دکتر محمد حسین نجفی

پرولاپس دریچه میترال یکی از بیماری های خوش خیم دریچه میترال قلب می‌باشد، تپش قلب به نسبت شایع است و افرادی که این مسئله را دارند، باکمی فعالیت بدنی دچار درد و تپش قلب می‌شوند.

مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین، کوکایین، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌، دکونژستان‌ها، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها، قهوه‌ زیاد، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

علائم بیماری دریچه میترال

در بسیاری از افراد مبتلا به سندرم نارسایی دریچه میترال، هیچ علامت مشخصی وجود نداشته و بیماری معمولا پیشرفتی ندارد. با این حال، دیگر مبتلایان ممکن است علائمی همچون خستگی، مشکل تنفسی همراه با فعالیت، تپش قلب و ضربان قلبی غیر طبیعی (آریتمی) را تجربه کنند.

احساس سبکی در سر، غش کردن، افت غیر طبیعی فشار خون در هنگام ایستادن، سردرد و درد قفسه سینه از دیگر علائم این مشکل هستند. در موارد نادر، سندرم نارسایی دریچه میترال می تواند به نارسایی قلبی، اختلال در پمپاژ موثر قلب، اختلال در گردش خون، تشکیل لخته های خونی، حمله های ایسکمیک گذرا، سکته مغزی و دیگر عوارض مرگ بار منتهی شود.

سندرم نارسایی دریچه میترال

 حمله های ایسکمیک گذرا با تاثیر بر جریان خون رونده به مغز، سبب اختلال موقت در عملکرد آن می شوند. سکته مغزی به مرگ بخشی از بافت مغز در اثر عدم دریافت خون و اکسیژن کافی گفته می شود. گاهی اوقات عامل اختلال در جریان خون رونده به مغز، تشکیل یک لخته خونی در این مسیر است که با نام آمبولی شناخته می شود.

افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال از نظر ابتلا به عفونت های باکتریایی قلب و دریچه های آن، در معرض خطر بالایی قرار دارند. علائم بیماری دریچه میترال مختلف بوده اما در دو دسته نارسایی میترال و تنگی میترال (استنوزیس) جای می گیرند. در پایین این مطلب، به علائم هر کدام از این دسته ها پرداخته شده است.

علائم اولیه نارسایی دریچه میترال شامل موارد زیر هستند:

  • تنگی نفس
  • خستگی و عدم تحمل فعالیت
  • ضربان قلب سریع و تپنده (تپش قلب)
  • درد قفسه سینه
  • افتادگی دریچه میترال

علائم افتادگی دریچه میترال می تواند خفیف بوده یا به تدریج بروز دهد. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

در برخی افراد، علامت اولیه و حتی تنها علامت تنگی میترال، تنگی نفس است. در این وضعیت همگام با پیشرفت بیماری، قلب به دلیل تلاش برای عبور خون از یک دریچه باریک و تنگ دچار ضعف می شود. علائم تنگی دریچه میترال می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تنگی نفس
  • سرفه ناشی از تجمع مایعات در ریه ها
  • تپش قلب
  • گیجی یا احساس سبکی در سر
  • تورم پا و کف آن
  • تشکیل لخته های خونی
  • درد قفسه سینه

مشاهده علائم زیر همراه با پرولاپس دریچه میترال زنگ خطر است.

تشخیص بیماری زمینه‌ای عمدتا بر اساس سایر علائم و یافته‌های همراه داده می‌شود. تپش قلب همراه با علائمی مانند:

  • سرگیجه
  • سیاهی رفتن چشم‌ها 
  • تنگی نفس 
  • سرفه‌ ناخودآگاه‌ 
  • درد قفسه سینه
  • غش‌ کردن‌ 
  • احساس‌ وقوع مرگ‌ 

در زمینه بیماری های قلبی نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

آیا افتادگی دریچه میترال خطرناک است؟

تشخیص علت پرولاپس دریچه میترال

کسی که دچار تپش قلب می‌شود باید در هر حال به پزشک مراجعه نماید. پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند علت تپش قلب را مشخص کند. گاه نیز انجام آزمایشهایی برای تشخیص برخی بیماریهای زمینه‌ای لازم است. در نهایت اگر علت پرولاپس دریچه میترال مشخص نشود، دستگاهی به نام هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک به فرد متصل می‌شود تا در طول ۲۴ ساعت نوار قلب مداوم از بیمار گرفته شود. 

در طی این مدت اگر فرد دچار تپش قلب گردد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شده و نوع آریتمی قلب فرد مشخص می شود. علاوه بر هولتر مانیتورینگ، می‌توان از تست ورزش جهت القائ برخی آریتمی های خطرناک استفاده کرد تا پزشک و بیمار اطمینان حاصل کنند که فعالیت شدید ، عامل بوجود آورنده آریتمی خطرناک نیست.

درمان پرولاپس دریچه میترال در بیماری های قلبی

اصول درمان پرولاپس دریچه میترال بر حذف عامل بوجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) و درمان آریتمی خاص تشخیص داده شده، استوار است. در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرس ها و هیجانات و انجام ندادن فعالیت های ورزشی نامتناسب، تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

به منظور خاتمه دادن برخی آریتمی باز چرخشی، گاهی مانورهای واگی متعدد توسط پزشک یا توسط فرد آموزش دیده انجام می‌شود که با تحریک عصب واگ باعث برگشت تپش قلب در بعضی از آریتمی‌ها ‌شوند مثل:

  • ماساژ ناحیه‌ کاروتید گردن‌ (البته‌ منوط‌ به‌ اجازه پزشک و این‌ که‌ روش‌ انجام‌ بدون‌ خطر این‌ تکنیک‌ را فرا گرفته‌ باشید.)
  • نگاه‌ داشتن‌ نفس‌ به‌طور کوتاه‌ مدت‌
  • سرفه پی‌در‌پی
  • نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ قدری‌ که‌ باعث‌ درد شود.
  • زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت ‌، فرو بردن‌ سر در آب‌ سرد به‌ مدت‌ کوتاه‌ ، یا دوش‌ سرد بطوری‌ که‌ آب‌ سرد روی‌ سر بریزد.

مانور والسالوا: 

در بینی‌ و دهان‌ خود را بگیرید و سعی‌ کنید در همین حال به‌ هوا را از بینی‌ خارج‌ کنید بطوری‌ که‌ احساس‌ کنید پرده‌های‌ گوش‌ به‌ سمت‌ بیرون‌ حرکت‌ می‌کنند.

تشخیص علت پرولاپس دریچه میترال

درمان دارویی پرولاپس دریچه میترال

در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ و درمان پرولاپس دریچه میترال تجویز شوند. در مواردی که تپش قلب در اثر آریتمی های قلبی ایجاد شده باشد، داروهایی مانند دیگوکسین، کینیدین‌، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم، پروکاینامید، و داروهای ضد‌ بتا آدرنرژیک‌ تجویز می‌شوند. 

در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، حمله‌ قلبی ، یا ایست‌ قلبی، که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند، رخ‌ دهند.

گاهی نیز لازم می‌شود که برای تنظیم ضربان قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین)، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جاسازی شود تا در مواقع ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. ندرتاً استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می‌شود.

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر saeed چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام،من چند روز بود که قرص B2مصرف میکردم،تا بخاطر آزمایشات طب و کار نوار قلب دادم که دکتر بهم گفت ضربان قلب نامنظم هست،وپیش متخصص رفتم و اکو قلب دادم که دکتر تشخیصش این بود پرولاپس خفیف میترال دارم و قرص پروپرانولول۱۰ تجویز کرد،الان فکر میکنم بعد از مصرف قرص ضربان قلب بیشتر شده و اضطراب هم دارم،حالا میخوام بدونم احتمال داره که قرص B2 این مشکلات رو برا من درست کرده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام پرانول ضربان رو كاهش ميده نه افزايش ولي اگر كمك نكرده ميتونين قطع كنيد
  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام با علائم تنگی نفس و خستگی آکوی ۳ّعدی انجام دادیم جناب دکتر همسرم مبتلا به بیماری لوپوس است من نگرانم
    1. تصویر کاربر محمدی شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام محمدی هستم ظاهرا فایل را دفعه پیش نتوانستم ارسال کنم
    2. تصویر کاربر محمدی شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام اکوی که گرفتیم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      این اکو سالم است و مشکل خاصی که نیاز به درمان خاصی داشته باشد ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر با توجه به اکو که برا شما فرستاده ام MVP mild mr خفیف دارم و دکتر گفت اصلا مشکل نیست و جواب تست ورزش هم خوب بود دو سوال دارم ۱ اینکه من باید به صورت دوره ای به دکتر مراجعه کنم؟؟؟و۲ اینکه پروپلاس و نارسایی خفیف پیشرفت داره و آیا امکان داره با ورزش منظم و زندگی سالم حتی تا ۸۰ سالگی همینطور خفیف باشه و آیا در آینده باید عمل جراحی انجام داد ممنون میشم از جواب کامل شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه خطر پیشرفت ندارد و از این بابت نگران نباشید و نیازی به عمل هم پیدا نمی کند هر دو تا سه سال یک بار ویزیت شوید
  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر من اضطراب و نگرانی شدید دارم و هیچ علائمی هم ندارم دکتر هم رفتم اکو و تست ورزش دادم و دکتر هم خیلی رازی بود و گفت شما سالمی ولی اما پرولاپس خفیف گزارش شده میخواستم بدونم این در سنین بالا تر پیشرفت میکنه و من بیمار قلبی میشوم و مجبور به عمل میشوم نگرانی من خیلی شدید میباشد و پیش چند متخصص هم رفتم به من گفتن مشکلی نیست با تشکر از جواب شما امیرحسین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اجتمال پیشرفتش خیلی بعید است و اصلا نگران نباشید این مشکل را خیلی ها دارند
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من بیمار دیالیزی هستم میخوام پیوند کلیه انجام بدم دوسال دیالیز میشم
    اکو کردم نارسایی خفیف دریچه میترال وتریکاسپید دارم
    میترالmild mr
    تریکاسپیدmild tr
    ائورت trivial
    Ef55
    نوار قلب نرمال بود
    دیگه همه چیزم خوب بود
    میتونم پیوند کلیه انجام بدم
    خیلی نگرانم توروخدا خواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر نارسایی خفیف بوده مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر Mat یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من پارسال اکو دادم نتیجه اش:
    There is moderate mitral valve prolapse
    There is trace mitral regurgitation
    بهم هولتر ۲۴ ساعته هم وصل کردن که آریتمی ها رو اندازه بگیرن بعد گفتن پرو پرانول ۱۰ دو بار در روز بخور یه مدت خوردم از اسفند تا اردیبهشت خوب بود اضطرابم کم شد بعد دیدم نبضم خیلی اومد پایین کم کم قطعش کردم ولی دوباره استرس و آریتمی گرفتم تو اینترنت هم سرچ میکنم ترسم بیشتر میشه آیا بیماری من خطرناکه و پیشرفت میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر خطری ندارد نگران نباشید همان پرانول را بخورید
  • تصویر کاربر الناز جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،وقت بخیر ،دختر ۳۵ ساله هستم ،و ۴ سال هست که دچار آسم شده ام ،بیشتر اوقات صبح ها تپش قلب دارم ،حدود یک ساعت تپش بیشتری دارم که باید پروپانول ۲۰ بخورم تا آروم بشم ،و حس لرزش قلب رو از چندین سال قبل داشتم ،گاهی بر میگرده ،این تپش همیشگی است و می مونه؟ البته شرایط پر استرسی هم دارم و البته پدر و مادرم هردو بیماری قلبی دارن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نه بشتر منشا اضطرابی دارد یک اکو و نوارقلب و ازمایش تیرویید و کم خونی هم بدهید
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر.
    پسر 21 ساله، که دچار پرولاپس خفیف میترال (مادرزادی) هستم.
    هنگام ورزش کردن (با فشار متوسط تا شدید) اکثر اوقات علائمی ندارم اما گاهی اوقات هنگام ورزش دچار سرگیجه و تپش قلب میشم.
    (معمولا در وعدهای تمرینی حرکات شنا، درازنشست، کراس فیت و تناسب اندام رو به صورت تناوبی انجام میدم.)
    خواستم حدود مشخصی از ورزش که مجاز به انجام هستم رو بدونم؟ آیا برای افزایش ضربان قلب تا عدد خاصی مجاز هستم یا بدون نگرانی به ورزشم ادامه بدم؟
    آیا ممکنه با ورزش این شل بودن میترال پیشرفت بکنه و به افتادگی منجر بشه و نارسایی بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مثل افراد عادی ورزش کنید، ورزش هوازی برای شما صدمه ندارد
  • تصویر کاربر ارسلان دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    با سلام
    من خاهرم حدود یکسال هست ک تشخیص داده شده ک دریچه میترال قلبش تنگه
    میخاستم مراقبت های دقیق رو بپرسم
    دقیقا چ چیزهایی مضره برای ایشون
    و اصرار داره ک ورزش والیبال رو شروع کنه
    وضعش هم وخیمه و دکتر هم گفته ک تا یکسال تا دوسال آینده حتما باید پیوند قلب بزنه و چون الان سنش پایین هست(16ساله) گفته ک خطرناکه
    میخاستم دقیق بدونم چیکار باید بکنیم ک وضعش وخیم تر نشه
    باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید دارو مصرف کنند

      از کارهایی که ضربان رو بالا میبره مثل ورزش حرفه ای اجتناب کنند.مایعات زیاد مصرف نکنند

      در کل بیمار باید دیده شود

  • تصویر کاربر رحیمی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر همسرم یه دوسه ماهی هست که درد خفیف قفسه سینه سمت چپ داره که چرخشیه گاهی به زیر بغل وگاهی وسط سینه هم است وقتی که درد میگیره احساس تنگی نفس هم داره یه چند دفعه هم تپش قلب شدید باتنگی نفس گرفتن طوری که احساس لرز میکرد بدنش بعد از چند دقیقه کم کم خوب شدن دکتر هم رفته نوار قلب با اکو گرفته گفتن مشکلی نیست فقط وقتی دکتر گوشیشو گذاشت رو قلبش گفت یه مقدار خون پس زده میشه دوتا قرص منوپرولول۴۷٫۵با آلپرازولام دادن که مصرف کنه الان اون قرصا تموم شده ولی هنوز درد قفسه سینه قطع نشده میخواستم بدونم دلیل این درد چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره ابتدا تست ورزش انجام دهید تا مشخص شود که درد قلبی هست یا خیر

      و اگر همزمان مشکل اضطراب یا گوارشی دارند درمان کنند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر