دکتر محمد حسین نجفی

حمله قلبی زمانی که جریان خون به قلب مسدود شود رخ می دهد که اغلب از چربی، کلسترول و دیگر مواد ، که به صورت یک پلاک در رگ است که تغذیه قلب (عروق کرونر) مسدود میکند . جریان خون می تواند توسط آسیب یا از بین بردن بخشی از عضله قلب قطع شود. یک حمله قلبی، سکته قلبی نیز نامیده می شود، می تواند کشنده باشد، اما درمان به طور چشمگیری در طول سال ها باعث بهبود آن میشود. اگر شما فکر می کنید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید تماس با ۱۱۵یا اورژانس پزشکی حیاتی است.

۱-درد شدید قفسه سینه که به پشت و بازو، فک و یا بالای شکم انتشار دارد.

۲-درد اغلب ماهیت فشاری دارد اما در برخی افراد احساس سوزش یا فشرده شدن قلب نیز وجود دارد.

۳-احساس تنگی نفس یا اشکال در نفس کشیدن

۴-تهوع و یا استفراغ

۵-تعریق سرد یا احساس سرما

۶-اضطرابعلایم حمله قلبی چیست؟

همه افرادی که حمله قلبی دارند علائم مشابه و یا همان شدت علائم ندارند . برخی از افراد درد خفیف دارند . دیگران درد شدید تری دارند. برخی از افراد هیچ نشانه ای ندارند، در حالی که برای دیگران، اولین نشانه ممکن است ایست ناگهانی قلبی باشد. با این حال، علائم و نشانه های شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای حمله قلبی شما وجود دارد.

برخی حملات قلبی به طور ناگهانی رخ میدهند، اما بسیاری از مردم برای ساعت ها ، روزو یا از یک هفته قبل نشانه ها و علائم هشدار دهنده دارند. اولین علامت هشدار دهنده ممکن است عود درد قفسه سینه (آنژین) باشد که توسط فعالیت شروع شده و با استراحت بهبود می یابد. آنژین توسط یک کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

حمله قلبی از وضعیتی که در آن قلب شما به طور ناگهانی متوقف می شود (ایست ناگهانی قلبی ، رخ می دهد که زمانی که یک اختلال الکتریکی عمل پمپاژ قلب شما را مختل کرده و باعث می شود جریان خون به بقیه اندام های شما متوقف شود) متفاوت است. حمله قلبی می تواند باعث ارست قلبی شود، اما تنها عامل آن نیست.

اگر شما می بینید کسی دچار حمله قلبی شده چه کاری باید انجام دهید؟

اگرشما با کسی روبرو میشوید که هوشیاری ندارد، در ابتدا با کمک های اورژانس پزشکی تماس بگیرید. سپس CPR برای نگه داشتن جریان خون را آغاز کنید. فشار سخت و سریع بر روی قفسه سینه فرد – در حدود ۱۰۰ فشار در یک دقیقه. لازم نیست مسیر راه هوایی فرد را بررسی کنید و یا تنفس مصنوعی بدهید مگراینکه شما آموزش CPR دیده باشید.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

در حالت اول و در صورت هوشیاری بیمار:

در گام اول:

سعی نکنید خود را به اورژانس برسانید. با 115 تماس بگیرید. با یکی از دوستان یا اعضای خانواده ی خود تماس بگیرید. از آنها بخواهید که حتماً بیایند و در کنارتان باشند.

در گام دوم: 

اگر پزشک از قبل، برایتان داروی GNT تجویز کرده است، آن را مصرف کنید. GNT (گلیسیریل تری نیترات)، به سرعت، عروق کرونر را گشاد می کند. با این کار، اکسیژن رسانی به قلب افزایش پیدا کرده، و درد ناشی از آنژین قلبی کاهش می یابد. این دارو به صورت اسپری یا قرص، در دسترس است. GNT که به صورت زیر زبانی مصرف می شود، 2 تا 3 دقیقه طول می کشد تا اثر کند. (ممکن است باعث سردرد هم شود).

اگر اسپری یا قرص GNT، تأثیری نداشت، یک آسپرین 300 میلی گرم (که از قبل، پزشک برایتان تجویز کرده است) را سریعاً مصرف کنید. آسپرین، سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهد. بنابراین در زمان حمله ی قلبی، از ایجاد لخته های بیشتر، جلوگیری می کند. آسپرین را خرد کنید یا بجوید، تا سریعتر توسط خون، جذب شود. فقط در صورت تجویز، 300 میلی گرم آسپرین مصرف کنید.

در گام سوم:

درب ورودی خانه ی خود را باز کنید. سپس، در کنار دیوار یا مبلمان، به حالت Lazy W بنشینید (به این صورت که: 1. در حالت نشسته، به چیزی تکیه دهید. 2. پشت خود، یک بالش قرار دهید. 3. زانوهای خود را بالا بیاورید و ترجیحاً زیر آنها، بالش یا چیزی مشابه آن را قرار دهید). استراحت کنید و از انجام هر کاری بپرهیزید.

در گام چهارم:

خود را گرم نگه دارید.
تا جایی که می توانید، آرامش خود را حفظ کنید.
زمانی که اورژانس رسید، پزشکان اورژانس، به سرعت درمان را شروع می کنند. آنها برای درمان حملات قلبی و احیای بیماران اورژانسی، آموزش دیده اند، و شما را به سرعت به بیمارستان منتقل می کنند. برای جلوگیری از آسیب جدی قلب، هر دقیقه، بسیار ارزشمند است.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

????در حالت دوم و عدم هوشیاری بیمار:

اگر بیمار، بیهوش است، CPR را شروع کنید. اگر مطمئن هستید که بیمار شما، به علت حمله ی قلبی بیهوش شده است، به پزشک اورژانس یا فوریت های پزشکی اطلاع دهید و از آنها کمک بگیرید. آنها ممکن است از شما بخواهند که احیای قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. اگر در زمینه ی CRP آموزش ندیده اید، پزشکان توصیه می کنند که تنفس دهان به دهان را انجام ندهید و فقط عملیات فشار دادن قفسه سینه را (حدود 100 بار در دقیقه) انجام دهید. پزشک اورژانس می تواند تا زمان رسیدن کمک، شما را راهنمایی کند.

اگر دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) در دسترستان است و بیمار، بیهوش شده، دستگاه را تنظیم کنید و عملیات احیا را شروع کنید. (دستگاه را وصل کنید. پس از ارزیابی وضعیت بیمار، دستورالعمل های ارائه شده توسط AED را دنبال کنید).

هنگام سکته قلبی چه کنیم؟

اقدامات اولیه در سکته قلبی

1- اگر شما حدس میزنیدکه یک حمله قلبی داشته اید، تردید نکنید. بلافاصله با ۱۱۵ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر شما به خدمات اورژانس پزشکی دسترسی ندارید، کسی شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند. اگر هیچ گزینه ی دیگری وجود ندارد به تنهایی رانندگی کنید . از آنجا که شرایط شما می تواند وخیم تر شود، رانندگی خودتان ، شما و دیگران را در معرض خطر قرار میدهد.

2- نیتروگلیسیرین مصرف کنید، البته در صورتی که توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد.

3- اگر توصیه شده آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در طول حمله قلبی می تواند آسیب قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با داروهای دیگر تداخل کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما و یا خدمات اورژانس آن را به شما توصیه کنند.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

4.6/5 - (131 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید بیمار شما هستم اسکن هسته ای دوبار انجام دادم سیتی آنژیو نیز انجام دادم تمام نتایج سالم بوده است اما کماکان در ناحیه زیره سینه چپ تیر میکشد. تصویر آخرین اکو ونوار قلب نزد دکتر سید مهدی هاشمی گرفته ام خدمتتون ارسال میشود . لطفا راهنمایی فرمایید . باتشکر فراوان .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر مانلی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مادر من 56 سالش مدتی تو خواب بهش حمله دست میده تمام بدنش قفل میکنه نمیتونه نفس بکشه به سختی بیدارش می‌کنیم یعنی حمله ول نمیکنه گاهی تنهان و مدتش بیشتر تا زمانی که خودش رها کنه و تموم بشه فشار خون و کبد چرب داره ولی اکو چیزی نشون نداده گفته مشکلی نیست هر چن وقت یه بار این اتفاق براش تو خواب میفته ممنون میشم راهنمایی مون کنید باید چکار ی انجام بدید ناراحتی اعصاب هم از قدیم دارن دارو مصرف میکنن وقتی سرشون خیلی درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...مراجعه به متخصص مغز و اعصاب
  • تصویر کاربر ملیحه شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام واحترام دکتر برا حمله قلبی دوسال پیش کردم وبرا چکاب امسال هم تست ورزش دادم واکو.نوشته درتایم؛۹دقیقه.t hr؛۱۷۶وmax,hr؛۱۶۵و maxsbp؛۱۳۰وdbp؛۷۰وhrr؛۳۶و vo2؛۴۷وmets؛۱۳میباشدودیاستانس هم۰.۷۲۹.خداخیرت بده تفسیرش برام کن.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...تفسیر تست ورزش نیاز به رویت نوارها و همچنین اخذ شرح حال زمان تست را دارد
  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۰سال دارم دوتاازخواهرام فوت شدن براثرایست قلبی وآمبولی مغزمن هم اکثرااین حس ایست قلبی سردشدن بدن احساس سردی قلب تپش قلب هم دارم استرس واضطراب هم دارم تست ورزش واکوهم کردم سالم بودن اماهمش احساس میکنم منم ایست قلبی می‌کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام اگر نست ورزش نرمال بوده نگراني نابجاست
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام من زخم معده و دردهای دست و گردن و آسیب دیدگی مختصری در کتف و شانه سمت چپم دارم که بعضی وقتها درد داره ولی گاهی پیش میاد که در شانه سمت چپم درد دارم که به پشتم میزنه البته به طور واضح درد رو در مفصل دست و پشتم حس میکنم حتی وقتی دستم رو حرکت میدم درد بیشتر میشه هم زمان معده درد خفیف هم دارم و یکی دو باری هم پیش آمده که همزمان احساس کردم عرق سردروی پیشونیم نشسته نمیدونم نارلحتی یا حمله قلبی هست یا نه ولی این وقتهامیترسم و زیر زبانی میخورم وبعضی موارد مشکلآت و دردمرو تسکین میده ( پیش دکتر قلب رفتم آنژیو و اسکن هسته ای هم شدم دکتری که من رو آنژیو کرد گفت مشکل گرفتگی عروق ندارم ولی فیستول قلبی مادرزادی دارم که از نظر ایشون مهم نبود ولی کارودیلول و اسویکس و آسپرین تجویز کردن و به پزشک دیگری من رو معرفی کرد چون ایشون رو در انژیو صاحبنظر میدانست روزی که خدمت آقای دکتری که در آنژیو صآحب نظر بودن رفتم سی دی فیلم انژیو مشکل داشت و در فاصله ای که باید مجدد سی دی سالم رو از بیمارستان میگرفتم ایشون من روبرای اکو مری فرستادن پزشکی که اکوی مری‌ انجام میداد هم گفت عروق گرفتگی نداره وضعیتم خوبه ولی آقای دکتری که در انژیو صاحب نظر بود بادیدن فیلم انژیوی قبلی بدون این که منتظر پاسخ اکو مری بمونه گفت سریع وقت بگیر بیا چندتا از رگای قلبت رو بسوزونم ولی ایشون هیچوقت من رو معاینه نکردن و صحبتهای ما در راهروی بیمارستان و پشت در اطاق انژیو و .. انجام میشد من چون دچار ضد ونقیض شدم تصمیم گرفتم پیش پزشک سوم برم پزشک سوم دکتر ماندگار بودن که بعد از دیدن پاسخ اکومری مدارک و فیلم آنژیو و گرفتن یک نوار قلب و اکوی دیگر و گرفتن مقدار خروجی پرتی خون قلب گفتن عروق خوب هستن مشکل گرفتگی هم وجود نداره و اصلا به دارو هم احتیاج ندارم) حالا با این توضیحات فکر میکنیددردهاییکه در اول صفحه توضیح دادم میتونه درد قلبی باشه یا خیر؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)
      نوع درد به درد قلبی شبیه نیست خیر و من نظر دکتر ماندگار رو میپذیرم اگر گفته ان مساله ی مهمی نیست. اگر بتوانید مدارک را همینجا بفرستید ببینم بهتر می شود نظر داد
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۲۷ ساله هستم چند روز در میون پشت قفسه سینم تیر میکشه درد میگیره بعضی وقتا به قلبم و گاهی به سمت راست قفسه سینه میزنه نفسم میگیره از سوزش درد بعداز چند دقیقه اروم میشه نوار قلب و سیتی بیمارستان قلب رفتم چیزی نشون نداد چه باید بکنم روماتیسم مفصلی هم دارم دارو مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اینها بیشتر علایم عضلانی است ربطی به قلب ندارد یک متخصص داخلی ببیند
  • تصویر کاربر نازنین سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام پدر من ۷۳ سال هستن ۵ ماه عمل قلب باز سه رگ پیوند شدن
    قند کمی دارن ملیجنت مصرف میکنن
    قرص فشار کونکور و دیلتیازم مصرف میشه
    الان زیر بغل سمت راست حالت سوزش داره ده روز هست
    چه کار کنیم بفهمیم از چه چیزی میتونه باشه؟
    آیا از قلب هست؟ آیا آزمایش خاصی بدیم مشخص بشه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      یک نوارقلب بگیرند هر چند سمت راست معمولا علایم قلبی نیست و خیلی جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    با سلام
    چهار روز است درد شدید در بازوی سمت چپ وسمت چپ بالای قفسه سینه همچنین دقیقا همین ناحیه در پشت مثل سوراخ شدن را دارم از دیشب درد گردن و بیحسی گوش سمت چپ هم اضافه شده است گاهی هم احساس میکنم مغزم کوچک شده و هوا دارد و معده ام خالی و اساس دلشوره و تهوع دارم بیشتر این مشکلات میایند و میروند فقط درد سمت چپ سینه جلو و پشت و درد بازد پایدار است
    در صورت امکان راهنماییم کنید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      یک نوارقلب بگیرید اگر سالم بود مسایل گوارشی را چک کنید می توانید پنتاپرازول هم بخورید
  • تصویر کاربر پگاه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر من سی سالم هست چند روز پیش در هوای سرد مشغول انجام فعالیت ورزشی بودم که دچار سوزش در امتداد یک خط عمودی به طول 5 سانتی متر از بالای قفسه سینه تا زیر گلو شدم که بعد مدت خیلی کوتاهی رفع شد
    جناب دکتر این نوع سوزش می تواند منشا قلبی داشته باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اجتمالش کم است یک نوارقلب بگیرید محض اطمینان
    2. تصویر کاربر پگاه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      جناب دکتر دو هفته پیش چکاپ کامل انجام دادم اکو و نوارقلب و تست ورزش مشکلی نبود تست مجدد لازم است؟
    3. تصویر کاربر پگاه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      جناب دکتر دو هفته پیش چکاپ کامل انجام دادم اکو و نوارقلب و تست ورزش مشکلی نبود تست مجدد لازم است؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر بررسی هایتان سالم بوده خیالتان راحت مورد خطرناکی از نظر قلبی نیست
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر بررسی هایتان سالم بوده خیالتان راحت مورد خطرناکی از نظر قلبی نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با عرض سلام. بنده هر چند روز یکبار قلبم تیر میکشد و با این قضیه چند سالی هست که درگیر هستم. چند بار به دکتر هم مراجعه کردم یه بی نظمی هایی تو قلبم دیده میشه اما میگن مشکل خاصی نداری. وقتی روی سمت چپ بدنم میخوابم این احساس درگیری قلبی در من بیشتر است. مشکل اضطرابی هم دارم. یه ماه پیش به کرونا هم مبتلا شدم. شنیدم کرونا قلب رو هم در گیر میکنه.لطف کنید راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا مشکل مهمی نباشد ولی یک بار اکو و تست ورزش بدهید تا خیالتان راحت شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر