دکتر محمد حسین نجفی

آمادگی و اقدامات قبل از آنژیوگرافی به شما کمک می کند تا با شرایط بهتری در بیمارستان و یا کلینیک حاضر شوید. مراقبت های قبل از آنژیوگرافی ساده، اما ضروری هستند.

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی روشی است که در طی آن با وارد کردن یک لوله بسیار باریک در مسیر عروق اصلی پا و یا دست، وارد عروق قلب شده سپس به کمک تزریق ماده حاجب و عکس برداری از قلب، عروق را از نظر گرفتگی یا انسداد بررسی می کنند.  آنژیوگرافی همچنین امکان بررسی عضله قلب دریچه ها را نیز فرآهم می کند.

  1. از نیمه شب قبل از انجام آنژیوگرافی چیزی میل نکنید و ننوشید. اغلب آنژیوگرافی شما تا قبل از ظهر انجام خواهد شد.
  2. داروهای خود را در بسته اصلی نگه دارید. درباره ی خوردن یا نخوردن داروی صبح روز آنژیوگرافی از پزشک خود کسب اطلاع نمایید.
  3. اگر دیابتیک هستید از پزشک خود درباره مصرف انسولین و سایر قرص های ضد قند سوال نمایید.
  4. قبل از انجام آنژیوگرافی پرستار درباره ی حساسیت به مواد حاجب و داروهای شما سوال خواهد کرد.
  5. پزشک بیمار را معاینه و فشار خون او را ثبت خواهد کرد.
عوارض آنژیوگرافی

آیا برای آنژیو باید ناشتا بود؟

در اولین بخش از اقدامات قبل از آنژیوگرافی شما باید شب قبل دوش گرفته و  ناشتا باشید.

مصرف آسپرین قبل از آنژیوگرافی

به طور کل بهتر است قبل از انجام آنژیوگرافی، آسپرین به میزان کافی (حداقل 4 قرص 80 میلی گرمی) استفاده شده باشد. بنابراین شما باید حتما در این زمینه به پزشک خود اطلاع داده باشید. اگر از قبل به طور طولانی آسپرین استفاده می کنید نیازی به نگرانی نیست ولی اگر تا به حال این دارو برای شما تجویز نشده بوده باید حتما مطمین شوید که قبل از شروع عملیات آنژیوگرافی، حداقل 4 قرص استفاده کرده باشید. معمولا این تاکید به این علت انجام می گردد که اگر شما پس از آنژیوگرافی نیازمند تعبیه ی استنت بودید خون شما به اندازه ی کافی رقیق شده باشد تا برای شما این مورد بدون تاخیر تعبیه گردد.

مصرف پلاویکس قبل از آنژیوگرافی

پلاویکس دارویی بسیار مهم در تمامی بیمارانی است که تحت آنژیوگرافی قرار می گیرند. این دارو خون را رقیق می کند و به خصوص در بیمارانی که نیازمند تعبیه ی استنت هستند، نقش بسیار مهمی را در روند درمان بازی می کند. به طور کل قبل از شروع آنژیوگرافی باید شما 8 عدد پلاویکس استفاده کرده باشید. اگر از قبل به طور طولانی پلاویکس استفاده می کنید، نیازی به نگرانی نیست ولی اگر تا به حال این دارو برای شما تجویز نشده بوده، باید حتما مطمین شوید که قبل از شروع عملیات آنژیوگرافی حداقل 8 قرص استفاده کرده باشید.

سوالات شایع آنژیوگرافی

البته بهتر است در این زمینه حتما با پزشک خود قبل از آنژیوگرافی مشورت کنید، زیرا تمامی بیماران نیازمند مصرف این دارو نیستند و تنها بیمارانی باید پلاویکس بخورند که احتمال گرفتگی عروق در ایشان بیش تر است و احتمال بالایی وجود دارد که نیازمند تعبیه ی استنت باشند. به عبارت دیگر تمامی بیماران لازم نیست قبل از آنژیوگرافی پلاویکس خورده باشند. معمولا این تاکید به این علت انجام می گردد که اگر شما پس از آنژیوگرافی نیازمند تعبیه ی استنت بودید، خون شما به اندازه ی کافی رقیق شده باشد تا برای شما این مورد بدون تاخیر تعبیه گردد.

قبل از آنژیوگرافی چه بخوریم

بسیاری از بیماران هنگامی که میخواهند آنژیوگرافی شوند این سوال را میپرسند که قبل از انجام آنژیوگرافی چه بخوریم؟

باید گفت که قبل انجام عمل آنژیوگرافی از 6 الی 8 ساعت قبل نباید چیزی بخورید و یا حتی بنوشید.

مراقبت های قبل از آنژیوگرافی 

1-اگر زمان داروهای شما قبل از انجام آنژیوگرافی است، می توانید داروها را با مقدار بسیار کمی آب میل کنید. توجه داشته باشید در صورتی که برای دیابت داروی متفورمین مصرف می کنید، ۲۴ ساعت قبل تا ۲۴ ساعت پس از انجام آنژیوگرافی از مصرف این دارو خودداری کنید.

2- اگر لنز تماسی، عینک، سنجاق و یا طلا با خود به همراه دارید، آن را به پرستار و یا بخش مربوطه تحویل دهید.

3- بهتر است مناطقی که پرستار در کشاله ران یا روی دست شما مشخص می کند از موی زائد پاک نمایید. این همان منطقه ایست که کاتتر وارد رگ شما می شود.

4-پس از پذیرش در بخش از شما رگ گرفته می شود و محل آنژیوگرافی قلب ( کشاله ران یا سطح داخل بازو) تراشیده می شود. آنژیوگرافی نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی انجام می شود، اما برای کاهش استرس شما در طول تست، آرام بخش نیز تجویز خواهد شد.

5-در هنگام تزریق ماده حاجب ممکن است احساس داغی، گرگرفتگی یا فشار و سوزش در محل تزریق داشته باشید و یا احساس تپش قلب کنید که چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد و خود بخود برطرف شده و مسئله نگران کننده ای نیست.

آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟

پس از انتقال به کت لب محل آنژیوگرافی استریل و بی حس شده و سپس پزشک معالج اقدام به آنژیوگرافی می کند. در طول آنژیوگرافی ممکن است پزشک از شما بخواهد که کارهایی را انجام دهید مثلا نفس عمیق کشیده و برای چند لحظه نگه دارید. توصیه می شود جهت حصول نتیجه بهتر با پزشک خود همکاری کنید. به همین خاطر در آنژیوگرافی از مواد بیهوشی استفاده نمیشود و فقط از ماده بی حسی استفاده می شود.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی چیست؟

– هنگامی که عمل آنژیو قلب پایان می یابد، لوله بلند از طریق کشاله ران یا مچ دست خارج شده و محل آنژیوگرافی توسط فشار زیاد و یا موادی بسته می شود.

– سپس شما را برای اطمینان از عدم خونریزی دقایقی در اتاق ریکاوری نگه می دارند. اگر شرایط بیمار مساعد باشد به اتاق اصلی خود در خارج بخش کاتتریسم منتقل می شود. ممکن است توصیه شود برای چندین ساعت از بلند شدن اجتناب نمایید تا احتمال خونریزی کاهش یابد.

بعد از آنژیوپلاستی

– ممکن است همان روز مرخص شده و یا بر اساس تصمیم پزشک چندین روز در بیمارستان بستری شوید.

– خوردن مایعات به دفع ماده حاجب از بدن شما کمک می کند.

– از پرستاران راجع به مصرف دارو، حمام کردن، زمان بازگشت به کار و فعالیت روزانه خود سوال کنید.

– برای چندین روز از فعالیت شدید و برداشتن اجسام سنگین اجتناب نمایید.

– ممکن است برای مدتی محل سوراخ کردن آنژیوگرافی دردناک باشد و این منطقه دچار خون مردگی، کبودی و یا اندکی برجسته شود که اهمیت چندانی ندارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مراقبت های پس از آنژیوگرافی و فیلم روش انجام آنژیوگرافی را نیز مطالعه و مشاهده نمایید.

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.9/5 - (17 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر