دکتر محمد حسین نجفی

بیشتر بیماران آنژیوپلاستی برای یک شب در بیمارستان می مانند (معمولا در بخش مراقبت های ویژه قلب و یا بخش ویژه برای بیمارانی که تحت کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوپلاستی قرار گرفته اند) و بعد از آن مرخص می شوند. مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب ( آنژیوپلاستی ) چیست؟

معمولا به منظور مراقبت بعد از فنر زدن قلب ، بیماران باید با یک نفر جهت همراهی از بیمارستان تا منزل هماهنگ کنند. بعد از انجام فرآیند، غلاف یا غلاف ها کنار گذاشته می شوند و فشار در محل عمل برای ۱۵-۵ دقیقه اعمال می شود تا حفراتی که در شریان ها به دلیل الحاق غلاف ها ایجاد شدند، بسته شوند.

پوششی از گاز در محل قرار میگیرد و بیمار ۶-۴ ساعت به پشت می خوابد تا انعقاد طبیعی خون، حفرات شریان ها را ببندد.

متناوبا حفراتی که در شریان فمورال ایجاد شده اند، می توانند بلافاصله بعد از کاتتریزاسیون به وسیله ی بخیه بسته شوند یا توسط کلاژن پر شوند. اگر هر کدام از این مسیرها استفاده بشوند بیمار می تواند در عرض یک ساعت پس از آنژیوپلاستی بنشیند و  چند ساعت بعد شروع به راه رفتن کند.

بعد از آنژیوپلاستی

در طول این مدت بیماران از نظر بازگشت درد قفسه سینه تحت نظر هستند. چرا که درد قفسه سینه بعد از آنژیوپلاستی گاهی می تواند نشانگر انسداد مجدد شریان تحت جراحی قرار گرفته، باشد.

قبل از ترک بیمارستان، بیماران اطلاعاتی در مورد درمان طولانی مدت که ممکن است به پیشگیری از بیماری های عروق کرونری در آینده کمک کنند و همچنین آموزش هایی راجع به اینکه آن ها چه موقع و به چه وسعت می توانند بعد از آنژیوپلاستی فعالیت طبیعی خود را از سر گیرند، دریافت می کنند.

باید از بلند کردن بار سنگین و فعالیت های شدید برای چند روز بعد از آنژیوپلاستی اجتناب شود تا مطمئن شویم که شریان ها به طور مناسب التیام یافته اند.

اگر می خواهید همه چیز را درباره آنژیوپلاستی عروق کرونر بدانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

سایر توصیه ها به میزان موفقیت فرآیند بالن زدن قلب و وجود انسدادهای دیگر بستگی دارد. بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند به دلیل درد قفسه سینه بعد از آنژیوپلاستی درمان را با آسپیرین یا سایر داروهای ضد انعقاد به طور نامحدود بعد از انجام فرآیند ادامه می دهند. در مورد نحوه مصرف آسپیرین با پزشک خود مشورت کنید، چرا که آسپیرین و فشار خون مرتبط با هم است.

تعداد داروهایی که بیمار بعد از کاتتریزاسیون قلبی باید استفاده کند، خصوصا داروهایی که قبلا جهت درمان درد قفسه سینه ناشی از انسداد استفاده میشد، معمولا کاهش می یابد.

مطالعات نشان می دهد که برخی بیماران به اثرات درمان با آسپرین مقاوم هستند. از مراقبت بعد از استنت گذاری قلب ، آزمایشات خونی منظم میباشد که باید برای سنجش پاسخ بیمار انجام شود. نتیجه این تست ها می توانند جهت تنظیم دوز آسپیرین یا تغییر داروها استفاده شوند.

مصرف قرص آسپرین

مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب

مراقبت بعد از آنژیوپلاستی یا همان فنر گذاشتن قلب که به آن مراقبت بعد از استنت گذاری قلب نیز گویند، اینگونه است که معمولا بیمار را به مدت ۲۴ ساعت در سی سی یو، نگه می دارند تا اگر اتفاقی برای فنر یا قلب رخ داده باشد، مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر آنژیوگرافی از طریق دست انجام شده باشد، معمولا طی ۵ تا ۶ ساعت، مچ بند یا کاف به تدریج بادش خالی می شود تا خونریزی شریان متوقف شود.

اگر این کاف، خیلی سفت باشد و دست دچار خونمردگی یا کبودی شود، حتما می بایست بیمار به پرستار اطلاع دهد بالعکس این مساله نیز وجود دارد یعنی اگر این مچ بند شل بسته شده باشد طوری که از زیر آن خونریزی مشاهده شود، نیز می بایست به مراقب اطلاع دهد.

بعد از اینکه بیمار از بیمارستان مرخص شد، افرادی که از طریق دست آنژیوپلاستی شده اند به مدت ۳-۴ روز بسته های بیشتر از ده کیلوگرم را جا به جا نکنند، رانندگی نکنند و معمولا دو روز بعد می توانند دست را شستشو داده و حمام روند.

اگر یک استنت جاگذاری شده باشد، معمولا پلاویکس روزی یکبار برای دو تا چهار هفته تجویز می شود. پلاویکس دارویی قوی شبیه آسپبرین است که ریسک پیشرفت تشکیل لخته خون داخل استنت را در طول هفته های اول بعد از جاگذاری فنر، کم می کند .به این دلیل که پلاویکس شدیدا در جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی مهم است. بیماران باید این دارو را بعد از ترک بیمارستان به عنوان یک نسخه دریافت کنند.

مصرف پلاویکس بعد از آنژیوپلاستی بسیار مهم است. بارها دیده شده بیماران فراموش کرده اند یا به علت گرانی آن را خریداری نکرده اند؛ توجه داشته باشید که عدم مصرف پلاویکس بعد از آنژیوپلاستی می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب ایجاد لخته درون استنت شود. اگر چنین اتفاقی بیافتد علاوه بر بی نتیجه بدون آنژیو، جان بیمار نیز ممکن است به خطر بی افتد.

درد بعد از گذاشتن فنر در قلب

هر گونه درد بعد از آنژیوپلاستی مخصوصا دردی که با فعالیت تشدید می شود، دردی که با تعریق سرد همراه است باید جدی گرفته شود و بیمار سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند؛ چرا که با وجود مصرف دارو، ممکن است مجددا لخته ایجاد شود.

علاوه بر ایجاد لخته، عوارض دیگری نیز ممکن است در اثر استنت گذاری ایجاد شود که خود را به صورت تنگی نفس و یا درد نشان دهد. در حالت کلی تا ۶ ماه اول پس از آنژیوپلاستی مراقب هر گونه درد و یا تعریق سرد باشید و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.

در جولای ۲۰۰۹ انجمن غذا و دارو آمریکا قرص پراشوگرل را برای کاهش ریسک لخته خون در بیماران آنژیوپلاستی تآیید کرد. این دارو می تواند ریسک حمله قلبی یا سکته را در طول آنژیوپلاستی کاهش دهد.

پراشوگرل در بسته بندی سیاه رنگ هشداری، نشانگر آن است که دارو میتواند خونریزی های جدی و گاهی مرگ آور به بار بیاورد که نباید در بیماران با سابقه سکته و حمله ایسکمی گذرا یا خونریزی غیر قابل کنترل استفاده بشود.

برای چند هفته بعد از آنژیوپلاستی بیماران ممکن است کبودی کوچک و نسبتا بی درد یا توده در محل جاگذاری غلاف ها داشته باشند. اگر احساس درد یا حساسیت پیشرفت کند، پزشک باید سریعا در جریان قرار گیرد. این ممکن است نشانه ای از عفونت یا خونریزی در محل باشد؛ چراکه عروق به طور مناسب بسته نشده اند. سایر موارد که پیگیری سریع پزشکی می خواهد شامل موارد زیر است:

  • سرد شدن
  • تب
  • درد یا بی رنگی در پا
  • لرزش

عوارض آنژیوپلاستی چیست؟

اگرچه آنژیوپلاستی نسبتا بی خطر است، عوارضی مانند موارد زیر ممکن است رخ دهد از جمله:

حمله قلبی

  • عوارض حساسیتی نسبت به رنگ با پایه ید
  • آریتمی
  • خونریزی در محل ورود
  • حمله قلبی –سکته
  • عفونت در محل ورود
  • نارسایی کلیه
  • پارگی شریان

واکنش های حساسیتی به رنگ با پایه ید، از کهیر گرفته تا شوک آنافیلاکسی ممکن است اتفاق افتد که می تواند شامل جوش، ادم ریوی، انسداد عروقی، شوک و مشکلات تنفسی باشد.

شوک انافیلاکسی تهدید کننده حیات است و به رسیدگی سریع متخصص قلب و عروق نیاز دارد. بیماران با دیابت یا سابقه بیماری های کلیه نیز رنگ با پایه ید را تحمل نمی کنند و در معرض آسیب یا نارسایی کلیه هستند.

به ندرت بالون باد شده آنژیوپلاستی می تواند دیواره رگ را پاره کند که اگر اتفاق بیفتد، عمل جراحی بای پس به صورت اورژانسی انجام می شود.

و در نهایت ریسک مرگ در طول آنژیوگرافی به فاکتورهایی از جمله: محل انسداد در شریان کرونری، میزان سختی انسداد، سابقه حملات قلبی بیمار و میزان کارکرد مناسب قلب بستگی دارد.

اقدامات قبل از آنژیوپلاستی

قبل از استنت گذاری قلبی، متخصص قلب و عروق سابقه ی پزشکیتان را مرور کرده و یک معاینه بالینی انجام می دهد. قبل از آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قلبی، یک آزمایش تصویربرداری به نام آنژیوگرافی کرونری خواهید داشت تا مشخص شود که آیا گرفتگی های شما با استنت گذاری قلبی قابل درمان است یا خیر؟ آنژیوگرام کرونری به پزشکان کمک می کند تا مشخص کند آیا شریان هایی که به قلب شما می روند تنگ یا مسدود هستند یا خیر؟

ماده حاجب از طریق کاتتر (یک لوله ی بلند نازک) که از طریق یک شریان در کشاله ی ران، بازو یا مچ به شریان های قلب شما فرستاده می شود، و ماده حاجب به شریان هایی که به قلب شما میروند، تزریق می شود. به محض اینکه ماده ی حاجب شریان های شما را پر کرد، آنها در اشعه x و فیلم قابل مشاهده می شوند.

بنابراین پزشک شما می تواند ببیند چه قسمتی از شریان شما مسدود شده است. اگر پزشک شما در آنژیوگرام کرونری شما انسدادی پیدا کند، ممکن است  تصمیم بگیرد که بلافاصله بعد از  آنژیوگرام زمانیکه هنوز قلب شما کاتتر گذاری شده است، آنژیوپلاستی و استنت گذاری قلبی را انجام دهد.

شما دستورالعمل هایی در رابطه با خوردن و آشامیدن قبل از آنژیوپلاسنی دریافت خواهید کرد. برای نمونه شما باید ۸-۶ ساعت قبل از عمل زمانبندی شده خوردن و نوشیدن را متوقف کنید. اگر قبل از انجام عمل در بیمارستان بستری بوده اید، آماده سازی شما ممکن است متفاوت باشد.

چه استنت گذاری قلبی از قبل برنامه ریزی شده باشد یا به صورت اورژانسی انجام شود، ابتدا شما  آزمایشهای روتین خواهید داشت شامل: عکس از قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب ) و آزمایش خون.

آمادگی قبل از سی تی آنژیو یا استنت گذاری قلبی

– دستورالعمل های پزشک خود درباره ی تنظیم کردن داروهای متداول خود قبل از استنت گذاری قلبی را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است به شما دستور قطع داروهای مشخصی را قبل از آنژیوپلاستی بدهد مثل داروهای ضد دیابت.

– همه ی داروهایی که استفاده می کنید را برای آوردن به بیمارستان جمع آوری کنید و با خود همراه بیاورید.

– داروهای تجویز شده را تنها با کمی جرعه آب مصرف کنید.

– استنت گذاری قلبی به طور معمول نیاز به بستری یک شب کامل در بیمارستان دارد و روز بعد قادر خواهید بود تا خانه رانندگی کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.3/5 - (40 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر RS چهارشنبه ۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام و تشکر از دکتر عزیز و با مسئولیت نسبت به بیماران بفرمایید چه مدت بعد از آنژیو می توان رابطه جنسی داشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در صورت عدم فنر گذاری یک‌هفته یعد
    2. تصویر کاربر RS سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در صورت فنرگذاری بعد از چه مدت؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ۲ هفته بعد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حدیثه جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید مادرم سه ماه پیش یکی از رگ های قلبش تنگ بود ک با نفر باز کردن... دیروز دکتر گفته دوتای دیگه هم یکم تنگ تره.. داروهاشم ژیلت. وزرستاین چربی و لوزارتان و کلوپیدرل و قرصAS و یک قرص دیگم هست... آیا اگه گل زعفران از زمین بچینه مشکل داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر...فعالیت متوسط منعی ندارد
    2. تصویر کاربر حدیثه پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ببخشید این که گیج هستن از اثرات دارو هست؟ داروهاش خوبه ب نظرتون؟؟؟ کاش میشد عکس اکو و براتون میفرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      دارو مناسب است
    4. تصویر کاربر حدیثه پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      همراه این دارو ها قرص کلونازپام مصرف کنن برای خوابش مشکلی نداره؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      برای مدت کوتاه منعی ندارد...طولانی مدت توصیه نمی شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سمی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    شوهرم یه هفته پیش آنژیو پلاستی شدن و الان سه روزه به آنفلوانزا که خانواده گرفته بود مبتلا شده دکتر بردیم و فقط یه مونته لوکاست و اسپری بینی فلازون نوشته و گفته خوب میشی و بهتر نشدن و تب دارن که با دستمال رو پیشونی حل میشه و سرفه های خلط دار میکنن
    لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      مراجعه به متخصص عفونی
  • تصویر کاربر پیروز شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم ۷۰ساله است ۲۰همین ماه فنر براش گذاشتن الان بالای کشاله ران زیر دلش جوش قرمز داره اندازه یک واجب میشه راهنمایی کنید
    برای ۲۷ همین ماه گفته یک رگ دیگه داره اون هم باید باز کنیم فنر بزاریم بابا قرص میخوره آسپرین با زیلت ویکسری داروهای دیگه ؟ آیا داروها رو قطع کنه برای فنر گذاشتن یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر داروها کانل ادامه یابد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      کامل
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ندا شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم یه هفته است آنژیو کرده داخل یکی از رگهاش استنت گذاشته حالا اصلا اشتها ندارد قندشم بالاست هیچی نمیخوره امروز بردیمش دکتر گفت بدنش عفونت کرده می خواستم ببینم به عملش ربطی داره و چکار باید بکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ارتباطی به استنت ندارد...استفاده از مولتی ویتامین و درمان مقتضی عفونت طبق دستور پزشک
  • تصویر کاربر سوگند جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    پدر من بعد از انجام انژیو که ساعت ۲ ظهر انجام شده بود ،ساعت ۱۱ شب انژیو پلاستی انجام میدن
    و بعدش به پزشک میگن که معدش یکم درد میکنه که دکتر بهشون دارو‌ میده .ساعت ۲ نصف شب حالشون فد میشه و سریع میبرنشون برای انژیو که ببینن ایا لخته خون یا مشکلی هست که به گفته خودشون مشکلی نبوه و ساعت ۶:۳۵ دقیقه حال پدرم بد میشه و ساعت ۷:۱۵ فوت میکنن که تو گواهی فوت علت هم نامعلوم زده شده . خودشون میگن یکدفعه افت فشار پیدا میکنن و قلب کار نمیکنه ، ممنون میشم اگر میتونید کمکمون کنید بدونیم علت چی بوده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به بررسی پرونده...
  • تصویر کاربر عابدی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    جای عمل آنژیوپلاستی م سفت شده الان ۱۰روزه عمل شدم ایامشکل خاصی ایجاد میکند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در صورت عدم بهبود انجام سونوگرافی
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام
    ۴ ماه است که آنژیو پلاست کردم در یک رگ ۳ تا ..
    ورزش نیمه حرفه ای می کردم
    خواستم بپرسم که الان می توانم ورزش را ا ادمه بدهم )وزنه و بکس (
    و باشگاه بروم و شروع کنم .؟
    با تشکر از شما عزیز آن ..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در حد خفیف وزنه توصیه می شود...بوکس و ورزش های رقابتی شدید توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، مادر من تقریبا یک ماه پیش در بینارستان جماران آنژیو کردن و یکی از رگ ها گرفتگی داشته و استند گزاشتن ، دو هفته اول پیلاویکس ، آسپرین و سوستاک ۲/۶ روزی دو بار و کنکور کور روزی یک بار و قرض فشار استفاده کردن ، بعد از دو هفته شد روزی یک بار، فشار و ضربان هم نرمال در محدوده ۱۱ - ۱۲ هست ، مادرم قبل از آنژیو سردرد مزمن داشت که عصر ها دچار میشد ، اما الان تقریبا اکثر اوقات روز سردرد شدید و گاهی همراه با تپش قلب شدید دارن ، چه کار باید بکنیم ، شدت سردرد به حدی هست که حالت تهوع پیدا میکنن ، سردرد کوبشی و ضربان دار هم هست
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      قطع سوستاک
  • تصویر کاربر hamid چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام
    سال ۱۳۹۹ آنژیوپلاستی کردم
    قبل از آنژیو مرتبا خون اهدا میکردم
    بعداز آنژیوپلاستی که به انتقال خون مراجعه کردم ، گفتن که نباید خون اهداء کنم
    خواستم محبت کنید و
    دلیل علمی " ممنوعيت انتقال خون بعد از آنژیوپلاستی " را توضیح بدید
    پیروز و موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...با توجه به مصرف داروهای رقیق کننده خون،طبق پروتکل های سازمان انتقال خون منع دارد...احتمالا در فرآیند جداسازی فرآورده های خونی دچار مشکل می شوند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر