دکتر محمد حسین نجفی

همه ی افراد می دانند که سردرد چگونه احساسی دارد. شدت سردرد می تواند از درد کمی آزار دهنده تا ناتوان کننده، متغیر باشد. بیش از 15 درصد بزرگسالان، به طور مکرر دچار سردرد های شدید و میگرن می شوند.  اگرچه در برخی موارد می توان سردرد را با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه کاهش داد، اما برخی سردردها (از جمله سردردهای ناشی از فشار خون بالا) به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارند. پایین اوردن فشار خون بالا باید به سرعت انجام بشود و همچنین سردر ناشی از فشارخون هم باید  به سرعت درمان شود تا از عوارض شدید آن جلوگیری شود.

فشار خون بالا و سردرد

ممکن است فکر کنید که فشار خون بالا (یا هایپرتنشن) باعث سردرد می شود، اما مسئله به این سادگی ها نیست. بنا به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا باعث سردرد نمی شود، مگر اینکه فشار خون، خیلی بالا باشد.  اگر دچا سر درد شدیم درفشار خون بالا کدام قسمت سر درد می‌کند؟ معمولا شقیقه یا کف سر درد میکند.

وقتی دچار یک بحران فشار خون می شوید (فشار خون سیستولیک بیشتر از 180 و یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از 120)، ممکن است سردرد شدیدی را تجربه کنید. بحران فشار خون همراه با سردرد، یک وضعیت اورژانسی است که اگر فورا تحت درمان قرار نگیرد، می تواند باعث آسیب به اندام ها و یا حتی سکته مغزی شود. 

اگر سردرد شدید دارید و فشار خون شما بیشتر از 120/180 میلی ‌متر جیوه است، باید فورا به اورژانس بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه کنید.

فشار خون بالا و سردرد

سردرد فشار خون بالا چیست؟

سردرد فشار خون بالا، با سردردهای دیگری که ممکن است قبلا تجربه کرده باشید، متفاوت است. این اتفاق می تواند باعث آسیب به مغز (انسفالوپاتی فشار خون بالا) و سایر وضعیت های تهدید کننده حیات شود. 

وقتی فشار خون به طور ناگهانی افزایش می باید، رگ های خونی مغز منقبض شده و سپس به سرعت منبسط می شوند. این اتفاق منجر به آسیب به عروق خونی کوچک، ادم مغزی، افزایش فشار داخل جمجمه و در نتیجه سردرد می شود.

علائم سردرد فشار خون بالا چیست؟

برای درمان سردرد فشار خون بالا، استفاده از داروهای مسکن کافی نیست. ممکن است احساس کنید که فشار، درون سر شما جمع شده و باعث درد شدید و احساس ضربان می شود. گاهی اوقات، سردرد فشار خون بالا ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد، از جمله:

منتظر بروز علائم دیگر نباشید. سردرد شدید همراه با فشار خون بالا، یک دلیل کافی برای مراجعه به اورژانس بیمارستان یا مطب پزشک است.

درمان فشار خون بالا

سردرد فشار خون بالا چگونه درمان می شود؟

اگر فکر می کنید سردرد فشار خون بالا دارید، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

2- بعد از پنج دقیقه، مجددا فشار خون خود را اندازه بگیرید.

اگر فشار خون شما بالا است (بیشتر از 120/180)، شما باید:

3- داروهای فشار خون که برای شما تجویز شده است را مصرف کنید.

4- با اورژانس تماس بگیرید و یا از اطرافیان خود بخواهید که شما را به اورژانس بیمارستان ببرند.

پزشک ممکن است برای شما داروهای فشار خون داخل وریدی (تزریقی) را تجویز کند و شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که هیچ آسیبی به اندام های شما وارد نشده است. 

همچنین، پزشک فورا تلاش می کند تا فشار خون شما را به تدریج کاهش بدهد. کاهش ناگهانی فشار خون، می تواند باعث خون رسانی ناکافی به اندام ها شود.

وقتی که فشار خون شما پایین آمد، سردرد شما نیز باید کاهش پیدا کند. ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید تا فشار خون شما تحت کنترل قرار بگیرد. همچنین ممکن است به شما گفته شود که بعد از ترخیص، مصرف داروهای فشار خون را ادامه دهید.

درمان های خانگی فشار خون بالا و سردرد

درمان فشار خون بالا

1- استرس خود را کاهش دهید

استرس می تواند هم در ابتلا به سردرد و هم میگرن، نقش مهمی داشته باشد. اگرچه استرس بخشی از زندگی روزمره است، یافتن روش هایی برای مدیریت استرس می تواند بسیار کمک کننده باشد. برخی از این روش ها عبارتند از:

روش های درمانی: 

برخی شواهد نشان می دهد که رفتار درمانی شناختی (CBT) می تواند به کاهش علائم سردرد یا میگرن کمک کند. این تکنیک، نحوه شناسایی و مقابله با افکار نادرست را به شما آموزش می دهد و به این ترتیب، به کنترل و مدیریت استرس کمک می کند.

تکنیک های آرام سازی: 

استفاده از تکنیک های آرام سازی و مدیتیشن نیز می تواند برای تسکین سردردهای تنشی و میگرن کمک کننده باشد. تکنیک رایحه درمانی با استفاده از اسانس اسطوخودوس، ممکن است به کاهش شدت میگرن کمک کند. هر دوی این روش ها، به کاهش استرس نیز کمک می کنند.

یوگا: 

این تمرین ذهنی- جسمانی، در بسیاری از افراد باعث کاهش سطح استرس می شود. همچنین برخی شواهد نشان می دهد که یوگا می تواند تعداد دفعات، مدت زمان و شدت سردردهای تنشی را نیز کاهش دهد.

کاهش استرس برای بهبود فشار خون و سردرد

2- مصرف کافئین را کاهش دهید.

اگرچه مصرف مقداری کافئین اشکالی ندارد و حتی ممکن است تاثیر مثبتی در تسکین سردرد داشته باشد، اما مصرف بیش از حد کافئین، در برخی افراد می تواند باعث میگرن و یا سردرد شود. در عین حال، قطع مصرف کافئین (ترک اعتیاد به کافئین) به طور ناگهانی نیز ممکن است منجر به سردرد شود.

اگر به طور مکرر دچار سردرد می شوید، به مقدار کافئینی که روزانه مصرف می کنید (برای مثال نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه و چای) توجه داشته باشید. اگر فکر می کنید که کافئین نیز ممکن است در سردردهای شما نقش داشته باشد، به تدریج مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

سایر درمان ها

برخی از اقدامات دیگری که می توانند به درمان سردرد کمک کنند، عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • فعالیت بدنی و ورزش منظم

این موارد می توانند به کنترل فشار خون بالا نیز کمک کنند.

راه های درمان فشار خون

سردرد فشار خون بالا چگونه درمان نمی شود؟

سردرد فشار خون بالا، نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی خطرناک است. مصرف مسکن های متداول برای درمان این عارضه نه تنها موثر نیست، بلکه اقدام برای مراقبت های پزشکی را نیز به تاخیر می اندازد.

می‌ توانید داروهای فشار خونی که قبلا برای شما تجویز شده است را در راه رفتن به اورژانس مصرف کنید، اما منتظر تاثیر آن ها نباشید. زیرا ممکن است به شما کمکی نکند. برای جلوگیری از بروز عوارض جدی، باید در عرض یک الی دو ساعت، تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

عوارض سردرد فشار خون بالا چیست؟

در صورتی که به سرعت، مراقبت ها و اقدامات پزشکی لازم را دریافت نکنید، سردرد فشار خون بالا می تواند منجر به فشار خون بدخیم شود که این وضعیت، با آسیب به اندام ها همراه است. سردردهای فشار خون بالا، خطرات زیادی برای سلامتی دارند، از جمله:

عکس العمل سریع و قاطعانه به سردرد فشار خون بالا، اهمیت زیادی دارد. زیرا بسیاری از این وضعیت های ذکر شده، می توانند کشنده باشند. اما اگر این موقعیت ها، در محیط بیمارستان رخ بدهند، شانس زنده ماندن شما بسیار بیشتر است.

درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

چگونه می توان از سردرد فشار خون بالا پیشگیری نمود؟

کنترل و نظارت بر فشار خون بالا، کلید پیشگیری از سردردهای خطرناک فشار خون بالا است. پزشکان گاهی اوقات فشار خون بالا را “قاتل خاموش” می نامند. زیرا این بیماری معمولا فقط در موارد بسیار شدید، منجر به بروز علائم می شود.

برای پیشگیری از بروز یک شرایط اورژانسی ناشی از فشار خون بالا، باید حداقل دو بار در ماه، فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر سابقه فشار خون بالا دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که هر روز فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

اگرچه همیشه نمی توانید از بحران فشار خون پیشگیری کنید، اما پیروی از اقدامات زیر، می تواند خطر آن را به حداقل برساند:

علاوه بر این موارد، پزشک می تواند اقدامات پیشگیرانه دیگری را نیز به شما پیشنهاد دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون 

3.9/5 - (113 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سرد شدید دارم فشارم ۱۷۰
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر م پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من الا یه ۶ روز یه تپش قلب شدید سردرد داشت گفتن فشارش بالاست سرگیجه هم داشن بهش قرص بیزوپکس و بیتاهیستامین دادن قرص هارو ک مصرف میکنه دست چپش گزگز میکنه تپش قلبش قطع شد ولی سرگیجه سردرد داره چیکار کنم ک سرگیجه سردر ش هم برطرف بشه بعد ،بعد مصرف قرص احساس منگی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      آزمایش خون...بررسی توسط همکار مغز و اعصاب
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام ، مادرم فشار خون داره به همراه سردرد و حالت تهوع ، وقتی چیزی میخوره حالت تهوع میگیره و سرش خیلی درد می‌کنه ، دکتر هم براش قرص کاپتوپریل و لوزار ۲۵ داده ، خواستم بدونم برای سردردش قرص آث‌آ یا ایبوپروفن بخوره مشکلی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      برای سردرد استامینوفن مصرف کنند... ایبوپروفن باعث افزایش فشار می شود
  • تصویر کاربر یک یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام پدرم فشارخون دارن شب فشارشون راچک میکنم13/8روهست صبح یا نیمه شب چک میکنم17/9هست میشه بگیدچیکارکنم ک این17بیادپایین درضمن پدرم گرفتگی رگ هم دارن وقراره عمل بشن امادکترگفتن اول بایدفشارتنظیم بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مکرر فشار را نگیرید...دوز داروها باید تنظیم بشود...
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      می توانید یکی از قرص های فشار را به شب منتقل کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ف یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدت یک ماهه فشارم میره رو ۱۳ تا ۱۵ روی نه ۴۶ سالمه نوار قلب واکو دادم گفتن خیل کم گرفتگی یکی از رگهای قلب دارید .گفتن احتیاج به انژیو ندارید
    دکتر قرص متازیر۴۵ داده هر صبح نصف قرص بخورم واتورو استاتین ۲۰ هر شب یکعدد بخورم وقرص پوکساید ۵ میلی گرم هر شب .
    الان دوباره یه روز درمیون فشارم میره بالا راهنمایی میکنید .وقتی فشارم میره رو سیزده بدنم سوزن سوزن میشه وسردرد میگیرم ..تعادلم کم میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      باید داروی بیشتری مصرف کنید...داروها برایتان کافی نیست...
  • تصویر کاربر غلامی یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من فشار خون داره و وقتی فشارش بالا میاره خون دماغ میشه با اینکه قرص مصرف می‌کنه اما بازم خون دماغ میشه چیکار کنیم ک خون دماغش قطع بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      باید داروهای فشار مجدد تنظیم شود...
  • تصویر کاربر رحیم دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    مدت ده سال است دچار فشار خون شدم البته مینیمم بالا بود به نسبت ، یعنی چهارده تا شانزده روی نه ونیم تا یازده ، تمامی اقدامات از جمله قلب عروق ، کلیه، تیرویید، پاراتیرویید، و آزمایشات گوناگون انجام دادم نهایتا گفتند بی دلیل است فقط لوزارتان و ترامترن دادند خوردم و ادامه دادم هر از چند گاهی دوباره به هم میخورد و آمپول و ..تا به لوزامیکس رسیدم الان مدتی است که دوباره بهم خورده و قابل کنترل نیست و مدام بالاست آیا صرف اینکه در نهایت به من بگید چون در جنگ بودی اینجوریاست کافی است و منطقی است؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      فشار خون بالا مانند سفید شدن مو است و اکثر موارد هیچ علتی ندارد و در اثر تغییرات در شیستم عروق و قلب می باشد...
  • تصویر کاربر نگین چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . خسته نباشید .

    ببخشید از کجا بفهمیم که فشاربالا هستیم ؟ باید چند روز فشارمون رو اندازه بگیریم تا ثابت بشه فشاربالاییم ؟

    بهتره فشاررو صبح اندازه بگیریم یا ظهر یا شب ؟

    ایا فشار سیستولیک ۱۳ احتیاج به دارو دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      شروع دارو بستگی به اکو و نوار قلب و علایم دارد...برای تشخیص می توان هولتر فشار خون انجام داد.‌..در صورت علاقه به اخذ فشار در منزل۳ روز فشارها را صبح و شب ثبت کنید
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام منظورم DVTلخته شدن خون درپای چپم
    حدود۲۰ساله وارفارین میخورم
    ومیخوام بدونم جواب سونوگرافی ائورت شکمی
    که۶۰cm/sچگونه است ؟درددر قفسه سینه جناق سینه و پشتم میان دوکتفم در می‌کند
    لطفاً پاسخ دهید
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      آئورت شکمی در حد ۶ cm نیاز به درمان دارد
  • تصویر کاربر امبری جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند وقتی هست شوهرم فشارش تا ۱۶ میره امشب خیلی سردرد شدید داشت فشارش گرفتیم رو ۱۶ بود قرص زیر زبانی دادیم شد ۱۴ ولی سردرد خوب نمیشه کلافه اش کرد باید چه کنم لطفا راهنمایی کنیم در ضمن خیلی هم مسکن میخوره ولی تاثیری نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      باس لام...ویزیت و اکوی قلب و شروع دارو
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر