دکتر محمد حسین نجفی

به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) قند خون ناشتا به سطح قند خون شما بعد از یک دوره عدم غذا خوردن (به جز آب) برای حداقل هشت  اشاره دارد. بعد از غذا خوردن، سطح قند خون شما افزایش می یابد. میزان افزایش آن بستگی به میزان خوردن شما دارد. سطح قند خون به طور معمول حدود یک ساعت پس از اتمام غذا افزایش می یابد. با روزه داری و سپس آزمایش قند خون، می توانید بینش هایی در مورد نحوه مدیریت قند خون، توسط بدن خود جمع آوری کنید.

به عنوان مثال:، سطح بالای قند خون پس از هشت ساعت ناشتایی می تواند نشان دهد که بدن شما قادر به کاهش میزان قند در خون شما نیست. این می تواند نشانه مقاومت به انسولین باشد.

آزمایش قند خون ناشتا چیست؟

آزمایش قند خون ناشتا (FBG)، روشی برای اندازه گیری میزان گلوکز خون پس از یک دوره ناشتایی است. به طور معمول، روزه داری یک شبه اتفاق می افتد و اولین آزمایش در صبح انجام می شود.

دو هدف اصلی آزمایش قند خون ناشتا وجود دارد:

  1. تشخیص دیابت
  2. برای درک چگونگی تأثیر عوامل مختلف بر قند خون در طول روز

اندازه گیری قند خون ناشتا می تواند توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی با آزمایش انجام شود و به آزمایشگاه ارسال شود یا با دستگاه از سر انگشت در خانه انجام شود. این دو فرایند در حال آزمایش یک چیز هستند. یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است یک آزمایش آزمایشگاهی را برای از بین بردن سایر متغیرهایی که ممکن است با آزمایش انگشت مانند مواد موجود در دست یا عدم استفاده از قطره خون به اندازه کافی بزرگ به کار بروند، توصیه کند.

اگر تیم مراقبت های بهداشتی شما مشکوک هستند که ممکن است به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 مبتلا باشید، ممکن است آزمایش قند خون ناشتا یا آزمایش A1C را انجام دهند. اگر قبلاً به دیابت مبتلا شده اید، بررسی سطح قند خون ناشتا در صبح، قند خون اولیه را برای روز به شما نشان می دهد. این آزمایشات را می توانید طبق توصیه تیم مراقبت های بهداشتی در خانه و با استفاده از دستگاه قند خون انجام دهید. با این حال، روش اندازه گیری قند خون خانگی برای تشخیص دیابت در نظر گرفته نشده است.

قند خون نرمال در سنین مختلف

قند خون نرمال در سنین مختلف

نکته قابل اهمیت برای سطح قند نرمال در افراد با سنین مختلف ( بالای 18 سال) اینست که در حالت نرمال باید زیر عدد 100 باشد.  در صورتی که این عدد بین 100 تا 126 باید فرد مبتلا به پیش دیابت و در صورتیکه بالای 126 باشد فرد مبتلا به دیابت است. 

دیابت یا قند خون چیست؟

دیابت یا بیماری قند از جمله بیماری هایی است که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر دارد. برای درک بیماری قند نخست باید بدانید که گلوکز نرمال در بدن چگونه تصفیه می شود. انسولین یک هورمون است که از یک غده که در پشت و زیر معده است ترشح میشود که پانکراس نامیده می شود.

  1. پانکراس انسولین را داخل گردش خون ترشح می کند.
  2. ترشح انسولین در بدن باعث ورود قند به داخل سلول می شود.
  3. انسولین مقدار قند خون را کاهش می دهد.
  4. زمانی که قند خون پایین می افتد، ترشح انسولین از پانکراس کاهش می یابد.

گلوکز (قند) منبع انرژی برای سلولهایی است که عضلات و سایر بافت ها را می سازند. گلوکز از دو منبع بزرگ تأمین می شود:

۱-غذای جذب شده در گردش خون، که با کمک انسولین وارد سلولها میشود.
۲-ذخایر گلوکز در کبد


زمانی که سطح گلوکز شما پایین است مانند زمانی که شما مدتی چیزی نخورده باشید، کبد گلیکوژنهای ذخیره شده را به گلوکز تجزیه میکند تا سطح گلوکز را در حد نرمال نگه دارد.

تشخیص دیابت

قند خون نرمال چند است

بر اساس آخرین معیارهای انجمن دیابت آمریکا تشخیص بیماری قند با ثبت یکی از موارد زیر قطعی است:

  1. ثبت حداقل یک میزان قند خون تصادفی بالای ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر به همراه علایم کلاسیک دیابت (پرنوشی، پرادراری، پرخوری)
  2. قند ناشتای پلاسمای بالاتر یا مساوی ۱۲۶ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (ناشتا به معنای هشت ساعت عدم مصرف هر نوع کالری قبل انجام آزمایش است)
  3. هموگلوبین A1C بالای ۶٫۵٪
  4. نتیجه آزمایش تحمل قند ۷۵ گرمی خوراکی دوساعته بالای ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر

گلوکز برای سلامتی شما حیاتی است زیرا یک منبع مهم انرژی برای سلول هایی است که عضلات و بافت های شما را می سازند و همچنین سوخت اصلی برای مغز شماست.

انواع دیابت

اگر شما دیابت دارید مهم نیست از کدام نوع است؛ زیرا به این معناست که شما مقدار زیادی گلوکز در خون خود دارید. اگر چه علت های متفاوتی باعث ایجاد دیابت می شود. وجود مقادیر زیادی قند در خون میتواند مشکلات جدی برای سلامتی شما به وجود آورد. با اینحال  دیابت مزمن شامل دو نوع است:

۱- دیابت نوع ۱

۲- دیابت نوع ۲

۳- پره دیابت

۴- دیابت حاملگی

میزان قند خون نرمال چند است؟

آزمایش قند خون بصورت ناشتا بعد از زمان ۱۰-۱۲ ساعت که چیزی نخورید و ننوشید انجام میشود. میزان نرمال قند خون در حالت ناشتا بین ۷۰-۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر در افراد سالم میباشد. نتیجه ی قند خون نرمال که بصورت تصادفی انجام میشود بین ۷۰ الی ۱۴۰ میباشد. پیش دیابت زمانی تشخیص داده میشود که دو آزمایش قند خون ناشتا میزان ۱۰۰ – ۱۲۵ میلی گرم بر دسی لیتر را نشان دهند و یا دو آزمایش بررسی قند خون در هر زمانی از روز میزان مساوی یا بیشتر از ۱۴۰ و کمتر از ۲۰۰ را نشان دهند. اگر ۲۰۰ را نشان دهند فرد مبتلا به دیابت است. میزان A1C در افراد نرمال کمتر از ۵٫۷ درصد و در افراد پیش دیابتی ۵٫۷-۶٫۴ درصد و در مبتلایان به دیابت بیشتر از ۶٫۵ درصد میباشد.

قند خون ناشتا

تفسیر آزمایش قند خون

تست قند خون ناشتا
نرمال۱۰۰ کمتر از
پیش دیابتی۱۰۰-۱۲۵
دیابتیا بالاتر ۱۲۶
تست قند خون لحظه ای یا تصادفی
نرمال۱۴۰ کمتر از
پیش دیابتی۱۴۰-۱۹۹
دیابت۲۰۰ بیشتر از
A1C
نرمال۵٫۷% کمتر از
پیش دیابتی۵٫۷-۶٫۴%
دیابتی۶٫۵% بیشتر ا

علایم دیابت چیست؟

علائم بیماری دیابت به این که قند خون شما چقدر بالاست بستگی دارد. بسیاری از مردم به خصوص افراد مستعد بیماری قند یا دارای دیابت نوع ۲ در ابتدا بدون علامت هستند اما در تیپ ۱ نشانه ها به سرعت ظاهر می شود بعضی از علائم و نشانه های دیابت نوع  ۱ و ۲ شامل:

  1. تشنگی
  2. تکرر ادرار
  3. گرسنگی شدید
  4. کاهش وزن قابل ملاحظه
  5. وجود کتون ها در ادرار (کتون: کتونها توسط عضلات و چربیهایی در حال از بین رفتن تولید شده زمانی که (عضلات و چربی) انسولین کافی در دسترس نداشته باشد).
  6. خستگی
  7. زود رنجی
  8. تاری دید
  9. طولانی شدن زمان بهبود زخمها
  10. عفونت های مکرر مثل لثه یا پوست و عفونت واژن

هر چند که دیابت نوع ۱ میتواند در هر سنی ایجاد شود ولی معمولاً در کودکی یا در دوران نوجوانی بروز میکند. دیابت نوع ۲ که نوع شایع هست در هر سنی میتواند بروز کند، اما در افراد بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد.

پیش دیابت یا پره دیابت چیست؟

افرادی که قند خون آنها از افراد نرمال بالاتر و از بیماران دیابتی پایین تر است، دچار حالت پیش دیابتی هستند. تحقیقات نشان میدهند که بیشتر این افراد در طی ۱۰ سال دیابت را بروز خواهند داد. اگر یکی از شرایط اختصاصی زیر را دارید برای آزمایش بررسی وضعیت پیش دیابتی اقدام نمایید:

  • اگر اضافه وزن دارید و سنتان بالای ۴۵ است
  • اگر اضافه وزن دارید و سنتان زیر ۴۵ بوده ولی برای یکی از حالت های زیر سابقه ی خانوادگی دارید:
  1. دیابت
  2. فشار خون بالا
  3. چربی خون بالا
  4. نژاد آمریکایی- آفریقایی بودن
  5. بومیان آمریکا
  6. نژاد اسپانیایی و آسیایی
  7. سابقه ی دیابت بارداری
  8. تولد نوزادی با وزن ۹ پوند معادل ۴۵۴ گرم یا بیشتر.

داروهای ضد دیابت

داروهای خوراکی دیابت همراه با ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب تجویز می شوند. برخی از این داروها در ترکیب با سایر داروها ویا با انسولین مصرف می شوند تا بهترین نتیجه را در کنترل قند خون اعمال کنند. این راهنما اطلاعات کلی درباره ی داروهای خوراکی دیابت ارائه می دهد. این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در رابطه با داروها بدست آورید. داروها را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید، سوالات ویژه و نگرانیهایتان را با پزشک درمیان بگذارید.

۱- سولفونیلورها Sulfonylureas

۱

این نوع از داروهای خوراکی دیابت از طریق تحریک پانکراس به ترشح انسولین گلوکز خون را کاهش می دهند.

۲- بیگوانیدها Biguanides

(®Metformin (Glucophage®, Glucophage XR®, Glumetza®, Fortamet®, Riomet

این داروها میزان گلوکز تولیدی توسط کبد را کاهش می دهد. این دارو همچنین نحوه ی عملکرد انسولین در بدن را بهبود می بخشد و سرعت تبدیل کربوهیدارت به قند را کاهش می دهد.

۳- Thiazolidinediones

۳

این داروها سبب ارتقا مسیر عملکردی انسولین می شوند که در طی آن انسولین نقش خود را از طریق کمک به ورود گلوکز به سلولهای ماهیچه ای، چربی و سلولهای کبد اعمال می کند.

۴- مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز Alpha-glucosidase inhibitors

۴

این داروها گلوکز را از طریق به تاخیر انداختن شکستن کربوهیدراتها کاهش می دهند و جذب گلوکز در روده کوچک را کاهش می دهند. این داروها بعضی آنزیم ها را نیز از فعالیت باز می دارند تا پروسه ی هضم آنزیم ها کند شود.

۵- Meglitinide

۵

این داروها نیز گلوکز خون را از طریق تحریک پانکراس  برای ترشح انسولین افزایش می دهند.

۶-  DPP-4 inhibitors یا مهار کننده های DPP-4

۶این داروها سبب می شوند تا پانکراس انسولین بیشتری بعد از هر وعده ی غذایی  ترشح کند، همچنین گلوکز ترشح شده از کبد را نیز کاهش می دهند.

۷- SGLT2 inhibitors یا مهار کننده های SGLT2

۷

این نوع از داروهای خوراکی دیابت بر کلیه ها اثر کرده و قند اضافی را از بدن حذف می کنند.

۸- Bile acid sequestrant

۸

داروهای خوراکی دیابت ، کلسترول و قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهند.

۹- آگونیست دوپامین  Dopamine agonist

۹این داروها مقدار گلوکز ترشحی بوسیله ی کبد را کاهش می دهند.

بهترین زمان ورزش برای دیابتی ها

ورزش را به آهستگی شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید. هدفتان را ۳۰ دقیقه در پنج روز از هفته قرار دهید و یا به همان مقدار که پزشک توصیه میکند ورزش کنید. ۳۰ دقیقه را به سه قسمت ۱۰ دقیقه ای بعد از صرف سه وعده اصلی غذایی توصیه تقسیم کنید. افرادی با دیابت تیپ ۲ باید به انجام ورزش استقامتی ۳ روز در هفته ترغیب شوند.

نکات لازم برای حفظ سلامت در حین ورزش

– برای اینکه خطر افت قند خون کاهش یابد قبل از شروع ورزش قند خونتان را اندازه بگیرید، اگر بالای ۲۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر بود و کتون در قند خون وجود داشت فعالیتتان را تا زمانیکه سطح آن به زیر ۲۵۰ برسد به تاخیر بیندازید. اگر قند خونتاان زیر ۱۰۰ بود احتمالا شما نیاز به یک میان وعده قبل از شروع فعالیتتان دارید.

– بهترین زمان ورزش ۳۰ دقیقه الی یک ساعت بعد از خوردن وعده ی غذایی میباشد.

– پاهایتان را از نظر وجود تاول یا هرنوع زخم دیگری قبل و بعد از ورزش بررسی کنید.

– اگر داروی کاهش فشار خون مصرف میکنید یک چیز شیرین مانند قرص گلوکز یا شکلات را با خود همراه داشته باشید.

– ۵-۱۰ دقیقه برای گرم کردن و فاز آرام کردن بدن صرف کنید.

– قبل، بعد و در حین ورزش آب بخورید.

– سعی کنید در حین انجام ورزش با یک نفر همراه شوید.

– سطح قند خونتان را بعد از ورزش نیز بررسی کنید برای مثال برخی افراد قند خونشان بعد از ورزش تا ۲۴ ساعت پایین باقی میماند.

– کارت شناسایی دیابت را بهمراه داشته باشید.

دیابتی ها چه بخورند؟

محاسبه کربوهیدرات شامل مشخص کردن مقدار کربوهیدرات مناسب برای فرد در هر وعده غذایی  در کل روز است، در این رابطه خواندن برچسب مواد غذایی برای دانستن کل مقدار کربوهیدرات موجود میتواند کمک کننده باشد. برای مثال صبحانه ای شامل یک تکه نان تست با یک قاشق غذا خوری کره ی بادام زمینی، یک موز نصفه، و یک فنجان شیر مساوی با خوردن ۳ واحد کربوهیدرات یا خوردن ۴۵ گرم کربوهیدرات میباشد. ( ۱ وعده مساوی ۱۵ گرم کربوهیدرات میباشد.) متخصص تغذیه در محاسبه ی میزان کربوهیدرات مصرفی به شما کمک میکند و شما خواهید دانست در هر وعده ی غذایی چه مقدار کربوهیدرات باید مصرف کنید.

در هر زمانی که کربوهیدرات مصرف میکنید بیشترین اثر بر قند خون شما اعمال خواهد شد، در نتیجه به سهم غذایی کربوهیدرات در هر وعده توجه داشته باشید. بدنبال سبزیجات، میوه ها و غلات( نان و برشتوک حاوی غلات هستند و غلات بعنوان اجزای اصلی اینها عنوان میشود) غذاهایی مانند ماکارونی غنی شده، برنج قهوه ای، لوبیا ها باشید. میوه ها و سبزیجات تازه یا کنسروها و مواد فریز شده ی بدون شکر را استفاده کنید.

منابع: 

clevelandclinic

agamatrix

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

4.8/5 - (35 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پرستو جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من ۷۸ ساله هستن. بعلت نارسایی قلبی و اب اوردن ریه مدت طولانی در ای سی بستری هستن. آریتمی و عوارض کلیوی هم به مشکلات ایشون افزوده شده اخیرا. پس از دریافت داروهای دیورتیک افت شدید فشار خون دارن و کیفیت زندگیشون خیلی پایین اومده.
    متاسفانه cva هم در اثر این عارضه براشون اتفاق افتاده در سه ماه گذشته و ضعف عضلات سمت راست دارن.
    ایا راهی برای بهبود کیفیت زندگی و طول عمرشون هست؟!! بغیر از داروهای مدر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...شرایط بیمار سخت است...با داروهای مختلف از جمله مدر می توان کمک کرد
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    درود دکتر جان
    ۳۳سالمه بعد از نهار قندم ۱۳۵بود به نظر شما نرماله با دستگاه خونگی گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نرمال است
  • تصویر کاربر محمدعلی پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام این اکو مربوط به پدرم ۹۳ ساله یک دکتر گفته قلب خیلی ضعیف هست ویکی گفته نه فقط مقداری برگشت خون دارد نظر شما چیست
    داروهای مصرفی
    کارودیلول.والساکور
    املوپرس ونیتروگلیسرین. هیدروکلروتیازید.زالربان۱۵.آتورواستاتین.شربت فروگلوبین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      طبق این اکو مشکل اصلی در بطن راست است داروها خوب هستند ولی باید ببینیم علایمشان در حال حاضر چطور است
  • تصویر کاربر اعظم سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۳۰ساله و ماه هفتم بارداری هستم ک چند وقتی بخاطر درد در ناحیه کتف ک گاها به دست چپ میزد نوار و اکو گرفتم
    نوار قلب نرمال بود و جواب اکو رو برای شما میفرستم تا نظرتون رو جویا شوم ضمن اینکه چند وقتیه حسابی دهنمو به خودش مشغول کرده و دچار استرس شدم
    هیچ بیماری خاصی هم ندارم فقط کمی چربی خونم بالاتر از حد نرماله تنها قرصی هم که مصرف میکنم فاموتیدین هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      این اکو که مورد خیلی حاد و نگران کننده ای ندارد و خوب است
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود یک ماه پیش با درد قفسه سینه و دست چپ و فک و گلو به اورژانس رفتم گفتند که آنزیم های قلبت رفته بالا و پریکاردیت داری و باید بری ccu بعد از ۴-۵ روز از بیمارستان مرخص شدم و از همان زمان مراجعه به اورژانس تپش قلب دارم تا الان و سمت چپ جلو و پشت قفسه در حالت خوابیده درد دارم ...
    تا چه زمانی این حالات بی خطره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره با مداركتون مراجعه كنيد
      انزيم در پريكارديت به تنهايي بالا نميره واحتمالا ميوكارديت بوده
      بايد حتما ويزيت شويد
  • تصویر کاربر زينب دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام آقاي دكتر ترشح از هردوسينه داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Amin جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من میخواسنم این اکو رو که خدمتتون پیوست کردم آیا نوشته مادرزادیی همراه با عارضه یا اختلال عملکرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام پرولاپس به همراه پس زدگي خفيف خون از ميترال گزارش كرده است
  • تصویر کاربر راضیه سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    جناب دکتر عزیز بله لاغر هستم ولی وقتی با انگشتانم فشار میدهم حس میکنم ان قسمت از شکمم که ضربان هم دارد کمی سفتتر هست ..صبح ها بعدار اجابت مزاج احساس میکنم تپشش بیشتر میشود...وگرنه در طول روز هیچ درد و تپش اضافی حس نمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر