دکتر محمد حسین نجفی

اگر خود شما یا یکی از اطرافیانتان تا به حال به هر علتی به پزشک قلب مراجعه کرده باشید و یا دچار بیماری قلبی باشید حتما در مورد قرص آنژیپول، متوهگزال و یا متازیرو شنیده اید (هر سه ی این نام ها متعلق به یک دارو هستند ولی از سه برند معتبر که در ایران بیش تر استفاده می شوند). در نوشتار پیش رو در این باره صحبت می کنیم که این دارو از چه دسته ای است و چه کاربردهایی دارد. هم چنین در مورد عوارض و نحوه ی مصرف آن نیز صحبت خواهیم کرد.

عملکرد قرص آنژیپول

به طور کل یکی از پرکاربردترین دسته های دارویی در بیماری های قلب و عروق داروهای مسدودکننده گیرنده ی بتا (بتابلاکرها) هستند. گیرنده ی بتا در قلب انسان وظیفه ی تحریک قلب و ایجاد تپش و کوبش را بر عهده دارد. با مسدود کردن این گیرنده ضربان قلب و همچنین شدت ضربان قلب کاهش پیدا می کند. از مهم ترین داروهای دسته ی بتابلاکر های می توان به آتنولول، متورال، پروپرانولول و بیزوپرولول اشاره کرد.

یکی از داروهای مهم این دسته دارویی به نام متوپرولول است. متوپرولول به دو صورت در کارخانه های داروسازی تولید می شود. متوپرولول تارتارات و متوپرولول سوکسینات. نوع تارتارات این دارو کوتاه اثر است و معمولا بین 6 تا 12 ساعت در خون می ماند. این دارو با نام تجاری متورال و در دوزهای 50 میلی گرمی در دسترس است. 

عملکرد قرص آنژیپول

نوع سوکسینات متوپرولول به خاطر تفاوت در شیمی دارو قابلیت اثربخشی طولانی تری دارد و تا 24 ساعت در خون باقی می ماند. این دارو در دوزهای 23.75 و 47.5 و 95 میلی گرمی در کشور ما در دسترس است و با سه برند معروف تر آنژیپول، متوهگزال و متازیرو شناخته می شود.

زمان مصرف قرص آنژیپول

زمان مصرف این دارو بستگی به دور تجویزی پزشک دارد. در مواردی که دو بار در روز تجویز شده باشد مصرف باید صبح و شب و با فاصله ی 12 ساعت انجام شود. در مواردی که مصرف یک بار در روز است عموما توصیه به مصرف دارو درساعات اولیه صبح می شود.

قرص آنژیپول برای چه کسانی تجویز می شود؟

استفاده ی اصلی از این دارو در بیمارانی است که به هر دلیلی پزشک قصد کاهش ضربان قلب ایشان را دارد. مهم ترین این بیماران، بیماران مبتلا به آریتمی های قلبی هستند. در مواردی از آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون های دهلیزی، PVC ها و برخی موارد ساده تر نظیر تپش قلب نیز می توان از این دارو استفاده کرد.

در برخی بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی نیز این دارو قابلیت این را دارد که از پیشرفت بیماری و بزرگ شدن قلب جلوگیری کند و از بازآرایی منفی قلبی نیز جلوگیری می کند. همچنین در برخی بیماران با دردهای قفسه ی سینه ناشی از آنژین صدری نیز این دارو می تواند به تخفیف درد کمک کند.

تفاوت اصلی بین متورال و آنژیپول چیست؟

گفتیم که تفاوت اصلی این دو دارو در شیمی ساخت آنهاست به طوری که متورال کوتاه اثرتر و آنژیپول اثر طولانی تری دارد. یک مزیت نسبی قرص آنژیپول به متورال این است که می توان این دارو را تنها یک بار در روز استفاده کرد در حالی که متورال به خاطر ماهیت آن که دارویی است کوتاه اثر باید حداقل در دو دوز استفاده شود. این دو دارو از نظر عوارض تفاوتی با هم ندشته بعبارت دیگر هیچ کدام از این دو دارو نسبت به دیگری عوارض کمتری ندارد.

عوارض اصلی آنژیپول (متوهگزال/متازیرو) چیست؟

عوارض این دارو مشابه تمامی داروهای دسته ی بتابلاکرها می باشد. از مهمترین آنها میتوان موراد زیر را نام برد:

چه زمان باید در مورد عوارض دارو به پزشک خود اطلاع دهید؟

اگر از آنژیپول، متوهگزال و متازیرو استفاده می کنید و هر یک از علایم زیر را پیدا کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

عوارض قرص آنژیپول

البته فراموش نکنید که بیمارانی که در حال استفاده از داروهای دسته ی بتابلاکرها هستند ممکن است به خاطر ماهیت این داروها دچار افت ضربان قلب بشوند. اما تا زمانی که ضربان قلب شما بالای 50 عدد در دقیقه است و شما علایمی نظیر سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها یا افت فشارخون ندارید نیازی به تغییر دوز دارو یا نگرانی نیست.

طریقه مصرف قرص آنژیپول

معمولا دوز تجویزی دارو بستگی به شرایط زمینه ای هر بیمار دارد. در برخی بیماران لازم است که دوزهای بالاتری تجویز شود و در برخی دوزهای پایین تر بهتر جواب می دهد. دارو در دوزهای 23.75 یا 47.5 یا 95 میلی گرمی در دسترس است که بسته به نوع مشکل هر فرد از دوز مشخصی استفاده می شود. معمولا دارو یک بار در روز تجویز می شود و زمان مصرف آن بهتر است صبح باشد. مصرف دارو با غذا یا بی غذا تاثیری در اثربخشی آن ندارد. به عبارت دیگر می توانید هر موقع که برای شما راحت تر است دارو را استفاده کنید.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

4/5 - (61 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هدی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    دکتر قبلا به مادرم متورال۵۰ داده صبح ظهر وشب یکی الان آنژیپول ۴۷/۵دادهصبح یکی
    آیا این دو قرص فرق میکنه ؟
    چرا قرص رو تغییر دادن البته ناگفته نماند که دکترشون گفت به جای اینکه هر وعده متورال نصف بخورن یکی از این آنژیپول بخورن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      آنژیپول بهتر است
  • تصویر کاربر رخا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام من دخترم صبح ها انژیبول 95میخوره شبا 47,5دیشب، و صبح نخورده بود عصر ساعت پنج خورد که سردل داشت بالا اورد الان امشب انژیبول 47,5بهش بدم یا خیر فردا صبح همون 95بخوره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      از فرال صبح
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      فردا
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من ۴ ساله انژیپول۴۷،۵(صبح وعصر۱/۲) مصرف میکنم.یک ماهیست قلبم بطور ممتد شور میزنه.یک نوع حالت افتادن از ارتفاع وبدنبالش تک سرفه های خشک دارم.شبها وبهنگام خواب این حالت بیشتر اذیتم میکنه.مشکل از داروست؟میتونم قطعش کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر....توصیه به هولتر نوار قلب می شوید
  • تصویر کاربر مهرابادی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر مادر من مشکل اریتمی دارندهم فشار و هم تپش قرص متوپرولول سوکسینات مصرف میکنند که تداسپت ای ار ۴۷/۵ولی الان داروخانه قرص انژیوپول سوکسینات ۴۷/۵دادند و گفتند کارخانه فرق دارد اما مادرم با این سردرد شدید میگیرند حال قرصها یکی و سردرد واقعا برای همین هست؟با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ممکن است....از یک شرکت دیگر تهیه کنید
  • تصویر کاربر لاله دوشنبه ۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام. من قرص کنکورد برای فشار خون استفاده میکردم یه مدت نایاب شد قرص انژیپول استفاده میکنم ولی فشارم کنترل نیست میتونم دوباره کنکورد استفاده کنم. صبح انژیوپول شبها والسارتان 80اکثرا تپش قلب هم دارم ممنون راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر زهره شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام استاد محترم من ۶۰ سال دارم از کودکی به خاطر این بیشرف ها استرس زیاد داشتم و بعد افسردگی ،۴۷ ساله زمان یائسگی متوجه افزایش فشارخون شدم متخصص قلب برام متحدالمرکز نوشت مدتی خوردم متاسفانه چون ورزشکار هستم گفتم می تونم کنترل کنم یک روز نزدیک اذان صبح نتونستم از جام بلند شم حس کردم فشارم بالاست داروی کاپتوپریل را همیشه بالای سرم می گذاشتم قادر به حرکت نبودم دست هام فقط حرکت داشت فورا یک عدد کاپلو ۲۵ جویدم با فریاد کمک خواستم با کمک فشار خونم را گرفتم فشارم ۱۹ بود یکی دیگر کاپلو جویدم با زور خود را به بیمارستان رساندم فشارم ۱۴ شده بود به متخصص قلب رفتم در پرونده ام شبه آنژیو نوشت و گفت اصلا فشارت پایین نمی آید و والسارتان ۸۰ هر ۱۲ ساعت نصف قرص
    دو سال است که میخورم فشارم ۱۲/۵می شود همیشه چک می کنم استاد محترم سوالی داشتم مکانیزم اینکه فشار پایین نخواهد آمد چیست؟ از دکترم پرسیدم متاسفانه جواب نداد من ارشد مامایی هست ممنون میشم اگر کمکم فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      فشار خون بالا علل مختلف اعم از مسایل ژنتیکی و ...دارد و به دلیل تغییرات در جدار عروق و سیستم خونرسانی بدن ایجاد می شود...فشار خون با دارو کنترل می شود و علاج نمی گردد...مصرف منظم دارو توصیه می شود
  • تصویر کاربر سکینه چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    ببخشین آقای دکتر فشارخون، سایزبزرگ ویک دریچه ی قلبم شل شده والسارتان وآنژیپول استفاده میکنم گاهی سرگیجه وتاری دید دارم
    به خاطر اضافه وزن ومشکل آسم دکترم ازم خواسته وزن کم کنم جدیدا قرص لاغری (چربی سوزیوکاهش اشتها) مصرف می کنم باداروهای قلبم تداخل دارند؟ یاهمچنان ادامه بدهم
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام تداخلی ندارند ، به مصرف داروها ادامه دهید
  • تصویر کاربر اشکان چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    من عملی چند وقت پیش داشتم تو اتاق عمل فشارم ۱۴ رو ۱۰ شد دکتر گفت بعد از عمل برو دکتر قلب رفتم نوتر و اکو و تست ورزش انجام دادم و بعد هولتر گذاشتم و دکتر با توجه به بالا بودن فشار قرص انژیپول تجویز کردن و یکی صبح و نصف شب و حالت های دارم مثل بی قراری پا و دست و احساس میکنم منگم و انگار کمبود خواب دارم و احساس گیجی و سبکی سر دارم و زیاد خمیازه میکشم آیا این ها عوارض قرص میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام ویزیت مجدد و تعویض دارو
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت دکترعزیز
    من چندسال بود دجاراریتمی بودم و افسردگی و اضطراب هم داشتم با مراجعه به دکتر قلب تست ورزش دادم که خوب بود ودرهولنر هم گفتند پنج درصد آریتمی دارم وقرص متازیرو 47.5بهم دادند ولی کلا نگرانی من اینه که آیا آریتمی 5درصد جیزخطرناکی محسوب میشه ممنون از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر طاهر دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام فشلرخون دارم گاهی تا۱۸میلی هم میروددکترم برام متازیرو۴۷/۵نوشته بامصرف ۲دوزررشبانه روزسرگیجه سیاهی چشم هنگام بلندشدن عدم تعادل گرسنگی دارم ایااین قرث رانصرف کنم البته قبلاوالسارتان۸۰مصرف،میکردم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام..می‌توان داروها را تغییر داد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر