دکتر محمد حسین نجفی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی پلاکت خون

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) نوعی آزمایش خون است که با بررسی تعداد سلول های خونی، به تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات و بیماری ها کمک می کند. تعداد پلاکت های خون یکی از مواردی است که در این آزمایش اندازه گیری می شود. در ادامه مقادیر طبیعی و غیرطبیعی پلاکت خون ذکر شده است:

مقدار پلاکت خون

خطرات پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد، اما این اتفاق اغلب در بیماران سرطانی (به دلیل پرتو درمانی یا شیمی درمانی) رخ می دهد. پلاکت خون پایین که بیشتر تحت عنوان ترومبوسیتوپنی شناخته می شود، باعث اختلال در توانایی بدن برای تشکیل لخته خون می شود. 

زیرا پلاکت ها در لخته شدن خون نقش مهمی دارند. برخی از علل احتمالی دیگر ترومبوسیتوپنی عبارتند از مصرف برخی داروها و یا آسیب شدیدی که باعث از دست دادن خون می شود. خطرات ناشی از کاهش پلاکت خون می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- خونریزی داخلی

مغز و دستگاه گوارش، دو محل شایع خونریزی داخلی ناشی از سطوح پایین پلاکت خون هستند. برای تشخیص این خونریزی‌ ها لازم است آزمایشات تشخیصی انجام شود. اما ممکن است قبل از اینکه نتیجه آزمایشات مشخص شود، خونریزی پیشرفت کند و منجر به عوارض جدی شود. 

مدفوع تیره و قیری رنگ، نشان دهنده وجود خون در مجرای روده است. اما انجام آزمایش مدفوع برای تشخیص قطعی لازم است. سردرد ناگهانی و شدید، حالت تهوع و استفراغ نیز می تواند نشان دهنده خونریزی مغزی باشد. 

با این حال، انجام  MRIیا CT اسکن برای تایید آن لازم است. این شرایط در صورت درمان نشدن، ممکن است باعث آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) شوند.

عوارض پلاکت خون پایین

2- جوش های پوستی

با کاهش سطح پلاکت خون، تعداد پتشی ها (لکه های کوچک مسطح و قرمز رنگ) بر روی پوست افزایش می یابد. همچنین ممکن است قرنیه‌ چشم ها قرمز و برافروخته شود و احتمال ایجاد تاول ‌های خونی (به‌ خصوص در دهان) افزایش یابد. 

با افت سطح پلاکت ها، خون دماغ شدن و خونریزی از لثه ها نیز ممکن است به طور مکرر رخ دهد. در صورت خونریزی از بینی که بیش از 10 دقیقه طول بکشد و یا خونریزی از لثه حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان علائم اولیه ترومبوسیتوپنی، می تواند از بروز عوارض جدی تر آن جلوگیری کند.

3- تامپوناد قلبی

در صورتی که کاهش سطح پلاکت ها به دلیل مصرف داروهای رقیق کننده خون (مانند هپارین) رخ دهد، تامپوناد قلبی ممکن است ایجاد شود. از آنجایی که مصرف هپارین باعث رقیق شدن خون و کاهش پلاکت ها می شود، تجمع مایعات در پوشش اطراف قلب رخ می دهد. 

زیرا عضله قلب قابلیت پمپاژ خود را از دست می دهد. تجمع مایع در اطراف قلب، به قلب و حفره های آن فشار وارد می کند. علائم تامپوناد قلبی می تواند شامل درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، اضطراب و گیجی باشد.

4- طولانی شدن زمان خونریزی

در صورت بروز جراحت یا بریدگی، پلاکت ها خونریزی را متوقف می کنند. وقتی تعداد پلاکت های خون پایین باشد، خونریزی ناشی از جراحت های کوچک (مانند بریدگی با کاغذ) که باید در لحظه متوقف شود، ممکن است چند دقیقه طول بکشد. 

اگر پایین بودن پلاکت خون درمان نشود، بریدگی و جراحت ‌های بزرگ ‌تر و آسیب‌زاتر می‌ توانند حتی منجر به مرگ شوند. در صورتی که سطح پلاکت ها خیلی پایین باشد، پزشک ممکن است تزریق پلاکت را درخواست بدهد.

پلاکت خون

کنترل پلاکت خون پایین

اگرچه ممکن است نتوانید از کاهش پلاکت خون جلوگیری کنید، اما می توانید با انجام اقداماتی که خطر خونریزی را کاهش می دهند، مشکلات ناشی از پایین بودن پلاکت را محدود کنید:

1- از مصرف برخی داروها خودداری کنید. این داروها شامل داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)مانند آسپرین و ایبوپروفن می باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، با پزشک خود در رابطه با خطر خونریزی صحبت کنید.

2- برای اصلاح موهای خود از تیغ استفاده نکنید.

3- هنگام کار با اجسام تیز مانند چاقو یا قیچی مراقب باشید.

4- از ورزش های تماسی (مانند فوتبال، بوکس، راگبی و…) و فعالیت هایی که در آن ها خطر آسیب دیدگی و خونریزی وجود دارد، خودداری کنید.

5- از یک مسواک نرم استفاده کنید. مراقبت دقیق از دهان، باعث کاهش التهاب لثه می شود. اگر پلاکت خون شما خیلی پایین است، از نخ دندان کشیدن خودداری کنید. لثه های ملتهب هنگام استفاده از نخ دندان به راحتی ممکن است دچار خونریزی شوند.

6- از مصرف الکل اجتناب کنید و یا آن را محدود کنید. الکل می تواند سرعت تولید پلاکت ها را کاهش دهد.

کنترل پلاکت خون

در صورت بروز خونریزی چه کاری باید انجام داد؟

یکی از نگرانی های جدی افراد مبتلا به پلاکت پایین، خطر خونریزی است. در صورت شروع خونریزی، باید هرچه سریع تر به پزشک و یا اورژانس بیمارستان ها مراجعه کنید. برای به حداقل رساندن خونریزی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

3.2/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهتاب چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    اگه همه‌ی آزمایشات خون سالم باشه ولی پلاکت ۱۲۰۰۰۰۰ باشه وهیچ علائمی هم نداشته باشه ب جز ضعف خستگی آیا نیاز ب .پیگیری هست آیا نیاز ب درمان خاصی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ا.ثر اوقات طبیعی است
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      اکثر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر م.ن سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    خواهرم ۵۸ ساله است و انعقاد خونش مشکل داره، دیر خونش منعقد میشه. جدیدا به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کرده و براشون آسپرین تجویز کردن.
    سوال اینه: آیا خواهرم با داشتن مشکل انعقاد خون، میتونه اسپرین بخوره؟
    خونریزی براش ایجاد نمیشه؟
    خ اهشمندم راهنمایی فرمایید.
    باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام.
    پدر من با تشخیص mds الان حدود ۱ماه افت شدید پلاکت دارن که الان هر ۳روز میریم ۱۰واحد پلاکت میزنیم .
    میره روی ۲۰هزار باز دوروز دیکه میاد روی ۵هزار یا ۶هزار
    ایا خطرناک هست؟
    هموگلوبین هم ۷نهایتا ۸
    دکترها میگن بیشتر از این نمیشه دیکه .یعنی اگر‌پلاکت نزنیم نمیدونم چه اتفاقی میفته.و اینکه خونریزی لثه و مدفوع هم داره که میگن بخاطر پلاکت پایینه.نمیتونن ببرن بالا پلاکتش .راهنمایی بفرمایید ممنونم.
    و ۳سال پیشم تشخیص کنسر پانکراس جراحی ویپل هم انجام داده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      در حیطه تخصص قلب نیست...مربوط به فوق تخصص خون و انکولوژی...
  • تصویر کاربر میترا پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت،در حال حاضر پلاکتم ۵۳ هزار است، و متخصص خون دلیل کمبود پلاکت را itp تشخیص داد( بیوپسی کردم و مغز استخوان خدا رو سکر مشکلی نداشت،قصد کشیدن دندان عقل رو دارم دکتر دندانپزشکم میگه با این پلاکت دندانتو نمیکشم،چکار میتونم بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ماخصص خون مشورت کنید...و دندانمزشک را عوض کنید
  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    دکتر جان پلاکت من ۱۳۶۰۰۰۰هزار هست چند ماه قبل هم چکاپ دادم همین بود آیا این عدد خیلی پایین هست و خطر داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به فوق تخصص خون
  • تصویر کاربر میترا پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 21 سالمه و پلاکت خونم رو 29000 ایا خطرناکه زیر نظر پزشکم و قرص ازارام 50 استفاده میکنم رو بدنم کبودی های شدید هس ممنون میشم بگین چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      تحت نظر متخصص خون باشید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام من سیروز کبد دارم و در نوبت پیوند هستم .پلاکت خونم ۳۰۰۰۰ می باشد و کرایوف و پلاکت تزریق می کنم و بعد از دو سه روز ترزیق به عدد ۵۹۰۰۰ می رسد و چند روز بعد دوباره افت می کند من چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام لطفاً به پزشک فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر عباسی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پلاکت خون ۸۹ هزار خطری داره بعد بیمار ضربان قلب هم داره همراهش تپش نامنظم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پلاکت خون ۴۹۹ هست much 25.1 وEsR 30 هست من ۳۵ سالمه سرگیجه و گزگز دست و پا سوزش کل بدن و تاری دید و کسل و بی‌حوصله ام برام فولایرون+زینک و فروفورت دئودنال تجویز کردند همینا خوبند یا خیر لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...مشورت با فوق تخصص خون
    2. تصویر کاربر محمود دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      X
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    همسر من همیشه ازمایش چکاب میداده جواب ازمایش خوب بوده این دفعه پلاکت خونش۱۳۷۰۰۰ سردرد،بیحال میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      تکرار آزمایش ۶ ماه بعد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر