دکتر محمد حسین نجفی

دستگاه هولتر فشار خون یک روش برای اندازه گیری و مدیریت فشار خون بالا (هایپرتانسیون) در یک دوره ۲۴ ساعته است. در فشار خون بالا فشار خون سیستولیک (بالا) ۱۴۰ یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا بالاتر است.


هولتر فشار خون چیست؟

هولتر  فشار خون‌ ،فشار خون (BP) را طی یک دوره ۲۴ ساعته در حالیکه بیمار بیدار یا خواب است، ثبت می کند. در کلینیک پزشک، ابزاری به نام sphygmomanometer برای اندازه گیری فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. 

معمولا یک یا دو بار در طی یک ویزیت، فشار خون گرفته می شود.در اغلب موارد نظارت بر فشار خون سرپایی، فشارخون در طول روز هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار و در طول شب هر یک ساعت یک بار اندازه گیری می شود. ضربان قلب نیز می تواند همزمان اندازه گیری شود.

برای به دست آوردن میانگین فشار خون، می توان چندین بار فشار خون را در طول دوره ۲۴ ساعته محاسبه کرد. تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشارخون و سایر آمارها نیز می تواند محاسبه شود.

هولتر
چرا هولتر ۲۴ ساعته فشارخون انجام می شود؟

نظارت بر فشارخون، اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط تغییرات فشارخون فرد با فعالیت های روزانه و الگوهای خواب را می دهد. نیروی کار خدمات پیشگیرانه ایالت متحده (USPSTF) در حال حاضر توصیه بر تایید تشخیص فشار خون بالا با این روش می کند.برای اکثر افراد، فشارخون سیستولیک در طول خواب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. با این حال، در برخی افراد ممکن است فشارخون در طول خواب کاهش نیافته و حتی ممکن است افزایش یابد.

هولتر فشار خون می تواند نوسانات غیر طبیعی فشارخون را تشخیص دهد زمانیکه فشارخون فقط در مطب پزشک بررسی می شود و تشخیص داده نمی شود. این یک روش بسیار مفید برای تشخیص فشارخون روپوش سفید ، فشار خون masked و فشار خون پایدار است:

#فشارخون روپوش سفید (white coat hypertension)

فشار خون روپوش سفید
برخی از افرادی که داروهای کاهنده فشارخون مصرف نمی کنند (داروهای ضد فشار خون)، فشارخون بالا در مطب پزشک برای آنها اندازه گیری می شود که تحت عنوان “فشار خون روپوش سفید” شناخته می شود.
 
فشارخون روپوش سفید می تواند منجر به تشخیص اشتباه در بیماران با فشار خون نرمال شود. فشارخون روپوش سفید در ۱۵-۳۰% بیماران با فشارخون بالا مشاهده شده است. هنگامی که نظارت متحرک نتایج را در محدوده طبیعی خارج از مطب پزشک نشان می دهد، بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای ضد فشار خون ندارند.

# فشار خون masked

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشارخون بیمار در مطب پزشک طبیعی است، اما زمانی که بیمار در خانه است افزایش می یابد که در ۲۰٪ افرادی که برای فشارخون بالا درمان می شوند، دیده می شود.

# پرفشاری خون پایدار

فشار خونی که هم در مطب پزشک و هم در خانه بالا است و با افزایش احتمال آسیب به قلب و کلیه ارتباط دارد.
فشار خون

اندازه گیری هولتر فشار خون متحرک به دست می آید؟

  • خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. دستگاهی که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود.
  • کاف فشارخون که به دستگاه متصل است بازو را می پوشاند. کاف ممکن است زیر لباس پوشیده شود بنابراین قابل مشاهده نباشد.
  • کاف در فواصل مشخصی در طول روز و شب باد می کند. ممکن است به شما گفته شود که یک دفترچه برای ثبت روزانه مقادیر داشته باشید که می تواند نشان دهنده ی تغییرات فشارخون در دوره های فعالیت یا استراحت باشد.
  • پس از ۲۴ ساعت می توانید دستگاه و کاف فشار خون را بیرون آورید و تجهیزات را به کلینیک پزشک تان بازگردانید. کامپیوتر یافته ها و نتایج را آنالیز می کند.

فواید استفاده از دستگاه هولتر فشار خون

نظارت متحرک می تواند فشارخون روپوش سفید را رد کند، بنابراین برای بیماران نسخه های غیر ضروری داروهای کاهنده فشارخون تجویز نمی شود. همچنین می تواند فشارخون masked را تشخیص دهد، بنابراین برای بیماران داروهای کاهنده فشار خون تجویز می شود. شیوع سکته مغزی، بیماری های قلبی و آسیب به ارگان ها به دلیل فشارخون بالا در میان این بیماران کاهش می یابد. ارزیابی پاسخ بیمار به داروهای ضد فشارخون در طولانی مدت هم انجام می شود.

عوارض هولتر فشار خون

هولتر فشار خون ممکن است موجب ناراحتی شود. فشار ناشی از باد کردن مکرر کاف می تواند موجب درد در ناحیه بازو شود. خواندن فشارخون در طول شب ممکن است موجب اختلال در خواب شود. کاف ممکن است پوست را تحریک کند و باعث خارش خفیف بر روی بازو شود که معمولا خود به خود از بین می رود.
 

برخی از شرکت های بیمه، بیماران را برای استفاده از دستگاه های متحرک بازپرداخت نمی کنند، مگر اینکه مشکوک به فشار خون روپوش سفید (white coat hypertension) باشند.

آیا استفاده دیگری از هولتر فشار خون وجود دارد؟

نظارت بر فشارخون متحرک برای تعیین اینکه برخی از داروهای ضد فشارخون می توانند فشارخون بالا را کنترل کنند، استفاده می شود. در بعضی موارد، داروهای ضد فشار خون به طور موثری فشارخون را در طول روز و شب کنترل نمی کنند. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز تجویز شده یا زمان مصرف دارو را بسته به الگوهای فشارخون بیمار داشته باشد. در موارد دیگر برای تثبیت فشارخون ممکن است مصرف بیش از یک دارو لازم باشد.نظارت بر فشارخون متحرک همچنین می تواند به پیش بینی احتمال بیماری های قلبی_عروقی (رگ های خونی در قلب) و مغزی_عروقی (عروق خونی در مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب اندام کمک کند.

هولتر فشار خون همچنین ممکن است در شرایط دیگر مناسب باشد، مثلا:

_ زنان باردار با فشارخون بالا 

_بیماران با فشارخون بالای مرزی 

_عدم کنترل فشارخون با دارو

_تغییرات فشار خون در نتیجه داروهای دیگر
_ تغییرات در داروهای تجویزی که ممکن است بر فشارخون تاثیر بگذارد.
 _اپیزود های غش کردن یا فشار خون پایین (هایپوتانسیون)

چگونه انجام می شود؟

هولتر فشار خون چگونه انجام می شود؟

یک کاف استاندارد با اندازه مناسب روی بازوی شما (عموما بازوی دست غیر غالب) بسته شده و به یک پمپ و رکوردر باتری دار متصل می شود. پمپ فشار را به بالاتر از حداکثر فشار خون شما (فشار سیستولیک) رسانده و به تدریج فشار را تا به زیر فشار خون حداقل (فشار دیاستولیک) رها می کند.

 مهم است که بازوی شما در طول این اندازه گیری ثابت بماند. اگر دستگاه نتواند فشار خون شما را بصورت دقیق محاسبه کند، این روند را تکرار خواهد کرد.

اگر فشار خون شما بسیار بالا باشد، رکوردر باید کاف را تا فشار بالاتری پمپ کند. این کار ممکن است کمی آزاردهنده باشد. با این حال، در صورت بروز درد یا هر علامت نگران کننده دیگری، بهتر است دستگاه را بردارید و خاموش کنید.

پوشیدن لباس های گشاد ممکن است برایتان راحت تر باشد چرا که دستگاه زیر پیراهن یا تاپ شما قرار می گیرد. از لباس زیر معمولی نیز می توانید استفاده کنید. 

داروهای مصرفی تان حین انجام تست مهم بوده و باید پزشکتان را از آن ها مطلع سازید. بنابر این مهم است که هنگام نصب هولتر تمام داروهای خود را با خود  به همراه بیاورید.

شما نمی توانید در طول آزمایش استحمام کنید چرا که دستگاه ضد آب نیست. سایر فعالیت های روزانه برای شما ممنوعیتی نخواهد داشت.

پس از بستن هولنر چه اتفاقی می افتد؟

یک تکنسین هولتر را برای شما بسته و دستور العمل های مرتبط با آن را ارائه می کند؛

  • او در ابتدا الکترودها را به قفسه سینه شما وصل می کند. الکترودها قطعاتی کوچک، گرد و چسبناک هستند. ممکن است لازم باشد موهای قفسه سینه شما را بتراشد تا مطمئن شود که الکترودها متصل می مانند.
  • تکنسین به شما کمک می کند مانیتور دستگاه را به الکترودها وصل کنید. او همچنین نحوه مراقبت از مانیتور را به شما توضیح خواهد داد.
  • شما می توانید مانیتور را در یک جیب یا کیف حمل کنید. یا می توانید آن را با یک بند از خود آویزان کنید. همچنین می توانید آن را روی کمر خود چفت کنید.
  • شما می توانید عمده فعالیت های معمول و روزانه خود را در حالی که مانیتور به شما وصل است، انجام دهید.
  • همچنین تکنسین به شما توضیح می دهد که چگونه فعالیت ها و علائم خود را پیگیری کرده و علائمی مانند تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و درد قفسه سینه و زمان و علت وقوع آن ها را یادداشت کنید. پزشکتان نوار قلب شما را با توجه به این علائم و فعالیت های مرتبط با آن تفسیر خواهد کرد.

هنگام همراه داشتن هولتر، از چه فعالیت هایی باید اجتناب کرد؟

هنگام همراه داشتن هولتر موارد زیر را رعایت کنید:

  • حمام نکنید و به استخر نیز نروید.
  • تصویر برداری ایکس ری نداشته باشید.
  • به وسایل با ولتاژ بالا و نیز دستگاه فلزیاب نزدیک نشوید.

تفسیر هولتر فشار خون

هولتر مانیتور در تشخیص علت بیماری های زیر می تواند مفید باشد:

  • آریتمی (ریتم غیرنرمال قلب)
  • تپش قلب
  • سرگیجه های بی دلیل

همچنین می توان از هولتر مانیتور برای تعیین میزان اکسیژن رسانی قلب، اثر داروهای موثر بر سیستم قلبی عروقی و نحوه کار پیس میکر قلب استفاده کرد.

فرق بین نوار قلب و هولتر مانیتور چیست؟

نوار قلب فعالیت قلب شما را در همان لحظه (لحظه گرفتن نوار قلب) ثبت می کند ولی نمی تواند از تغییرات ریتمی قلب شما در طول روز اطلاعاتی بدست دهد.

برای تشخیص بیماری تان ممکن است که لازم باشد پزشک از تغییرات ضربان قلبتان در طی روز یا ارتباط آن با فعالیت های روزانه اطلاع داشته باشد. دستگاه هولتر مانیتور می تواند چنین اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهد. بطور معمول ما هولتر مانیتور را در مطب برای شما باز می کنیم. با این حال می توانید از فرد دیگری بخواهید که هولتر را از دستتان باز کرده و آن را به مطب بیاورد. جزئیات این موارد را هنگام بستن هولتر به اطلاعتان خواهیم رساند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر.
    مادرم 64سال سن دارن. حدود 20سال قرص فشار استفاده میکنند . چند ماه پیش فشارخون هنگام خواب بالا می‌رفت که با مراجعه به متخصص قلب مشخص شد یکی از رگهای قلبشان گرفتگی دارد. دکتر براشون لوزارتان 50 +هیدروکلروتیازید12.5 و آنژیوپول 47.5 تجویز کردند حدود دو ماه خوب ولی الان به همون وضع برگشته و پس از دو ساعت خواب فشارشون تا 17,18 میره ، به متخصص قلب مراجعه کردیم ولی نتونستن دلیلی پیدا کنند.
    ممنون میشم مارو راهنمایی بفرمایید واقعا نمی‌دونیم باید چیکار کنیم.
    تغذیه رو هم تا حدودی مراعات میکنند. سونو کلیه هم مشکلی نداشته.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      قرص آملودیپین مصرف نمایند...
  • تصویر کاربر هاشم یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    29 سال سن دارم ، 184 قد ، وزن 82
    در کل ادم استرسی هستم ، قرص سرتالین 50 استفاده می کنم ، بیشتر وقت ها تعداد ضربان قلبم 90 ضربه در دقیقه هست (تازه گرفتم 80 بود) وقتي فشارم کسی میگیره تعداد ضربانم بالا میره ، هر چند وقت بک بار فشارم چک می کنم بیشتر 12 و 13 بود ولی در بعضی موارد 14 یا 14/5 امشب که فشارم گرفتم 14 بود قبلش احساس می کردم‌ کف پاهام داغ شده بود و دلشوره داشتم ، 5 سال قبل چند بار اکو داشتم که مشکلی نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مکررا فشار نگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      احتمالا برای فشار خون دارو شروع کنید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به شروع دارو
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mehdi جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر. سوالم در مورد اضطراب اجتماعی هست. والا من با کوچکترین مسئله ای استرس میگیرم، موقعی که توی جمع میرم یا با کسی که اولین بار صحبت میکنم، خیلی مضطرب میشم و استرس و تپش قلب میگیرم، فشار خونم خیلی بالا میره، دست هام میلرزه و عرق میکنه و... . خواستم ازتون راهنمایی بگیرم ببینم چه قرصی برای مشکلم خوبه. قرص پروپرانولول ۲۰ مصرف میکنم ولی تاثیری نداره. خیلی ممنون، ۲۰ سال سن دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      کلردیازپوکساید ۱۰
  • تصویر کاربر یگانه جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    من والزودک ۸۰ و ۱۲/۵اچ تی سی رو طهرها و وازودک ۱۶۰و۱۲/۵ رو شبها میخورم فشارم الان پایبن هست و نوسان فشار هم دارم دکتر برام هولتر نوشته اگر ۴۸ ساعت قبلش داروهامو کلا قطع کنم مشکلی پیش نمیاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      داروها را قطع نفرمایین
  • تصویر کاربر هدیه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    دستگاه فشار هولتر بعد ۴۸ ساعت استفاده ، زمان دراوردن دستگاه دستمون خورد به دکمه ،آیا اطلاعات پاک شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر نازنین شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین مادر من ۷۳سالش چندوقتی هست یهو احساس گرفتگی وفشار ناحیه سر بهش دست میده طوری که بی‌حال میشه وقتی فشارشو میگیریم بین۱۸تا۲۰ قرص لوزار۲۵وکاپتوپریل۲۵استفاده میکنه تاثیری نداره الان قرص الپروزولام استفاده میکنه ولی متاسفانه یهو فشارش میزنه بالا لطفا راهنمایی کنیدممون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به تجوی داروهای قوی تری دارند...
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر

    مادر من ۱۰ سال هست مشکل فشار خون بالا دارند ‌و قرص های فشار خون مصرف میکنن (زالربان ۲۰، نیتروگلیسرین ۶.۴ ، والزارتان ۸۰، اترواستاتین و بیزوپرولول )
    گرفتگی عروق هم داشتند که دو سال پیش در یکی از رگ‌ها فنر گذاشتن .
    از ۶ ماه پیش هرزگاهی دچار سنکوپ میشن که بعد از چندبار معاینه چند هفته پیش مرکز قلب رفتیم نصب ICD تجویز کردند ولی حال روحی شون مساعد نبود نتونستیم بریم. یک هفته پیش دچار خونریزی شدید از بینی و حلق شدند که یکی از رگ های بینی رو سوزوندن ولی هنوز بعد از ۳ روز مقادیر خیلی کم خون در حلقشون دارن و حال جسمی شون اصلا خوب نیست و هرزگاهی بی حال میشند . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید الان باید چکار کنیم ؟ آیا به جز اریتمی ، مشکل نوسان فشار خون هم دارن ؟ باتری رو با این وضع جسمی نصب کنیم ؟ برای بی حالی های مکرر چی کار باید کرد ؟
    خیلی شرایط نگران کننده ای است و اصلا قدرت تصمیم گیری نداریم ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      علت بی حالی ها می تواند مربوط به خونریزی بینی باشد اما یک سری ازمایش کامل ایشان نیاز دارند در حال حاضر بهتر است اول فشار تنظیم شود و از این حالت ناخوشی خارج شوند بعد jcd بگذارید اکوی اخر و داروهای مصرفی را هم بفرمایید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام ضمن تشکر از راهنمایی تون

      داروهای مصرفی

      زالربان ۲۰، نیتروگلیسرین ۶.۴ , اترواستاتین و بیزوپرولول ۲.۵

      تصویر اکو پیوست می‌باشد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به گزارش این اکو نصب icd حتما توصیه می شود . خونریزی بینی هم بخاطر زالربان است و مورد نگران کننده ای نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر افرا شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر و تشکر از وقتی ک می‌گذارید. من هفته پیش دوز سوم واکسن رو زدم و شب با حالت دلشوره و تنگی نفس خفیف از خواب پریدم با دستگاه اکسیژن سنج ضربان قلبم ۱۰۶ بود ثانیه ب ثانیه یک عدد اومد پایین تا رسید ب ۷۰ و دوباره در دم میرفت بالا تا ۱۰۳ و دوباره میومد تا ۷۰ تا نرمال میشد میخوابیدم و در خواب دوباره بالا می‌رفت الان بعد از ۱۰ شب دوباره همون اتفاق برام افتاد با ضربان قلب ۱۱۲ بیدار شدم پروپرانول ۱۰ مصرف کردم و کم کم ظرف ۱۰ دقیقه ب ۷۷ و در نهایت ب ۸۱ رسید با این تفاوت ک اینبار بعدش در قسمت گردن کمی احساس درد و گرفتگی داشتم و همینطور در شانه چپ  البته من قبلا در حالت عادی هم ضربانم بالا و بین ۸۵ تا ۸۸ بود.دو سال پیش هم بعد از ابتلا ب کرونا اکو دادم گفتن دریچه میترال گشاد شده‌ سال پیش هم خدمت شما هم رسیدم دستیارتون گفتن اکو نرماله.واقعا ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      داروی پروپرانولول را صبح و شب و منظم بخورید و برای ویزیت مجدد بیایید مطب
    2. تصویر کاربر افرا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ممنون از پاسخگوییتون فقط اینکه من سمت چپ بدنم گزگز میکنه و بی حسه قسمت راستم هم همینطوره ولی کمتر من شنبه وقت گرفتم ک برسم خدمتتون تا شنبه فقط پروپرانول مصرف کنم کافیه؟ این حالت خطرناک نیست؟
    3. تصویر کاربر افرا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه آیا نیاز ب انجام اکو هست؟ من فردا برم انجام‌بدم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نه خطری ندارد همین دارو را ادامه دهید تا ویزیت شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بوذرجمهر پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    ممکنه لطفا آزمایش رو چک بفرمایید و فرمایشات لازم رو بفرمایید؟ ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کلسترول بالاست باید قرص روزوواستاتین ۱۰ به مدت سه ماه بخورید
  • تصویر کاربر اسی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من نتیجه. cmr قلبم را خدمتتون میخواهم بفرستم، لطف بفرمایید بفرمایید برای درمان باید چکار کنم؟ نوبت ویزیت هم لطف کنید، خدمت برسم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اگر تهرانید هر روز جز سه شنبه و پنج شنبه ساعت ۳ مطب باشید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر