دکتر محمد حسین نجفی

پرانول 10 یا پروپرانولول، دارویی برای درمان تپش قلب است که متعلق به گروهی از داروها می باشد که با عنوان بتا بلوکرها شناخته می شود. پرانول با تاثیر بر روی قلب و رگ های خونی، برای بیماری های مختلفی، تجویز می شود.

موارد مصرف قرص پرانول 

اگر مبتلا به فشار خون بالا (هایپرتانسیون) هستید، قرص پرانول اجازه می دهد تا میزان فشار خون در رگ های خونی تان کاهش یابد. این کار به پیشگیری از ریتم غیر طبیعی و سریع قلب (آریتمی) کمک می کند؛ چرا که قلب شما با استفاده از انرژی کمتری کار می کند. قرص پرانول همچنین در کاهش درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری و همچنین محافظت از قلب پس از حمله قلبی، موثر است.

قرص پروپرانولول ۱۰ برای چیست؟

قرص پروپرانولول ۱۰ برای کمک به کاهش علائم جسمی اضطراب، مانند ضربان قلب سریع و لرزش تجویز می شود. علائم شبیه به این موارد، در افرادی با پرکاری غده تیروئید نیز تجربه می شوند. پروپرانولول به سرعت این نوع از علائم را تسکین می دهد. همچنین این بتا بلاکر معمولا برای کمک به جلوگیری از میگرن تجویز می گردد. قرص پرانول ۱۰ یا پرانول ۲۰ می تواند برای افرادی که درمان های دیگری برای میگرن دریافت کرده اند و نامناسب بوده، مفید واقع شود.

قرص پرانول 20 برای چیست؟

پروپرانولول 20 برای درمان لرزش، آنژین (درد قفسه سینه)، فشار خون بالا (فشار خون بالا)، اختلالات ریتم قلب و سایر بیماری های قلبی یا گردش خون استفاده می شود. همچنین برای درمان یا پیشگیری از حمله قلبی و کاهش شدت و دفعات سردردهای میگرنی تجویز می شود.

پرانول 10 برای شما بهتر است یا 20؟

دوز استاندارد پروپرانولول برای درمان عملکرد یا اضطراب، از 10 تا 80 میلی گرم بسته به شدت علائم و پاسخ شما به دارو، متغیر است. مانند: سایر داروها، هیچ دوز ثابتی از پروپرانولول برای همه به اندازه یکسان وجود ندارد. بنابراین تجویز دوز مناسب پرانول را به پزشک خود بسپارید!

عوارض قطع ناگهانی پروپرانول 

قطع ناگهانی هر دارویی ممکن است عوارض داشته باشد، در   این ویدیو دکتر نجفی درباره ی عوارض قطع ناگهانی پرانول صحبت می کند.

عوارض قرص پروپرانول10

شایع ترین عوارض جانبی پروپرانولول عبارتند از:

اگر چه عوارض قرص پروپرانول خفیف هستند ولی ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. عوارض زیاد خوردن قرص پروپرانولول جدی‌تر است. با شدیدتر و یا بهبود نیافتن آنها، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. اگر شما تجربه هر یک از این عوارض جانبی جدی را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر نشانه های شما به طور خطرناکی تهدید کننده زندگی هستند و یا اگر شما فکر می کنید در حال تجربه یک حالت اورژانس پزشکی می باشید، با ۱۱۵ تماس بگیرید. از جمله واکنشهای آلرژیک و عوارض زیاد خوردن قرص پروپرانولول عبارتند از:

آلرژی پوستی

تداخل دارویی قرص پرانول10

قرص پروپرانولول می تواند با دیگر داروها، داروهای گیاهی و یا حتی ویتامین هایی که شما مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. به عنوان نمونه مصرف پرانول با داروهای زیر ممکن است تداخل ایجاد کند.

۱- داروهایی برای درمان مشکلات ریتم قلب

فشار خون و پروپرانول 10

۲- داروی درمان فشار خون

اگر شما در حال تغییر از کلونیدین به پروپرانول می باشید، دوز کلونیدین شما باید به آرامی کاهش یافته و پروپرانولول باید به آرامی در طی چند روز افزایش یابد. این کار برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند کاهش فشار خون می باشد.

۳- داروهای فشار خون (بتا بلوکرها)

۴- داروهای فشار خون (مهار کننده های ACE)

۵- داروهای فشار خون (بلوکرهای کانال کلسیم)

فشارخون و پرانول

۶- داروهای فشار خون (آلفا بلوکرها)

۷- داروهای بی حس کننده ( بیهوشی)

اگر شما در حال مصرف این داروها با پروپرانولول10 می باشید اینکار را با احتیاط انجام دهید. پروپرانول ممکن است چگونگی پاک شدن این داروها را از بدن شما تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما پرانول مصرف می کنید پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی میزان وجود این داروها در بدن شما تجویز کند.

۸- داروی درمان مالاریا و عوارض قرص پروپرانول

اگر شما در حال گرفتن مفلوکوئین با پروپرانولول می باشید، اینکار را با احتیاط انجام دهید. استفاده این داروها با هم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی و توقف عملکرد درست قلب شما گردد.

۹- داروهای مورد استفاده برای افزایش ضربان قلب و فشار خون

قرص پرانول

۱۰- Crizotinib

از استفاده این دارو با پرانول اجتناب کنید چرا که می تواند ضربان قلب شما را به شدت کاهش دهد.

۱۱- فنوتیازین و عوارض قرص پروپرانول

مصرف این داروها با پروپرانولول باید با احتیاط صورت گیرد. فنوتیازین ها ممکن است مقدار طول عمری که پروپرانولول10 بدن تان را ترک می کند را کاهش دهند.

۱۲- داروهای درمان آسم

شما نباید این داروها را با پروپرانولول مصرف کنید. پروپرانول می تواند مدت زمانی که طول می کشد تا این داروها از بدن شما دفع شوند را کاهش و در نتیجه خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

۱۳- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

این داروها ممکن است با کاهش فشار خون، اثر پروپرانولول10 را کاهش دهند. فشار خون شما باید تحت نظارت قرار گیرد و اگر شما این داروها را مصرف می کنید، ممکن است نیاز به تغییر دوز پروپرانول داشته باشد.

۱۴- داروی رقیق کننده خون

پروپرانولول می تواند مقدار وارفارین را در بدن شما افزایش دهد. این کار می تواند زمان خونریزی شما را افزایش دهد. اگر شما را پروپرانولول مصرف می کنید دوز وارفارین شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

تداخل پرانول با داروی زخم معده

۱۵- داروی درمان زخم معده

سایمتیدین می تواند سطح پروپرانولول را در خون شما افزایش دهد. این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

۱۶- آنتی اسیدها با آلومینیوم هیدروکسید

این داروها ممکن است اثر پروپرانولول را کاهش دهند. در صورت لزوم پزشک دوز پروپرانول شما را تغییر خواهد داد.

آیا قرص پروپرانولول خواب آور است؟

یکی از عوارض قرص پرانول 10 امکان خواب آلودگی آن است. عوارض جانبی اصلی پروپرانولول احساس سرگیجه یا خستگی، سردی دست‌ها یا پاها، مشکلات خواب و کابوس است. این عوارض معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند.

مصرف همزمان آلپرازولام و پروپرانول

مصرف همزمان آلپرازولام و پروپرانول ممکن است اثرات افزایشی در کاهش فشار خون داشته باشند. با مصرف همزمان این دو قرص شما ممکن است سردرد، سرگیجه، سبکی سر، غش کردن و یا تغییر نبض یا ضربان قلب را تجربه کنید. این عوارض جانبی به احتمال زیاد در ابتدای درمان، به دنبال افزایش دوز و یا پس از قطع درمان مجدداً مشاهده می شود. اگر این علائم را پیدا کردید و بعد از چند روز از بین نرفت یا دردسرساز شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

تا زمانی که بدانید مصرف هزمان این دو دارو چگونه روی شما تأثیر می گذارند و چه عوارضی دارند، از رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک خودداری کنید و هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده احتیاط کنید. مهم است که در مورد سایر داروهای مصرفی از جمله ویتامین ها و گیاهان به پزشک خود بگویید. استفاده از هیچ دارویی را بدون صحبت قبلی با پزشک قطع نکنید.

هشدارهای لازم قرص پروپرانولول

در ادامه به مواردی که درباره ی قرص پرانول  لازم است بدانید می پردازیم.

هشدار برای قطع درمان پرانول

مصرف قرص پروپرانولول ۱۰ را بدون مشورت با پزشک خود برای اولین بار متوقف نکنید. توقف پروپرانولول به طور ناگهانی می تواند در ریتم قلب و فشار خون تغییر ایجاد کرده، درد قفسه سینه را بدتر نموده و یا باعث یک حمله قلبی شود. روش قطع قرص پروپرانول باید محتاطانه انجام گیرد. پزشکتان برای کمک به جلوگیری از به وجود آمدن این عوارض به آرامی دوز دارویی شما را در طول چند هفته کاهش می دهد.

هشدار خواب آلودگی پرانول

این دارو می تواند باعث گیجی شود. رانندگی نکنید و از راه اندازی ماشین آلات و یا انجام هر گونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که شما از میزان تاثیر گذاری دارو مطمئن نشده اید، خودداری کنید.

 افراد با شوک کاردیوژنیک

اگر شما دچار این شرایط می باشید، از پروپرانول ۱۰ استفاده نکنید. از آنجا که پروپرانولول نیروی ضربان قلب تان را کاهش می دهد، می تواند این وضعیت را بسیار بدتر کند.

آسم و پروپرانول

افراد با ضربان قلب آهسته تر از حالت نرمال

اگر شما مبتلا به این شرایط هستید، شما نباید پروپرانولول استفاده کنید. این دارو می تواند سرعت ضربان قلب شما را حتی بیشتر پایین آورده، که می تواند خطرناک باشد.

 افراد مبتلا به بلوک قلبی درجه اول

اگر شما دارای این شرایط می باشید، نباید قرص پرانول مصرف کنید. پروپرانولول نیروی ضربان قلب تان را کاهش داده، که می تواند انسداد قلب شما را بدتر سازد.

 افراد مبتلا به آسم

اگر شما مبتلا به این شرایط هستید، شما نباید پروپرانولول مصرف نمایید. این دارو می تواند آسم را بدتر کند.

 افراد مبتلا به درد شدید قفسه سینه

قطع یکباره پروپرانولول می تواند درد قفسه سینه شما را بدتر کند.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی

اگر شما مبتلا به نارسایی قلبی هستید نباید این دارو را مصرف کنید. از آنجا که پرانول نیروی ضربان قلب شما را کاهش می دهد، می تواند نارسایی قلبی را تشدید سازد. اما اگر شما یک سابقه نارسایی قلبی داشته اید، داروهای نارسایی قلبی مصرف می کنید و تحت نظارت دقیق پزشک خود قرار دارید، پروپرانولول ممکن است مفید باشد.

 افراد مبتلا به سندرم ولف پارکینسون وایت

این وضعیت پزشکی می تواند ریتم طبیعی قلب را کمتر کند. درمان این بیماری با پروپرانولول ممکن است فشار خون را بیش از حد کاهش دهد. درمان با تنظیم ضربان قلب از طریق پیس میکر ممکن است لازم باشد.

 افراد مبتلا به دیابت

پروپرانول می تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود. همچنین ممکن است نشانه هایی از کاهش قند خون، مانند ریتم طبیعی قلب بالاتر، عرق کردن و لرزش را بپوشاند. اگر شما مبتلا به دیابت می باشید، به خصوص اگر شما انسولین یا سایر داروهای دیابت را مصرف می کنید که می تواند قند خون را کاهش دهد این دارو را با احتیاط مورد استفاده قرار دهید.

تیر.ئید و مصرف قرص پرانول

افراد مبتلا به تیروئید بیش فعال

پروپرانولول می تواند علائم تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید)، مانند ضربان قلب را بالاتر از حد نرمال بپوشاند. اگر شما به طور ناگهانی مصرف پروپرانولول را قطع کنید، پرکاری تیروئید، علائم شما را می تواند بدتر سازد، یا ممکن است شما را به یک بیماری به نام طوفان تیروئید دچار سازد.

– افراد مبتلا به برونشیت مزمن یا آمفیزم

به طور کلی، اگر شما مشکلات تنفسی داشته باشید، نباید پروپرانولول مصرف کنید. این می تواند بیماری ریوی شما را تشدید سازد.

 افرادی که برنامه عمل جراحی بزرگی دارند

اگر شما درحال آماده شدن برای جراحی می باشید، پزشکتان را از مصرف پروپرانولول مطلع سازید. این دارو می تواند چگونگی واکنش قلبی شما به بیهوشی عمومی و جراحی را تغییر دهد.

 افراد مبتلا به گلوکوم

قرص پروپرانولول و بصورت مایع ممکن است فشار را در چشم شما کاهش دهد. هنگامی که شما مصرف پروپرانول را قطع می کنید، ممکن است فشار در چشم افزایش یابد.

افراد مبتلا به آلرژی

اگر شما واکنش های آلرژیک شدیدی داشته اید که باعث آنافیلاکسی شده اند، آلرژی شما ممکن است هنگامی که قرص پرانول مصرف می کنید، بدتر شود. قرص پروپرانولول ۱۰ ممکن است برخی از اثرات اپی نفرین را مسدود کند.

 افراد با خونریزی کنترل نشده یا شوک

اگر شما دچار خونریزی، شوک و یا مشکل جدی که در آن ارگانها به اندازه کافی خون دریافت نمی کنند، شده اید، مصرف پروپرانولول ممکن است برای درمان این شرایط بخوبی عمل نکند. این امر به ویژه در درمان فئوکروموسیتوم که یک تومور در غده آدرنال است، مصداق دارد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (56 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پریا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام ، ببخشید من مامانم با قرص هندی مشکل داره و مریض میشن ، و چون دچار گمبود شدیم خواستم بدونم با المانی و فنلاندی فرقی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بستگی به نوع قرص دارد
  • تصویر کاربر سپهر پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    من چند وقت است که به لرزش شدید در ناحیه سینه مبتلا شدم . فشار خونم هم بلاست سنم هم ۴۰ از پروپرانول اسنتفاده میکنم ولی فرقی نمیکنه . دوز دارو تا ۸۰ بردم ولی فرقی نکرد . فشارخونم ۱۳/۱۰
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      انجام هولتر نوار ثلب
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      هولتر نوار قلب
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسدی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    با سلام ایا بیزوپرونول۲/۵میلی همان پرانول ۲۰میلی هستش.ایا با هم فرق دارند؟چونکه مدتی به تجویز دکتر ازقرص اولی استفاده میکردم تموم شد از وداروخانه الان قرص دومی رو داده میگه فرقی نداره .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      اشتباه است...از یک خانواده هستند ولی فرق دارند
  • تصویر کاربر شادی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    بنده خانمی ۳۹ ساله هستم....حدود ۲ ساله که گاهی شبها دچار تپش قلب و گاهی سوزش معده میشم....چندی پیش به دکتر متخصص مراجعه کردم و نوار قلبم رو دیدن و گفتن مشکل قلبی نداری...پروپرانولول و کلیدینیوم سی دادن....من چند تا خوردم و دیگه نخوردم....الان باز دو هفته است علائم رو دارم...شبها تپش دارم در خواب...نمیدونم پروپرانولول ۱۰ را تا چند شب باید بخورم و بعد چجوری قطعش کنم...ممنون میشم راهنماییم کنید و اینکه آیا میتونم گاهی هم کلیدینیوم سی بخورم؟؟
    در ضمن استرس هم دارم.....ولی سابقه بیماری خاصی خیر....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 5 ماه پیش)
      سلام داروهای تجویزی را مجددا مصرف نمایید، آزمایش چک آپ کلی بدهید.. احتمالا داروی پرپرونولول را لازم باشد مدت طولانی مصرف نمایید..
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام من چند ماهه نوک انگشتان دستم سرد میشه یهوی اینجوری میشم و مورمور میکنه علتش چیست و نام بیماریش چیست ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام خوبین آقای دکتر من هرچند وقتی یبار دچار تپش قلب میشم ضربان قلبم تا نزدیک ۱۰۵ میرسه بعد ی دونه پروپرانول ۲۰ میخورم یکم آروم میشه بنظرتون مشکل من چیه استرس هم دارم بعضی وقتا اضطراب میگیرم نوار قلبم گرفتم چند وقت پیش گفتن خوبه نظارت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر نگین پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    ایا مصرف پروپانول باعث مشکل برای جراحی می شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...در صورت شروع با فاصله زمانی زیاد قبل از عمل و نبود نشکل در نوار قلب...خیر باعث هیچ مشکلی نمی شود
  • تصویر کاربر محمدی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پسرم استرس داره دکترش براش قرص پروپرانول تجویز کرده ولی پسر من فشارش خونش پایین هست ایا براش مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام گاهي ميتواند باعث افت فشار بشود
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا مصرف قرص پروپرانول ۱۰ باعث سوزش چشم و گلو میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خير
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من دارو تریامترن نصف واملوپرس نصف واتنولول ۵۰ شب ستفاده میکنم دکتر فوق تخصص فشارخون با فشار ۱۴ روی ۹ با اضطراب شدید که داشتم اتنولول برام حذف کرد وپرانولول ۲۰ یک صبح ویکی شب تجویز کرده میخواهم ببینم پرانول۲۰ کار اتنولول ۵۰ انجام میده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام به اون اندازه ضربان روًماهش نميده
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر