دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

برای تپش قلب چه بخوریم؟

امروزه تپش قلب به یک مشکل بسیار شایع تبدیل شده است و در واقع پاسخ طبیعی بدن به استرس یا اضطراب زندگی مدرن است. شما ممکن است در برهه‌های مختلفی از زندگی خود دچار تپش قلب شوید. معمولا تپش قلب باعث می‌شود که احساس کنید قلب شما بیش‌ از حد می‌تپد و تعداد ضربان آن طبیعی نیست. 

شما می‌توانید این وضعیت را در قفسه سینه و همچنین در گردن یا گلو خود حس کنید. در شرایط زیر، بروز تپش قلب به احتمال زیاد به ریتم غیر طبیعی قلب مربوط می‌شود:

  • وجود فاکتورهای خطر مهم و مرتبط با بیماری‌های قلبی
  • ابتلا به بیماری قلبی
  • غیر طبیعی بودن وضعیت دریچه‌های قلب

آرام کردن ضربان قلب با ریلکس کردن

سعی کنید با پاهای ضربدری بنشینید و به آرامی از سوراخ های بینی خود هوا را وارد ریه کرده و سپس از دهان خارج کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید ت اضطراب از شما دور شود. گاهی در مواقع استرس، گوش دادن به یک موزیک آرام، انجام یک خرید کوچک، دیدن فیلم و یا صحبت با یک دوست می تواند به شما کمک کند.

پای ضربدری

تپش قلب چگونه درمان می‌شود؟

اصولا انتخاب بهترین روش درمانی برای شما به علت تپش قلب بستگی دارد. حتی ممکن است نیازی به درمان خاصی نداشته باشید. اگر تپش قلب مربوط به مصرف غذاهای خاصی است، باید از مصرف این عوامل محرک اجتناب کنید.
اگر مبتلا به بیماری قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) هستید، ممکن است برای اصلاح مشکل به دارو درمانی، جراحی یا نصب دستگاه‌های خاصی در قلب نیاز داشته باشید. به‌همین‌دلیل، مهم است که اگر تپش قلب شما بدتر شد یا به طور ناگهانی به تعداد دفعات بیشتری اتفاق افتاد، با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

چه میوه هایی به کاهش تپش قلب کمک می کنند؟

میوه هایی که سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند، مانند: موز، آووکادو و پرتقال ممکن است به تنظیم عملکرد قلب و کاهش بروز تپش قلب کمک کنند.

برای تپش قلب چه بخوریم؟

بهتر است بگوییم برای درمان تپش قلب چه نخوریم. تپش قلب اغلب بدون درمان دارویی از بین می‌رود. البته اگر بتوانید محرک‌های زیر را حذف یا کنترل کنید:

بسیاری از افراد کافئین را به‌صورت روزانه در قالب قهوه یا چای صبحگاهی دریافت می‌کنند. مصرف کافئین موجود در یک یا دو فنجان قهوه نگران‌کننده نیست، اما اگر در طول روز بیش از این میزان قهوه می‌نوشید یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید، باید سعی کنید به روشی تپش قلب خود را کاهش دهید.

به همین ترتیب، مصرف متعادل الکل (یک نوبت در روز برای زنان و دو نوبت در روز برای مردان) خوب است، اما مصرف زیاد آن مشکل‌ساز می‌شود. غذاهای شیرین می‌توانند باعث افزایش سریع فشار خون شوند که در بروز تپش قلب موثر است. به‌همین‌دلیل، اگر قند خون شما هنگام غذا خوردن پایین باشد، دریافت بیش‌ازحد قند می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. 

اگر می‌دانید که دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) هستید، بلافاصله پس از ناشتا بودن یا گرسنگی شدید شروع به خوردن غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات زیاد نکنید. تیرامین هورمونی است که بدن شما از آن برای تنظیم فشار خون استفاده می‌کند. 

بنابراین خوردن غذاهای حاوی آن می‌تواند محرک افزایش سریع فشار خون باشد. از غذاهای سرشار از تیرامین می‌توان به پنیرهای بیات‌شده، سس سویا، سالامی (سوسیس نمک زده) و کلم ترش اشاره کرد. برخی از مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند باعث بروز تپش قلب شوند. مواردی مانند:

درمان تپش قلب

اگر پس از مصرف هر مکملی دچار تپش قلب یا سایر اثرات جانبی منفی شدید، مصرف آن را متوقف کنید و قبل از شروع مجدد آن از پزشک خود سوال کنید. توجه داشته باشید که ممکن است در تهیه مکمل‌های غذایی، استانداردهای خالص‌سازی خیلی رعایت نشود و موادی در آن‌ها یافت شوند که عنوان آن‌ها بر روی برچسب محصولات ذکر نشده باشد.

همچنین مهم است که یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا به شما کمک کند واکنش فردی خود را نسبت به برخی غذاها ثبت و پیشگیری کنید. اگر برخی از غذاها باعث ایجاد تپش قلب در شما می‌شوند، وقت آن رسیده است که از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

اگرچه بروز تپش قلب رایج است، اما ممکن است تجربه آن نگران‌کننده باشد، زیرا معمولاً از روند ضربان قلب طبیعی خود آگاه نیستید. معمولا احساس تپش قلب موقت است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. ازآنجایی‌که برخی از از عوامل محرک تپش قلب چیزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، بهتر است با آگاهی قبلی برای پیشگیری از اثرات آن‌ها اقدام کنید.

علت ابتلا به تپش قلب

تپش قلب می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشیم؟

اگرچه معمولا بروز تپش قلب خطرناک نیست، اما ممکن است نشانه وجود یک مشکل جدی‌تر برای سلامتی باشد. به‌خصوص اگر با علائم زیر همراه شود:

🔔 اگر همزمان با تپش قلب علائم زیر را دارید، فورا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید:

۳.۷/۵ - (۳۳ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟