دکتر محمد حسین نجفی

پا عضوی که با آن حرکت می کنید به قدری اهمیت دارد که آن را قلب دوم انسان نامیده اند. آیا می دانستید که درد پا، تورم، اسپاسم پا و حتی برخی تغییر شکل انگشتان پا در حقیقت نشانه ای از زنگ خطر یک بیماری در بدن ما هستند؟ در این مقاله به بررسی علائم بیماری هایی میپردازیم که خود را با مشکلاتی در پا نشان می دهند.

علت سردی انگشتان پا

اگر انگشتان پای شما همیشه سرد می باشد، یک دلیل آن می تواند ناشی از جریان خون ضعیف باشد. مشکل گردش خون گاهی اوقات با سیگار کشیدن، فشار خون بالا، یا بیماری های قلبی مرتبط است. آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده همچنین می تواند باعث احساس سردی در پای شما گردد. دیگر علل ممکن شامل کم کاری تیروئید و کم خونی می باشد. پزشک می تواند برای هر گونه مشکلات اساسی شما را بررسی نماید.

درد پای چپ

علت درد انگشتان پای چپ

یک علت احتمالی: انجام ورزش های بیش از حد شدید، به خصوص ورزش های پرشی تاثیرگذار مانند بسکتبال و دوندگی در مسافت های طولانی و همچنین وجود استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان این خطر را افزایش می دهد.

انگشتان پا به رنگ قرمز، سفید، و آبی

بیماری رینود می تواند باعث سفید شدن انگشتان پا، سپس مایل به آبی، و دوباره قرمز شدن و بازگشت آنها به حالت طبیعی خود گردد. علت تنگی ناگهانی شریان ها، وازواسپاسم نامیده می شود. استرس یا تغییر در درجه حرارت می تواند باعث وازواسپاسم گردد، که معمولا به دیگر شرایط سلامتی منجر نمی شود. پدیده رینود ممکن است به آرتریت روماتوئید، بیماری شوگرن یا مشکلات تیروئید مربوط شود.

علت درد پاشنه

شایع ترین علت درد پاشنه التهاب پلانتار فاسیا، التهابی است که در محل اتصال رباط بلند به استخوان پاشنه می باشد. درد ممکن است بیشتر زمانی باشد که شما از خواب بیدار می شوید و بر روی پای خود با تغییر موقعیت، فشار وارد می آورید. آرتروز، ورزش بیش از حد و کفش با اتصالات ضعیف همچنین می توانند باعث درد پاشنه، به عنوان التهاب تاندون شوند. علل با شیوع کمتر درد پاشنه پا عبارتند از یک زائده استخوانی در پایین پاشنه پا، عفونت استخوان، تومور و یا شکستگی.

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

کمبود ویتامین D در بدن معمولا با درد و ضعف و خستگی زیاد همراه است. در این میان ممکن است درد در قسمت اسکلتی- عضلانی نیز در قسمت های مختلف بدن مشاهده گردد. دردهای پاشنه و پیرامون پاشنه ممکن است به دلیل کمبود منیزم نیز اتفاق بیفتد.
درد روی پا

درد روی پای چپ نشانه چیست؟

آسیب دیدگی، استفاده بیش از حد یا شرایطی که باعث التهاب هر یک از استخوان ها، رباط ها یا تاندون های پا می شود، باعث درد پا می گردد. آرتریت یکی از چندین علت درد روی پا است. آسیب دیدگی اعصاب پاها ممکن است منجر به درد شدید سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن (نوروپاتی محیطی) شود.

علت کشیدن پا

گاهی اوقات اولین نشانه از یک مشکل، تغییر در مسیری است که شما راه می روید به عنوان مثال: قدم های بزرگتر برداشتن و کمی پا را کشیدن. کشش پا ممکن است ناشی از از دست دادن آرام احساس طبیعی در پای شما باشد، که در اثر آسیب دیدگی عصب محیطی حاصل می شود. حدود ۳۰ درصد از این موارد با دیابت مرتبط می باشد. آسیب عصبی همچنین می تواند به علت عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به الکل نیز رخ دهد. در بسیاری از موارد، هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث آسیب عصبی می شود. دیگر علل ممکن برای کشیدن پا مشکلات همراه با مغز و نخاع، و یا عضلات است.

انگشتان پای چماقی

در انگشتان پای چماقی شکل، فرم طبیعی انگشتان (و اغلب انگشتان) تغییر می کند. ناخن ها گرد رو به سمت بالا و رو به پایین منحنی هستند. بیماری های ریوی شایع ترین علت زمینه ای می باشند، اما آن ها همچنین می توانند با بیماری های قلبی، کبدی و اختلالات گوارشی، و یا برخی عفونت ها ایجاد شوند.گاهی اوقات، این حالت در خانواده های بدون هر گونه بیماری زمینه ای نیز به وجود می آید.لازم به ذکر است که یکی از بیماری های قلبی، گرفتگی عروق قلب می باشد که با آنژیوگرافی قابل تشخیص می باشد. پس هر گاه چنین علائمی در انگشتان پای خود مشاهده کردید، یکی از احتمالات را گرفتگی عروق قلب بدانید. در صورتیکه پس از آنژیوگرافی، پزشک تشخیص دهد که دچار گرفتگی رگهای قلبی هستید، آنژیوپلاستی راه درمان این بیماری خواهد بود.

ورم پا

علت تورم پا

اینحالت معمولا یک شرایط موقتی ناشی از ایستادن بیش از حد طولانی و یا یک پرواز طولانی مدت است. احتمال تورم پا به خصوص اگر شما حامله باشید، بیشتر است. در مقابل، پایی که متورم باقی بماند، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی پزشکی باشد که ممکن است بعلت گردش خون ضعیف، یک مشکل در سیستم لنفاوی، یا لخته خون ایجاد شده باشد. اختلال کلیه و یا کم کاری غده تیروئید نیز می تواند باعث ایجاد تورم شود. اگر شما تورم مداوم پای خود را دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علت سوزش پا

احساس سوزش در پای مبتلایان به دیابت با آسیب عصب محیطی، موقعیتی شایع می باشد. همچنین سوزش پا می تواند از کمبود ویتامین B، پای ورزشکاران، بیماری مزمن کلیه، گردش خون ضعیف در پاها و بیماری شریان های محیطی یا کم کاری تیروئید نیز ایجاد شود.

زخم هایی که التیام نمی یابند

زخم پایی که بهبود نمی یابد یک علامت هشدار دهنده عمده برای دیابت می باشد. دیابت می تواند احساس در پاها، گردش خون و بهبود زخم های عادی را مختل نماید، بنابراین حتی یک تاول می تواند یک زخم عمیق را ایجاد نماید. کسانی که دچار زخم شده اند همچنین مستعد ابتلا به عفونت می باشند. بنابراین بیماران دیابتی باید پاهای خود را شسته و خشک نمایند و آنها را برای وجود زخم هر روز بررسی نمایند. بهبودی زخم به آهستگی می تواند بیانگر گردش خون ضعیف ناشی از شرایطی مانند بیماری عروق محیطی باشد.

درد شست پا

درد در انگشت شست پا

نقرس یک علت مشهور درد ناگهانی در مفصل انگشت شست پاست، که با قرمزی و تورم همراه است (دیده می شود). آرتروز علت دیگری است که موجب درد و تورم می گردد. اگر مفصل سفت و سخت گردد، ممکن است شست قادر به خم کردن نباشد که این مورد یک عارضه آرتریتی است. در این عارضه یک زائده استخوانی ایجاد می شود. در نهایت، پای چمنی دردی است که در ورزشکاران، به خصوص کسانی که بر روی سطوح سخت بازی می کنند، ظاهر می شود. پای چمنی به دنبال آسیب دیدن رباط های اطراف مفصل ایجاد می شود.

درد در انگشتان پای کوچکتر

اگر شما در حال راه رفتن احساس می کنید که بر روی سنگ مرمر راه می روید، و یا اگر درد سوختگی در پا به انگشتان پا منتشر شود، ممکن است نوروم مورتون و یا ضخیم شدن بافت اطراف اعصاب که معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است را داشته باشید. اینحالت هشت تا ۱۰ برابر در زنان نسبت به مردان بیشتر است. این بیماری توسط آسیب یا فشار بیش از حد بر روی انگشتان پا ایجاد می شود.

علت خارش پا

خارش و یا پوسته پوسته شدن ممکن است در پای ورزشکاران بر اثر یک عفونت قارچی شایع ایجاد شود. یک واکنش و یا حساسیت نسبت به مواد شیمیایی یا محصولات مراقبت از پوست به نام درماتیت تماسی می تواند باعث خارش، همراه با قرمزی و خشک شدن تکه ای پا گردد. اگر ناحیه خارش روی پوست پا، ضخیم و جوش مانند گردد، ممکن است نشانه ای از پسوریازیس باشد که در واقع واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. استفاده از برخی کرم ها می تواند این علائم را کاهش دهد.

انگشت پای پنجه ای

پنجه ای شدن انگشت پا

این بدشکلی پا می تواند به دنبال پوشیدن کفش تنگ و فشردن انگشتان پا ایجاد گردد و یا بعلت یک بیماری که به اعصاب آسیب وارد می کند، مانند دیابت، اعتیاد به الکل، یا دیگر اختلالات عصبی بروز نماید. برای درمان بدشکلی پا ممکن است به کفش های طبی ویژه و یا حتی عمل جراحی نیاز داشته باشید.

اسپاسم عضلات پا

یک درد شدید ناگهانی در پا نشانه یک اسپاسم عضلانی و یا گرفتگی عضلات می باشد که ممکن است بیش از چند دقیقه طول بکشد. کار زیاد و خستگی عضلانی علل شایع آن هستند. علل دیگر شامل گردش خون ضعیف، کم آبی بدن و یا عدم تعادل در پتاسیم، منیزیم، کلسیم، و یا سطح ویتامین D در بدن است. سطح هورمون در حال تغییر ناشی از بارداری و یا اختلالات تیروئید نیز ممکن است سبب اسپاسم عضلانی پا شوند. اگر اسپاسم ساق پا مکرر و شدید باشد، به پزشک خود مراجعه کنید. تمرینات تقویتی و کششی می تواند به خستگی عضلانی کمک کند.

لکه های تیره بر روی پا

ملانوم، خطرناک ترین شکل سرطان پوست است که می تواند در مناطقی که به طور منظم در معرض نور آفتاب قرار نمی گیرند، ایجاد گردد. ملانوم حتی می تواند زیر ناخن نیز مانند یک نقطه سیاه و سفید ظاهر گردد.

لکه ی زرود روی انگشت پا

ناخن های زرد پا

ناخن پای شما اطلاعات بسیاری در مورد سلامت کلی به شما می دهد. عفونت قارچی ناخن پا اغلب باعث زردی و ضخیم شدن آن می گردد. ناخن های زرد ضخیم، می توانند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای از جمله ادم لنفاوی (تورم مربوط به سیستم لنفاوی)، مشکلات ریوی، پسوریازیس و یا آرتریت روماتوئید باشند.

ناخن های قاشقی شکل پا

گاهی اوقات آسیب به ناخن ها یا قرار گرفتن در معرض مکرر حلال های نفتی می تواند یک شکل قاشق مانند مقعر در ناخن ایجاد نماید. با این حال، کمبود آهن نیز می تواند این شکل غیر معمول را ایجاد نماید.

ناخن های سفید

آسیب به ناخن ها یا بیماری در هر نقطه از بدن می تواند مناطق سفید رنگی در ناخن ها ایجاد کند. اگر تمام یا قسمتی از ناخن از منطقه بستر ناخن از هم جدا گردد، می تواند سفید به نظر برسد و ممکن است به علت صدمه، عفونت ناخن یا پسوریازیس باشد. اگر ناخن سالم و بیشتر آن سفید است، می تواند گاهی اوقات نشانه ای از یک بیماری جدی تر از جمله بیماری کبد، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی باشد. با تیم مراقبت سلامتی تان در مورد نگرانی هایتان صحبت کنید.

حفراتی روی ناخن

ایجاد حفره یا ظاهری سوراخ مانند در سطح ناخن، توسط یک اختلال در رشد ناخن ایجاد می شود. این عارضه نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (280 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر