دکتر محمد حسین نجفی

بسیاری از بیماران در مورد درد در ناحیه پشت کتف سمت چپ نگران هستند. در این ویدیو دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق به شما خواهند گفت که چه موقع درد پشت کتف چپ می تواند نشان دهنده ی بیماری قلبی باشد؟

درد ناحیه کتف معمولا می تواند پیچیده و گمراه کننده باشد چرا که علت بروز آن همیشه مشخص و ثابت نیست. این علامت می تواند نشانه یک مشکل پیچیده و حساس نظیر حمله قلبی ، سرطان ریه و یا یک موضوع ساده نظیر بد خوابیدن و یا حالت بد بدن در حین کار کردن باشد.

علل احتمالی دیگری نیز برای این موضوع وجود دارند که از جمله آن ها می توان به بیماری دیسک دژنراتیو، آرتروز، بیماری کیسه صفرا و یا حتی شینگلز اشاره کرد.

درد پشت کتف چپ

قبل از این که بخواهیم در مورد علائم صحبت کنیم، بسیار مهم است که محل دقیق درد را حتما مشخص کنیم. استخوان شانه که به آن کتف نیز می گویند (scapulae)، استخوان هایی مثلث شکل در ناحیه بالای کمر شما هستند و زمانی که آرنج خود را به سمت پشت می کشید، بهتر دیده می شوند.

این استخوان ها دارای کارکردی متنوع و مهم هستند که یکی از مهمترین آن ها، پشتیبانی حرکات چرخشی در شانه ها است.

درد در ناحیه کتف می تواند علل مختلفی داشته باشد. ممکن است درد به خاطر یک التهاب در همین ناحیه کتف باشد و یا یک مشکل در ناحیه دیگری از بدن که منجر به بروز آن شده است.

این که کدام استخوان شانه تحت تاثیر قرار گرفته است، بسیار مهم است؛ چرا که برخی از مشکلات، بیشتر بر روی کتف سمت چپ تاثیر می گذارند؛ در حالی که برخی دیگر کتف سمت راست را با درد همراه خواهند کرد.

درد پشت کتف چپ

علت درد ناحیه کتف چیست؟

درد در ناحیه استخوان کتف می تواند مربوط به التهاب و یا آسیبی باشد که در ناحیه شانه اتفاق افتاده است و شاید مربوط به درد در دیگر نواحی بدن نظیر قفسه سینه و شکم باشد.

بنابراین درد در این ناحیه می تواند به سادگی یک درد عادی عضلانی باشد و یا نشانه یک اتفاق خطرناک نظیر حمله قلبی و یا سرطان ریه به حساب بیاید. برخی از مشکلات معمولا استخوان کتف یک سمت خاص – راست یا چپ – را تحت تاثیر قرار می دهند. 

به عنوان مثال بیماری کیسه صفرا می تواند درد را در شانه راست به وجود آورد در حالی که درد در استخوان کتف سمت چپ می تواند مربوط به مشکلات قلبی باشد.

برای تشخیص اینکه مشکلات قلبی ناشی از گرفتگی عروق قلب است، پزشک احتمالا آنژیوگرافی را برای بیمار توصیه نماید. پس از اینکه مشخص شد رگ های قلب دچار گرفتگی هستند، ممکن است پزشک متخصص قلب و عروق، آنژیوپلاستی را از یکی از راه های دست و یا پا بعنوان بهترین راه درمان معرفی نماید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر (Angioplasty)

۱- علل اسکلتی عضلانی

 استفاده بیش از حد و کوتاه مدت از دست ها و ناحیه بالای کمر می تواند علتی بر این موضوع باشد. این درد می تواند همراه با تجربه درد در گروه های عضلانی دیگر نظیر شانه و یا کمر باشد و البته فقط در ناحیه کتف حس شود. حتی چیزی ساده مثل بد خوابیدن ( به خصوص خوابیدن طولانی مدت بر روی یک طرف از بدن) می تواند عامل بروز درد شما باشد.

در حالت عمومی کشش عضلانی معمولا حس کشیده شدن آن به سمت بیرون را به شما می دهد و اگر اخیرا یک برنامه تمرینی خاصی را آغاز کرده باشید، بیشتر برایتان اتفاق می افتد. 

بلند کردن اجسامی که به آن عادت ندارید و یا خوابیدن بر روی یک تخت جدید نیز از جمله موارد دیگر هستند. درد طولانی مدت در این ناحیه می تواند مرتبط با مشکلاتی نظیر  فیبرومیالژیا یا سندرم درد مزمن باشد.

درد قفسه سینه چگونه است؟

مورد دوم بیشتر با علائمی نظیر شکستگی و ترک خوردن و بیرون زدگی ناحیه داخلی استخوان کتف شناخته می شود.

بیشتر افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، معمولا علاوه بر درد در شانه، دارای مشکل عدم تعادل در این ناحیه هستند.

برای اطلاع از خدمات کلینیک دکتر محمد حسین نجفی و ساعات حضور پزشکان، روی دکمه زیر کلیک کنید.

کلینیک قلب و عروق دکتر محمد حسین نجفی

مشکلات استخوانی نظیر اصطکاک و کشیدگی معمولا در ناحیه کتف رایج نیستند؛ چرا که استخوان کتف به عنوان یکی از محکم ترین بخش های ساختار بدن شناخته می شود. احتمال این که شما مشکل شکستگی کتف داشته باشید، بدون این که بدانید چه زمانی و در اثر چه حادثه ای رخ داده است خیلی کم خواهد بود.

از جمله علل بروز این مشکل می توان به تصادفات رانندگی اشاره کرد. در صورت داشتن تاریخچه بیماری سرطان، ممکن است بخش استخوانی کتف شما بدون هیچ حادثه ای تحت تاثیر قرار گرفته باشد.

مشکل پوکی استخوان ممکن است بر روی ناحیه کتف در شانه، شانه ها یا گردن تاثیر بگذارد و در نتیجه آن در ناحیه کتف احساس درد کنید.

آرتروز می تواند از چندین روش مختلف در ناحیه استخوان کتف شما درد به وجود آورد. ممکن است استخوان کتف مستقیما در متن این مشکل قرار داشته باشد و یا ممکن است درد کتف شما ناشی از آرتروز در دیگر ارگان ها نظیر قفسه سینه، ستون فقرات، شانه و دنده ها باشد. 

در نهایت فشردگی اعصاب در گردن بر اثر دیسک های شکسته شده و یا در رفته و یا تنگی کانال نخاع ممکن است از عوامل بروز درد در ناحیه کتف باشند.

در زمینه بیماری دیسک، شما ممکن است در ناحیه گردن احساس بی حسی کنید و یا حس سوزش و مور مور شدن خاصی را در دست های خود داشته باشید. موقعیت دقیق درد در ناحیه استخوان کتف مربوط به دیسک گردن در حال حاضر مورد تحقیق قرار دارد تا بتواند به پزشکان در تشخیص محل فشردگی اعصاب که به جراحی نیاز دارد کمک کند.

آرتروز شانه

۲- درد پشت کتف با منشا قلب و عروق

مشکلاتی نظیر پریکاردیت (التهاب بخش بیرونی عضله قلب) یا تجزیه آئورت، معمولا درد را تنها به استخوان کتف سمت چپ افراد منتقل می کنند.

اگر در مورد علت درد ناحیه کتف خود مشکوک هستید و فاکتور ریسکی مربوط به بیماری قلبی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اصولا دلیل درد پشت کتف با منشا قلبی می تواند علل زیر را داشته باشد:

1- حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که بخشی از عضله قلب، به دلیل کمبود اکسیژن دچار آسیب می شود و یا به طور کامل از کار می افتد. بیشتر حملات قلبی، به دلیل تنگ شدن شریان های کرونر روی می دهند. 

شریان ها به دلیل تجمع پلاک، تنگ می شوند. اگر بخشی از پلاک، از دیواره شریان جدا شود، می تواند مانع از خون و اکسیژن رسانی به قلب شود و به این ترتیب ممکن است حمله قلبی رخ دهد.

درد بازوی چپ، یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی است. اعصابی که از قلب منشعب می شوند و همچنین اعصابی که از بازو می آیند، سیگنال ها را به یک قسمت مشابه از مغز ارسال می کنند. در نتیجه، مغز نمی تواند منشا دقیق درد را تشخیص دهد. این پدیده درد ارجاعی نامیده می ‌شود. 

به همین دلیل، فردی که دچار حمله قلبی می ‌شود، ممکن است بدون درد قفسه سینه، در بازوی چپ خود احساس درد داشته باشد. اگر به طور ناگهانی دچار درد بازوی چپ شدید و این درد بعد از چند دقیقه بدتر شد فورا با اورژانس تماس بگیرید. 

علاوه بر درد بازوی چپ، علائم زیر نیز ممکن است رخ دهد:

حمله ی قلبی از دلایل درد پشت شانه

احساس ناراحتی در قفسه سینه، رایج ترین علامت حمله قلبی در مردان و زنان است. این ناراحتی به صورت احساس فشار، گرفتگی، پر بودن یا سیری، سوزش و یا درد تدریجی نیز ایجاد می شود. 

اما در زنان، بیشتر از مردان احتمال دارد که هنگام حمله قلبی علائم دیگری را (مانند تنگی نفس و حالت تهوع) تجربه کنند و ممکن است به اشتباه، این علائم را به بیماری، سوء هاضمه یا استرس نسبت دهند. 

اگر به طور ناگهانی دچار ترکیبی از علائم (مانند حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس یا درد در ناحیه تحتانی شکم، کمر یا فک) شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

2- آنژین

افرادی که دچار آنژین می شوند، احساس ناراحتی یا درد قفسه سینه را تجربه می کنند. زیرا قلب کمتر از نیاز خود اکسیژن دریافت می کند. علاوه بر بازوی چپ، درد ممکن است در شانه ها، گردن، کمر یا فک نیز ایجاد شود. 

درد آنژین ممکن است مانند سوء هاضمه باشد. لازم به ذکر است که آنژین، یک حمله قلبی نیست. اما نشان دهنده یک مشکل قلبی است. علت آنژین معمولا گرفتگی یا تنگ شدن عروق کرونر است.

دلایل قلبی درد پشت کتف

۳- شش ها

بخش قابل توجهی از افراد با سرطان مزوتلیوما، درد را در شانه یا استخوان کتف خود احساس می کنند و به صورت درد پشت شانه حس می شود. تومورهای Pancoast یک نوع از سرطان ریه هستند که در بالای ریه ها شکل می گیرند و به جای علائم عادی سرطان، معمولا در شانه، کتف، و دست ها درد را به وجود می آورند.

مشکلات ریوی نظیر امبولی پالموناری (لخته های خون در پاها که به ریه ها می رسند) یا پنوموتوراکس (ریه از کار افتاده) نیز می تواند از علل دیگر باشند.

۴- درد قفسه سینه ( بافت های پوستی و نرم)

شینگلز، یک عفونت به وجود آمده توسط ویروس مشابه آبله مرغان، می تواند علت درد کتف باشد. این درد معمولا حس سوزش و مور مور را دارد. در حالی که در شینگلز معمولا شاهد زخم و قرمزی در ناحیه تحت تاثیر هستیم، درد چند روز جلوتر خود را نشان می دهد و به همین دلیل تشخیص سخت است.

آیا درد قفسه سینه من خطرناک است؟(معرفی ۲۴ علت)

۵- علل مربوط به شکم و لگن

مشکلات بطنی یا حتی لگنی می توانند منجر به بروز درد ناحیه کتف شوند و این کاملا رایج است. آسیب رشته های اعصاب که از ناحیه مفصلی که حفره سینه را از حفره شکم جدا می کند، می تواند درد را در ناحیه شانه یا کتف به وجود آورد. 

حتی ممکن است پس از عمل جراحی نیز مردم در مورد درد کتف یا شانه خود حرف بزنند. هنگامی که گاز در حین جراحی لاپراسکوپی به حفره بطنی تزریق می شود، معمولا مشکل ناراحتی اعصاب آن ناحیه به وجود می آید.

6- درد پشت کتف چپ و معده

از جمله برخی دیگر از مشکلات که می توانند منجر به بروز درد کتف شوند می توان به سنگ صفراوی، بیماری زخم معده، ریفلاکس اسید و بیماری کبد اشاره کرد. 

در این مشکلات، درد انتقالی معمولا کتف سمت راست را تحت تاثیر قرار می دهد. پانکراس بخشی از سیستم گوارشی است، اما مشکل پانکراتیتیس معمولا در ناحیه کتف سمت چپ درد را به وجود می آورد.

در چه مواردی سکته ی قلبی شدید رخ می دهد؟

7- سرطان (تومور های بدخیم)

علاوه بر سرطان ریه، دیگر تومور ها در سینه نظیر لیمفوماس یا سرطان ناحیه بطنی نظیر سرطان مری، سرطان شکم، کبد و یا پانکراس نیز می توانند منجر به بروز درد ناحیه کتف شوند. جابجایی استخوانی در ناحیه کتف ممکن است در اثر سرطان سینه، ریه، مری یا مقعد رخ دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (81 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیری شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدت سه روز هست که صبح بعد ازخواب یک درد نقطه ای زیر کتف چپم احساس میکنم که طی روز کم میشود وپس از فعالیت بدنی از بین میرود.
    اسپرین واتورستاتین مصرف میکنم.در ناحیه قلبم درددی ندارم.مشکل چی میتونه باشه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر فرامرزتاجی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    درد درناحیه کتف چپ هنگام که گردنمو به سمت چپ می چرخانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      علایم قلبی نیست
  • تصویر کاربر فرامرز سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین من یه هفته هستش که سرشونه چبم درد میکنه ایاممکن مربوط به قلب باشه من چند سال بیش هم تاندون شونه سمت چبم تو ورزش آسیب دید عمل کردم خوب شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام من چند هفته است که به صورت ناگهانی پشتِ کتفم (بالای کمرم) به شدت درد میگیره طوری که نمیتونم اجسام سبک را بلند کنم یا تکون بخورم و تپش قلب شدید هم دارم باید چیکار کنم ممنون لطفا جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    پشت کتف چپم درد زیادی داره دو روز هست نفس عمیق میکشم دردش تیر میکشم به پشت کتف چپم مشکلش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر طیبه یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب دکتر چند روزی هست ک ثپش قلبم گاهی وقتا زیاد میشه وانگار یه چیز سنگینی رو معدم سنگینی میکنه واز الان یه کوچلو پشت شانه چپم درد میکنه هیج بیماری هم نداشتم حالا علت چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر طیبه یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب دکتر چند روزی هست ک ثپش قلبم گاهی وقتا زیاد میشه وانگار یه چیز سنگینی رو معدم سنگینی میکنه واز الان یه کوچلو پشت شانه چپم درد میکنه هیج بیماری هم نداشتم حالا علت چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر ستایش جمعه ۲۱ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام دختر من 7سال سن دارد یک سال هست که می گوید پشت شانه هایش قسمت نرم کنار استخوان مثلثی درد می‌کند دکتر هم بردم عکس گرفت گفت مشکلی ندارد،میگه موقعی که زیاد راه میرود، میشینم، میخوابم درد می‌گیرد خواستم راهنماییم کنید باید چه دکتری ببرمش چیکار کنم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      فوق تخصص قلب اطفال مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اشرف جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام من مدت 4ماهی هست شروع به خوردن قرص لوازرتن 25 روزی 3عدد ولی دردی در بازوی سمت چپ احساس میکنم ایا اگر دوز داروی را کم کنم ااین درد بر طرف میشود؟ممنون میشوم جواب دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      درد ارتباطی با دارو ندارد
  • تصویر کاربر مژگان جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام خانمی هستم متاهل وچهل ساله حدود دوماهه دردپشت شانه دارم نوارقلب گرفتم مشکلی نداشتم داروهای مسکن وپماداستفاده کردم جواب نداده لطفاراهنمتی بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      انجام تکو و تست ورزش
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      اکو
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر