دکتر محمد حسین نجفی

فشارخون بالا بیماری بسیار شایعیست که قاتل خاموش نام گرفته است. این بیماری می تواند به مرور و در طول زمان باعث آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه ها و اعضای بدن شود. مغز و قلب و چشم و کلیه ها از شایع ترین اندام هایی هستند که در طول زمان دچار آسیب توسط فشارخون بالا می شوند. بروز ناتوانی های جنسی و هم چنین آسیب های عروق اندام تحتانی نیز می توانند از عوارض فشار خون بالا باشد. اما از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

فشار خون طبیعی بین 90/60mmHg و 120/80mmHg در نظر گرفته می شود. فشار خون بالا 140/90mmHg یا بالاتر در نظر گرفته می شود. فشار خون پایین 90/60mmHg یا کمتر در نظر گرفته می شود.

بسیار مهم است که این بیماری به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شود زیرا تاخیر در درمان این بیماری می تواند اثراتی بسیار ناخوشایند داشته باشد. اما چطور می توان این بیماری را به موقع تشخیص داد؟

فشار خون چیست؟

فشار خون به صورت دو عدد نمایش داده می شود. عدد بزرگ تر فشار سیستولیک نام داشته و بیانگر فشار پمپاژ خون توسط قلب است. عدد کوچک تر فشار دیاستولیک نام داشته و بیانگر مقاومت دیواره عروق خونی در برابر جریان خون است. هر دوی این فشار ها با واحد میلی متر جیوه (mmHg) نمایش داده می شوند. اعداد فشار خون به صورت یک عدد بر عدد دیگر (همچون 120 بر 80 میلی متر جیوه) خوانده می شوند.

دو نکته زیر را می توان به عنوان یک راهنمای کلی در نظر گرفت:

  • فشار خون بالا معمولا به صورت فشار خون بالا تر از 90/140 میلی متر جیوه در افراد عادی و 90/150 میلی متر جیوه برای افراد 80 ساله یا مسن تر بیان می شود. اعداد سنجش فشار خون در خانه ممکن است نیم درجه با این اعداد تفاوت داشته باشند.
  • فشار خون ایده آل معمولا در بازه 60/90 تا 80/120 میلی متر جیوه بیان می شود. این عدد در افراد 80 ساله یا مسن تر کمتر از 90/150 میلی متر جیوه است.

اعداد فشار خون بین 80/120 تا 90/140 میلی متر جیوه می توانند به معنای خطر ابتلا به فشار خون بالا در صورت عدم اقدام مناسب باشند. فشار خون در افراد مختلف اندکی متفاوت بوده و آنچه در یک نفر بالا یا پایین است، ممکن است برای فرد دیگر طبیعی در نظر گرفته شود.

خطرات ابتلا به فشار خون بالا

در صورتی که فشار خون بسیار بالا باشد، فشار بیشتری بر عروق خونی، قلب و اندام های دیگر همچون مغز، کلیه ها و چشم ها وارد می شود. تداوم فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های خطرناک و مرگ بار همچون موارد زیر را افزایش دهد:

در صورت ابتلا به فشار خون بالا، کاهش آن حتی به مقدار اندک می تواند خطر ابتلا به مشکلات یاد شده را کاهش دهد.

در ابتدا باید دید چرا به فشار خون مبتلا می شویم؟

این سوالی است که بسیاری از مراجعین به متخصصین قلب می پرسند که چرا اصلا مبتلا به فشارخون بالا شده ایم؟ آیا مشکلی در قلب یا کلیه یا در سایر اعضای بدن وجود دارد که باعث شده ما به این بیماری مبتلا شویم؟ واقعیت این است که در افراد بالای 50 سال 90 درصد علت فشارخون ژنتیک و استعدادهای وراثتی است. یعنی در 90 درصد این افراد تمام بررسی های انجام شده از نظر قلب و کلیه و غدد فوق کلیه و سایر مسایل هورمونی سالم هستند و هیچ مشکلی که عامل بروز فشارخون بالا باشد پیدا نمی شود. 

علائم فشار خون بالا

البته برخی مسایل نظیر استرس زیاد و اضطراب می توانند باعث شوند که فشارخون یک فرد تشدید شود اما به تنهایی نمی تواند عامل بروز بیماری باشند. ماجرا در افراد زیر 40 تا 50 سال کمی متفاوت است و این افراد ممکن است علتی ثانویه نظیر برخی مشکلات غده ی فوق کلیه یا اختلالات آناتومیک شریان های کلیوی یا آئورت داشته باشند که باعث بروز فشارخون بالا در ایشان شود. 

پس با اینکه در افراد بالای 50 سال معمولا بررسی بیش تری برای تعیین علت فشارخون بالا لازم نیست ولی در افراد جوان تر با فشارخون بالا برخی متخصصین توصیه به انجام یک بررسی اولیه ی هورمونی و آناتومیک می کنند.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

متاسفانه بزرگترین مشکل فشارخون بالا این است که این بیماری در اکثر مواقع بی علامت است! یعنی بیمار به فشارخون بالا مبتلاست ولی خودش اطلاعی ندارد و بیماری هم علائمی برای وی ایجاد نمی کند. متاسفانه در بسیاری از مواقع زمانی فشارخون بالا تشخیص داده می شود که فرد دچار عوارض شده و با اینکه هیچ وقت برای درمان مناسب دیر نیست ولی فرصت طلایی هم تا حدی از دست رفته است. همین موضوع خود توضیح دهنده ی اهمیت بالای تشخیص و درمان به موقع مناسب فشارخون بالا است. اما اگر بیماری علامت دار شود معمولا چه علایمی را نشان می دهد؟ 

اگر هر یک از علایم بالا را داشتیم چه کنیم؟

در این موارد قدم اول مراجعه به متخصص قلب است. متخصص از شما نوار قلب اخذ خواهد کرد. گاهی اثرات فشارخون بالا در نوارقلب قابل مشاهده هستند. هم چنین از شما سوالاتی در مورد علائم پرسیده خواهد شد و در نهایت ممکن است برای بررسی وضعیت قلبی شما و اثرات فشارخون روی قلب از جمله افزایش ضخامت دیواره ی قلب از شما اکوکاردیوگرافی به عمل بیاید. 

با مجموع این معاینات می توان به این نتیجه رسید که آیا شما به فشارخون بالا مبتلا هستید یا خیر. البته فراموش نکنید که تنها یک مرتبه بالا بودن فشارخون به معنی این نیست که فشارخون شما بالاست. بسیاری علل نظیر استرس و اضطراب می توانند فشارخون را در افراد سالم از این نظر نیز حتی بالا ببرند.

استفاده از هولتر فشارخون 24 ساعته 

یکی از ابزارهای تشخیصی طلایی در مورد بیماری فشارخون استفاده از روشی به نام هولتر فشارخون 24 ساعته است که توسط انجمن قلب اروپا و انجمن قلب آمریکا به عنوان دقیق ترین روش و استاندارد طلایی تشخیص فشارخون بالا معرفی شده اند. در این روش دستگاه کوچکی به مدت 24 ساعت به دست شما وصل می شود که هر 30 دقیقه فشارخون شما را در طول شبانه روز ارزیابی می کند و در حافظه ی خود ثبت می کند. 

روز بعد که شما به مطب پزشک مراجعه می کنید دستگاه از شما باز می شود و توسط پزشک بررسی میشود و میزان نوسان های فشارخون شما تعیین می شود. از این ابزار هم برای تشخیص بیماری و هم برای پایش و تعیین مناسب بودن رژیم درمان شما استفاده می شود.

درمان فشار خون بالا شامل چه مراحلی است؟

اگر فشارخون بالای شما در معاینات و بررسی های تشخیصی تایید شوند قدم بعدی شروع درمان مناسب است. معمولا درمان مناسب فشارخون دو بخش دارویی و غیردارویی دارد. بخش غیردارویی عموما شامل رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن و پیاده روی مناسب و کاهش مصرف نمک است و بخش دارویی نیز شامل تجویز داروهای مناسب کاهنده ی فشار خون است که با نظر پزشک شما صورت می گیرد. 

داروهای کاهنده ی فشارخون انواع مختلفی دارند که انتخاب گزینه ی مناسب توسط پزشک شما و بر اساس وضعیت بالینی شما صورت می گیرد. فراموش نکنید مصرف هیچ دارویی نباید جز با تجویز پزشک صورت بگیرد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

3.4/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    بنده ۴۱ سال سن دارم برای فشارخون ابتدا فشارم۱۶ روی ۱۰ بود دکتر ابتدا به من لوزاتانhداد روزی یکی بعداز یکهفته به دکتر مراجعه کردم برای چکاب دکتر فشارم رو گرفت ۱۴ روی ۱۰ بود،دکتر قرصم رو عوض کرد لوزاتان ۲۵ روزی ۲ تا باز برای چکاب مراجعه کردم فشارم تغییری نکرده بود۱۶ روی ۱۰ بود.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چه قرصی برای تنظیم فشارم استفاده کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      لوزارتان اچ صبح یکی شی نصف
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      شب
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عاطفه جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    باسلام چند وقتی هست سردرد های شدید دارم مخصوصا وقتایی که سرما می خورم بیشتر ومدام میشه چون در اون حالت یا فشارم سیزده چهارده اس یا هشت نه .گاهی فشار زیادی روی قلبم دارم حتی تو پیاده روی کردن عصبی میشم تپش قلبم خیلی بالا میره وبدنم مدام گر گرفتگی داره حرارت بدنم میره بالا ...به نظرشما ایامن دچار فشار خون بالا هستم لذا با توجه به این که مادرم هم توسن سی پنج سالگی فشار خون گرفتن ..مخصوصا بعد از زدن واکسن کرونا این سر درهای من تمومی نداره ومدت زمان طولانی تری طول میکشه ..آیا احتمال لخته شدن خون هم دارم دکتر ..ممنون میشم پاسخ منو از طریق پیامک بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه می شود...هولتر فشار خون جهت قطعی شدن تشخیص پرفشاری خون انجام دهید
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام بنده هنگام ارضا جنسی پس سرم درد میگیره ، یه با. بیمارستان رفتم فشار خونم رو بیست بود البته استرس هم داشتم تو اون لحظه یعنی میترسیدم بمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...علایم به نفع پانیک اتک حمله اضطرابی است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر