دکتر محمد حسین نجفی

اسکن قلب در دو مرحله استراحت و بعد از استرس (تست ورزش یا استرس دارویی) انجام می شود. ابتدا تست ورزش انجام و در انتهای مرحله ورزش، ماده رادیواکتیو تزریق می‌شود و یک دقیقه بعد، دستگاه تردمیل بطور تدریجی از حرکت باز می‌ایستد. در صورت عدم تحمل فعالیت ورزشی، اسکن با دی‌پیریدامول به صورت جایگزینی برای تست ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی‌ پیریدامول نیز تأثیری مانند فعالیت ورزشی بر روی قلب می‌گذارد و نقاط سرد اسکن را نمایان می‌سازند.

سی تی اسکن قلب، بلافاصله پس از تست ورزش ی تزریق داروی رادیواکتیو امکانپذیر نیست و وجود یک تأخیر زمانی مناسب ضروری است. در این زمان بیمار می تواند در اتاق انتظار با نوشیدن مایعاتی مانند چند لیوان آب یا شیر و قدم زدن، به خروج داروی رادیواکتیو اضافی از کبد و کیسه صفرا کمک کند. در مرحله تصویربرداری که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد ، بدن باید در حالت بی حرکت قرار گیرد.

جابجا شدن، تکان دادن دستها، سرفه کردن و حتی نفس عمیق کشیدن بخاطر جابجا کردن قلب در فضای سینه، تصویر نهایی قلب را مخدوش کرده و سبب بروز خطاهای تشخیصی می‌شوند.

اسکن قلب در حالت استراحت

در نوبت بعد برای انجام اسکن قلب در مرحله استراحت ، بیمار باید مجدداً در زمان تعیین شده مراجعه کند. بعد از مرحله اول اسکن (اسکن بعد از تست ورزش) می‌توان داروهای قلبی گذشته را تحت نظر پزشک معالج مجدداً از سر گرفت (برای اسکن قلب در مرحله استراحت نیاز به قطع دارو وجود ندارد).

-بیمار باید برای انجام مرحله استراحت حداقل از ۳ ساعت پیش از مراجعه ناشتا باشد یا حداقل از مصرف شیر، کره و مواد غذایی چرب و شکر پرهیز کند (در بیماران مبتلا به دیابت قندی، ۱ ساعت ناشتا بودن کافی است).

-مرحله استراحت آسانتر و کوتاهتر از مرحله اولیه بوده و در این مرحله دیگر تست ورزش انجام نمی‌شود. ابتدا تزریق وریدی داروی رادیواکتیو به عمل آمده و پس از یک تأخیر زمانی حدود ۱ تا ۲ ساعته، مجدداً تصویربرداری از قلب با همان شرایط قبلی تکرار خواهد شد.

تفسیر اسکن قلب

 در تصویر زیر اسکن قلب یکی از بیماران به همراه تفسیر آن و صحبت های دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق قرار داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید در جواب اسکن هسته ای قلب این بیمار، کم اکسیژنی شدید در دیواره تحتانی خارجی قلب یافت شد. همچنین اختلال حرکت و اختلال در ضخامت بطن مشاهده نشد. گشادی بطن چپ و برداشت ماده رادیواکتیو توسط ریه نیز منفی بود.

عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

دارویی که در انتهای مرحله تست ورزش از طریق آنژیوکت به بیمار تزریق می شود، یک ماده رادیواکتیو بی‌خطر است. این ماده معمولا تکنسیم یا تالیوم می‌باشد. ماده رادیواکتیوی که در اینجا به مقدار ناچیز بکار می‌رود، تنها حاوی پرتو گاما است و نقش یک ماده شبرنگ را در محیط تاریک و غیر قابل دسترس داخل بدن بازی می‌کند.

به بیان دیگر، ماده تزریقی از نوعی انتخاب شده که هیچگونه تابش آلفا یا بتا ندارد (چون انرژی و عوارض احتمالی یک ماده رادیواکتیو، بیشتر بخاطر تابش ذرات آلفا و بتای آن می‌باشد). بنابراین داروی رادیواکتیوی که برای بیمار به مقدار بسیار اندک و با نیمه عمر بسیار کوتاه تجویز می‌شود، فقط به عنوان یک ردیاب یا نشانه‌گر بی‌خطر به مدت چند ساعت در بدن بیمار باقی می‌ماند و از نظر تابش پرتو یا ترکیب شیمیایی، ضرری برای بیمار نخواهد داشت.

سردرد بعد از اسکن قلب

 برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (96 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هانا پنجشنبه ۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ، من یک خانم ۴۴ ساله هستم که حدود سه ساله درگیر درد قفسه سینه هستم ، سه سال پیش با انجام اکو و نوار قلب سالم ولی تست ورزش مشکل دار با پیشنهاد پزشک قلب بخاطر درد شدید قفسه سینه و فشار بالای ۱۵ آنژیوگرافی شدم که گفتن سالم بوده مدتی داروهای قلب استفاده شد و خوب شدم تا چند ماه پیش که درد برگشت با فشار ۱۸ و ۱۶ همراه بوددر حال حاضر قرص امیلودوپین ۲ و نیم و متفورمین ۵۰۰ روزی دو عدد و کپسول بپفرفوروت گاین برای کم خونی مصرف میکنم فشار کنترل پیش دیابت کنترل قند سه ماهه روی ۶ ولی درد برطرف نشده هنگام پیاده روی و پله بالا رفتن درد و نفس نفس میوفتم وزنم بالاس و کارمند هستم اللن دکتر اسکن قلب تجویز کردن آیا ضروری هست انجام بدم یا خیر ازمایشات چند روز پیش ضمیمه هستن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      می توانید سی تی آنژیوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر هنا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام شب بخیر من خانم ۴۴ ساله هستم‌ چند ماهی هست بخاطر فشار بالا امیلودوپین ۲ و نیم میخورم هولتر نصب کردم فشار بیشتر پایین بود تا بالا، قلب چک شده نوار و اکو مشکلی نداره ۳ سال پیش بخاطر همین مشکل فشار بالا و درد قفسه سینه تست ورزش مشکل دار انژیو شدم الان چتد ماهه بعد از فوت مادرم درگیر درد قفسه سینه و فشار بالا و پیش دیابت هستم روزی دو عدد متفورمین ۵۰۰ میخورم تا الان علت درد قفسه سینه که قسمت جناق میباشد و در راه رفتن و پله بالا رفتن شدید میشود رو پیدا نکردن از شما خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به سی تی آنژیوگرافی
  • تصویر کاربر شادی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقتیه قفسه سینم درد شدید همراه با سوزش قلب و درد دارم نشونه چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام هر درد سینه به ویژه اگه در راه رفتن افزایش یابد رو باید جدی گرفت و برای بررسی، نوار قلب و احیاناً اقدامات تشخیصی بیشتر انجام بشه.
  • تصویر کاربر میرزایی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    دخترم در هفته ۴ بارداری هست ومن با سوهرم برای سکن همراه بودم در دو مرحله ایا نزدیک شدن من با دخترم خطری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ولی همسرتان تا ۳ روز فاصله داشته باشند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یلدا شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین ببخشید همسرم بردم دکتر گفتن درصد کارکرد بطن چپ بین 40 تا 45 درصد هست اسکن نوشتن که انجام بده
    بشدت نگرانم بخاطر تزریقی که قراره انجام بده میگن خطرناکه میترسم طوریش بشه
    و اینکه تواین مدت که اکو نوار قلب انجام داده بشدت سرماخورده همسرم میخواستم اینم بدونم امکان داره ضعیف بودن عضلات قلبش بخاطر سرماخوردگی و عفونت هم باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله،احتمال دارد...
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر لطفا تفسیر عکس پیوست را برایم اعلام بفرمایید که چه خطری متوجه من می باشد آیا من بیماری قلبی به هر میزانی چه خفیف و چه شدید دارم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      تمامی صفحات ضمیمه نیست
  • تصویر کاربر هستی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    دکتر هفته قبل مادرم اسکن قلب دادن ومن باایشون در اتباط بود در اون دوره الان اگر اقدام به بارداری کنم ایا خطرناکه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر بخشی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من پدرم امروز اسکن هسته‌ای انجام دادن من فاصله یک متری رو رعایت نکردم الان منم میتونم اشعه رو منتقل کنم به کودکان؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر...ولی مدرتان نزدیک نشوند
  • تصویر کاربر نفیس جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    عذرخواهی میکنم توی سوالات و پاسخ شما دیدم ک گفته بودید تا ۴۸ ساعت از بچه زیر ۳ سال دور باشد
    این دور بودن به چه صورت باشه توی خونه باشن اشکالی داره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      رعایت فاصله ۲ متری...پرهیز از بغل
  • تصویر کاربر فریبا سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    امروز همسرم اسکن داشتن و شب رابطه جنسی داشتیم الان برای من ضرر دارد و چه اتفاقی ممکن هست بیفتد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...جای نگرانی آنچنانی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر