دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

نحوه مصرف آسپیرین (آ اس آ)

آسپیرین برای کاهش تب و برطرف کردن درد خفیف تا متوسط عضلات، دندان‌درد، سرماخوردگی و سردرد استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و التهاب در بیماران مبتلا به آرتروز استفاده شود. آسپیرین به عنوان نوعی سالیسیلات (اسید سالیسیلیک) و یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود. در این مقاله طریقه مصرف قرص آ اس آ ، ‌تداخل دارویی آ اس آ و سایر نکات مهم را بررسی خواهیم کرد.

آسپیرین چطور مصرف می‌شود؟

این دارو را به صورت خوراکی با یک لیوان آب کامل مصرف کنید مگر این که پزشک به شما دستور دیگری بدهد. بعد از مصرف دارو حداقل به مدت ۱۰ دقیقه دراز نکشید. اگر دچار ناراحتی معده هنگام مصرف دارو می‌شوید می‌توانید آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.

طریقه مصرف قرص آ اس آ

قرص‌های دارای پوشش را به طور کامل مصرف کنید و از خرد کردن یا جویدن آن‌ها خودداری کنید چرا که با این کار ممکن است معده شما دچار ناراحتی شود.

قرص‌ها یا کپسول‌ها را خرد نکنید و نجوید.
چنین کاری تمام دارو را ناگهان در معده آزاد می‌کند و خطر عوارض جانبی را بالا می‌برد. همچنین قرص‌های آهسته‌رهش را جز در مواقعی که خط‌دار باشند و پزشک یا داروساز بگوید نصف نکنید. قرص یا نصفه آن را به صورت کامل ببلعید و آن را خرد نکنید و نجوید.

استفاده مداوم از آسپیرین روزانه می‌تواند خطرات و عوارض جدی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها خونریزی داخلی است.

مقدار مصرف قرص آ اس آ

طریقه مصرف قرص آ اس آ ، دوز و طول مدت درمان بستگی به وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان دارد. برچسب دارو را بخوانید تا هم توصیه‌های مربوط به تعداد قرص مجاز روزانه را بدانید و هم مدت زمانی که می‌توانید بدون مراجعه به پزشک دارو را مصرف کنید.

به صورت کلی:

برای درمان بزرگسالان مبتلا به درد یا تب، دوز توصیه شده ۳۲۵ تا ۶۵۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز است. حداکثر دوز روزانه ۴۰۰۰ میلی گرم است، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد. ASA نباید بیش از ۵ روز متوالی برای درمان درد یا ۳ روز متوالی برای تب استفاده شود. در صورت تداوم هر یک از این شرایط با پزشک خود صحبت کنید. برای بزرگسالان مبتلا به بیماری های ناشی از التهاب مانند آرتریت روماتوئید، دوز معمول ۹۷۵ میلی گرم ۴ تا ۶ بار در روز به طور منظم است. گاهی اوقات ممکن است از دوزهای بالاتر استفاده شود.

برای درمان سردرد میگرنی، دوز توصیه شده برای بزرگسالان ۱۰۰۰ میلی گرم در شروع درد یا علائم است.

برای جلوگیری از اولین حمله قلبی غیر کشنده، TIA، حمله قلبی دوم، یا سکته دوم، دوز معمول برای بزرگسالان ۸۱ میلی گرم تا ۳۲۵ میلی گرم یک بار در روز بسته به دستور پزشک است.

در هنگام حمله قلبی، دوز توصیه شده ۱۶۰ تا ۱۶۲ میلی گرم جویده یا خرد شده است. به محض اینکه مشکوک به حمله قلبی هستید، با آمبولانس تماس بگیرید و دوز توصیه شده ASA را مصرف کنید، مشروط بر اینکه آلرژی یا سایر شرایط یا عواملی که نشان می دهد ASA برای شما مناسب نیست، نداشته باشید. سپس این دوز باید تحت نظر پزشک به مدت یک ماه ادامه یابد تا خطر حمله قلبی دوم کاهش یابد.

برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از جراحی تعویض کامل مفصل ران، دوز توصیه شده ۱۶۲ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز است مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.

قرص آسپرین aspirin

خود درمانی با آسپرین Aspirin

اگر آسپیرین را به صورت خوددرمانی برای سردرد استفاده می‌کنید در صورت بروز اختلال تکلم، ضعف یک‌طرفه یا تغییر ناگهانی در بینایی فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر سردرد شما ناشی از آسیب وارده به سر، سرفه یا خم شدن است یا اگر سردردتان همراه با استفراغ مداوم و شدید، تب یا سفتی گردن است پیش از مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اگر دارو را به توصیه پزشک فقط در زمان نیاز (نه با روال منظم) مصرف می‌کنید به خاطر داشته باشید که داروهای ضددرد بیشتر از همه زمانی مفید هستند که در ابتدای شروع درد مصرف شوند. اگر تا زمانی که درد تشدید شود صبر کنید ممکن است دارو اثر چندانی نداشته باشد. تأثیر آسپیرین‌های پوشش‌دار یا آهسته‌رهش ممکن است برای کنترل درد با تأخیر بیشتری باشد چرا که جذب آن‌ها کندتر صورت می‌گیرد. برای انتخاب نوع مناسب آسپیرین با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بهتر است این دارو را بیشتر از ۱۰ روز برای کنترل درد و بیشتر از ۳ روز برای کنترل تب استفاده نکنید.

اگر بیشتر از این مدت طول کشید با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است مشکل جدی‌تری داشته باشید. اگر احساس زنگ‌ زدن در گوش یا اختلال شنوایی پیدا کردید فورا با پزشک خود مطرح کنید.

اگر وضعیت شما ادامه داشت یا بدتر شد (مثل علائم جدید یا غیرطبیعی، قرمزی یا تورم ناحیه‌ی دردناک، در یا تبی که برطرف نمی‌شود یا بدتر می‌شود) یا اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی جدی پیدا کرده‌اید فورا با پزشک خود مشورت کنید.

پرهیز غذایی و تداخل دارویی با آسپرین

تداخل دارویی آ اس آ

اگر آسپیرین را برای پیشگیری از خطر حمله‌ قلبی یا سکته‌ مغزی مصرف می‌کنید از مصرف ایبوپروفن نیز پرهیز کنید. ایبوپروفن می‌تواند اثر آسپیرین را در محافظت از قلب و عروق خونی کم کند. اگر حتما باید از هر دو دارو استفاده کنید درباره فاصله مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

آیا در صورت بارداری یا شیردهی می‌توانم از آسپیرین استفاده کنم؟

استفاده از آسپیرین در اواخر بارداری ممکن است باعث خونریزی مادر یا فرزند در زمان زایمان شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود درمیان بگذارید.

آیا خوردن مداوم آسپرین روزانه کار درستی است؟

خوردن روزانه قرص آ اس آ به طور مداوم را به هیچ عنوان نباید خودسرانه شروع کنید. اگرچه هر از گاهی خوردن یک یا دو قرص آسپیرین برای سردرد، بدن درد یا تب، خطر چندانی ندارد،.

آیا آسپیرین برای درمان فشارخون بالا مناسب است؟

آسپیرین با دوز پایین می‌تواند خطر حمله قلبی در افراد پرخطر را کاهش دهید.

همچنین به نظر می‌رسد در کاهش فشارخون بتواند موثر باشد ولی مطالعاتی که این اثر آسپیرین را بررسی کرده‌اند نتایج متناقضی داشته‌اند و فعلا مشخص شده است که آسپیرین اگر پیش از خواب مصرف شود ممکن است در کاهش فشارخون نقش داشته باشد.

آیا آسپیرین برای کبد مضر است؟

قرص آسپرین aspirin

داروهای مسکن غیرنسخه‌ای مثل:

?? استامینوفن

?? آسپیرین

?? ایبوپروفن

?? ناپروکسن

ممکن است قرص آ اس آ روی کبد تأثیرگذار باشد به‌ویژه اگر به طور مداوم و در کنار الکل مصرف شوند.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق در تهران

۴.۳/۵ - (۲۱ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟