا مؤثر واقع نشود، تجویز می شود. با وجود این، داده های اخیر نشان می دهد که این دارو ممکن است با داروهای ضد پلاکت تداخل داشته باشد و اثربخشی آن ها را کاهش دهد و همچنین ممکن است خطر مرگ را نیز اندکی افزایش دهد.

مسدود کننده های بتا

کاهش حجم کار قلب به محدود کردن آسیب بافت نیز کمک می کند، به همین دلیل معمولاً یک داروی بتا بلاکر برای کند کردن ضربان قلب تجویز می شود. با آهسته شدن ضربان، قلب قادر خواهد بود کار سخت کمتری انجام داده و بدین گونه ناحیه و مساحت بافت آسیب دیده را کاهش دهد.

مسدود کننده های کانال کلسیم

مسدود کننده های کانال کلسیم، از تنگ شدن (انقباض) عروق خونی جلوگیری می کنند و می توانند با اسپاسم عروق کرونر مقابله نمایند. تمامی مسدود کننده های کانال کلسیم، فشار خون را کاهش می دهند. برخی از این داروها مانند وراپامیل و دیلتیازم ممکن است ضربان قلب را نیز آهسته کنند. اثر این داروها می تواند برای بسیاری از افراد – به خصوص کسانی که نمی توانند از بتا بلاکرها استفاده کنند یا نیترات ها به اندازه ی کافی مشکل آن ها را تسکین نمی دهند – مفید باشد.

رانولازین

داروی رانولازین برای درمان آنژین در افرادی استفاده می شود که علی رغم مصرف سایر درمان های ضد آنژین، همچنان علائم آن را تجربه می کنند.

استاتین ها برای بازشدن عروق

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین II

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین II (ARB ها) از بزرگ شدن قلب بکاهند و شانس زنده ماندن بسیاری از بیماران را افزایش دهند. بنابراین این داروها معمولاً در روزهای اول پس از حمله ی قلبی تجویز می شوند و بایستی به طور نامحدود مصرف شوند.

استاتین ها

مدت ‌هاست که استاتین ‌ها برای کمک به پیشگیری از بیماری عروق کرونر مورد استفاده قرار می ‌گرفتند، اما پزشکان اخیراً دریافته ‌اند که آن ها برای افراد مبتلا به سندرم حاد کرونری نیز از فواید کوتاه ‌مدتی برخوردار هستند. پزشکان استاتین را برای افرادی تجویز می کنند که آن را از قبل مصرف نمی کرده اند.

داروهای ضد پلاکت

افرادی که فکر می کنند ممکن است دچار حمله ی قلبی شده باشند باید بلافاصله پس از تماس با آمبولانس یک قرص آسپیرین بجوند. حتی اگر قرص در خانه نداشته باشند و یا کارکنان اورژانس نیز به آن ها دارو ندهند، بلافاصله در بیمارستان به این اشخاص آسپیرین داده می شود. این روش درمانی با کاهش اندازه ی لخته در عروق کرونر (در صورت وجود)، شانس زنده ماندن را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به بیماران انواع دیگر داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین یا تیکاگرلور خوراکی یا مهارکننده‌ های گلیکوپروتئین IIb/IIIa داده شود. که از طریق داخل وریدی (به صورت IV) تزریق  می شوند.

 داروهای حل کننده ی لخته ی خون

داروهای رقیق کننده ی لخته (داروهای ترومبولیتیک) به صورت وریدی تزریق می شوند. تا در صورت عدم انجام مداخلات عروق کرونر از راه پوست در عرض ۹۰ دقیقه پس از رسیدن فرد به بیمارستان، شریان ها باز شوند.

داروهای ضد انعقاد

همچنین به اکثر افراد یک داروی ضد انعقاد مانند هپارین داده می شود، تا به پیشگیری از تشکیل لخته  ی خون بیشتر کمک کند.

اغلب اوقات، اکسیژن از طریق کانولای بینی یا ماسک صورت تأمین می شود. تأمین اکسیژنِ بیشتر به قلب، می تواند به حداقل رساندن آسیب بافت قلب کمک کند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

3.4/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر m یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    بــا ســلــامــ.منــحــدود 10 مــاه پــیــش در بــیــمــارســتــان رســول اڪــرم آنــژیــوگــرافــے شــدمــ.چــهلــو هفــت ســال دارمــ.ڪهدڪــتــر حــڪــمــت فــرمــودنــد:دو تــا از رگــهاے ڪــرونــر مــن یــڪــے شــصــت درصــد و یــڪــے چــهل درصــد گــرفــتــگــے دارنــد ڪــه یــڪــے از آنــها در ادامــه گــشــادے دارد.بــعداز آنــژیــو دڪــتــر بــه مــن داروے تــخــصــصــے نــدادنــد.فــقط ــقــرص آســپــریــن و چــربــے خــون مــصــرف مــیــڪــنــمــ.ازآن زمــان تــا حــالــا چــنــد بــار مــجــبــور شــدم بــدلــیــل درد قــلــب و مــشــڪــلــاتــے ڪــه اڪــثــرا در شــب داشــتــم و بــدنــم ســرد مــیــشــود و تــپــش قــلــب مــیــگــیــرم بــه اورژانــس مــراجــعــه ڪــنــم و شــب تــحــت مــراقــبــت بــاشــم.نــهایــتــا دڪــتــرم اعــتــقــاد بــه مــعــالــجــه ے دیــگــرے نــدارد.جــدیــدا شــب ها دچــار تــنــگ نــفــس شــده و درد قــفــســه ے ســیــنــه ام همــچــنــان ادامــه دارد.ےڪــســال اســت ڪــه ســیــگــار را هم تــرڪ ڪــرده امــ.نــتــیــجه ے آنــژیــوگــرافــے را هم بــراے شــمــا عــڪــس گــرفــتــه و مــیــفــرســتــمــ.منــ نــگــرانــے و اســتــرس زیــادے هم دارم لــطــفــا ڪــمــڪــم ڪــنــیــد...بــعداز همــه ایــنــها دم شــمــا گــرم و گــلــے بــه جــمــالــتــان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام بنده بعد از آزمایش خون متوجه شدم تری گلیسرید 1120 دارم در صورتیکه تا حدودی فعالیت دارم و البته شایان ذکر است قبلا دارای کبد چرب بوده اما درآزمایش جدید علایم بسیار خوب بود لطفا در مورد اقدامات لازم راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر